יום חמישי, 26 בינואר 2012

שבוע #19 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שהיתה כולה סביב הנושא החדש אשר התחלנו היום:

נושא טו בשבט, והחגיגה לטבע.

כמובן סיפרנו מחוויות השבת, כשאני פותחת ומספרת על נסיונות משפחתי להגיע לחרמון (ניסיונות שכשלו...), אך לבסוף הגענו לאחד מנחליו: הבניאס.

מיקה סיפרה על המדעטק בחיפה.

רואי סיפר על ביקורם של סבו וסבתו בביתו שהגיעו מקרית שמונה, ועל טיול ביער חורשים הסמוך לביתנו.

שני וניר מורנו סיפרו על טיול משותף לשדה ליד קיבוץ העוגן, שם קטפו באופן מסודר כלניות, שאת חלקן הביאו הבוקר לגן כדי להראות לנו.

דור ביקרה בגן חיות ונהנתה בחברת בני משפחתה המורחבת.

יהונתן נסע לטייל ביער בן שמן (יער שאין בו אריות ונמרים וגם לא את כיפה אדומה, כדבריו ...), וספר בהתרגשות שהוא ואחותו היו שומרי הפרחים שביער, הלא הם הפרחים המוגנים.

הוד נסע לבקר את סבו ואת סבתו בבאר שבע, שם חגגו לו שוב מסיבת יום הולדת! הוא סיפר משלל חוויותיו עם בני דודיו באותו סוף שבוע.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, נופפו לשמם על גבי לוח השמות לשלום, ופנו לשבת. התחלנו מייד בשיחה על טו בשבט: למי חוגגים? לטבע: לעצים (=האילנות, בשפה יפה ומקושטת, כדברינו), לפרחים, לדשא, לשיחים. נעמה סברה שצריך לחגוג גם לאדמה, מאחר והיא זו הנותנת את המזון והשתיה לכל הצומח! חשבתי שזה רעיון מצויין, ואימצתי אותו מייד!!

שוחחנו על משפחת פירות ההדר, על בני המשפחה, על ביתה (=הפרדס), ועל מועד החגיגה: אמצע חודש שבט (קרי- טו בחודש). חשבנו ביחד כיצד ניתן לחגוג לטבע יום הולדת, בניגוד ובהשוואה לאופן בו אנו חוגגים האחד לשני מסיבה שכזו.

המשכנו בשיחה על הפירות היבשים: טעמנו מעט, ביררנו מהו כל סוג, לאחר שהראיתי לילדים שקית מלאה בהם ובסוגיהם, ובדקנו כיצד מכינים אותם.

סיימנו בשירי החג:

"השקדיה פורחת", "טו בשבט חג היום לגן", "בתשרי נתן הדקל" (גם על מנת לחזור ולברר מה קורה בכל חודש, וגם כהכנה לקריאת הספור במפגש הצהרים), וסיימנו במחרוזת שירי החג, שבה תרגלנו את הנטיעה, ביררנו מהו "שתיל" ומיהם "השותלים".

יצירה: לאחר כל השיחות מהבוקר, ההפרדה בין "גזע" ל"צמרת" וכו', הכנו היום פרדס משלנו: כל ילד צבע בגואש חום גליל נייר טואלט, שיהיה גזע העץ, והדביק מדבקות של פירות הדר על גבי "צמרת" גזורה מראש. מחר נצמיד את השניים ביחד, ונקשט את גננו בפרדס המקסים.

מפגש צהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים. לאחריה, ממילא קופסת ההפתעות היתה פתוחה, יצאו להכיר 2 חברים חדשים: 2 ציפורים: הציפור דן והציפור אבנר. הכרתי לילדים את השיר הבא, שאותו כמובן מייד למדנו לשיר ולהציג:

"שתי ציפורים קטנות ישבו על הגדר:

אחת דן, שנייה אבנר,

עוף לך דן, עוף לך אבנר, אין אף ציפור קטנה יושבת על הגדר.

חזר דן, חזר אבנר, שתי ציפורים קטנות יושבות על הגדר"...

מטרת השיר היא בעיקר לתרגל את חציית קו האמצע כשאנו משתמשים בידינו כ"ציפורים", וכל ציפור "עפה" ל"גדר" שנמצאת על גבי הכתף הנגדית. השיר הלהיב את הילדים, והצגנו אותו פעמיים בשמחה גדולה.

המשכנו בקריאת ספור מקסים: "עונות השנה של אלדד" מאת רפאלה צרפתי,

אשר מספר על גמד קטן, שמופקד על השינויים בעונות ובחודשי השנה.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה השמעתי לילדים את שירו של גידי גוב (בשירתו): "תנו לגדול בשקט", שזכה מייד להצלחה גדולה בקרב הילדים!

