יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

שבוע #12 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר: בחרנו תורני בוקר, עדכנו את התאריך העברי להיום, וגילינו שהיום

אמצע החודש, כלומר – הירח במלואו! בדקנו מי נמצא ומי חסר, וגם חישבנו את הנוכחים.

בהמשך לקחו הילדים את שמם מלוח השמות, והחזירו אותם לפי החלוקה למספר האותיות בשם על פי הצליל של האות הראשונה בשמם.

לסיום השמעתי להם את שיר הפתיחה ושיר הסיום מתוך התוכנית "גברת פלפלת"...

מפגש הבוקר: המפגש סודר היום צורת הישיבה במסיבה, על מנת להרגיל את הילדים לצורת הישיבה הזו, שאינה דומה לזו שבמפגש הרגיל שלנו, וכך ערכנו היום את המפגש ואת החזרה למסיבה.

דיקלמנו את הדיקלום המקסים שלמדנו בשבוע שעבר, שרנו את "מי ימלל גבורות ישראל", וכמובן את

"באנו חושך לגרש".

זמן חצר ויצירה: היום מירב ואני עזרנו לילדים להכין חנוכייה מחומרי מיחזור:

השלב הראשון היה לעטוף קרטון חלב ברצועות גבס.

מחר – כשהגבס יתייבש, נצבע את גוף החנוכייה, ונדביק פקקים שיהוו את כני החנוכייה!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו כרגיל לשבת בדשא ולאכול את הפירות, וכשנכנסנו בחזרה לגן, לקחו הילדים ממגירותיהם את דמויות "גברת קרש ומר מערוך" שהכינו. אילו עבודות יפות ראיתי!

הצגנו ביחד את ההצגה, וסיימנו בשיר חדש לקראת המסיבה, אותו שמחו הילדים מאוד להכיר! יצא מקסים! יש למה לחכות!

יום ג מפגשון: התחלנו בוקר שגרתי ונעים, וגם בירכנו את המדינה בברכת "בוקר טוב". בשעה שהתורנים ארגנו את שולחנות הארוחה – קראתי לילדים ספור שהביאה אלית: "איתמר מטייל על קירות" מאת דוד גרוסמן.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים, לקחו את הגרביים הלבנות מהמגירות, וישבו למפגש.

רקדנו ביחד, שרנו שירי חנוכה, דיקלמנו את הדיקלום היפה שהכרנו לקראת החג, ו ... ערכנו חזרה מוצלחת מאוד!

זמן חצר ויצירה: מירב עזרה לילדים בחצר לצבוע את גוף החנוכיה שאתמול עטפו הילדים בגבס, בשעה שאני ישבתי עם קבוצת ילדים בגן, ועבדתי איתם על מוטוריקה עדינה: הילדים התבקשו להדביק מדבקות עגולות קטנות בתוך עיגולים שיצרו תמונה של חנוכיה. העבודה נמצאת בקלסרים שלהם! החריצות שהפגינו היתה מעל ומעבר למצופה!!

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש שמח כאשר הילדים קיבלו 6 מדבקות עם סמלי חג החנוכה, ובמקביל קיבלו גם דף ועליו 6 עיגולים ממוספרים מ- 1 ועד 6.

מטרת העבודה המשותפת היתה זיהוי הספרות עד 6.

ילדים ששולטים היטב בזיהוי הספרות לקחו על עצמם בצורה בוגרת מאוד את הצעירים יותר, ועזרו להם כל הזמן עם הדף שלהם. היו ילדים שלא קמו מהרצפה לפני שהצעירים סיימנו את שלהם! ראוי לשבח!!

ביקשתי בכל פעם להסיר מדבקה אחת ולהדביקה על גבי מספר מסויים, וכך עם כל המדבקות.

לכבוד סיום המפגש חילקתי את הסביבונים, וישבנו על השטיח לתרגל את סיבוב הסביבונים!

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה ברגליים סגורות, ומייד התחלנו בחזרות לקראת המסיבה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו בהדבקת המדבקות בתוך העיגולים המרכיבים תמונה של חנוכיה, בשעה שגיא, מדריך היוגה, העביר לילדים שיעור מהנה בתוך הגן.

מפגש הצהרים: התחלנו בהצגה עם הדמויות שהכינו הילדים עבור הספור "גברת קרש ומר מערוך", וסיימנו במשחק מהנה מאוד עם המילים "סתיו" ו "חנוכה".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה!

מפגש הבוקר: חזרות למסיבה ....

זמן חצר ויצירה: סיימנו את הכנת החנוכיות המודבקות!! יצא מקסים! אתם מוזמנים לראות בקלסרי הילדים.

מפגש הצהרים: המפגש התחיל עם ספור מקסים: "על הצבעים ועל הנפלאות שקרו לנרות" מאת רינה שליין.

סיימנו בריקוד סוער (על פי הזוגות מהמסיבה...) של "מטייל אני לבד".

