יום ראשון, 29 במרץ 2009

סיכום שבוע #30

הורים יקרים,
יום א
מפגשון הבוקר: איזה כיף היה לחזור לגן ולזכות בקבלת פנים אוהבת כל כך מהילדים! התגעגעתי אליהם מאוד, ושמחתי לפגוש בכל אחד ואחד, שכמובן מיהר לספר לי את כל מה שהפסדתי במהלך הימים בהם לא הייתי...
המפגשון היה ארוך מאוד, כמנהגנו בימי א:
התחלתי בכך שבירכתי את איתי סספורטס לרגל הולדת אחיו התינוק! מזל טוב מקרב הלב והאהבה!
אני רוצה לברך אתכם ההורים על ההענות המופלאה של כולכם ועל ההשקעה ברישום הפתקים המתארים את טיולי השבת שלכם! אתם עוזרים לנו להכיר מקומות חדשים בארצנו היפה, וכמובן לחוות מחדש את הבילויים המשפחתיים.
כמובן ערכנו גם תערוכת תמונות ועלונים על גבי השטיח, כדי שמאוחר יותר הילדים יוכלו גם לראות בתשומת לב את התמונות ששלחתם.
אני רוצה להזכיר לכם כי בבלוג שלי ישנו מקטע בו אסופים ביחד כל טיולי השבת שלכם + קישורים באינטרנט לנוחיותכם. ראו בכך הצעות עתידיות לטיולי שבת עם המשפחה, ומקווה שתפיקו בכך את מירב ההנאה.
ולהלן תיאור החוויות:
** אני סיפרתי לילדים על אתרים יפים שראיתי במהלך ביקורי בצפון:
כמובן בחרנו תורני בוקר, עדכנו את לוח השנה העברי, בדקנו את מצב מזג האויר, ילד אחד שוב נבחר לפתוח עם המפתח את דלת היציאה לחצר וגם סידרנו את לוח השמות לפי האות האחרונה בכל שם.
הראיתי לילדים את דף חתימות הבוקר, שיבחתי אותם על התמדתם, והראיתי להם עד כמה כולם משתפרים מאוד ברישום שמם! כל הכבוד! אנא תנו לילדים לכתוב בעצמם את שמם!
מפגש הבוקר: התחלנו בשירי פסח: מה נשתנה (גם בגרסה הרגילה וגם זו הדרום אמריקאית), השתמשנו בבקבוקוני הגשם כדי לרקוד וגם להפעיל את הגוף ברוח חג הפסח, ולאחר מכן דמיינו שהם אגוזים, ושרנו את שיר משחק האגוזים.
המשכנו עם השיר "עבדים היינו" וכן שירי אביב, ולסיום המפגש שוחחנו על סדר פסח, על צלחת הפסח (נרחיב על כך מחר) ועל האפיקומן.
נעם הראה לכולם הגדה מקסימה לפסח ובה תמונות שלו! איזה יופי של רעיון!
זמן חצר ויצירה: שיחקנו ושיחקנו ...
מפגש הצהרים: עוד לפני ארוחת הצהרים שרנו ביחד את "מה נשתנה", ביררנו מהן 4 הקושיות והבהרנו כי המילה "קושיה" = "שאלה". הקבלנו את 4 הקושיות ל- 4 כוסות היין בליל הסדר.
לאחר ארוחת צהרים טעימה שרנו שוב את "מה נשתנה" וצירפתי את התנועות הממחישות.
המשכנו במשחק עירני מאוד ואורייני מאוד עם המילים "אביב", "פסח" ו"ניסן".
סיימנו בקריאת ספור שהביא איתי דבי עוד בשבוע שעבר בשם:
"לאן נושבת הרוח" מאת בריגיטה ראב ומנואלה אולטן.
הבהרתי לילדים כי שמות הסופרות מעט חריגים באזנינו מאחר ואינן ישראליות אלא גרמניות. מה שהיה חמוד בספור היתה העובדה שהיו בו שאלות רבות עליהן ענו, וזה המשיך נהדר את נושא הקושיות של ליל הסדר.

יום במפגשון הבוקר: התחלנו בכך שבילגנתי לילדים 2 דברים: האחד – את סדר הכרטיסיות של ימות השבוע והשני – את סדר מכות מצרים. הכל על לוח השמות. אל תשכחו שאת מכות מצרים הם צריכים לסדר גם לפי הסדר וגם להתאים את המילים המתארות את המכות לתמונה הנכונה!
ואז הזמנתי בכל פעם מישהו אחר שיבוא לסדר את הבלגן שלי (להנאת הילדים שהעירו לי בכל פעם מחדש אם אני מבלגנת טוב או לא ...). היה מועיל, מלמד וכמובן כיף גדול!
ילד נוסף קיבל את מפתח הדלת לחצר, ופתח את הדלת, בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, עדכנו את לוח השנה העברי (חודש אדר עומד להסתיים!) ואז פנינו ללוח השמות:
בהתחלה הילדים אספו את שמותיהם לפי הצליל של האות האחרונה בשמם, כך שהיה עליהם לזהות את הצליל, איזו אות הוא מייצג וכמובן לזכור ששמם מסתיים באותה האות. אחר כך הילדים חזרו והדביקו את השמות על גבי הלוח כאשר היו צריכים לזהות את האות הראשונה במילים שאמרתי, ולקשר את אותה האות לזו האחרונה בשמם.
למשל: ארנבת = האות א' = כל הילדים ששמם מסתיים באות א היו צריכים להגיע ללוח השמות ולהדביק את שמם מתחת לאות א.
הם באמת אלופים בכך! וגם מי שמתקשה – ישנם חברים רבים מסביב שעוזרים בשמחה וברצון.
מפגש הבוקר: הבוקר פרסתי לילדים דפים גדולים על גבי הרצפה, כל ילד קיבל טוש צבעוני, ולמדנו לצייר מצות: הילדים הכירו מצות רבועות ומצות עגולות שמורות, והבנו את ההבדל ביניהן.
לאחר מכן ציירנו אותן – ואת פרי עמלם תוכלו לראות בכניסה לגן בתערוכה מיוחדת לכבודם! מגיע להם!
לאחר מכן שרנו שירי אביב ופסח, ובסוף המפגש שוחחנו על דמותו של אליהו הנביא, מה הוא מסמל בחג, וכן שוחחנו על צלחת הפסח ועל האפיקומן! ראינו איך מכינים אפיקומן.
זמן חצר ויצירה: פשוט שיחקנו ... מי שרצה יכול היה לצייר בפינת הציורים בצד.
מפגש הצהרים: התחלנו עם "מה נשתנה" (עד ליל הסדר הם ידעו אותו כמו שצריך! אל תדאגו!!), והמשכנו עם צלחת הפסח. הפעם הבאתי צלחת של ממש וביחד הרכבנו את מרכיבי צלחת הפסח, כשאנו משוחחים על משמעות כל רכיב ומהו בעצם. מעט בדקנו באיזו אות מתחילות המילים השונות מהצלחת.
סיימנו באוריינות המילים "פסח", "אביב" ו"ניסן".

