יום ראשון, 20 בפברואר 2011

שבוע #22 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש לצלילי "רוץ בן סוסי" ובצעדי רדיפה, ולקחו את שמם מלוח השמות. לבקשתם החזירו אותם לפי שיר צבעי הבגדים. כמובן כל שם הודבק על גבי לוח השמות לפי האות האחרונה.

המשכנו עם המון מוסיקה וכלי נגינה, וסיימנו ב ... טיול מיחזור!

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו 2 דפי עבודה ובהם תרגול האות "ב". תוכלו למוצאו בקלסרים.

עבדנו בקבוצות קטנות.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר הברווזיים, המשכנו עם "דן ואבנר" (2 הציפורים), רקדנו את "סובבו", וסיימנו בקריאת ספור שהביא רון: "כל אחד יחיד ומיוחד" בהוצאת ידיעות אחרונות.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בתוך מסלול מכשולים מורכב, שהיתה בו קורה, כסאות לקפוץ מעליהם, קורה לזחול מתחתיה, קוביות לטפס עליהן ולקפוץ מטה (כמו מדרגות) וכן בקבוק שמן ששיחק בתפקיד המשקולת שלנו ...

והילדים ? – אלופים כמו תמיד! צריך לשלוח אותם ישר לאולימפיאדה!!

המשכנו עם שירי בוקר פעילים והמשכנו במרץ עם הקפיצות והפעילות במרחב, ואז עברנו לשיר בוקר רגוע על הציפורים שבניר (איזה כיף שהילדים זוכרים, ש"ניר" הוא "שדה לא חרוש"...).

אז חילקנו מקלות הקשה, המשכנו בפעילות הגופנית – והפעם לפלג הגוף העליון בעזרת המקלות, והשתעשענו איתן המון! כמובן דיקלמנו את הדיקלום המוסיקלי שהילדים מכירים מצויין בשלב זה, והמשכנו לשיר המוכר של TA ו TATE והפעם הילדים הציגו אותו בזוגות לצורך תיאום וקואורדינציה.

מאחר והם סרבו לצאת לחצר, פשוט המשכנו להציג שוב ושוב את השיר המקסים, ולבסוף שלחתי אותם החוצה לשמש היפה שחייכה אלינו.

זמן חצר ויצירה: גם היום עבדו הילדים בדפי עבודה שמתרגלים את ההכרות עם האות "ב".

מפגש הצהרים: שיחקנו משחק זיכרון מרגש במיוחד, והכתרנו ילדים במקום הראשון והשני.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: התחלנו מפגש עם המון פעילות ספורטיבית מהנה: הילדים נכנסו למפגש במחיאות כף מתחת לברך, ולאחר שכולם ישבו, סידרתי על הרצפה חישוקים, והזמנתי אותם לקפוץ בתוכם. כדי להוסיף להנאה, הוזמן כל ילד להמציא קידה משלו, ולקוד אותה בסוף הפעילות.

כך התחלנו מפגש פעיל, שמטרתו היתה בעיקר לכפר על כך שלא יוצאים לחצר מפאת הגשם.

לכבוד החורף שחזר עם המון רוחות וסערות חילקנו את המטפחות ורקדנו את "מחול הרוחות" של רמו, וכן את בקבוקוני הגשם, כדי להמחיז את הרעמים הנשמעים ב"חורף בא" מאת גאלוואי.

ועם כבר היו בידינו בקבוקונים, השמעתי את הנעימה החורפית, שעוזרת לנו לדמיין טפטופי גשם, גשם מתגבר וגם "מבול", והילדים פועלים במרחב באופנים שונים לפי מצב מזג האויר, בשעה ששאר הילדים, היושבים במקומות, משמיעים את קולן של טיפות הגשם באופנים שונים בעזרת הבקבוקונים.

חזרנו על כך מספר פעמים בשל העניין הרב !

סיימנו כמובן עם נושא המוסיקה: היום הצגתי בפני הילדים מקצב נוסף: ה- TAA. כלומר – טה ארוך.

למדנו שמקצב ה TA שווה בעצם לרבע, שמקצב ה TATE שווה לשמינית, ושהמקצב החדש ה TAA שווה לחצי.

המחשנו את הכל במרחב, כדי להרגיש בעצם מה אומרים כל המושגים הללו.

הגוף מבין מהר יותר מהראש במקרה הזה ...

שמחתי סוף סוף להראות להם כיצד נראה סימן ההפסקה המוסיקלי, כאשר עד עכשיו השתמשנו בתמרור "עצור" רגיל המוכר לכולנו. מאחר והילדים אוהבים אותו כל כך , לא זנחנו אותו, ומעכשיו הוא ישמש אותנו במקביל לסימן המוסיקלי המוסכם.

אתם מוזמנים לבוא ולהכיר את המקצבים ואת צורותיהם על גבי הלוח הגדול (מצידו השני של לוח השמות).

