יום חמישי, 27 בינואר 2011

שבוע #20 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: את המפגשון קיצרנו רק לעדכון קצר של התאריך העברי ולבחירת תורני הבוקר, ואז הגיעה המורה למוסיקה לקיים לילדים חוג שמח.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש במחיאות כף מתחת לברך, ומייד התחלנו עם ה"חובות" שלנו מהמפגשון: בחרנו חזאי חדש, שמייד בחר חברים / עוזרים לבצע את התפקיד החשוב, וכן קראנו חוויות מהשבת, כולל זו שלי:

ביקרתי בשדה בוקר, ומייד הראיתי לילדים היכן נמצא ישוב זה, וכולם התרשמו מהעובדה שהוא נמצא בנגב!

סיפרתי להם ששם התגורר ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, הלא הוא דוד בן גוריון. סיפרתי להם על השממה שראיתי בדרום.

יהלי סיפרה וגם הראתה תמונות מטיול בשבת במערת הנטיפים. היה נחמד לראות שהיא היתה סמוכה כל כך לעיר בירתנו, ירושלים.

רון סיכם את החוויות עם אלה שלו, וספר על טיול בשדה הסמוך לביתו, שם מצא תפוחי אדמה, מהם בישלה אימו ארוחה טעימה (!!) וגם חיפושיות!

המשכנו את המפגש עם חידון של לוח השמות: הורדנו את כל השמות מהלוח וכן את האותיות, ובמקומן הדבקתי אותיות אחרות. הילדים מייד אמרו לי אילו אותיות חסרות, שכן היו בטוחים שאנו ממשיכים עם עניין האות הראשונה בשם. ואז הדגמתי להם עם השם שלי, כשהדבקתי אותו מתחת לאות "ת". בהתחלה כולם צחקו, ואמרו לי שהתבלבלתי, ושאני צריכה להדביקו מתחת לאות "ר" כמובן. ואז – מאחר ושתקתי – היתה דממה לרגע, ומייד כמה ילדים הבינו שבעצם מדובר ב... אות האחרונה!!

ילד-ילד הגיעו כולם להדביק את שמם על גבי הלוח, כשאנו בודקים ביחד ועוזרים האחד לשני לשים לב , שהפעם יש להדביק את השם מתחת לאות האחרונה של כל שם.

אפילו בדקנו היכן הילדים החסרים צריכים להדביק את שמם ...

המשכנו כמובן עם הנושא החדש, שקיבל את פניהם על גבי לוח התוכן כבר אתמול: יום המשפחה!!

בדקנו מבחינה אוריינית את האותיות המרכיבות את המילה "משפחה, בדקנו מה מכיל לוח התוכן, ומשם כבר לקחו הילדים את השיחה לנושא של "מהי משפחה", מי שייך למשפחה – ואז נכנסו לאותה קבוצה גם חיות הבית!!

שוחחנו על משפחות שונות שאנו מכירים: משפחת החיות, משפחת פירות ההדר, משפחת האצבעות!

בדקנו היכן גרה כל משפחה.

לסיום הראיתי להם את הדף שהכנתי להם לזמן היצירה, ועליו מצוייר בית:

הדגמתי להם כיצד לצבוע אותו, כיצד לצייר את דמותם (פרטים בהמשך) – ואז סיימנו מפגש יפה, והילדים יצאו לחצר.

זמן חצר ויצירה: הדגש בעבודת היצירה של צביעת הבית היה השמת הדגש על הפרדת הצבעים, ההקשבה להוראות, וצביעה נפרדת של כל חלק בבית: צבע נפרד וקבוע לגג (אדום), צבע נפרד לפי בחירה של הבית עצמו, צבע נפרד לפי בחירה של החלונות.

כמו כן היה עליהם לצייר את עצמם בתוך דלת הכניסה לבית, ולרשום את שמם למעלה. מי שהתקשה בכתיבת שמו – שמחתי לעזור לו.

מפגש הצהרים: התחלנו בקריאת ספור מקסים: "איתמר מכתב" מאת דוד גרוסמן .

מטרת הספור בעצם התבררה עוד לפני הקריאה, כשסיפרתי להם, שנתחיל בקרוב להכין הפתעות לסבים שלא יגיעו לקבלת השבת, וגם נשלח אותן בדואר. סיפרתי כיצד שולחים מכתב, מה צריך לכתוב ולהדביק על גבי המעטפה, וכן כיצד נתגבר על המכשול: שהילדים בעצם אינם יודעים לכתוב ...

המשכנו במשחק האורייני עם המילה "משפחה", כשהילדים שוב מוכיחים לי, שהם חכמים יותר ממה שאני חושבת ... סיימנו עם שיר הסיום החביב עלינו...

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: לראשונה נכנסו הילדים ב...מסלול מכשולים! איזה כיף היה!