יום גמפגש הבוקר: במפגש הבוקר הצלחנו להכניס גם רכיבים השייכים למפגשון, מאחר ולא ביליתי את הבוקר עם הילדים:
בדקנו את התאריך העברי, ילד נוסף נבחר לפתוח עם המפתח את הדלת הפונה לחצר וגם בחרנו חזאי חדש, שהיה עסוק מאוד היום בתפקידו, והראה לכולנו עד כמה עונת האביב אכן הפכפכה.
לאחר מכן בדקנו את לוח ימות השבוע, ושוב ערבבתי לילדים את מכות מצרים, והנחתי לכל אחד מהם בכל פעם לסדרו מחדש. לאחר מכן ערכנו חידות: איזו מכה מתחילה באות ... ? ולאחר מכן איזו מכה מסתיימת באות ... ?
המשכנו את המפגש עם צלחת הפסח, ותוך כדי שיחזרנו שוב את סיפור חג הפסח.
המפגש העליז הסתיים עם השירים "עבדים היינו" ו"שמחה רבה" לבקשת הילדים.
זמן חצר ויצירה: לא יצאנו לחצר – אבל חלק מן הילדים יצאו החוצה לג'ימבורי שנפתח עבורם, וחלק ישבו איתי לעבודה בנושא התאמת כמות למספר, זיהוי מספרים ומנייה. כרגיל תוכלו לראות את דפי העבודה + הערות שלי בקלסרי הילדים.
מפגש הצהרים: נזכרנו קצת בחודשי השנה העברית, ובדקנו אילו אירועים חלים בכל חודש עברי: אילו עונות, אילו חגים ואילו ארועים מיוחדים. לאחר מכן שרנו כמה פעמים את השיר "בתשרי נתן הדקל...".

יום ד – יום חופשי

יום המפגשון הבוקר: ילד אחד פתח את דלת החצר, ראינו כי התחיל היום בדיוק חודש ניסן, וסימנו בלוח
"א' ניסן", בחרנו תורני בוקר וגם ספרנים, ולאחר אוריינות שמות הילדים לפי האות האחרונה – פתחנו את הספריה.
מפגש הבוקר: התחלנו עם בקבוקוני הגשם, שהיום קיבלו שוב את תפקיד ה"אגוזים" של חג הפסח.
אך ראשית התעמלנו איתם: עשינו תרגילי שיווי משקל של הבקבוקונים על איברי גופינו השונים, ונהננו מאוד תוך כדי. פעלנו בישיבה על הכסא, בישיבה על הרצפה, בעמידה ובהליכה – והשמחה (והתרגול!) רבה מאוד!
סיימנו עם הבקבוקונים ב"אליפות משחק אגוזים" משעשעת, כשאנו מדמים אותם לאגוזים, ועושים תחרות אגוזים מסורתית של פסח (לפחות כנהוג בביתי). היה מצחיק מאוד! היו לנו כמה אלופים – כל הכבוד!
לאחר מכן פרסנו שוב גליונות נייר על הרצפה, ונזכרנו איך לצייר סוגים שונים של מצות – וכן עברנו לצייר את הפירמידות במצרים! למדנו כמה שיטות לצייר את המשולש עצמו, ולאחר מכן עברנו לשרטט בתוכו את הקומות של הפירמידה.
אני מניחה שראיתם את יצירות הילדים תלויות בחזית הגן.
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם דפי התרגול של התאמת כמות למספר ומנייה.
מפגש הצהרים: התחלנו בקריאת אחד מספרי הספריה, והיום בחרנו בזה שבחרה לעצמה עדן:
"הגשם של סבא אהרן" מאת מאיר שלו.
הוא התאים לנו מאוד לנושא של סיום עונת החורף ופתיחת האביב.
סיימנו בתזכורת קצרה של ספור התורה אותו נשמע מחר (יום שישי) אודות יצחק וישמעאל וכן עקידת יצחק.

יום ו – בדרך כלל אינני רושמת על פעילותינו ביום זה, אולם מאחר ואיחרתי לשלוח לכם את הסיכום, חשבתי שיהיה נחמד שתדעו מה עשינו גם היום:
יום שישי הוא יום חופשי יותר ושונה, ומאחר וישנה הפסקה בחגיגות ימי ההולדת, אנו נהנים בבוקר לא רק ממשחק הבוקר אלא גם מהכנת החלות.
לאחר הפעילות התכנסנו למפגשון הבוקר, ולאחר ששולחנות הארוחה אורגנו על ידי התורנים החרוצים ישבנו לאכול.
בסיום הארוחה ישבנו ביחד למפגש בוקר ארוך שכלל בתוכו גם את קבלת השבת. ישבנו ממש עד כמעט 11:30,
כשאנו מתחילים עם ספור התורה המובטח.
בהמשך שרנו ממשירי ביאליק שהילדים אוהבים כל כך וכמובן גם הצגנו אותם.
להורי השבת יש את האפשרות לבחור מידי שבוע את ה"הופעות" שהם רוצים הכי הרבה להציג בפני כלל הילדים, ושוב נבחרו שירי ביאליק.
לאחר קבלת שבת מקסימה שלנו עם הילדים יצאו החמודים לחצר, ופחות או יותר התחלתם אתם להגיע כדי לקחתם.
מאחלת לכולנו שבת שלום – שבת של מנוחה ושמחה עם בני המשפחה.

להתראות ביום א בגן!


הורי השבת ביום שישי יהיו: איתם ומיקה.
הודעה:

אחרי פסח אערוך פגישות אישיות איתכם ההורים על מנת לעדכן אתכם לגבי הילדים והתהליך אותו עברו מאז תחילת השנה. בהמשך אתלה דף על לוח ההורים עם מועדים בהם אוכל לפגוש בכם, ותוכלו לרשום את שמותיכם.
פרטים בהמשך!


בשבוע הבא נמשיך עם נושא חג הפסח.
בשבוע שלאחריו, יום לפני היציאה לחופשת החג, נערוך בגן סדר פסח המותאם לילדים – ללא השתתפות ההורים (6/4).
בהמשך השבוע אשלח לכם הודעה מסודרת על כך + רשימת "מה לשלוח עם הילדים" לכבוד האירוע.