מעט באיחור הגיעה היום איריס, המורה למוסיקה, והעבירה לילדים חוג.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע מרשימות כל כך, שמייד הצעתי להם שנלך כולנו לביצה ... היו שהסכימו, והיו שהסכימו פחות ... J

לאחר שארגנו את הבלגן שהיה על גבי לוח ימות השבוע, התחלנו עם שירי בוקר מוכרים ואהובים, שאת אחד מהם הצגנו בעזרת כלי נגינה (מקצבים, כרגיל ...), ועברנו לנושא טו בשבט: "השקדיה פורחת", "טו בשבט חג היום לגן", הצגנו את מחרוזת שירי החג, ועברנו לשני קטעים חדשים: הראשון הוא "מי רוצה תפוח זהב?", אשר הצגנו במטרה סודית (...) לתרגל את חגורת הכתפיים וגם לתרגל תזמון והאזנה לשיר (ואין ספק שהיה מהנה ומוצלח מאוד!).

סיימנו במוסיקה חסידית: לימדתי את הילדים כיצד לרקוד מוסיקה חסידית, ואז האזנו למוסיקה, ובדקנו כיצד היא "מדברת" אלינו. לאחר ההאזנה הראשונה, ראיתי שכבר חלק מהילדים הרגישו את המוסיקה, והבינו מה מגיע בחלקים ממנה, ולשאר החלקים הוספתי מילים הקשורות בטו בשבט. הילדים שהזמנתי החזיקו ביד מטפחת מגולגלת, ודימינו שהיא שתיל קטן: הילדים היו צריכים להסתובב במרחב, ולתת את ה"שתיל" לחבר אחר, ואז לצאת בריקוד חסידי ... זה היה כל כך משעשע ומהנה!!

יצירה: היום התבקשו ילדים שהזמנתי לשולחן היצירה להעתיק דגם של עץ מבריסטול מנויילן שנתתי להם.

היה עליהם להקפיד להחזיק בדגם המנויילן ביד אחת, ובשנייה לצייר על פי קווי הדגם את העץ. לאחר שסיימו צבעו את הגזע בפנדה חום, וציירו בצמרת (שמנו דגש על ההבחנה בין המילים צמרת וגזע) פירות הדר בצבעים המתאימים: ירוק, כתום וצהוב.

מפגש צהרים: כמובטח, שיחקנו במשחק אורייני עם אותיות המילים "טו בשבט", וסיימנו את המפגש בלימוד משחק זיכרון עם קלפים בנושא החג. מחר נקיים משחק מלא כאשר כולם כבר מכירים את כללי המשחק.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה קרה לנו אירוע משמח מאוד: בדיוק התכוונו לטפל במשפחת החלזונות, כשענת נכנסה לגן ו ... הביאה לנו שני דודים נוספים למשפחה המורחבת!! איזו התרגשות!

הם סיפרו לנו שלאחד מהם קוראים גידי, והוא התגלה כשובב גדול, שכל הזמן מטייל בזריזות שאינה אופיינית לחילזון, ולשני קוראים סימון, והוא די ישנוני ורגוע ...

לעדכונכם, יש לנו כרגע משפחה גדולה מאוד בקופסה (נשמח מאוד לקבל קופסה שקופה גדולה יותר, למי שיש!!!):

אבא, אמא, הדוד יהושע, נחום, מנחם, סופי, גידי וסימון!!

מפגש הבוקר: מסיבת יום הולדת לארבל!! מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

יצירה: כל הילדים סיימו להתנסות בהעתקת דמות העץ. העבודות היפות בקלסרי הילדים.

מפגש צהרים: התחלנו בהופעה קצרה ונחמדה עם השיר החדש: "2 ציפורים דן ואבנר", ולאחריה שיחקנו משחק במליאה בהשתתפות כל הילדים: משחק זיכרון בנושא טו בשבט!

אנו לומדים להכיר את המושג "זוג", מקפידים על תור, מקפידים על החזרת הכרטיסים שהופכים למקומם,

וכמובן – לדרג את הזוכים השונים בסדר זכייתם לפי מספר הזוגות שבידם.

יום דיום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שכללה גם את טקס הספריה. ברכנו את חודש שבט, שלמעשה התחיל כבר אתמול, והיום ציינו את יומו השני, ב בשבט. בירכנו את ברכת "חודש טוב", ועדכנו את התאריך החדש.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה לצלילי "רוץ בן סוסי", ומייד בדקנו את לוח ימות השבוע, ועשינו בו סדר. כל הכבוד לילדים ששמו לב לבלגן שהיה בו ...

המשכנו עם הפולקה של לורנס וולק, וחזרנו לנושא טו בשבט: רקדנו את מחרוזת שירי החג, הצגנו פעמיים את "מי רוצה תפוח זהב?" (להיט בגן!!), ורקדנו כמו חסידים על פי הנעימה החסידית! בקשו מהילדים להראות לכם בבית כיצד רוקדים ריקוד חסידי, ופשוט תתעלפו!!

סיימנו בשיר מקסים שמספר את ספור גדילתו של שתיל קטן, שנטע אותו הילד אילן. האזנו לשיר, הצגנו לפי הדמויות (שמש, ענן, אילן ושתיל), ונהננו ממנו מאוד!