הם התחילו עם קורה, עליהם היה עליהם לצעוד בצעדים עוקבים, משם היה עליהם לטפס על גבי כסא ולקפוץ ממנו, ושוב לקפוץ מעל כסא נוסף. בהמשך היה עליהם לקפוץ בתוך 3 חישוקים, ולסיים בהרמת בקבוק של חצי ליטר מעל הראש 3 פעמים! כל הכבוד לאלופים!

התחלנו את המפגש עצמו בכמה וכמה שירי בוקר חדשים שמפעילים כולם את הגוף במרחב, ושמים דגש על חיזוק שרירים שונים.

המשכנו עם הנעימה הסקוטית ועם המנגינה המתנגנת והעוצרת.

ואז חזרנו לנושא יום המשפחה, ושוחחנו על בתי המגורים של משפחות שונות מן החי, מן הצומח, מן הדומם.

שרנו שירים וגם הצגנו הצגות, וסיימנו בריקוד שלמדנו היום: "זה התחיל משני הורים" בביצועו של שלמה ניצן.

זמן חצר ויצירה: היום סיימנו להכין את הבתים הצבועים בצורה מובחנת, והילדים התחילו לצייר ציורים לסבים ולסבתות, ומחר נכתוב את המכתבים ביחד.

מפגש הצהרים: ברוח כתיבת המכתבים לסבים ולסבתות קראנו ספור מקסים נוסף:

"אפשר להשאיר הודעה" מאת נירה הראל .

המשכנו במשחק אורייני קצר עם המילה "משפחה" וסיימנו כרגיל עם שיר הסיום.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע משכנעות מאוד, אז המשכנו עם שירי הבוקר החדשים שהכרנו עוד אתמול, ובאותה הזדמנות הפעלנו את הגוף בקבוצות שרירים שונות.

לאחר מכן ערכתי לילדים חידון בנושא בתי המגורים של חיות שונות ושל חפצים שונים, והילדים התרגשו מאוד להראות את הבנתם ואת ידיעותיהם.

סיימנו בשיחה על ההבדל בין "שם פרטי" לבין "שם משפחה" – ומדוע בכלל צריך שם משפחה.

לסיום פעיל יותר רקדנו את "זה התחיל משני הורים" והצגנו את השיר החביב החדש על אמא ברווזה המחפשת את הברווזון הקטן שלה, שיצא לטייל מבלי לומר לה לאן, על אמא כלבה שמחפשת מאותה סיבה את צעיר בניה, וכן על אמא חתולה.

זמן חצר ויצירה: המשכנו לצייר לסבים ולסבתות וגם לכתוב להם מכתבים יפים!

מפגש הצהרים: המפגש התחיל עם השיר "2 ציפורים דן ואבנר" אותו הצגנו גם בעזרת הציפורים וגם בריקוד, וסיימנו במשחק זיכרון מותח!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו שוב למפגש דרך מסלול מכשולים אותו הם צלחו בהצלחה, המשכנו עם שירי הבוקר, וגם רקדנו את "סובבו". הצגנו כמה פעמים את ההצגה על פי השיר עם אימהות החיות השונות, שילדיהן יצאו לטייל והתחבאו לאימהות – להנאת כולם.

מפגש הצהרים: ספור תורה: ספורו של היהודי הראשון – אברם! התחלנו עם הספור על כך שאברם התגורר באור כשדים, שם נגלה אליו האלוהים, ואמר לו לעזוב את כל אשר לו, ולנדוד לארץ אשר יראה לו. ארץ זו התגלתה כארץ כנען.

הורי השבת יהיו אלית ויואב י. !

ביום שישי הבא (4/2) , הלא הוא יום המשפחה, יוזמנו הסבים והסבתות לקבלת שבת ביחד איתנו בגן.

אנא מסרו להם שהם מוזמנים להגיע בסביבות 11:10!

להזכירכם – זוג אחד של סבא וסבתא מגיעים לקבלת השבת ונהנים ביחד איתנו, והזוג השני יקבל הפתעה מהילד/ה בדואר!

יום חמישי, 20 בינואר 2011

שבוע #19 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה ישבו הילדים לאכול, וחזרו למפגש בקפיצות על רגל אחת.

התחלנו מפגש מקסים עם הנעימה הסקוטית, שעוזרת לנו לברך האחד את השני בברכת בוקר טוב, והמשכנו עם המוסיקה המתנגנת והעוצרת.

הצגנו שפע משירי טו בשבט: "ט"ו בשבט חג היום לגן", מחרוזת שירי החג (היינו השותלים, עץ, שקדיה...),

"פרדס בחודש שבט" (בו הילדים התחפשו לפירות הדר שונים), וסיימנו בהצגה חדשה , שאותה הכרנו כבר ביום שישי: "שתיל קטן". הוזמנו כמה ילדים לשחק את התפקידים בשיר: ילד ששמו אילן, ילד שהתחפש לשתיל (כולל צמרת וגזע ממטפחות), ילד שהתחפש לענן הממטיר גשם על השתיל וילד שהתחפש לשמש חמימה. כמה יפה זה היה!