יום שני, 23 במרץ 2009

סיכום שבוע #29

הורים יקרים,
יום א
מפגשון הבוקר: קיבלנו בשמחה את פני החברים שהיו חולים עוד מהשבוע שעבר, ושמחתי לראות שהקבוצה חוזרת לגודלה המקורי!
אתמול שיניתי את האותיות על גבי לוח השמות, והבוקר נתתי לילדים לנחש מהו הסדר החדש לפיו ידביקו את שמם. להזכירכם: עד כה הדביקו לפי האות הראשונה בשמם.
מהבוקר ההמולה היתה גדולה, ואף אחד לא הצליח לנחש לאן נעלמו האותיות שהיו שם עד כה, ומה עושים עם האותיות האחרות שהופיעו. הפצרתי בילדים להשתמש לא רק בחוש הראיה כדי להבין מה קרה, אלא להפעיל גם את הראש, כשפתאום קם איתי דבי, ואמר בקול רם וברור שהאותיות הן האותיות האחרונות בשמות הילדים! כל כך התרגשתי מהגילוי המדוייק, שחיבקתי אותו ונישקתי אותו עד לסכנת חנק ... (אל תדאגי, אמא גלית, לילד שלום!)
נזכרנו מה משמעות האות האחרונה, הסופית בכל שם, ואף עברנו ילד ילד וביררנו ביחד מהי האות האחרונה בשמו. כמובן היו ילדים שזכרו ושאף עזרו לחבריהם לראות את האות האחרונה שלהם, והיו שנזקקו לעזרה. זה בסדר גמור.
בסוף עברנו ללוח, והזמנתי לפי סדר האותיות התלויות את הילדים לבוא ולהדביק את שמם.
המשכנו עם עדכון התאריך העברי, בדקנו את מצב מזג האויר ובחרנו תורני בוקר.
לאחר מכן העפנו מבט ללוח התוכן, וראינו שתוכנו הקשור לחג פורים נעלם, ובמקומו הופיעו דברים אחרים.
הילדים מייד כמובן ניחשו שהנושא הבא הוא חג הפסח, אבל יותר הסבתי את תשומת ליבם לכיתוב:
"פסח" ו"אביב". לאחר שהסברתי להם מה כתוב במילים שהדבקתי למעלה, הילדים התעקשו שאוסיף מילה נוספת: "ניסן", שכן זהו החודש העברי שבו חל חג הפסח... הילדים שמחו שעשיתי זאת, אבל הצבתי בפניהם אתגר גדול – לזכור את כל המילים הללו, ובהמשך לשחק בכל השלוש במשחק האותיות! הילדים הגיבו בהתלהבות גדולה, והודיעו לי שאין בכלל שום בעיה!
המשפט החדש שהנהגתי לכבוד הנושא החדש (ועל פי המילים שעל הלוח) הוא:
"אביב הגיע פסח בא בחודש ניסן".
לאחר מכן קראנו על חוויות הילדים מטיולי השבת שלהם:
עדן טיילה בצפון עם משפחתה, וביקרה בכנסיית הבשורה בנצרת, בחרמון ובבניאס
עדן גם הביאה תמונות יפות מאוד מהטיול, והנחנו אותן על השטיח, והילדים יכלו לבוא ולהתבונן כמו בתערוכה.
ערן סיפר על ביקור במדעטק בחיפה, מה שאיפשר לנו להזכר היכן נמצאת חיפה במפה ("האגודל של המדינה"), ולספר בעיקר על תערוכת הדינוזאורים המרשימה שראה שם.
עידו ספר על ביקור בבסיס פלמחים, ובעיקר על המזל"טים שראה שם. כמו כן הוא ספר על ביקור בפארק בהרצליה (ליד קניון שבעת הכוכבים), שיש בו מגלשות גבוהות מאוד וחבלי טיפוס. נשמע כיף!
אוריה סיפרה על סוף השבוע שבילתה בים המלח, וזה השתלב מצויין עם ספור התורה שלמדנו בשבוע שעבר: "סדום ועמורה ומעשה אשת לוט". (היא רק הצטערה שלא ראתה בדרך את נציב המלח ...)
גם אוריה הביאה שפע תמונות ועלונים, שהונחו על השטיח כתערוכה, והילדים באו לצפות ולהנות מהנופים היפים, מתמונות האנשים המרוחים בבוץ ים המלח ומשלל תמונות בעלי החיים שראו נחל דוד.
מפגש הבוקר: סיפרתי לילדים שהבאתי ספר חדש, אבל לא הראיתי להם אותו. ראשית סיפרתי להם את שמו, ואז ביקשתי מהם שינסו לנחש מה הוא אומר, ועל מה יכול להיות הספור.
שם הספור: "החור הכחול" מאת סמדר שמשון.
לילדים היו רעיונות נפלאים ומקוריים מאוד, שהעידו על מחשבה ומאמץ. לצערי אינני זוכרת בפרוטרוט מי אמר מה, אבל מה שזכרתי לקשר לשמו של הילד שאמר – תראו בהמשך.
  • הילדים אמרו שהחור נמצא באדמה, ושהוא מלא במים (שהם כחולים).
  • היו שאמרו שהחור נמצא במדרכה או בכביש, ושהוא התמלא במי גשמים.
  • צינור מלא מים + החור נמצא בתוך הים הכחול (איתי סספורטס).
  • חור בחולצה כחולה (איתי דבי)
  • חור במכנסיים כחולים (ערן)
  • הדר אמרה דבר מעניין: היא אמרה שהחור נמצא בשמים הכחולים, אבל לא ידעה להסביר בדיוק מהו בעצם החור שנמצא שם. אז באה לעזרתה מעין גולדבורט, ואמרה שלדעתה החור הוא החור שדרכו מציץ אלוהים כשהוא מסתכל למטה עלינו ...
  • שוהם לא הסכים איתן כל כך, וטען בכלל שאלוהים מציץ עלינו דרך חור בשבאדמה, אבל שכח להתייחס לצבעו הכחול. (אבל אהבתי מאוד את הדיון המקורי והמעניין).
  • יעלי אמרה שלחיפושית יש חור כחול, ועדן פירטה את דבריה של יעלי, והסבירה שהחיפושית פשוט קיבלה מכה עגולה בצבע כחול ...

כפי שאתם רואים היה מעניין מאוד, ובסופו של דבר קראתי לילדים את הספור שסיפר על יום מעונן, שדרך מסיכת העננים נראה מקטע קטן מאוד של שמים כחולים, שהרגיז מאוד את העננים, שהשתדלו מאוד לסוגרו.
כל הספור מספר על מה שקרה בסופו של דבר, והילדים אהבו מאוד את הספור!
זמן חצר ויצירה: שיחקנו בתוך הגן, ולפני ארוחת הצהרים ערכנו דיון נוסף על הספור שהילדים אהבו "החור הכחול", על מנת לחדד את עלילתו ולהסביר שוב את תוכנו במקביל לתמונות הספור, והילדים ביקשו שאקרא אותו שוב, הבטחה שמקווה לקיים כבר מחר במהלך היום.
בהמשך שוחחנו על סימני האביב, ואמרתי שיש לאביב סימן הכר שזהה למעשה לסתיו. הפניתי את השאלה לילדים, כשפתאום קפץ גיא רוזן ואמר בדיוק את המילה שחיפשתי: "הפכפך"! כל הכבוד. שוחחנו על שפע הפריחה והחרקים שבכל מקום, והזמנתי אותם לצאת החוצה ולראות את השדות הפורחים ממש ליד ביתם.
מפגש הצהרים: הורדנו ביחד את שלוש המילים שעל גבי לוח הנושא, והכרנו אותן: כמה אותיות בכל מילה, מהן האותיות הראשונות, האמצעיות והאחרונות בכל מילה. האם ישנן אותיות שנמצאות ביותר ממילה אחת וכו'.
בסופו של דבר אף התחלתי לבלבל את סדר האותיות בכל מילה בנפרד בצורה מאוד עדינה ומינימלית לנגד עיני הילדים וביחד סידרנו מחדש את המילים. פגשנו שוב באות "י" שנותנת כוח לאותיות שונות ומעניקה להן את הצליל אִי.
מעין לוינטל היה הכוכב של המפגש, כשבאמת היה קשוב לכל מה שנאמר, והצליח ראשון להשלים כל דבר ולענות על כל שאלה. כל הכבוד!