הורי השבת יהיו נעמי ואילון!

ילד יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 4 ל אילון!

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!!

מסיבת חנוכה תתקיים ביום רביעי, ה- 1/12,

נר ראשון של חנוכה, בשעה 18:00 !

אנא הקפידו שלא להביא אחים קטנים/גדולים למסיבה מפאת הצפיפות הגדולה שעתידה לשרור במקום ממילא.

להצלחת המסיבה יש לשלוח את הילדים כשהם לבושים

בחולצה שחורה (או כל צבע כהה אחר!)

שימו לב שביום המסיבה יסיים הגן את פעילותו בשעה 13:00!

אנא הגיעו לאסוף את הילדים בזמן על מנת שנוכל לארגן את הגן כראוי למסיבה.

יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

שבוע #11 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: התחלנו שגרת בוקר נחמדה ומעט מגוונת: הכנסנו למפגשון את העיסוק בשמות הילדים:

הם לוקחים את שמם מלוח השמות, והיום באופן ספציפי החזירו אותם לפי החלוקה על פי מספר האותיות בשם.

מידי יום נפגין יצירתיות, והילדים יוזמנו להחזיר את שמם לפי חלוקות שונות ומשונות, מה שישמור על הערנות של כולנו, יחדד את הריכוז ואת תשומת הלב האוריינית.

שוחחנו על הסתיו שעדיין כאן, למרות שלוח התוכן השתנה לנושא חג החנוכה.

כמובן בדקנו מה נמצא על גבי הלוח, ולשיר שירים מתאימים...

מאחר ואיריס המורה למוסיקה היתה עתידה להגיע בכל רגע, השארנו את נושא החזאים למפגש עצמו.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה ישבו הילדים לארוחת הבוקר, ובזמן זה הראיתי לילדים על גבי המפה היכן טיילה נויה כספי-קולר ומשפחתה במהלך סוף השבוע (בגליל המערבי), וגם הקראתי את הפתק המספר על קורותיהם.

הילדים שמחו לשמוע על מקומות שהם מכירים בעצמם, ובדקנו כמובן היכן הם נמצאים על גבי המפה.

ההתרגשות הגדולה היתה לגלות שראש הנקרה סמוך מאוד לגבול עם אוייבתנו לבנון!

הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה שלמדנו היום כיצד לבצעם נכונה, והתחלנו מייד עם נושא החזאים:

מהיום הוחלט כי ייבחר מידי יומיים חזאי אחר, שיוכל להעזר ב- 3 עוזרים שיוכל לבחור בעצמו, והוא זה שיהיה אחראי על עדכון לוח החזאים ביום המתאים.

לאחר סיום כהונתו יהיה עליו לבחור חזאי אחר תחתיו, אשר לא כיהן ככזה במהלך אותו הסבב (אוריינות...).

והכל יירשום כנהוג אצלנו על גבי לוח מיוחד שהוקצה לכך: לוח החזאים.

שוחחנו על חודש כסלו, על ספור חג החנוכה, על הנס הגדול שקרה בבית המקדש, על היוונים מול היהודים (עם דגש כמובן על המכבים שבאו מן העיר מודיעין), שוחחנו על סמלי החג, ובעיקר על החנוכיה, שנראית דומה מאוד למנורה, ואז בדקנו מה דומה ומה שונה בשתיהן, וגיבשנו עמדה ברורה מה המאפיינים של כל פריט.

בדקנו מה עומד מאחורי האותיות שנמצאות על גבי הסביבונים: נ – ג – ה – פ.

וגולת הכותרת של המפגש היה השיחה על האש, שמהווה חלק חשוב כל כך מחג זה, שאף נקרא : "חג האור".

בדקנו מה צבעי הלהבה, מה קורה לפתיל בנר, כיצד שורפת הלהבה את הנייר, וכיצד האש נכבית באמצעות

חול ו / או מים. הילדים היו מרותקים ונלהבים!

בדקנו היכן נמצאת האש בחג זה, ומדוע נקרא החג גם חג האור.

סיימנו מפגש באמת חווייתי ומהנה עם הדרכה לקראת היצירה של היום.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו ברסטולים שחורים הגזורים בצורתו של הסביבון, ועליו היה עליהם למרוח דבק, ולקשטו באמצעות קימוטי נייר צבעוניים שזוהרים באור ו / או בפיסות נייר הזוהרות באור גם כן.

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש בריקוד שמח לכבוד חג החנוכה, אותו שמחו הילדים ללמוד לרקוד:

"חנוכה חג יפה כל כך". מדובר בריקוד מעגלי, ששוב מתרגל את ההדדיות הנדרשת ממשתתפי הריקוד,הצורך בשמירה על אופי המעגל, וההאזנה הפעילה למוסיקה שבעצם מספרת לנו ללא מילים איך צריכות התנועות להעשות.