סיימנו בהתרגשות עם הריקוד החסידי ...

זמן חצר ויצירה: היום קיבלו הילדים דגם מנויילן של עץ, אותו היו צריכים להעתיק, בציירם סביב העץ.

אין ספק שזוהי מטלה לא קלה, אך שפע זמן עמד לרשות הילדים וכן ההכוונה לעבוד לאט ובזהירות, ולהשתדל שלא לעזוב עם היד הפנויה את הדגם, על מנת שלא יזוז.

יצא יפה! לאחר מכן היה עליהם לצבוע את הגזע בפנדה חומה, להדביק מדבקות של פירות הדר על הצמרת, ולצבוע בזהירות בצבע ירוק סביב למדבקות. מי שרצה יכול היה לגזור את העץ. היצירה כולה נשלחה לאחר כבוד לקלסר.

מפגש הצהרים: התחלנו בהצגה של שתי הציפורים, דן ואבנר, ולאחר מכן השמעתי להם את השיר עצמו, כשהוא מנוגן בסגנון מזרחי, אז עזבנו את הדמויות של הציפורים מהיד, ופשוט הזזנו את הטוסיק לפי הקצב, וידינו הפכו לציפורים.

המשכנו עם משחק הזיכרון – שהיה מוצלח ומהנה מאוד, וסיימנו עם שיר הסיום החביב.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בשמחה רבה למפגש בצעדי רדיפה לקול צלילי "רוץ בן סוסי".

התחלנו את המפגש עם השיר- ריקוד: "מטייל אני לבד", ולאחריו המשכנו ברוח ט"ו בשבט עם הופעות שונות לשירי החג היפים שהכרנו עד כה. היה מקסים, הפעלנו רבות את הגוף, תרגלנו תוך כדי את השרירים מבלי לשים לב, ניתנה תשומת לב מיוחדת לחיזוק שרירי הכתפיים – והכל בשמחה ובריקודים!

זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את הדגם של העץ...

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר האהוב של "הברווזיים", והמשכנו בקריאת ספור מקסים בשם:

"שמש על ענן סגול" מאת איריס בקשי לנג .

סיימנו עם שיר הסיום החביב שלנו ...

יום ד מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה ראינו שמחר נחגוג את ... ט"ו בשבט!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בהליכת סרטן, והפגינו יכולות מרשימות!

התחלנו את המפגש עם 3 שירי בוקר, והמשכנו עם שלל משירי החג, אותם הצגנו ביחד, ובעצם התכוננו לקראת מחר, אז נערוך נטיעות בגן! כולנו מאוד מתרגשים לקראת הארוע!

זמן חצר ויצירה: המשך וסיום היצירה של העתקת העץ.

מפגש הצהרים: שמחנו לאכול מהפומלה הטעימה שאילון הביא ישר מהעץ בחצרו של סבו, וגם הרחנו ומיששנו את התפוזים הסיניים וגם את הלימונים הסיניים, אותם הביא דווקא מהעץ בחצר ביתו!

במפגש חילקתי לילדים 6 מדבקות בנושא ט"ו בשבט, אותן היה על הילדים להדביק (בשיתוף פעולה פורה של האחד עם השני) על גבי דף ובו 6 עיגולים ממוספרים מ- 1 ועד 6. הזדמנות נוספת לתרגל את זיהוי המספרים הללו.

המשכנו במשחק זיכרון מאתגר במיוחד, בו עמדו הילדים בכבוד מרשים, וסיימנו עם שיר הסיום!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: יצאנו לנטיעות בגן!!

מפגש הצהרים: ספור תורה: מגדל בבל.

הורי השבת יהיו אגם ויואב ד. !

מחר נחגוג לאגם יום הולדת 3! מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

ב- 4/2 נחגוג בגן את יום המשפחה,

שחל ביום זה.

אנו נארח את הסבים והסבתות (מצד אחד של המשפחה) בקבלת השבת,

ולכן אני מזכירה לכולם

למלא את הטבלה ששלחתי לכם,

על מנת שנוכל להתארגן לאט ובנחת עם ההכנות לקראת יום חשוב זה,

ולשמח את הסבים והסבתות משני הצדדים!!

יום ראשון, 16 בינואר 2011

שבוע #18 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר מקוצרת + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: התחלנו נושא חדש: ט"ו בשבט והפרדס! בדקנו את לוח התוכן שהשתנה, שוחחנו על המילה "אילן" ועל המושג "פירות הדר" עם דגש על המילה "הדר" ופירושה. שוחחנו על פירות ההדר, ונתנו דוגמאות. שוחחנו על המשמעות על "טו" בחודש, וגם חישבנו כמה שווה אותו "טו", והגענו למסקנה שהוא שווה את המספר 15. כלומר היום ה- 15 בחודש = אמצע החודש!