יום במפגשון הבוקר: אוריינות שמות הילדים לפי האות האחרונה, בדקנו מי נמצא ומי חסר, וגם חישבנו כמה ילדים בגן. בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר ועדכנו את לוח מזג האויר.
דבר נוסף שהתחלתי לעשות מידי בוקר הוא לתת בכל פעם לילד אחר את המפתח לדלת החצר, ולאפשר לו לפתוח את הדלת בעצמו בעזרת המפתח. הילדים שמחים לקראת האתגר, וכמובן מתרגלים את הפעולה החשובה הזו של סיבוב מפתח.
לליב הראתה לנו עוגיות שהביאה לחלק לילדים, והחלטנו ביחד שנעשה לילדים חידון, ולאחר ארוחת הצהרים הם יטעמו את העוגיות וינסו לנחש מהו המרכיב העיקרי בעוגיות!
מפגש הבוקר: התחלתי את המפגש עם מפת המדינה, כשאנו נזכרים היכן נמצאת מצרים, המדינה הגובלת איתנו בדרום, ושבה מתרחש הרי בעצם ספור החג. זה הוביל לדיון מעניין לגבי המדינות הגובלות איתנו, האם כדאי לנסוע לבקר בהן או לא – ומדוע, ובעקבות שאלות מקסימות של הילדים כיצד אפשר לעבור ממדינה למדינה, הראיתי להם את תעודת הזהות שלי, והסברתי שזוהי תעודה שכל אזרח ישראלי חייב לשאת איתו בתוך הארץ. הראיתי להם ממה היא מורכבת ומה צריך להיות כתוב בה (וכן ראינו שיש בה תמונה, והסברתי להם את החשיבות של המצאות תמונה בתוך התעודה המזהה).
לאחר מכן הסברתי שכדי לצאת מהארץ לכל מדינה צריך תעודה שהיא דומה מאוד במרכיבים שלה – אבל כתובה באנגלית שזו שפה המובנת בכל העולם: הדרכון. שוחחנו איך אפשר לצאת מהארץ ואיך חוזרים אליה, אילו משרדים צריך לעבור כדי לעשות זאת, ומדוע תמיד צריך לחזור במועד שצויין בכרטיס הטיסה. בקיצור – הילדים עזרו לי להרחיב בצורה מעניינת מאוד את הנושא שרציתי להעביר, ואני מצדיעה לסקרנות הנהדרת שלהם!
כשהדיון הנפלא הסתיים התחלתי לספר להם את ספור חג הפסח: התחלנו ממשפחתם של יוכבד ועמרם, הוריהם של מרים, אהרון והתינוק (שבהמשך ייקרא משה), וסיימנו ביציאת מצרים והמעבר הפלאי בים סוף.
בדרך שוחחנו בהרחבה על 10 המכות שאלוהים נתן על מצרים, והדגשתי כי המכות הונחתו אך ורק על המצרים, ושהיהודים לא נפגעו כלל. פירשנו ביחד את משמעותה של כל מכה ומכה, והוספתי לכך כרטיסים שמתארים את המכות שאליהם צורפו כרטיסים עם שמות המכות. כל כרטיס עם תמונה הותאם לכרטיס עם שם המכה אותה הוא מתאר באמצעות מדבקה בצבע זהה. בהתחלה הילדים יוכלו להתאים את השם לתמונה בעזרת המדבקה, אבל בהמשך יהיו כאלה שיצליחו להתאים את התמונה לשם באמצעות הכיתוב הזהה ב- 2 הכרטיסיות (שמות המכות מופיעים גם בתמונה וגם בכרטיס הכתוב).
המפגש הסתיים בשיחה על האביב שמתחיל להראות סימניו, ושמסמל את בואו של חג הפסח. מהם סימניו? מה אפשר לראות מסביב?
זמן חצר ויצירה: הכנו תמונת אביב שמתארת את מזג האויר ההפכפך ואת שפע הפרחים והחרקים.
מפגש הצהרים: שרנו 2 שירים: "שמחה רבה אביב הגיע פסח בא", שהצחיק מאוד את הילדים בשל הקצב המהיר שבו. תרגלנו מוטוריקה גסה באמצעותו, וכן תזמון ויכולת לעקוב אחרי הקצב המהיר עם התנועות.
השיר השני היה ללא מנגינה ושאותו שרתי לילדים: דימיינו שאנו בשדה פרחים פורח ומלא חרקים נהדרים שמסמלים את האביב, וטיילנו בו תוך שירת השיר ועשיית התנועות. הילדים היו חופשיים בבחירת התנועות המתארות "פרחים" ו"ציפורים", וניצלו זאת כדי להיות יצירתיים מאוד. שם השיר: "נצא ילדים לשדות". בסיום השיר דימיינו שאנו מריחים את "הפרחים" שב"שדה" ...
את המפגש סיימנו בקריאת ספור אחד מתוך קובץ סיפורים נחמד שהביא עידו, בשם: "פשוט בלי אלימות" מאת דליה קורח שגב.