סיימנו במשחק האורייני, שעזר לנו להכיר מילה נוספת: חנוכה. בדקנו כמה אותיות במילה, איך נקראות האותיות השונות, וכמובן שיחקנו את המשחק בו הילדים מוזמנים לסדר את המילה בסדר הנכון שלה לאחר שאני מבלבלת אותו מעט.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר שאליה השתלב המהנה לאסוף מלוח השמות את השם, ולהחזירו על פי חידון

כל שהוא. והיום החידון היה על פי האות הראשונה בשם! הילדים היו צריכים לשים לב לאות הראשונה בשמם (עבדנו על זה רבות בשבועיים האחרונים, וזה לא היה חדש לילדים), ולקום לפי ההזמנה, וכמובן להדביק על גבי הלוח לפי החלוקה למספר האותיות בשם.

החזאית אלית שנבחרה אתמול להיות החזאית הראשונה, המשיכה היום בתפקידה בהצלחה רבה!

היום סיפרתי לילדים מעט יותר על מסיבת חנוכה הקרבה ובאה בצעדי ענק, וכמובן על התפקידים השונים שאני מייעדת להם! איזו שמחה והתרגשות!! הילדים גם חולקו לזוגות שישמשו אותם במסיבה (כבר תראו!).

מפגש הבוקר: הילדים הוזמנו להכנס למפגש בדילוגים, וישבו לפי הזוגות וסדר הישיבה הצפויים להיות במסיבה. רון הציע הצעה נהדרת, שנרשום על גבי כל כסא את שם הילד שצריך לשבת עליו, כדי שכולנו נוכל להסתגל לצורת הישיבה החדשה, ושמחתי לאמץ רעיון מקסים ומועיל זה!

התחלנו עם הריקוד לכבוד חנוכה שהכרנו אתמול: "חנוכה חג יפה כל כך", ולרוקדו הוזמנו זוגות שונים, שהתחלפו בהמשך.

לאחר ששיחזרנו את ספור חג החנוכה ושוחחנו על סמלי החג, הכרנו את השיר המנצח של חנוכה :

"באנו חושך לגרש", והילדים התרגשו מאוד לשיר אותו במלוא גרון, ולגרש את החושך! דימיינו שאנו המכבים שמגרשים את היוונים הרעים בהנהגתו של אנטיוכוס, וזה ללא ספק עזר לרצינות התהומית בה שרנו את השיר!!

המשכנו עם אביזרים שונים ומאירים לכבוד חנוכה, ולצערי לא אפרט הכל כדי שלא לקלקל את ההפתעות למסיבה!

בקיצור- התחלנו להתכונן לקראת המסיבה!!

זמן חצר ויצירה: היום הכינו הילדים מבריסטול שחור שנגזר מראש בצורת נר חנוכה יצירה מקסימה: היה עליהם לצבוע את הנר בגירים צבעוניים, כשהמטרה היתה לחלק את הנר לחלקים שונים, ולצבוע כל חלק בצבע שונה.

ההתנסות בגיר היתה מעניינת עבור כולם, והיצירות יצאו פשוט יפיפיות!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים חילקה בחיוך גדול נויה בן יוסף סופגניות טריות שהביאה לילדים, והשמחה רבה!!

את המפגש התחלנו עם שיר קסום: "מי ימלל גבורות ישראל", אותו כמובן גם המחשנו בתנועות שהפעילו את חגורת הכתפיים, שתרגלו את תיאום העין-יד ואת האוזן-יד.

המשכנו בשיחה: כיצד מכינים לביבות וסופגניות. ההמשך המתבקש היה הקראת הספור:

"גברת קרש ומר מערוך" מאת דתיה בן דור.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר: היום חידון לוח השמות היה הצליל של האות הראשונה בשם!

אלית סיימה היום את תפקידה כחזאית (כל חזאי משמש בתפקידו יומיים), ובחרה בנויה כספי-קולר להיות מחליפתה.

שוחחנו על האותיות המרכיבות את הסביבון, וגם סיפרתי על כך שסביבונים שנמצאים בחוץ לארץ כתובים מעט אחרת, וגם הראיתי להם דוגמא שהביאה לנו מירב: נ-ג-ה-ש!!

שוחחנו על משמעות ה"ש" (=שם, בארץ ישראל).

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה, ושוב ישבו לפי הזוגות וסדר הישיבה של המסיבה!

התחלנו בריקודים: רקדנו ריקוד חדש על פי השיר הידוע: "סביבון סוב סוב סוב", ונזכרנו בשיר "חנוכה חג יפה כל כך".

המשכנו בחזרות מוצלחות מאוד לקראת המסיבה, ועד כאן הפירוט לגבי זה מטעמי "סוד כמוס לפרה ולסוסיתא"!!

זמן חצר ויצירה: היום הזמנתי ילדים בזמן החצר, במקביל לחוג היוגה אותו מעביר גיא, לצייר חנוכיה, ולהדביק על גבי הכנים שלה מדבקות בצורת להבות.