שוחחנו כיצד אפשר לחגוג יום הולדת לטבע, שכן אין טעם להביא עוגה וממתקים לעצים ולשיחים ...

לאחר מכן התחלנו עם המנגינה הסקוטית, שאיתה אנו אוהבים להתחיל בקרים בצורה מוסיקלית וריקודית, והמשכנו מייד עם המוסיקה המשתנה, שהילדים אלופים בה כבר!

כמובן שרנו משירי החג, וגם מיהרנו להציגם: "השקדיה פורחת", "ט"ו בשבט חג היום לגן", שרנו מחרוזת משירי החג, ובתוכה: "כך הולכים השותלים", "אור ותכלת על ראשי" ואת "שיר השותלים". היה פשוט מקסים!

זמן חצר ויצירה: היום התחלנו להכין פרדס, וכבר מחר נסיים את הכנתו: הילדים צבעו גליל נייר טואלט בצבע גואש חום, שישמש כגזע עץ ההדר שלנו, ועל הצמרת המוכנה מראש הם הדביקו מדבקות של פירות הדר, ומחר, כשיתייבשו ה"גזעים", נחבר ביחד את הצמרת לגזע.

מפגש הצהרים: התחלנו בשמחה עם שיר "הברווזיים", ושמחתי לראות יותר ויותר ילדים מגיעים עם ברווזיים משלהם, ונהנים מההצגה! אולם גם מי שלא הביא – נהנה מחברות טובה, כאשר משתפים אותו בברווזיים של ילד אחר! כל הכבוד!!

המשכנו עם חברים חדשים שיצאו מתוך קופסת ההפתעות לכבוד טו בשבט: 2 הציפורים דן ואבנר!!

הילדים הכירו שיר חדש, וגם תרגלו מעט מוטוריקה גסה במהלכה למדו לשלב את ידיים על הכתפיים בהצלבה

(זה יותר קשה ממה שאתם חושבים עבור הילדים בגיל הזה ...). היה מהנה ויפה, והצגנו את השיר כמה פעמים!

סיימנו מפגש יפה עם ספור לכבוד החג וחודשי השנה העברית בכלל: "עונות השנה של אלדד" מאת רפאלה צרפתי, ועם שיר הסיום האהוב שלנו!

יום ג מפגשון: שגרת בוקר פוריה! במהלכה קראנו גם ספר מקסים שהביא אוהד:

"הצלחת שמתחת" מאת מאיר שלו .

יואב י. ספר לנו מחוויות סוף השבע שלו, כאשר כל המשפחה יצאה לטיול בן יומיים לכבוד יום הולדתו של סבא רמי!

בין השאר שמחנו לדעת שהמשפחה בחר לטייל באיזור עיר בירתנו, ירושלים, ועוד במקום יפה כל כך כמו הסטף!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע משכנעות מאוד, ומייד התחלנו עם שירי בוקר מוכרים ואהובים, כשאחד השירים היה שיר שעיקרו סוג של תיפוף על הגוף, שהילדים אלופים בו, וכמובן השתמשנו במצילתיים הקטנים שלנו כדי להרגיש את הקצב בזמן הנכון ובקצב הנכון! אלופים, כבר אמרתי?!

המשכנו כמובן בנושא ט"ו בשבט, ושמחתי לראות שכל מה ששוחחנו עליו אתמול נטמע נפלא, והילדים ענו על כל החידות שלי בהצלחה יתירה ובהתרגשות גדולה!

עברנו משם לשירי החג, וכמובן להצגות המלוות אותם! היום שרנו שיר אחד חדש, אותו גם הצגנו (ממש להיט!): "מי רוצה תפוח זהב?", ולאחר שהצגנו אותו כמה פעמים, השמעתי לילדים מנגינה חסידית, וגם סיפרתי להם קצת על המנגינה היהודית הזו, ששייכת לזרם של יהודים דתיים הקרויים חסידים (והבדלנו את המושג "חסיד" מהמילה "חסידה", לקול צחוקם של הילדים ...). לימדתי אותם כיצד רוקדים חסידים, והם הצטרפו בניסיונות משעשעים מאוד לריקוד. היו שרקדו כמו חסידים של ממש, והיו שרקדו כמו ... חסידות!

העיקר השמחה!

המנגינה היפה קושרה לנושא טו בשבט, והילדים קיבלו לידם מטפחת ירוקה, ששימשה אותנו בתפקיד של שתיל רך, אותו היו צריכים להעביר בכל פעם לילד אחר, ולרקוד ריקוד חסידי ... איזו שמחה!

מחר כמובן אמשיך עם היצירה היפה הזו, ולכל המתעניין – אין לי את שמה, מאחר והמנגינה היא עממית ...