יום גמפגשון הבוקר: בדקנו מי נמצא בגן ומי חסר – וכמה חסרים (היו שחישבו ללא האצבעות!).
בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר ועדכנו את לוח מזג האויר.
אגב – מידי יום (כידוע לכם) הילדים חותמים בכניסה לגן את שמם. השיפור ביכולת כתיבתם וביכולת להתאים את גודל הריבוע לגודל האותיות פשוט מדהים! הילדים שיפרו מאוד את יכולותיהם, ואני מפצירה בהורים שעדיין רושמים בשם ילדיהם את שמם – שלא יעשו זאת! תנו לילדים לכתוב לבד – גם אם זה נראה כמו קישקוש. הקישקוש הזה מעצמו מסתדר, והם ילמדו לכתוב לאט לאט את שמם. אנו מתרגלים זאת בגן, והילדים חשופים כל הזמן לצורת האותיות של שמם. תנו להם קרדיט, ולא תתאכזבו!
בהמשך שוחחנו על 10 המכות, והילדים דיקלמו את 10 המכות במקביל לשלטים שהכנתי עוד אתמול.
החזרתיות מסייעת להם להכיר ולזכור את שמות 10 המכות, ולאחר שהם מכירים את הרצף בעל פה, הם מתפנים לשים לב לצורת האותיות ולמילים המסמלות את שמות המכות.
בסוף המפגשון קראנו סיפור נוסף מספרו של עידו, "פשוט בלי אלימות" מאת דליה קרח שגב, וכן קראנו שוב את "החור הכחול" מאת סמדר שמשון, שהתחבב מאוד על הילדים.
מפגש הבוקר: הנחתי על הרצפה 4 שלטים: "אני אוהב מצה בלי כלום", "אני בכלל לא אוהב מצב", "אני אוהב מצה עם שוקולד", "אני אוהב מצה עם גבינה". כל שלט לווה כמובן בתמונות הממחישות את הכתוב, וגם הראיתי לילדים קודם לכן את השלטים.
כשהילדים סיימו את ארוחת הבוקר, הם בחרו היכן להניח את שמם: מתחת לאיזה כיתוב המתאר את מה שהם אוהבים.
צריך באמת לספר לכם איפה רוב רובם של הילדים הניחו את שמם? ... כמובן מתחת למצה עם השוקולד!
שוחחנו על כל צורת אכילת מצה, וסיפרתי לילדים שמי שלא אוהב כלל מצה – אפשר לאכול לחמניות העשויות מקמח מצה, שהן כשרות לפסח! אפילו החלטנו להכינן בגן כדי לראות כמה כיף להכינם וכמה טעימות הן! (בשבוע הבא או בזה שאחריו).
עשינו חידון על סוגי מאכלים שונים: מה כשר ומה חמץ, והסברנו וביארנו כל מאכל. הזכרנו סוגי פירות וירקות שונים וכן מיני מאפה, ובדקנו מדוע הם כשרים לפסח או חמץ. לאחר שסיימנו הילדים הוזמנו להדביק על גבי לוח השמות את שמם מתחת לאות המציינת את האות האחרונה בשמם לפי שיר צבעי הבגדים שמזמן לא שרנו.
המשכנו עם שירי פסח והאביב שהכרנו אתמול: "שמחה רבה" + "נצא ילדים לשדות", וכן שרנו את "איך יודעים שבא אביב". ניצלנו את ההזדמנות לדון שוב בסימני האביב. בדקנו בהזדמנות זו את האותיות המרכיבות את המילה "אביב", וכך הילדים תרגלו את צורת האותיות הללו, וכן נזכרו איך נראית המילה.
בסיום המפגש ספרו שחר ואוריה על טיול נהדר אתמול ברכבת עם אמותיהם ואחיהם הקטנים (נסעו ברכבת לסגולה, פ"ת), וכן קראתי לילדים ספור שהביא מעין לוינטל: "לשקר אין רגלים" מאת הסופרת ענת אומנסקי.
זמן חצר ויצירה: הילדים המשיכו וסיימו להכין את "תמונות האביב" שלהם. הקירות מקושטים ויפיפיים – ואתם מוזמנים לראות את היצירות ולהתפעל מהילדים הכישרוניים!
מפגש הצהרים: שרנו שירים חדשים:
"עבדים היינו", "שמחה רבה" בגרסה דרום אמריקאית מקפיצה וכייפית ו"בפסח נשחק באגוזים". בשני השירים האחרונים השתמשנו בבקבוקוני הגשם, כשבגרסה הדרום אמריקאית המטרה היתה להכניס את הגוף לקצב. השתמשנו באותן התנועות שלמדנו אתמול, אבל עם הבקבוקונים. היה מהנה מאוד, והילדים כצפוי ביקשו לשמוע אותו שוב.
לאחר מכן דימיינו שהבקבוקונים הם אגוזים, כלומר המשחק של חג הפסח.
לימדתי את הילדים 2 סוגי משחקי אגוזים לפסח, ואז שרנו את השיר המקסים, שעזר לנו לתרגל שמירה על קצב, וכמובן להניע את הגוף.
בשיר "עבדים היינו" לימדתי את הילדים תנועות שאמורות להמחיש בצורה מוחשית מאוד את העבודה הפיזית הקשה שחוו העבדים היהודיים במצרים: השיר לווה בהקשה עם כפות הידיים על הרצפה בישיבה, לאחר מכן על הברכיים ובסוף למעלה מעל הראש. כך ברצף במשך כל השיר. הזהרתי את הילדים מראש מפני המאמץ הצפוי להם, וחלק הצליחו להחזיק מעמד עד הסוף ולחלק היה קשה.
אין ספק שהיתרון בשיר זה הוא כפול: ראשית – התרגול הגופני שאנו מקפידים עליו כל יום, ושנית – ההבנה על כמה היה באמת קשה להיות עבדים.

יום ד – חופשה


יום ה – חופשה

הורי השבת ביום שישי יהיו: אריאל ורוני.

יום חמישי, 12 במרץ 2009

סיכום שבוע #28

הורים יקרים,
יום א – הבוקר התחיל יחד איתכם, כשכולם הגיעו מחופשים לגן – והשמחה רבה!
לאחר תצוגת התחפושות נפרדנו מכם, וישבנו סביב לשולחן (שבינתיים נוקה כמובן לכבוד הילדים), שתינו מים, נרגענו מהתרגשות הבוקר, וכדי לחזור מעט לשגרה בלעדיכם בדקנו את התאריך העברי, ארגנו את ימות השבוע ובדקנו מי נמצא ומי חסר.
אחרי ארוחת בוקר שמחה במיוחד ישבנו למעין מפגש בוקר.
שיבחתי את הילדים שבבוקר לא שכחו לחתום את חתימת הבוקר, ומאחר והילדים הביעו עניין, הבאתי את הדף, והזמנתי אחד אחד את הילדים שטרם חתמו, שיעשו זאת לידי.
אין ספק שכתיבתם הפכה יציבה וברורה יותר (אצל רבים מתוכם)!
לאחר מכן שמנו ביחד את כל משלוחי המנות על הרצפה בערימה אחת, והזמנתי את הילדים לבוא ולהציג את תחפושתם בפני קהל החברים, לעשות סיבוב מסביב למשלוחי המנות, וגם להראות לנו את המשלוח שאותו ילד הביא. מחאנו כפיים, התרשמנו מהתחפושות בצורה רגועה, וגם זכינו להסברים יפים מאוד של הילדים (לפעמים בעזרת החברים) על כל תחפושת.
בדיוק כשסיימנו את הסבב נכנסה איריס להעביר לילדים חוג מוסיקלי ברוח חג פורים.
בסיומו יצאנו לחצר.
אחרי החצר הזמנתי את הילדים לשתות ולהתרענן בגן, וערכנו הגרלה משעשעת את משלוחי המנות.
כל ילד היה צריך להכניס ידו לקופסה סגורה ולשלות מתוכה שם של אחד הילדים, לו ייתן את משלוח המנות שהביא. מי שקיבל הודה לנותן, והנותן לחץ את ידו (באלכסון כמובן), ובירך ברכה פורימית משעשעת ...
נהננו מכך מאוד!
ישבנו אז לארוחת צהרים, ובסיומה יצאנו לגן ילדים שסמוך לחווה החקלאית, לשם מגיעים ילדים ממשפחות נזקקות, והבאנו להם את המשלוח הגדול מאוד שבזכותכם הכנו להם.
קיבלו את פנינו בחמימות רבה, ואף חילקו לנו וופל וסוכריה לכל אחד.
חזרנו עייפים אך מרוצים מיום עמוס ושמח – ישר למזרון (מי שהולך לנוח בצהרים).