מפגש הצהרים: לאור המשחק המוצלח מאתמול, ביקשו הילדים לשחק שוב את משחק הזיכרון, אבל הפעם עם כל זוגות הקלפים! נערכנו לשחק אחד איטי יותר, כאשר לכל משתתף (כלל הילדים) יש שתי אפשרויות לשחק בכל פעם, וכן למשחק מהיר יותר, כאשר לכל ילד יש אפשרות למשחק אחד.

היה מקסים, וכרגיל היו הזוכים במקום הראשון והשני!

סיימנו עם שיר הסיום, אותו משום מה זנחנו לאחרונה.

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בתוך מסלול מכשולים מורכב במיוחד, וכרגיל עשו זאת תוך הפגנת יכולות משופרות במיוחד!!

המשכנו עם שירי וריקודי בוקר, והצגנו את שלל שירי נושא המוסיקה, תוך שאנו משתמשים בכלי הנגינה השונים, וכן משתמשים בשלטים שממחישים את המקצבים שהצגתי אתמול.

מפגש הצהרים: ספור תורה: עקידת יצחק.

בשל הטיול ביום שישי, מחר, ה- 18/2 – אאחד את קבלות השבת בתאריך ה- 25/2:

הורי השבת יהיו אוהד ונטע + תום וליבי !

ב- 25/2 נחגוג ברוב פאר והדר יום הולדת 4 ל שני לוי! מזל טוב לחמודה ולמשפחה!

אנא שריינו את יום שישי ה- 18 בחודש מרץ לכבוד קרנבל פורים!

יום שישי, 11 בפברואר 2011

שבוע #22 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה שרנו את השיר "בשמים יפה התכלת", כשלפתע שמענו רעמים ...

השיר פתאום כל כך לא התאים למזג האויר, אבל אין ספק שהניגוד הלהיב את כולנו!!

הראיתי לילדים תוספת שהם אהבו על גבי הלוח: כרטיסיות עם המספרים מ- 0 ועד 10 גם במנייה וגם בהתאמת כמות למספר. הם הוזמנו לשחק בכרטיסיות, כשהתנאי היחידי היה – לסדר הכל שוב לפי הסדר (ובאותה ההזדמנות – לתרגל את המנייה והתאמת הכמות למספר...).

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, והתחלנו עם 3 שירי בוקר, כדי להתחיל את הבוקר כמו שצריך, כששוב הפתיע אותנו מזג האויר שבחוץ (סוף סוף חורף "כמו שצריך"!!), והתחיל לרדת ברד!!

פשוט עזבנו הכל ורצנו החוצה (לא לדאוג! אף אחד לא נרטב, כמובן!), וכל כך התרגשנו!! כמה יפה היה לראות זאת!

לאחר שחזרנו הצגנו את "חורף בא" של גאלוואי לכבוד הרעמים והברקים והברק שבחוץ, וסוף סוף התחלנו עם הנושא השבועי החדש שלנו: המוסיקה!!

הפכתי את לוח השמות, ומאחוריו ראינו את הייצוג המוסיקלי ל- 2 צורות מקצב: TA ו- TATE.

שאלו את הילדים, ויסבירו לכם. שוחחנו מעט אודותיהם וגם הדגמנו.

חילקתי לילדים בעזרת כמה ילדים חרוצים מקלות הקשה, והמחשנו ביחד כשאנו שמים ליבנו למקצבים המשתנים דיקלום מוסיקלי יפה על מקלות הקשה.

בהמשך הצגתי בפניהם מספר כלי נגינה: את חלקם הם הכירו יותר, מאחר ואנו מרבים להשתמש בהם (תוף מרים ופעמון), ואת חלקם הם מכירים רק בצורה ובשם, והתרגשו לדעת שגם יזדמן להם לנגן בהם: התיבה והשליש.

לאחר מכן הצגתי כמה שירים חדשים בנושא הכרת הכלים והמקצבים השונים, והחל ממחר יתחילו הילדים לעשות זאת בעצמם, ובכך להתנסות בכלי הנגינה, להרגיש את המקצבים השונים, ודרך הגוף להבינם ולהבדיל ביניהם.

זמן חצר ויצירה: היום עבדתי בקבוצה קטנה של 3-4 ילדים על דף עבודה בנושא הכרת האות "א" ועבודה חביבה בנושא זה: את הדף והתוצרים תוכלו כמובן לראות בקלסרים.

מפגש הצהרים: התחלנו בהצגת השיר של "הברווזיים", המשכנו בהצגה שהכנתי כהפתעה לילדים, האוהבים כל כך אותה: "באמצע היום הצבע ה ...".

סיימנו בקריאת ספור שהביאה נעה: "טרופותי הבת" מאת ג'וליה דונלדסון.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר שבמהלכה בירכנו את מפת המדינה בברכת "בוקר טוב".