זמן חצר ויצירה: היום הכנו את עץ השקדיה: הילדים קיבלו לידם דף ובו מצוייר עץ, והיה עליהם לעקוב אחריי הוראותיי שניתנו בעל פה בלבד: היה עליהם לצבוע רק את הגזע בצבע חום, ולהדביק את גבי הצמרת מדבקות של פרחי השקדיה. לבסוף היה עליהם לגזור סביב העץ על גבי הקווקווים שהיו מצויירים. העבודה היפה הוכנסה לקלסרים.

מפגש הצהרים: את מפגש הצהרים התחלנו באופן בלתי נמנע עם 2 הציפורים, אותן הכרנו אתמול: דן ואבנר! כמובן הציגו כל הילדים לפי תור את ההצגה היפה, ונהננו מאוד!

המשכנו וגם סיימנו עם משחק שהלהיב את כולם: משחק הזיכרון! הבאתי משחק בנושא הפרדס וטו בשבט, והילדים כולם שיחקו בו במסגרת הישיבה במפגש, והיה מקסים ויפה! הקפדנו על החוקים והכללים, ובעיקר נהננו מאוד!

יום ד מפגשון: שגרת בוקר מקסימה ומשמחת במיוחד!!

מפגש הבוקר: הילדודס נכנסו למפגש בפיסוק וסגירה, ולאחר ששרנו שני שירי בוקר שמזמן לא שרנו, הראיתי לילדים שפע פירות הדר, אותם פתחנו ביחד, טעמנו, הרחנו, מיששנו, ונהננו להכיר מקרוב!

כל הכבוד לכל מי שהסכים לטעום!

מפגש הצהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים, והמשכנו כפי הבטחתי עוד אתמול לאור הצלחת המשחק – במשחק זיכרון ארוך במיוחד בנושא טו בשבט והפרדס!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות בתוך חישוקים, ומייד פתחנו את הבוקר עם המוסיקה הסקוטית! המשכנו ברוח טו בשבט, והצגנו שלל שירים יפים, וסיימנו בהנאה גדולה עם הריקוד החסידי! הילדים ממש התמקצעו בריקוד הזה, ובעיקר נהנים מאוד!

מפגש הצהרים: ספור תורה: נוח והתיבה.

הורי השבת יהיו שי וטל!

ב- 4/2 נחגוג בגן את יום המשפחה,

שחל ביום זה.

אנו נארח את הסבים והסבתות (מצד אחד של המשפחה) בקבלת השבת,

ולכן אני מזכירה לכולם

למלא את הטבלה ששלחתי לכם,

על מנת שנוכל להתארגן לאט ובנחת עם ההכנות לקראת יום חשוב זה,

ולשמח את הסבים והסבתות משני הצדדים!!

יום חמישי, 6 בינואר 2011

שבוע #17 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר, ומייד לאחריה- חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בפיסוק וסגירה, והחלטנו עוד קודם להזמין שוב את הגשם ואת החורף באופן כללי לחזור, לאחר סוף שבוע חורפי ומוצלח, ולכן תכננו מראש ביחד מפגש מלא בגשם, ברוחות ובקור ...

אולי זה יביא את החורף בחזרה ...

התחלנו עם "חורף בא" מאת גאלוואי: הילדים קיבלו בקבוקוני גשם, וביחד חשנו את המוסיקה, המחשנו את הרעמים בהקשה הדדית על הבקבוקונים, טפטפנו גשם לפי מקצב השיר ובאופנים שונים – וממש נהננו מהיצירה המקסימה הזו!

המשכנו עם "מחול הרוחות" של רמו בעזרת המטפחות הצבעוניות, והיה כל כך צבעוני וסוער בגן, שממש חשתי ברוח הנושבת סביבי. הילדים הרגישו את המוסיקה, רקדו עם המטפחות, הסתובבו והניעו את המטפחות לפי היצירה.

המשכנו עם שירי גשם וחורף:

"חורף" בשירתו של גידי גוב, "גשם גשם משמים" בעזרת הבקבוקונים, "עננים מתנגשים" – שהוא השיר שאותו הצגנו עם העננים, הברק והטיפות! הצגנו את הנעימה לחורף, שבה חלק מהילדים מרעישים בבקבוקונים ומדמים טףטוף, גשם מתחזק ומבול, ושאר הילדים נעים במרחב: בטפטוף הם מדלגים, בגשם המתחזק עם צועדים בצעדי רדיפה, ובמבול מתכרבלים על הרצפה ומגנים על ראשם מפני הגשם.

זמן חצר ויצירה: היום סיימו הילדים להכין את תמונת החורף שיצאה באמת יפייפיה שהתחילו להכין ביום שישי! שאפו לחרוצים שצבעו, גזרו, פיזרו חול, תכננו תמונה וציירו!!

מפגש הצהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים, והיה מקסים במיוחד לראות שהילדים מעצמם חלקו עם חבריהם את הברווזיים שלהם! היו 4 ילדים שהביאו ברווזיים, והם בחרו חברים לחלוק איתם את הגרביים, ולהציג ביחד!