יום במפגשון הבוקר: לוח שנה עברי, תורני בוקר (התחלנו סבב חדש!) + ספירה בדילוגים זוגיים (טרם קראנו בשם "זוגי"), מזג אויר.
לצערי לא הספקנו הרבה, מאחר והיינו צריכים לשבת לאכול ארוחת בוקר זריזה, כי אלי פלפלי הגיע לערוך לילדים הצגה! שם ההצגה: "הביצה שהתחפשה".
לאחר ההצגה חילקתי לילדים אוזני המן שהבאתי, ושאותם הכנתי עם ילדיי בבית, ונתתי לילדים שהגיעו מחופשים לעשות לנו תצוגת אופנה קצרה.
ואז סוף סוף - יצאנו לטיול מיחזור. והפעם – למיכל הבקבוקים. היה נהדר!
חזרנו ישר לחצר (הרי צריך גם לשחק ...).
מפגש הצהרים: רציתי להספיק המון עם הילדים, ולכן ישבנו לאכול מוקדם ארוחת צהרים, ולהלן פעילותינו במפגש הצהרים:
קודם התחלנו עם איתי דבי, שהביא פתק מפורט מהוריו, שם הם מספרים על הטיול המשפחתי מהשבוע שעבר לחרמון!
היה פשוט נהדר לחלוק את הספור עם הילדים, וכמובן להזכר היכן נמצא ההר במפת המדינה.
דבר נחמד שהוזכר בפתק היה שֵׁם מסעדה נחמדה שם אכלה המסעדה, ומאחר והילדים היו משועשעים מאוד מהשם, החלטתי לכתוב לכם אותו. אולי יצא למי מכם לבקר שם גם ... "קדירת המכשפה" ולנוחיותכם צירפתי גם את האתר.
לאחר מכן הצגתי בפני הילדים ספור מוכר שהביא גיא בונה, ומאחר ושם המחברת היה מוכר להם כל כך, איכשהו התחלנו לדקלם ביחד (בעל פה וללא הספר!) את ספרהּ האחר המוכר כל כך: "דירה להשכיר".
אני מניחה שבשלב זה כבר ניחשתם שמדובר בלאה גולדברג.
גיא הביא את הספר "המפוזר מכפר אז"ר" ולאחר הדיקלום המשותף של "דירה להשכיר", היה כיף לקרוא בספר המשעשע, שתוכנו בהחלט התאים לאוירת חג פורים.
המשכנו בשירים ובריקודים ברוח החג, וסיימנו באליפות "ים יבשה" מצויינת, שמטרתה לתרגל את המוטוריקה הגסה, ותיאום אוזן – גוף, החשוב כל כך, ושיתפתח בהמשך הזמן והשנים גם להבנת הנשמע.
אלוף המשחק "ים יבשה" הוא בינתיים עומר מזה כמה ימים! כל הכבוד!
ממש הצטערנו לראות ששוב השעון זז מהר מידי, אבל סיימנו מפגש מהנה ועשיר.
חג שמח לכולכם!
יום ג – חופשת פורים
יום ד – חופשת פורים

יום המפגשון הבוקר: עדכנו את לוח השנה העברי, ושוחחנו על הירח המלא המקסים שהיה אתמול בערב, שציין את אמצע החודש (ט"ו בחודש אדר). בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר והתעסקנו בלוח השמות: בדקנו מי נמצא, מי חסר – כמה ילדים בגן וכו'. סיימנו כמובן באוריינות השמות לפי האות הראשונה בשם, ופתחנו את הספריה, שהתנהלה למופת!
מפגש הבוקר: התחלנו עם משחק אורייני עם המילים "אדר" ו"פורים", כדי לוודא שהראש פועל גם לאחר חופשת חג פורים, והילדים נהנו מאוד להוכיח לי שהם מומחים באותיות!
המשכנו בשירי בוקר עליזים, וכן הרכבנו רכבת אנושית עם לוחיות ימות השבוע. לאחר מכן הילדים סידרו בצורה נכונה את הלוחיות על גבי הלוח.
המשכנו עם אליפות "ים יבשה", שהיתה בעצם המשך לזו שהתחילה ביום ב (והבטחות צריך הרי לקיים ...), וגילינו אלופה חדשה, שהחזיקה מעמד ממש מההתחלה: אוריה!
סיימנו עם שיר ריקוד מדוייק מאוד שמקפיד על הכללים כדי שיצא מוצלח: "קדימה- אחורה".
זמן חצר ויצירה: הילדים הכינו ליצן-מגנט עם מירב.
מפגש הצהרים: התחלנו בסיפורי הילדים מטיולים עתידיים שהם יערכו עם הוריהם (מצפה לתמונות ולרשימות מפורטות מה ואיך היה בטיולים!!), ובדקנו כל מקום על גבי המפה. בהזדמנות זו נזכרנו מי המדינות הגובלות במדינתנו, והאם הם ביחסי "שולם" או "ברוגז".
לאחר מכן בחרנו בספור שהשאילה היום בזמן הספריה עדן, וקראנו אותו בגן:
"מה לעשות כדי להצליח" מאת ענת אומנסקי.
סיימנו כמובן במנהגנו מידי יום חמישי: ספור התורה. והיום – נזכרנו באברהם אבינו ובציווי שקיבל לעזוב את אור כשדים ולנדוד לכנען, והמשכנו בספור סדום ועמורה ואשת לוט שהפכה לנציב מלח.
יום מקסים ויפה, שכרגיל הסתיים מהר מידי ...

הורי השבת מחר יהיו: גיא בונה ואוריה.

** בשבוע הבא אעדר בימים ד, ה, ו בשל חופשה משפחתית. אילנה תמלא כמובן את מקומי **

יום חמישי, 5 במרץ 2009

סיכום שבוע #27

הורים יקרים,

יום אמפגשון הבוקר: ראשית שיבחתי את הילדים על הופעתם הנהדרת ביום שישי! הם היו באמת נהדרים!
המשכנו בחוויות משבת בעיקר בהקשר מזג האויר הסוער. היחידי שיצא לטייל היה אוהד, והיה מעניין לדעת על הם הסוער שראה ביפו, על הגלים המתנפצים אל החוף ועל הרוח החזקה. כל הכבוד על האומץ לצאת מהבית במזג אויר סוער שכזה.
עמית הביא לגן שיר מקסים בנושא דמויות המגילה וכן הדפסה של אוזן המן צוחקת ששימחה את כולנו. תודה לסבתא היקרה שהדפיסה כל זאת עבורנו!
כמו כן עמית הביא עלון ענקי אותו תליתי על דלת הכניסה בנושא החסכנות במים בכל ימות השנה! כל הכבוד על המודעות!
נהנתי לראות את דיסק שירי פורים שהביא נעם, שהקשבנו לו במהלך כל היום בשמחה רבה!
בדקנו מה השתנה בלוח התוכן שהתאים עצמו לנושא החדש: פורים. ראינו מה תלוי עליו, ובהזדמנות זו הכרנו את המילה "פורים", ונזכרנו את כותבים את המילה "אדר", שנתלתה גם היא על הלוח.
המשכנו כרגיל: עדכנו את לוח השנה העברי, בחרנו תורני בוקר, בדקנו מי הגיע לגן.
מפגש הבוקר: הילדים עזרו לי להוריד לשטיח את אותיות המילה "פורים", והכרנו שוב את האותיות, וראינו מה התפקיד של האותיות "ו" ו"י" במילה. (נותנות את הצלילים לאותיות).
שיחקנו עם האותיות וצחקנו מאוד. כמו כן הורדנו מלוח התוכן את סמלי החג, ושוחחנו על כל אחד מן הסמלים לפי הסדר:
מסיכות, תחפושות, אוזני המן, משלוחי מנות, מגילה, רעשנים וליצן.
שוחחנו כיצד מכינים אוזני המן, הראיתי להם כיצד צרים מעיגול בצק שקורצים מבצק ששוטח על ידי מערוך את האוזן עצמה, ובדקנו איך אפשר למלא את האוזן. הילדים העדיפו כמובן שוקולד ...
שוחחנו על משלוחי המנות – ומדוע מחלקים אותם: אז והיום. כך הגענו לשוחח על משלוחי מנות לנזקקים.
הילדים שאלו שאלות נבונות והביעו עניין, והבנו ביחד מדוע צריך וכדאי לעזור לאנשים שאין להם את מה שלנו יש.
שוחחנו על תפקידו של הרעשן, והזמנתי את הילדים להביא רעשנים להנאתם בזמן המפגשים.
זמן חצר ויצירה: התחלנו להכין ליצנים קפיציים: הילדים צבעו פרצופי ליצן וקישטו אותם באופנים שונים, ואותם נחבר ביחד עם ידיים ורגלים לגוף קפיץ משעשע שיקשט את הגן וישמח את המביטים...
מפגש הצהרים: התחלנו בשיר שכבר הכרנו וכמובן רקדנו: "משנכנס אדר".
השמעתי להם שירים נוספים שנכיר ונרקוד במהלך השבוע וגם הראיתי בשביל הכיף את התנועות, למרות שנרחיב בכך רק מחר, וגם נבין את משמעות מילות השירים.
לאחר מכן התחלתי לספר את ספור המגילה בצורה מוחשית וסיפורית מאוד. שאלנו בדרך שאלות, הסברנו כל מה שהיה צריך, והיה פשוט נהדר.
כרגיל השעון פעל לרעתי, וממש פחות מ- 10 דקות לפני סוף המפגש נזכרתי שהבטחתי לספר עוד ספור, אז עצרנו את ספור המגילה לפני סופו (נמשיך כמובן מחר!), וקראתי לילדים ספר שהביא מעין לוינטל: "הביצה שהתחפשה" מאת דן פגיס.
שוחחנו על משמעות הספור.