הקפדנו לבדוק כמה כנים בחנוכיה, הקפדנו לצייר את השמש כשהוא גבוה יותר משאר הנרות, והתוצאה יצאה מקסימה! תוייקה בקלסרים.

מפגש הצהרים: היום השמעתי לילדים את דתיה בן דור מספרת בעצמה בדיסק את הספור

"גברת קרש ומר מערוך", והצגתי במקביל לספור המושמע את ההצגה בעזרת דמויות משלי!

הילדים נהנו מאוד, והתרגשו לראות שהבאתי גם עבורם את הדמויות המסופרות בספור, ועליהם להכינם כדי שיתאפשר להם להציג את הספור ביחד איתי כבר בשבוע הבא!!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה!

היום נבחרו ספרנים אחרים, אשר ביצעו את תפקידם לעילא ולעילא, וגם קיבלו אות הצטיינות על תפקידם המשובח, ועל הסדר והשקט המופתיים ששררו!

שמחנו כרגיל לקבל את שפע חומרי המיחזור שאתם שולחים מידי יום – אנא המשיכו בכך!

מפגש הבוקר: למפגש הבוקר נכנסו הילדים בדילוגים, וישבו כרגיל לימים יפים אלו של טרם המסיבה לפי סדר הישיבה שצפוי להיות במסיבה. מדהים לראות כיצד הילדים, המחולקים לזוגות, לוקחים אחראיות על בני זוגם, עוזרים זה לזה, ותומכים במהלך החזרות!

התחלנו עם דיקלום מקסים לחנוכה, אותו הצגנו עם אצבעות הידיים (כתוב למטה!), והמשכנו בשירי חנוכה, אותם הילדים מכירים כבר היטב, מאחר והם שומעים אותם רבות במהלך היום וכן במפגשים, ללא קשר לחזרות:

באנו חושך לגרש, חנוכיה לי יש, סביבון סוב סוב סוב, חנוכיה לי יש, מי ימלל גבורות ישראל (ממש להיט בגן!).

לאחר מכן סיפרתי לילדים מעט על סימני הסתיו שראיתי לאחרונה בחוץ, ולכבודם דיקלמנו מדיקלומי הסתיו וגם שרנו שירים, ואז חזרנו לנושא חג החנוכה, וערכנו חזרות מוצלחות למדי!

זמן חצר ויצירה: סיימנו עם הכנת החנוכיות והדבקת מדבקות הלהבות. העבודות בתיקיות הילדים.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שני שירים המוכרים היטב לילדים:

"לקחתי אגורה" + "4 שובבים במיטה" – שניהם מאת דתיה בן דור.

המשכנו באוריינות המילה "חנוכה", והתרשמתי שהילדים מכירים אותה כל כך טוב, שבשבוע הבא אנסה לאתגר אותם, כאשר אשלב במשחק שלנו את המילה "סתיו"!

סיימנו במשחק סביבונים, והילדים תרגלו את סיבוב הסביבון, ונהנו מה"ביחד" הכללי ששרר בגן!

הורי השבת יהיו נויה כספי-קולר ויואב יוגב!

ילדת יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 3 ל ירדן!

מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

לא לשכוח לשריין את

יום רביעי ה- 1/12, נר ראשון של חנוכה, בשעה 18:00 , מאחר וביום זה תתקיים

מסיבת חנוכה בגן!

אנא דאגו שלכל ילד יהיה זוג גרביים לבנים

(חשוב שהגרבים יהיו באמת לבנים וצחורים ולא OFFWHITE...)

לשימוש בהקשר חג החנוכה.

גרביים אלו הכרחיים לנושא, וישמשו אותנו גם במסיבה!

נשמח לקבל בגן סביבונים עם האותיות נ-ג-ה-פ לשימוש הילדים במשחק

ובתחרות סביבונים.

כמובן כל סביבון יהיה אישי של אותו ילד, ויישמר במגירות האישיות.

דיקלום לחנוכה

על החלון נר קט עמד,

ופתאום כולו רעד.

מה קרה לנר הקט, שפתאום כולו רעד?

רוח בחלון נשבה, והנר כבה!

רוח, רוח שובבה!

אז ניגש הילד אט,

והדליק את הנר בלאט.

לא ירעד הנר מקור,

ובחדר יהיה אור!

אור של חנוכה!!

יום חמישי, 11 בנובמבר 2010

שבוע #10 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: בוקר יפה התחיל שבוע משותף לי ולילדים!

התחלנו את שגרת הבוקר הרגילה, והתארגנו בזריזות לקראת חוג המוסיקה עם איריס שמתחיל תמיד לפני השעה 9.