גם אני ברוח זו הזמנתי 2 ילדים שהציגו את השיר עם הברווזיים שלי!

המשכנו עם ספור מקסים וקצר שמשך אחריו גם שיחה על הגשם וגם שיחה היכן לא יורד גשם (במדבר...), ומי זקוק במיוחד לטיפות הגשם.

שם הספור: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני.

סיימנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", ועם שיר הסיום הקבוע שלנו, שמעלה בכולנו חיוך ושולח נשיקה לפני שנפרדים...

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נעימה, במהלכה שמחנו ביחד על הצלחתנו!! הרי אתמול שרנו לגשם וערכנו מפגש שלם רק לכבודו, ואכן במהלך הלילה והבוקר הוא הגיע!! כל כך שמחנו!

קראנו שוב את הספור "החור הכחול" מאת סמדר שמשון, ובהמשך היום ניצור על פי ספור יפה זה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע, ומייד התחלנו מפגש חורפי נוסף, כשאנו מכוונים כמובן לגשם שימשיך לרדת ולבוא!

התחלנו עם המוסיקה הסקוטית העממית, והילדים בירכו בריקוד האחד את השני, המשכנו עם המוסיקה המתנגנת ועוצרת, ושינו את התנועות לפי המנגינה, והכל בשמחה רבה! מזמן לא עשינו זאת, והיה מרענן לשוב לזה!

מייד הזמנתי כמה ילדים לחלק את בקבוקוני הגשם, והם כבר ניחשו לבד, שאני עומדת להשמיע להם את

"חורף בא" מאת גאלוואי! יצירה מופלאה!!

המשכנו כמתבקש עם המטפחות לקול צלילי "מחול הרוחות" של רמו.

התעמלנו מעט עם הבקבוקונים, והתחממנו לשירת "שלא יהיה לנו קר".

סיימנו בשתי הצגות לשיר "ילדה אחת ומטריה אחת".

זמן חצר ויצירה: לא יצאנו לחצר מפאת הגשם, ויצרנו בעזרתה של מירב את החור הכחול שלנו – כל ילד את החור הכחול שלו – על פי הספור "החור הכחול" מאת סמדר שמשון.

מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור: "הכל בגלל שלולית של חורף" מאת דליה קרח שגב ויונה זילברמן, המשכנו בתערוכה יפייפיה של תמונות הילדים על פי "החור הכחול", וכמובן סיימנו עם שיר הסיום המשעשע ...

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בפיסוק וסגירה, ונהננו ממראה הגשם היורד ופוסק מפעם לפעם.

קראתי לילדים ספור קצר ונחמד בשם: "מעשה בענן קטן" מאת צביה וילנסקי.

שרנו שירי חורף ובעיקר הצגנו אותם – ואפילו כמה פעמים, לבקשת הילדים!

ואז הגיע הזמן לחוג יוגה ארוך במיוחד, כאשר כל ילדי הגן משתתפים בו ביחד, כשהנושא היה שיאצו בזוגות!

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר הברווזיים, כאשר שוב חולקים הילדים שהביאו גרביים עם חבריהם שלא – לשמחתי הגדולה ולהנאת החברים. גם הברווזיים שלי קיבלו זוג ילדים חמודים שהציגו איתם.

סיימנו באליפות אוריינית עם צמד מילים: "חורף".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה. שמחנו על תחילתו היום של חודש חדש, הלא הוא חודש שבט!

מייד ציינו זאת על גבי לוח התאריך העברי: א בשבט!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בשמחה רבה למפגש בקפיצות צפרדע, ולאחר מכן ערכתי לילדים חידון בנושא הסתיו והחורף בחרוזים! זו היתה הצלחה מסחררת, והילדים קיבלו נקודות ברצף, מה שהוסיף על ההרגשות הכללית!!

המשכנו עם "חורף בא" של גאלוואי (והבקבוקונים) ועם "מחול הרוחות" מאת רמו (והמטפחות), והצגנו כמה משירי החורף האהובים.

סימנו עם אליפות של אוריינות המילה "חורף".

זמן חצר ויצירה: סיימנו את הכנת היצירה המקסימה על פי הספור המקסים לא פחות:

"החור הכחול" מאת סמדר שמשון.

מפגש הצהרים: ספור תורה: היום במפגש עשיתי תזכורת לילדים מתחילת ספורי בראשית:

חזרנו על ספור הבריאה וכן על ספור גן העדן, כאשר הילדים עוזרים לי בקצרה לספר שוב את הספורים,

ומשם המשכנו לעלילת קין והבל.

בשבוע הבא נתחיל נושא חדש, שיימשך שבועיים: ט"ו בשבט.

הורי השבת יהיו נטע ודביר!

ב- 4/2 נחגוג בגן את יום המשפחה,

שחל ביום זה.