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגשון קצר בדילוגים, וישבו על השטיח כמו במפגשון הבוקר.

ערכנו חידון שבסיסו האות האחרונה בשמם, ולכן הם לקחו את שמם מלוח השמות.

אמרתי מילה, ועליהם היה להאזין לה היטב, ולשמוע מהי האות המתחילה מילה זו. כל ילד ששמו מסתיים באות זו – ניגש להדביק את שמו על גבי לוח השמות מתחת לאותה האות. גם אם זה נשמע מסובך – הילדים מיומנים בכך היטב, ועושים זאת ללא כל בעיה! התמקדתי במילים המתאימות לחודש אדר, וכמובן לחג הפורים, שיגיע באדר ב.

קצת לפני 10 בבוקר עברו הילדים לחדר הצעירים, שם צפו בהצגה מקסימה על פי הספור: "לקוף יש בעיה".

זמן חצר ויצירה: כל הילדים סיימו להכין את דף העבודה בנושא האות "א", אותו תוכלו למצוא בקלסריהם.

מפגש הצהרים: מייד בתחילת המפגש הנחתי על הרצפה את 4 כלי הנגינה שהכרנו עוד אתמול:

תוף מרים, פעמון, תיבת נגינה ושליש.

הזמנתי 4 ילדים, כאשר כל אחד לקח לעצמו כלי נגינה אחד, ועליהם היה להציג את השיר מאתמול בעזרת כלי הנגינה. איזו הצלחה! איזו הקשבה למקצב בשיר ואיזו התייחסות רצינית לכלי!

לאחר שסיימנו העבירו הילדים לחברים אחרים את כלי הנגינה, ואז הזמנתי 4 ילדים נוספים לשבת מולם, עם כלי נגינה מקבילים משלהם, והפעם הציגו את השיר 8 ילדים.

גם הם קמו בסוף ההצגה, והזמינו אחרים להציג במקומם.

סיימנו עם מקלות ההקשה והדיקלום המלווה אותם.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה שוחחנו על חשיבות המיחזור.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע, ומייד התחלנו עם שירי בוקר עליזים ופעילים במרחב.

המשכנו בנושא המוסיקה: הילדים קיבלו זוג מקלות הקשה, ובעזרתן דיקלמנו את הדיקלום.

השתמשנו במקלות גם כדי להדגים את המקצבים של טה וטטה.

בנוסף למקלות ההקשה חילקתי את הילדים לקבוצות של 6 בכל קבוצה, וכל קבוצה קיבלה כלי נגינה משלה: תוף, פעמון, תיבה ושליש.

לכל קבוצה היתה הזדמנות להשתמש בכל כלי הנגינה, שכן עשינו רוטציה בין כלי הנגינה, ובאותה הזדמנות תרגלנו כיצד מחליפים בצורה מסודרת ונכונה אביזרים בין האחד לשני.

כך הצגנו את השיר שהכרנו על כלי הנגינה.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר הגיע גיא, מדריך היוגה, והעביר בשתי קבוצות לילדים חוג יוגה ממש נחמד!

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר הברווזיים, לקול תחינת הילדים ... שרנו בשמחה!

המשכנו וגם סיימנו בהצגה האהובה כל כך עליהם: "באמצע היום הצבע ה ...".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה

בשל מזג האויר כמובן ויתרנו על טיול המיחזור ... לצערנו כולנו ... אבל כמובן שמחנו על גשמי הברכה!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש במסלול מכשולים, ועשו אותו כמו מקצוענים של ממש!

המשכנו עם שירי בוקר וריקודי בוקר בזוגות, וכמובן המשכנו בנושא המוסיקה והמקצבים.

בכל פעם הזמנתי 2 ילדים: אחד מהם שימש בתפקיד של טה, והשני בתפקיד של טטה. בהמשך הוספנו את הרעיון של ההפסקה המוסיקלית, אותה החליטו הילדים בשלב זה לייצג בצורה של סימן העצור בתמרורים.

הוזמן בכל פעם ילד אחד לשמש בתפקיד אותו תמרור "עצור", והיה על כולם להקשיב באמת לשיר, לשים לב למקצבים המשתנים, וכמובן ל"תמרור" התורן. היה מקסים!!

מפגש הצהרים: ספור תורה: סדום ועמורה.

הורי השבת יהיו רון + ירדן !

יום ראשון, 6 בפברואר 2011

שבוע #21 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר ושיעור מוסיקה עם איריס.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו במחיאות כף מתחת לברך, אז בירכנו את המדינה בברכת "בוקר טוב".

שרנו שירי בוקר וגם רקדנו קצת, ואז התכוננו לקראת טיול הדואר שלנו: הילדים קיפלו את הציורים שהכינו, הכניסו אותם למעטפות, עליהן כבר היו רשומות הכתובות, ולאחר מכן סגרו את המעטפה, והדביקו את הבול במקום המתאים.