שמחתי לראות ילדים שמביאים מידי בוקר חומרי מיחזור, והכי הרבה – שהם נהנים להשליך אותם באופן עצמאי ומושלם לפחי המיחזור המתאימים בגן! כל הכבוד!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה שראויות להתחרות באולימפיאדה, ולאחר השגרה הנעימה של שיר צבעי החולצות והחזרת שמות הילדים לפי מספר האותיות בכל שם, בדקנו מי הגיע לגן לבוש לסתיו עם חולצה או מכנסים ארוכים, ואפילו קראנו לאותם ילדים "מבשרי הסתיו" ...

שחר סיפרה על טיול שבת בפארק הירקון, וגם הביאה תמונות יפות להראות לחברים. אכן התרשמנו!!

שרנו שירי בוקר, שרנו שירי סתיו, ולאחר שאספתי מספיק עלי שלכת גדולים ויפים עבור כל הילדים, הצגנו כולנו ביחד את השיר המקסים "חבורת עלעלים", כשאנו מתחפשים לעצים ביער, ולא סתם לעצים רגילים, אלא לעצים שמחים ורוקדים. השיר מקסים כשלעצמו, וההצגה שאנו עורכים בעזרת עלי השלכת בהחלט מקסימה לא פחות,

אבל יש תוך כדי תרגול של חגורת הכתפיים (כאשר הילדים מרימים את ידיהם למעלה כמו ענפי העץ) וכן לימוד לחלוק, כאשר כל ילד נדרש לאסוף מהרצפה לעתים עלים של ילדים אחרים, ולא בהכרח את העלה שקיבל מלכתחילה, ולהסתפק בו. לעתים קורה שילד נשאר ללא עלה בכלל או רק עם אחד, ולמדנו שאפשר להסתדר תוך כדי השיר גם עם זה, ולעשות "בכאילו".

זמן חצר ויצירה: היום הכנו חלזונות מקסימים וצבעוניים להפליא מדיסקים!

הילדים צבעו דמות של חילזון שנגזרה מראש מבריסטול בצבעי פנדה, הדביקו עליו עיניים זזות וגם מחושים, ואז קישטו במדבקות (מוטוריקה עדינה) דיסק, אותו הדביקו על גוף החילזון, וכך יצרו חילזון שלם וצבעוני מאוד, להנאת כולנו! מחר נמשיך ביצירה ...

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר "עננים", המשכנו בריקוד "סובבו", כאשר הריקוד התחיל עם מעט ילדים, ובכל בית הצטרפו עוד ועוד לפי הזמנה שלי, ולבסוף כל הקבוצה רקדה ביחד במעגל שמח!

בהמשך קראנו סיפור מתוק שהביא אילון: "איפה הסבלנות" מאת נירה הראל ,

וסיימנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "סתיו".

יום ג מפגשון: שגרת בוקר, שכללה כמובן את בחירת התורנים, עדכון התאריך השבועי (דבר שלא הספקנו אתמול, ולכן היום עדכנו רטרואקטיבית את העובדה שאתמול התחיל חודש כסלו!!), בחינת לוח שמות הילדים (מי נמצא ומי חסר – וכמה נמצאים בגן) והתחזית היומית (גם היום – מזג אויר נאה ...).

סיימנו בשיחה על הספריה שתפתח בעוד יומיים, על הספרנים שייבחרו מידי שבוע, תפקידיהם, כיצד נוהגים בספריה וכולי.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש תוך כדי התמסרות עימי בכדור, ואין ספק שהם השתפרו מאוד הן במסירה והן בזריקה חזרה אלי!

כרגיל התחלנו עם שירי בוקר, עברנו לדקלומים בנושא הסתיו (מר שבלול ורוח... בפרדס נפל תפוח) וגם לשירים בנושא, ואז חילקתי בעזרת כמה עוזרים נאמנים את עלי השלכת שאני אוספת מידי יום בנאמנות לילדים, וגם שרנו את שיר עלי השלכת, והפכנו בעזרתם ליער עם עצים עליזים, וגם דיקלמנו את הדיקלום החדש.

זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו להכין את החלזונות היפים מהדיסקים, והקפדנו מאוד על הבנת הוראות בעל פה.

מפגש הצהרים: קראנו ספור מקסים שהביא תום:

"הילד שאהב לאכול ספרים" מאת אוליבר ג'פרס ,

ושוחחנו בסיום קריאתו איך נוכל להחכים: חשבנו על קריאת ספרים (במקום לאכול אותם...), להקשיב להסברים, לבקר במוזיאונים, לשאול שאלות וכו'.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות בתוך חישוקים ברגליים צמודות, כמובן לפי סדר שולחנות ארוחת הבוקר שסיימו את הסלט: המסיים ראשון – נכנס ראשון למפגש!

המשכנו עם שירי בוקר עליזים, דיקלומי סתיו, ואז לימדתי את הילדים שיר מקסים עם המון קצב על החילזון, ובעזרת עוזרים נאמנים חילקתי לכל ילד 2 בקבוקוני גשם (=בקבוקוני אקטימל ששמתי בתוכם אורז, ואטמתי עם שקיות ניילון חזקות – מיחזור לשמו!) שעוררו ענין אצל כולם.