אנו נארח את הסבים והסבתות (מצד אחד של המשפחה) בקבלת השבת,

ולכן אני מזכירה לכולם

למלא את הטבלה ששלחתי לכם,

על מנת שנוכל להתארגן לאט ובנחת עם ההכנות לקראת יום חשוב זה,

ולשמח את הסבים והסבתות משני הצדדים!!

יום ראשון, 2 בינואר 2011

שבוע #16 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר ולאחריה – חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בדילוגים, ומייד התחלנו לשוחח על הנושא החדש שנמצא כבר על גבי לוח התוכן – החורף!

שוחחנו על העננים וסוגיהם, על הברק (שרואים) ועל הרעם (ששומעים) – ואיך הם נוצרים.

שוחחנו על הרוח ותפקידה, על בגדי החורף – ובעיקר בעיקר על כך שהחורף לא באמת הגיע אלינו, ועד כמה הוא חשוב ונחוץ. לצערי נאלצתי להזכיר את המילה "בצורת", וכמובן הסברתי אותה.

שוחחנו מי ומה זקוק במיוחד לגשם: הכנרת, יום המלח, הצמחיה, האנשים...

אז השמעתי לילדים שתי יצירות מקסימות בנושא החורף:

האחת שנקראת "חורף בא" מאת המלחין האירי, גאלוואי, והשניה – "מחול הרוחות" מאת רמו.

הילדים התרגשו מאוד מהיצירות היפות, ויכולנו לשמוע בתוכן את הרוח, את הגשם ואת הרעמים, ולאחר שהאזנו לשתיהן פעם אחת, הוספנו את בקבוקוני הגשם, והוספנו "גשם" משלנו ליצירות, מה שהפך אותן למרגשות הרבה יותר!

המשכנו עם שירי חורף, ומידי פעם שלחתי ילד החוצה לבדוק אם החורף כבר בא... לצערנו היום זה לא קרה ...

שרנו את "אח, איזה חורף!" בביצועה של חוה אלברשטיין, את "חורף" בשירתו של גידי גוב, את "גשם גשם משמים" בליווי הבקבוקונים, את "בואו עננים", וסיימנו מפגש מקסים בציפייה לגשם ולחורף.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף ובו מצויירים בגדי חורף: חולצה ארוכת שרוולים, מכנסיים ארוכים, מגפים וכובע צמר.

היה עליהם לקשט כל אחד מפרטי הלבוש באופן שונה, ונאמר להם שלא להשתמש פעמיים באותו חומר:

ניתנו להם כמה אפשרויות לקישוט: צבעי פנדה, גואש, נצנצים ודבק, פיסות נייר צבעוניות ודבק, פיסות נייר כסופות ודבק.

היה חשוב להקפיד להשתמש רק פעם אחת בכל חומר.

מחר יגזרו הילדים את פרטי הלבוש, וימשיכו להרכיב את היצירה, שתהפוך עד סוף השבוע ל"איש החורף"!!

מפגש הצהרים: התחלנו עם ענן ועליו מודבקות טיפות שהיו מודבקים על גבי לוח השמות – מאחוריו.

דיקלמתי לילדים דיקלום שעוזר לנו למנות, ובכל פעם נשרה לה טיפה מהענן לרצפה.

בהמשך החזרנו לאט את הטיפות, ומנינו שוב כמה טיפות בכל פעם נמצאות בענן.

המשכנו עם נושא חשוב של הספור ברצף: הראיתי לילדים 4 כרטיסים בצבע זהה, כאשר כל צבע מסמל ספור אחד.

שוחחנו על כל ספור שהצגתי בפניהם, וראינו את ההגיון שברצף המוצג, למרות שאמרתי מייד שאפשר להרכיב סיפורים אחרים – כל עוד הם הגיוניים.

מחר ננסה ...

סיימנו עם שיר הסיום האהוב עלינו.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נפלאה, אליה הוספתי שיר מקסים ברוח החורף בשירתה של ציפי שביט:

"מה אפצ'י"! הילדים אהבו מאוד את השיר, ובמהלך היום השמעתי להם אותו מספר פעמים!

להן הקישור, אולם לצערי לא בביצועה של ציפי שביט: http://www.youtube.com/watch?v=AZFTu255NRQ

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה לצלילי "רוץ בן סוסי" שהפך מזמן להיט הסטרי בגן, והתחלנו ישר עם היצירות החורפיות החדשות שהכרנו אתמול: "מחול הרוחות" מאת רמו ו"חורף בא" מאת גאלוואי. השתמשנו בבקבוקוני הגשם לצורך המחשה והקפדה על הקצב ביצירה, וביצירה "מחול הרוחות" קיבלו הילדים מטפחות צבעוניות, שעזרו להם בתחושה של הרוח הסוערת ...