יום במפגשון הבוקר: התחלנו בתצוגת כל הרעשנים והמסיכות שהגיעו לגן (ותודה לכולכם על שיתוף הפעולה!). הילדים הציגו בשמחה את מרכולתם, וכל אחד קיבל את הזכות להרעיש ברעשן הפרטי שלו. גם ראינו שרעשנים מעץ מרעישים יותר מרעשני פלסטיק.
בהמשך הבעתי התרגשות גדולה מהשקיות עם מצרכי המזון שהילדים כבר הביאו לגן עבור הילדים הנזקקים!
כל הכבוד לכולכם! אין ספק שכבר – יום אחד אחרי שביקשתי – הראיתם כולכם נדיבות עצומה, ובכך עזרתם לי ללמד את הילדים פרק בנדיבות כלפי הזולת, ובעיקר כלפי הנזקקים.
המשכנו כרגיל עם אוריינות שמות הילדים (אות ראשונה בשם) לפי מילים המתחילות באותה האות, בחרנו תורני בוקר, עדכנו את לוח השנה העברי, החלפנו חזאי ובדקנו את מצב מזג האויר – וישבנו לאכול ארוחת בוקר.
מפגש הבוקר: המשכתי לספר להם את ספור המגילה תוך הצגתו.
פתאום נכנסה דגנית עם מגילה ממש, עשוייה קלף, ושמחתי מאוד על ההזדמנות להראות לילדים איך נראית מגילה ממש. אומנם סיפרתי להם על כך, אבל טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים.
הילדים גם ראו, גם נגעו ואפילו קראתי להם מתוכה מעט – בשפת התורה כמובן.
בזמן המפגש הילדים החזיקו את הרעשנים שלהם (ומי שלא היה לו רעשן מהבית קיבל בקבוקון גשם שתפקד כרעשן היום), וכשנשמע שמו של המן הרשע – הרעישו הילדים בשמחה רבה – כנהוג.
לאחר מכן שרנו שירים נוספים ורקדנו את כולם. תוך כדי הריקודים השתמשנו גם ברעשנים, ואין ספק שסך הכל היה מפגש רועש ושמח מאוד!
השירים שהכרנו היום:
יום טוב לנו, תן כתף, ליצן קטן נחמד – וכמובן חזרנו על "משכנס אדר מרבין בשמחה".
זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את הליצנים הקופצים!
מפגש הצהרים: מאחר ומפגש הבוקר נמשך מאוד – ובעקבותיו גם ארוחת הצהרים – לא נותר לצערי זמן רב למפגש הצהרים, אז ניצלנו את רובו ככולו לריקודים ולשירים. היה באמת כיף!

יום גמפגשון הבוקר: הבוקר עשינו הכנה לספירה בדילוגים, כלומר ספירת הזוגיים והאי זוגיים.
התחלנו בכך שספרנו את המספר "1" בלב ואת "2" בקול רם וכן הלאה. ספרנו כך עד 20 וכמובן מ- 20 למטה. נמשיך בכך כמה ימים, ואז נוותר על הספירה בלב, ונספור רק בקול. בהמשך גם נדע שאלו מספרים זוגיים, המתחלקים ל- 2, ונכיר גם את האי זוגיים, שאינם מתחלקים ל- 2. לאט לאט ...
כמובן בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, וראינו את כל המצרכים ששלחתם גם היום! תודה וכל הכבוד!
כשסיימנו ועמדנו לאכול ארוחת בוקר, הזכיר לי איתי דבי ששכחנו לעדכן את לוח חודשי השנה העברית, אז בזכותו עדכנו גם אותו!
מפגש הבוקר: בבוקר הראיתי לילדים שהבאתי להם אוזני המן שהכנתי עם ילדיי בערב הקודם (עוד הבטחתי להם זאת אתמול, והבטחות צריך הרי לקיים), ובפתיחת המפגש כל אחד קיבל אוזן עם שוקולד! השמחה היתה רבה, ושמחתי שהם גם אהבו את מה שהכנתי!
המשכנו עם אליפות משחק האותיות במילים "פורים" ו"אדר". התחלנו קודם עם פורים, ולאחר התחלה איטית ראיתי שהילדים כבר שולטים, ואז ערבבנו עם המילה "אדר". כפי שאמרתי להם בסוף המשחק: "כנראה ברחתם למורה כלשהי בכיתה א ובאתם לגן בטעות ...". פשוט אלופים!
אנו לומדים גם לקרוא את המילים אות אות: ראשית קוראים את האות "פ" ואחר כך מוסיפים לה את הצליל "ו" כדי להשמיע את הצליל U וכו'. כך אני מקווה הילדים יצליחו להכיר מתוך הבנה את המילים שאני מלמדת, ואולי גם להשליך על מילים שלא ראו קודם.
לאחר מכן – ובהשראת האוזניים שהבאתי בבוקר – חילקתי לילדים עיגולי נייר,מהם ביחד ניסינו וגם הצלחנו ליצור צורה של אוזן המן! אני שמחה לומר שאם תחליטו להכין בבית אוזני המן – אני בטוחה שהילדים לא רק ישמחו לעזור לכם – אלא גם יצרו אוזניים יפות מאוד! תוכלו לראות את האוזניים שיצרו במגירותיהם.
סיימנו בשירי פורים כשחלקם לוו עם רעשנים שמחים ורועשים מאוד ... היה שמח!
זמן חצר ויצירה: התחלנו להכין מכשפות לכבוד פורים! שוחחנו איך צריכה להראות מכשפה, באילו צבעים צריך לצבוע אותה, ואיך בכלל נכינה. היה נחמד לראות איך בריסטול הופך ל- 3 משולשים, כשאחד מהם יהיה הכובע של המכשפה, ו- 2 ישמשו כשיערה הארוך. תוכלו לראות בעצמכם! היה כיף גדול להכין וגם לתלות ולקשט את לוחות הגן!
מפגש הצהרים: קראתי 2 ספורים שהביאו ילדים לגן באוירה פורימית:
"המכשפה של ליאור" מאת שולה מודן, אותו הביא נעם לפני כמה ימים, וחיכה בסבלנות ליום שנכין את המכשפה כדי שהספור יתאים לנושא.
"הליצן שנרדם" מאת שרה זלוף שהביא איתי זלוטניק – וספר את ספורו של הליצן יוקי המבולבל בגן הילדים.