יצאנו לטיול דואר מרגש ביותר, ואפילו טפטפו עלינו כמה טיפות גשם כדי להוסיף להתרגשות ולברכה הכללית!

זמן חצר ויצירה: מאחר והיה גשום וגם בוצי, נשארנו בגן לשחק. היה באמת נעים ומהנה!

מפגש הצהרים: התחלנו עם "הברווזיים" וסיימנו עם ספור שהתאים לנו מאוד לטיול הדואר, וגם איפשר לילדים שהחסירו בשבוע שעבר להכירו: "איתמר מכתב" מאת דוד גרוסמן.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בתוך מסלול מכשולים, שהפעם שוב שונה מעט, ונוסף לו מעבר, דרכו היו צריכים לזחול כמו תולעת או נחש. היה מוצלח מאוד!

עד כדי כך מוצלח, שלאחר שכולם ישבו, הזמנתי ילדים לנסות ולקפוץ מעל לקורה נמוכה, כאשר מעברה השני שמנו כרית עבה של ספה (ככה ליתר בטחון). אילו כישורי קפיצה הפגינו הילדים! באמת כל הכבוד. הזמנתי רק את אלה שהיו בטוחים בעצמם ובקפיצתם.

המשכנו עם שלל שירי בוקר שמחים ופעילים, והפעלנו בבוקר קריר זה את הגוף על מנת לחממו. שרנו ורקדנו גם עם הנעימה הסקוטית האהובה ועם המוסיקה המשתנה.

מאחר וראינו עננים אפורים בשמים, עוד קיווינו לגשם, וביחד עם בקבוקוני הגשם פעלנו על פי היצירה של גאלוואי: "חורף בא".

המשכנו ברוח יום המשפחה, ושרנו ממגוון השירים.

מפגש הצהרים: משחק אורייני עם המילים "משפחה" ו"חורף".

יום ד מפגשון: שגרת בוקר נעימה.

מפגש הבוקר: למדנו ביחד כיצד נכין עוגיות מבצק נעים ורק שקיבלו הילדים, ושמירב הכינה בחריצות הבוקר.

הילדים למדו להפעיל את שרירי פלג הגוף העליון על מנת לשטח את גוש הבצק שקיבלו, וליצור בעזרת צורני אותיות ושאר צורות גאומטריות יפות עוגיות יפיפיות. והכל – הפתעה לסבים ולסבתות שיגיעו לקבלת השבת!! לא לגלות!!

כמובן שטעמנו לאחר ארוחת הצהרים את העוגיות הטעימות ...

לאחר הכנת העוגיות התחלקו הילדים לשתי קבוצות: האחת פעלה בחוג יוגה והשנייה שיחקה בחדר קבוצת הצעירים.

מפגש הצהרים: קראתי לילדים ספור מקסים מאת הסופרת הבריטית ג'וליה דונלדסון: "הלויתן והשבלול", וסיימנו עם שיר הסיום האהוב עלינו.

הספור עצמו הוביל לדיון שלם על חברות, עזרה הדדית, שיתוף פעולה וכו'.

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו שוב במסלול מכשולים למפגש, ועוד המשכנו עם סוגי קפיצות שונים ...

שרנו ממגוון שירי הבוקר החדשים שלנו, וגם רקדנו את "מטייל אני לבד".

המשכנו עם שירי יום המשפחה, וכמובן הצגנו את ההצגה על משפחות החיות, שהילדים אוהבים כל כך.

שוחחנו על קבלת השבת המיוחדת שתתקיים מחר בגן, ובחרנו ביחד כמה שירים יפים לשיר לכבוד הסבים והסבתות. מחר כולם יספרו לכם!!

מפגש הצהרים: ספור תורה: המשך קורותיו של היהודי הראשון, הלא הוא אברם, שהיום קיבל את שמו המלא: אברהם.

הורי השבת יהיו עומר יהלי !

בשבוע הבא נתחיל את נושא ה מוסיקה : נכיר מקצבים, נכיר כלי נגינה שונים וכמובן ננגן המון ביחד!

ננצל את הנושא כדי לרקוד ולשיר ולחוות בגוף את המוסיקה.

נושא זה יהיה הקדמה להרחבה של ממש של הנושא בתקופת הקיץ,

אז אכיר לילדים יצירות מוסיקליות שונות, והרקע שאשתדל לתת להם בשבועות הקרובים, יהווה הבנה טובה יותר בהמשך.

ביום ג ה- 8/2 בשעה 9:30 תתקיים בגן הצגה על פי הספור:

"לקוף יש בעיה".

אנא הקדימו להביא את הילדים!!

ארוחת הבוקר תתקיים ביום זה בשעה 9:00.