הבקבוקונים ישמשו אותנו רבות במהלך השנה:

הן כרעשנים, הן כנותני קצב , הן כמדמי גשם (ומכאן שמם: בקבוקני גשם).

היום השתמשנו בהם כנותני קצב: למדנו מתי מקשקשים בהם ומתי עוצרים, למדנו תוך כדי להקשיב למוסיקה, ולתת לה להנחות אותנו בפעילות עם הבקבוקונים, והילדים השתלבו מהר מאוד בפעילות, ונהנו מאוד!

זמן חצר ויצירה: במקביל לחוג היוגה שהתקיים בתוך הגן התחלנו להכין תמונת סתיו: הילדים קיבלו בריסטול לבן, וציירו עליו בפנדה שמים כחולים. מי שרצה הוסיף עננים אפורים ו/או קשת צבעונית. את השמש ציירו הילדים בעזרת גואש צהוב.

לאחר מכן ציירו עץ (למדנו כיצד לצייר עץ באופנים שנים בזמן מפגש הבוקר) גם כן בצבעי פנדה.

לבסוף מרחו דבק בתחתית הבריסטול, ועליו פיזרו חול מהחצר שמשמש כאדמה בתמונה, והדביקו עלי שלכת במקומות שונים על האדמה בתמונה, על העץ שציירו ואפילו עלים שמתעופפים באויר! יצא מקסים!

להנאתכם תלויות התמונות בגן!

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", שמלמד אותנו את אורחות הריקוד בשניים

ואת לחיצת היד באלכסון.

סיימנו עם ספור מקסים שהביאה יהלי: "הפוני של יוני" מאת מרב גלבוע .

יום ה מפגשון: שגרת בוקר, שהפעם היתה מעניינת הרבה יותר, מאחר והיום בשעה טובה ובטקסיות גדולה פתחנו את ספריית גן יובל!

אוהד ואגם החזיקו את הסרט, שי גזרה, ולאחר ההכרזה הגדולה על פתיחת הספריה, נבחרו 3 ספרנים ועוזר ספרנים אחד, והילדים הוזמנו לבחור לעצמם ספרים. השקט נשמר היטב, הסדר היה נהדר עבור הפעם הראשונה, וכולנו נהננו מאוד!

כל הכבוד לילדים המקסימים!

לקינוח (תרתי משמע) המתקנו את היום החשוב הזה עם כדורי שוקולד נפלאים ונימוחים שהכינה נועה שרון, אמו של עומר, כדי לחגוג את האירוע החשוב! תודה רבה!!

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר יצאו הילדים לחצר, ובשעה 11:00 הוזמנו להכנס לחדר של קבוצת הצעירים, שם צפו בהצגה מטעם תאטרון "בובותיים" בשם: "יואב והצב" לכבוד פתיחת הספריה!

זמן חצר ויצירה: בזמן ששיחקו הילדים בחצר, הוזמנו 3-4 ילדים בכל פעם כדי לסיים להכין את תמונות הסתיו, שאכן יצאו מהממות ביופיין! להנאתכם על קירות הגן!

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש שמח עם השיר "חילזון" שבקבוקוני הגשם ליוו אותו, המשכנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", וסיימנו באליפות אוריינית עם אותיות המילה "סתיו".

הורי השבת יהיו נויה בן יוסף ויואב דוד!

ילדת יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 3 ל שני עמית!

מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

בשבוע הבא נתחיל בשעה טובה את נושא חג החנוכה!

בשמחה רבה אני מבקשת כבר לרשום ביומנים ולשריין את

יום חמישי ה- 2/12 מאחר וביום זה תתקיים מסיבת חנוכה בגן!

אנא דאגו שלכל ילד יהיה זוג גרביים לבנים לשימוש שוטף בגן במהלך נושא חג החנוכה.

גרביים אלו הכרחיים לנושא, וישמשו אותנו גם במסיבה!

יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

שבוע #9 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: בוקר יפה ושבוע חדש התחלנו עם נושא חדש: הסתיו!

את פני הילדים קיבל כבר אתמול לוח תוכן סתווי, והבוקר שמחו לספר לי מה נמצא על גבי הלוח, דבר שהוביל לשיחה על הנחליאלי, השלכת, החצב (היותו צמח מוגן, ומה פירוש מושג זה) והחילזון.

הילדים שמו לב שגם הגיע לוחון חדש לגן: לוח מזג האויר, אותו זוכרים חלק מהילדים מן השנה שעברה.

לוח זה מסודר לפי ימות השבוע, ומתחת לכל יום מקום ללוחית שמספרת מהו מזג האויר באותו היום.