המשכנו עם יצירה בת 3 חלקים: למרחב הוזמנו ילדים בודדים, שהיה עליהם להאזין ליצירה, ולשנות את צעדיהם (להלן) לפי המוסיקה המשתנה: במקצב הראשון ( = טפטופי גשם)– דילוגים במרחב, במקצב השני (= הגשם מתחזק) – צעדי רדיפה, במקצב השלישי ( = מבול!) ירדו הילדים על ברכיהם, וכיסו את ראשם "מפני הגשם" .

בינתיים שאר הילדים החזיקו כשהם ישובים במקומם בבקבוקוני הגשם, והרעישו בבקבוקונים לפי מידת הצורך: טפטוף קל במקטע הראשון, שקשוק חזק יותר כשהגשם מתחזק, וטפיחות עם הבקבוקונים על הרצפה כשיורד המבול.

היה מקסים, ועשינו זאת כמה פעמים עד אשר כולם השתתפו בשמחה רבה, ובינתיים גם הכירו את היצירה המוסיקלית טוב יותר.

שרנו שירי גשם: "חורף" בביצועו של גידי גוב - http://www.youtube.com/watch?v=1f1X7ETT1Q4

"אח איזה חורף" בביצועה של חוה אלברטיין - http://www.youtube.com/watch?v=jYJD42eV-Io

"שלא יהיה לנו קר" ו"גשם גשם משמים".

זמן חצר ויצירה: היום המשכנו בהכנת אנשי החורף שלנו: הילדים שאתמול הספיקו לקשט את בגדי החורף, גזרו אותם היום והדביקו אותם לכדי יצירת אדם לבוש על גבי בריסטול, ולסיום ציירו לו פנים.

ילדים שטרם הספיקו לקשט – עשו זאת היום. לפחות בחלקם. מחר ממשיכים ...

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש מקסים עם קופסת ההפתעות שלי, שממנה יצאו היום שמשון הדביבון וגם חיפי החיפושית לנשק ולחבק את הילדים – לשמחתם הגדולה!!

וואו – כמה מרגש היה לראות את הילדים עם עיניים בורקות לקראתם, מחבקים ומנשקים את הבובות באהבה ...

לאחר מכן הוצאתי זוג חברים חדש: הברווזיים!!

הצגתי בפניהם את החברים, וכמובן שרנו את השיר המפורסם בביצועה של חני נחמיאס.

הילדים לא התעצלו, והפכו את שרווליהם הארוכים לברווזיים משלהם!

סיימנו עם ספור מקסים מאת ענת אומנסקי: "ספור של חורף" .

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות על רגל אחת, אלא שהפעם הוזמנו להכנס לפי האות הראשונה: כל הילדים ששמם מתחיל באות "א" נכנסו בקפיצות על רגל אחת, וכן הלאה.

התרגשנו לראות את מזג האויר מתענן לו ונעשה קריר, ולכבודו שרנו ממגוון שירי החורף שהכרנו מאז תחילת השבוע, וגם דקלמנו דקלום חדש בעזרת בקבוקוני הגשם:

הגֶשֶׁם רדף אחרַי.

גֶשֶׁם לפנַי, גֶשֶׁם מאֲחוֹרַי

גֶשֶׁם מעלַי .

"דָי"!, צעקתי:

"אני רטוב כמו דג,

חכה שאגיע לאיזה גג."

הגעתי הביתה רטוב ורחוץ,

בדיוק אז -

הפסיק הגֶשֶׁם לתופף בחוץ.

זמן חצר ויצירה: המשכנו במרץ להכין את אנשי החורף שלנו, ובמקביל התקיים בגן חוג יוגה.

מפגש הצהרים: התחלנו במשחק האורייני עם המילה "חורף", וסיימנו עם שיר הסיום החביב עלינו כל כך!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים - להנאתכם הרבה ...

התחלנו דווקא בסימן ספורי התורה, ושיחזרנו את ספור הבריאה.

לאחר מכן קיבלו הילדים דף ובו 6 עיגולים, כאשר בתוך כל עיגול היתה אות אחת: א, ב, ג, ד, ה, ו.

במקביל קיבלו הילדים 6 מדבקות שמתארות על גבי כל מדבקה את האירוע של כל יום בשבוע בשבוע הבריאה.

הילדים נדרשו למעט אוריינות, וזכו לסיוע של חבריהם במידת הצורך, והיו צריכים להדביק כל מדבקה שמתארת את הבריאה באותו היום – על גבי העיגול המתאר את האות של אותו היום (יוםראשון = יום א, ורואים במדבקה ציור של חושך ואור).

סיימנו עם שני שירי חורף, כשאחד מהם הפך להצגה עם עננים, ברק וטיפות ... היה מקסים, אבל לצערי זה לא הביא היום את הגשם המיוחל ...

זמן חצר ויצירה: המשך הכנת אנשי החורף.

מפגש הצהרים: ספור תורה: והיום – ספור גן העדן, הפיתוי והגירוש מגן העדן.

הורי השבת יהיו שני עמית ואמיר !