יום דמפגשון הבוקר: שמחתי לבוא היום ולבלות עם הילדים!
עדכנו את לוח השנה העברי – היום ספרנו במספרים את האותיות, וראינו שח' באדר = היום ה- 8 בחודש.
בדקנו מי נמצא ומי חסר, ספרנו את החסרים ואת הנוכחים, ושוב התפעלתי מהלב הרחב שלכם ושל הילדים בהגיע מצרכים ואז הגיע גיא לעשות שיעור יוגה לילדים.
לאחר שיעור היוגה יצאנו כולנו לחווה החקלאית (לא יאמן איך כולם הצליחו לסחוב אותי לשם ... הילדים יודעים שאין לי חיבור לחווה ...), והילדים התרגשו להראות לי את הערוגה שלהם. ביחד אספנו המון חסות ושלל ירקות, אבל הכי התרגשנו לראות גזרים גמדיים טריים ישר מהאדמה. רצנו לברז לשטוף אותם, ונתתי לכל מי שהסכים לטעום. הכי טעים זה טרי מהאדמה!
לאחר מכן חזרנו לגן – קצת שיחקנו בגן, קצת בג'ימבורי שנפתח על הדשא, וכבר הגיע זמן ארוחת הצהרים.
מפגש הצהרים: התחלתי את המפגש בקריאת ספור מקסים בשם: "2 חברות ומשלוח מנות" מאת רבקה אליצור. במהלך קריאת הספור שאלתי את הילדים שאלות מנחות, קצת חשבנו ביחד על מה שעתיד לקרות, והילדים הפגינו חשיבה והגיון, וכך נהננו יותר להבין את הספור, ולחשוב מה הגיוני שיקרה.
סיימנו מפגש מהנה עם הכרטיסים המראים את סמלי החג: הילדים עזרו לי לסדרם על השטיח, ובכל פעם הזמנתי ילד אחד שיאמר שם של אחד הסמלים, ובעזרת מחיאת כף יחלק את המילים להברות.
למשל: מסכות התחלק ל- 3 הברות: מ-ס-כות.
הילדים ממש טובים בזה, ופעילות פשוטה וכייפית זו עוזרת להם להבין שכל מילה מורכבת מכמה צלילים המרכיבים אותה, ושהחיבור של כל הצלילים ביחד יוצר מילה.

יום המפגשון הבוקר: התחלנו בבחירת הספרנים להיום, והמשכנו בבחירת תורני הבוקר, עדכון לוח השנה העברי (וספירתו במספרים ולא רק באותיות – זה תורם לילדים את ההבנה לגבי שווי האותיות במספרים), וכמובן עדכון מצב מזג האויר על גבי הלוח.
סיימנו עם הספריה, שהתנהלה למופת, ועם אוריינות שמות הילדים לפי מילים המתחילות באות הראשונה של כל ילד.
כמובן התפעלתי מהמשך זרם המצרכים לנזקקים שאתם שולחים עם הילדים! תודה מקרב לב!
מפגש הבוקר: איזה מפגש פורימי היה לנו היום!
הילדים קיבלו מדבקות עם סמלי החג, והדביקו אותם על גבי דף ובו 6 עיגולים ממוספרים מ- 1 ועד 6, כשהמטרה היתה כמובן זיהוי המספרים (הילדים יכלו כמובן לעזור האחד לשני – הזדמנות לתרגל גם עניין חברתי חשוב מאין כמוהו). כל פעם ביקשתי מהם להוציא מדבקה מסויימת ולהדביקה על גבי מספר מסויים וכן הלאה.
המשכנו בתיאור הקרנבל הפורימי הצפוי ביום א, וכן בתוכניותינו להמשך השבוע הבא, הכוללות גם הצגה של אלי פלפלי ביום שני ("הביצה שהתחפשה").
הילדים סיפרו לי שאתמול עם אילנה הכינו אוזני המן, אז כמובן הראינו אותם לכולם וגם טעמנו! הם יצאו נהדר, וכל הכבוד לילדים על הכישורים המוכחים בקיפול הבצק לאוזן!!
בהמשך המפגש תרגלנו המון מוטוריקה גסה, חזקנו חגורת כתפיים והרבנו להתכופף ולהזדקף ובכלל להפעיל היטב את הגוף תוך כדי שירי חג הפורים. השירים בדרך כלל מומחשים במרחב ובזוגות או במעגל, ועוזר לתרגל התנהלות במרחב ועם בן זוג או קבוצה. היה כיף גדול, צחקנו המון ופשוט לא שמנו לב איך הזמן חלף עבר לו ...
זמן חצר ויצירה: שיחקנו בחצר וקפצנו בטרמפולינה!
מפגש הצהרים: ספור התורה להיום היה אברם אבינו! סיפרנו את ספורו של אברם שאלוהים ציווה עליו לעזוב את אור כשדים ולנדוד לכנען. הוא יצא לשם עם אישתו ובן אחיו, לוט – וכל רכושם הרב.
סיפרתי על עקרותה של שרי, וביקורם של המלאכים באוהל אברם, והבשורה שהביאו. סיפרתי על לידתו של ישמעאל מהגר, שפחתה של שרי, וכן התחלתי לספר להם על ברית המילה ומשמעותה, אבל לא סיימנו – נעשה זאת מחר לפני מסיבת יום ההולדת!

הורי השבת מחר יהיו: מעין לוינטל ועדן.

מסיבות ימי הולדת : ביום שישי נחגוג לערן מסיבת יום הולדת 4. מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!


ביום א, ה- 8/3 נחגוג בגן את חג פורים, וביום זה יבואו הילדים מחופשים לגן
ועם משלוח מנות שתכינו איתם בבית. בגן נערוך תצוגת תחפושות, נשיר ונרקוד וכמובן נחליף משלוחי מנות . כמו כן יתקיים בגן חוג המוסיקה עם איריס ברוח החג.

אתם מוזמנים להשאר בבוקר זה עם הילדים מעט יותר על מנת לצלמם ולהנות איתנו!
לא לשכוח לרשום את שם הילד + ברכה על גבי המשלוחים!!