לשם כך יצאנו כולנו ביחד החוצה, סרקנו את השמים הן בחצר והן בדשא מקדימה, בדקנו היטב מה רואים, ולפי זה הסברתי להם מהו מזג האויר של היום. מאחר וראינו שמים כחולים, שמש ועננים, מזג האויר להיום הוא:

מעונן חלקית. שבנו לכיתה, והדבקנו את הלוחית המתאימה, לאחר שבחרנו אותה מבין הלוחיות שהיו מודבקות מתחת ללוח. מידי יום נקיים טקס זה במסגרת שגרת הבוקר, ומטרותיו הן:

אמצעי נוסף למעקב אחרי היום בשבוע + זיהויו על פי האות השייכת לו (למשל יום א=יום ראשון), המחשת מושג הזמן תוך ההבנה של הימים העוקבים, וכמובן זיהוי מזג האויר הספציפי לכל יום, כאשר הדבר גורם להם להיות מודעים למזג האויר, ולסביבתם הרחבה יותר.

בהמשך, כאשר הילדים יכירו היטב את רעיון לוח מזג האויר, נערוך תורנות חזאים, ולכל הילדים יתאפשר לכהן בתפקיד החזאי למשך יומיים, ולהוביל את זיהוי התחזית לאותו היום בעזרת 3 חברים שיבחר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות ברגליים צמודות, לקחו את שמם, וכמובן מאוחר יותר החזירו את שמם ללוח השמות לפי שיר צבעי הבגדים.

להזכירכם, לוח השמות מסודר לפי מספר האותיות בשמם של הילדים, ועד כה היה מסודר לפי סדר עולה של המספרים. היום ערבבתי את המספרים, כדי לגרום לילדים להיות מודעים יותר היכן הם מדביקים את שמם.

כמובן חזרנו על המספרים וקראנו להם בשמם.

התחלנו עם שיר חודשי השנה, והשתמשנו בלוחות המציינים את חודשי השנה גם כדי לעקוב אחרי השיר, וגם אחר כך כדי להזכר מה קורה בעצם בכל חודש מבחינת חגים ועונות.

המשכנו עם שירי בוקר מוכרים, אותם שרו הילדים מלוא גרון, ואז שוחחנו על מאפייני הסתיו.

המשכנו בדקלומים (למתעניינים, הדקלומים כתובים בתחתית הסיכום) בנושא הסתיו וגם בשיר סתוי מקסים במיוחד, שמספר על הנחליאלי, על החילזון ועל ענני הגשם.

סיימנו באוריינות המילה "סתיו". כלומר: הורדתי את אותיות המילה, בדקנו אותה, מנינו כמה אותיות במילה, קראנו בשמות האותיות המרכיבות אותה, ואז שיניתי את מיקומה של אות אחת בכל פעם, והזמנתי ילדים לסדר את המילה מחדש. איזו שמחה ואיזו התלהבות!!

בהמשך שיניתי את הסדר של 2 אותיות במילה, ולבסוף גם 3 אותיות – לשמחתם ההולכת וגוברת!

לאט לאט נכיר את שמות כל האותיות, נזהה את צורתן, ונזהה את המילים שנכיר בגן! איזה יופי!!

זמן חצר ויצירה: ברוח נושא הסתיו הזמנתי את הילדים לצבוע דף לבן בצבע אפור, אותו ערבבתי לנגד עיניהם ויצרתי מצבע שחור ולבן.

דף סתוי זה ייגזר מחר (כמה טוב שתרגלנו גזירה בימים האחרונים...) לכדי צורת ענן (והרי ישנן צורות רבות ושונות לעננים, כך שהילדים יכולים להרשות לעצמם להיות יצירתיים מאוד!), ועליו תודבקנה טיפות גשם חביבות.

מפגש הצהרים: התחלנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו", ובשל התלהבות הילדים ושיתוף הפעולה המלא של כולם, נמשך המשחק יותר מהמתוכנן ...

סיימנו בקריאת ספור מקסים שהביא יואב יוגב:

"הפיל שרצה להיות הכי" שכתב וצייר פאול קור .

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נעימה, שהתחדשה עם לוח מזג האויר וחידון יוצאי הדופן!

היום מזג האויר היה נאה, וכך הכרנו מושג חדש בנושא מזג האויר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בפיסוק וסגירה, והמשכנו את השגרה הנעימה והאהובה עם שיר צבעי החולצות כאשר הילדים החזירו את שמם לפי מספר האותיות בו.

שוב התחלנו עם שיר חודשי השנה, שהילדים מאוד אוהבים, והזמנתי כמה וכמה פעמים קבוצות של 4 ילדים כדי לשיר ביחד איתי ולעבור על הלוחות תוך כדי השיר! איזו שמחה!

המשכנו עם שירי בוקר, קצת התעמלות בוקר מעוררת, ושבנו לשוחח על מאפייני הסתיו תוך דיקלום הדקלומים החביבים שלמדנו, שירת השיר שהכרנו אתמול, והיום שוחחנו קצת גם עם העננים, הצורות השונות שהם לובשים, איך הם נעים בשמים, מה קורה כשהם מתנגשים וכו'. השיחה הובילה באופן טבעי אל השיר המקסים:

"עננים" בביצועה של להקת "הכל עובר חביבי", ועימו סיימנו את המפגש.

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם הכנת העננים, והיום גזרו הילדים את הדף לכדי צורת ענן לפי הבנתם (הרי למדנו שאין צורה אחידה לעננים, וכי צורות רבות להם, ועל פי זה פעלו הילדים) וכן גזרו (שוב – תרגול גזירה כבדרך אגב ...) את הטיפות שהודבקו על גבי העננים. להנאתכם תלויות היצירות על גבי לוחות הגן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם המשחק האורייני עם המילה "סתיו", וסיימנו בקריאת ספור שהביאה אגם: "בייגלה" מאת מרגרט ריי.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר + לוח מזג האויר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, והמשכנו בשגרה שכללה את לוח השמות ושיר צבעי הבגדים. בינתיים נכנס יואב דוד שלא הגיע בבוקר עם כולם, ובפיו בשורה נהדרת: נולדה לו אחות תינוקת!!

שמחנו איתו מאוד, וניסינו לחשוב ביחד איתו על שם לקטנטנה, ולבסוף החליט יואב על השם ... שולה!

שרנו שיר בוקר, הכרנו שיר על הרוח המשתוללת, והצגנו אותה ביחד, וגם שיר על עצים בשלכת, וכולנו הפכנו להיות עצים, ואחזנו בעלי שלכת, שבמהלך השיר נשרו באופנים שונים ומשעשעים...

סיימנו עם שירי הסתיו שאנו כבר מכירים, ויצאנו לחצר.

זמן חצר ויצירה: בזמן שעת החצר הפעיל גיא המדריך ליוגה את הילדים, והאחרים שהיו בחצר באו להמשיך ולהכין את העננים הגזורים עם טיפות הגשם.

מפגש הצהרים: קראנו שני סיפורים: האחד קצר בשם: "הגמד והפטריה" מאת אתי גרנות-ויזר, והשני אותו הביאה שחר: "הארנב ממושי" מאת שלומית כהן.

יום ה מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה בירכנו את מפת המדינה בברכת בוקר טוב, וכן את סמני הסתיו: הנחליאלי, החצב, החילזון ועלי השלכת.

המשכנו בשגרה החדשה של תחזית מזג האויר, וגם היום מזג האויר היה נאה.

בזמן שתורני הבוקר סידרו את השולחנות לקראת הארוחה, קראתי לילדים ספר חמוד בשם:

"צמריקו" מאת לזלי הלקובסקי, על טלה שאינו אוהב "ללכת אחרי העדר" ...

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בקפיצות ברגליים צמודות, ולאחר שיר צבעי הבגדים והחזרת השמות לפי מספר האותיות בשם, שרנו שירי בוקר, התעמלנו התעמלות בוקר, שהניעה בעיקר את פלג הגוף העליון ואת חגורת הכתפיים, והמשכנו ברוח הסתיו עם שירים על הרוח המשתוללת, העננים העלים... לימדתי את הילדים דיקלום חמוד על עלה, וגם אותו הצגנו, כשעמדנו על כסאות ודמיינו שאנו עצים בשלכת, והחזקנו עלה אחד קטן ביד ...

זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו להכין את ענני הגשם עם הטיפות! עבודה טובה מאוד של הילדים.

מפגש הצהרים: שיחקנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו".


הורי השבת יהיו ליבי וטל!


ילדת יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 3 ל עדן!

מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!


ביום חמישי הבא תפתח ספריית גן יובל בטקס רישמי ומלא,

וכן תתקיים הצגה ביום זה כדי לציין את האירוע החשוב.

אנא דאגו לתיקי ספריה עבור ילדיכם, וזיכרו שבלעדיהם לא נוכל לאפשר להם להחליף ספרים!

דיקלומים בגן בנושא סתיו:

בוקר בא

מר שבלול מתארגן לקראת טיול

מוציא מחוש ועוד מחוש

מנער קצת את הראש

את ביתו ייקח איתו

ויזחל כך לאיטו לביתה של אחותו.

(הדקלום מלווה בתנועות ידיים שממחישות את החילזון, ואתם מוזמנים לבקש מהילדים הדגמה!)


רוח, רוח, רוח, רוח

בפרדס נפל תפוח

הוא נפל מראש העץ

הוא נפל והתפוצץ!

אוי, חבל, חבל, חבל על תפוח שנפל

שנפל מראש העץ

שנפל והתפוצץ!!

(גם דקלום מוכר זה מלווה בתנועות ידיים משעשעות במיוחד, וגם כאן אתם מוזמנים לבקש הדגמה מהילדים להנאתכם!)