מפגש צהרים: ספור תורה: לאחר שעשינו סדר קצת בסיפורים אותם הכרנו עד כה: מבריאת העולם ועד הגירוש מגן העדן, התחלתי לספר ולהציג לילדים את ספורם של קין והבל. הילדים יושבים מרותקים ביום זה כשאני מספרת ספור תורה, והנאה גדולה היא לי לראות עד כמה הם מפנימים משבוע לשבוע את ספורי התורה, ונהנים מהם!!

הורי קבלת שבת מחר יהיו ירדן ו יואב ב. !!

יום חמישי, 19 בינואר 2012

שבוע #18 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נ-ה-ד-ר-ת!

היו ילדים שסיפרו לי מחוויות השבת בעל פה (ועל חלקן הצטערתי שלא היו תמונות שמלוות את הספורים היפים מהטיולים שלכם!!), והיו שהביאו פתקאות מספרות:

יהונתן ריגש אותי מאוד, כשספר לי שיצא עם משפחתו לבקר בבית ביאליק אשר בתל אביב, לפי המלצתי! הוא הרחיב וסיפר, וניכר בו שהתרגש מאוד ונהנה מאוד!!

יובל סיפר על בילוי במסיבת יום הולדת בנמל תל אביב, וגם ביקור אצל הדודה, אשר ארחה את הסבים שהגיעו לביקור מולדת מארה"ב. ברוכים הבאים!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים, וסיימו את הקפיצות בקפיצת צפרדע החוצה או בקפיצה חסידה (=על רגל אחת). הם הפתיעו לפי רצונם באותו הרגע.

התחלנו עם ספור מקסים: "החור הכחול" מאת סמדר שמשון. לפני קריאת הספור, ניסינו לברר ביחד, מה יכול להיות אותו "חור כחול". לילדים היו תשובות כל כך מעניינות ומיוחדות, והיה מקסים שהיה מי שנשאר נאמן לפירושיו, וטרח והסביר ופירש, על מנת שנבין ונסכים איתו ...

מעניין היה לראות שהילדים ישר פירשו את המושג למילה "מים" לצורותיה, ובסופו של דבר – צדקו...

קראתי להם את הספור, שמספר על עננים שחורים כהים של גשם, שכיסו את השמים, כשלפתע בקע ביניהם "חור כחול", כלומר – השמים הכחולים הפציעו מתוכם. בהתחלה רק כ"חור" קטן, אבל לאט לאט ה"חור" התרחב והתרחב, ולבסוף נשארו רק השמים הכחולים ... ספור פשוט מקסים ומיוחד!!

תוך כדי הספור ניצלתי את ריכוזם הרב ואת התעניינותם במתרחש, ושאלתי שאלות, וניסינו לחשוב ביחד מה יכול לקרות אם ... או מה לדעתם עומד לקרות באמת בהמשך.

הקריאה והדיון תוך כדי היו פשוט נפלאים בעיניי!

המשכנו עם שירי חורף – עם ובלי הבקבוקונים, פעלנו רבות במרחב, הוצאנו מרץ, הקפדנו על קצב, והדגשנו את נושא החורף ואת סימניו שוב ושוב.

יצירה: המשכנו לגזור את בגדי החורף שקושטו בשבוע שעבר, ואילנה הקטנה המשיכה את העבודה עם ילדים שכבר סיימו את גזירתם, וביחד הרכיבו את איש החורף שלהם!

מפגש צהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים – כמה כיף לראות כמעט את כולם עם ברווזיים – ואת החברות הנהדרת, שאיפשרה לילדים לחלוק עם אלה שלא הביאו – את הברווזיים שלהם! מקסים!

המשכנו בקריאת ספור: "מעשה בענן קטן" מאת צביה וילנסקי, אותו הצגתי תוך כדי קריאתו בעזרת הילדים (כמה צחקנו ...), ולאחר מכן השמעתי להם שיר חדש, אותו הצגנו בעזרת ... לוח התוכן, שהתפרק מתוכנו, ועבר לידי הילדים לצורך ההצגה: היו ילדים שהתחפשו לענני גשם, היו שהתחפשו לברק, היו שהתחפשו לטיפות גשם, וביחד כולנו עשינו חורף! מחר נוסיף גם כלי נגינה, שימחישו את הרעם ואת טיפות הגשם ...

סיימנו עם השיר המתנגן ועוצר, ועם שיר הסיום המשעשע: "לעמוד! לשבת!".

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש באופן הבא: תחילה קפצו מעל כסא, אז קפצו בקפיצות צפרדע עד לשרפרף שהונח במרחק מה, עלו על השרפרף, ירדו ממנו, ישבו עליו, קמו, ו ... זהו. כמה צחקנו. תרגלנו את הגוף, נהננו, וזה העיקר!

התחלתי עם חידות לחגים ולעונות, שהתבססו על חריזה. כך תרגלנו קצת חריזה על הדרך.

המשכנו בהופעות: "ילדה אחת ומטריה אחת", הוספתי הצגה נוספת על פי השיר"המטריה שלי", כאשר יש ילד אחד אשר חובש כובע על הראש ומחזיק מטריה, והולך לפגוש חברים. כל חבר שהוא פוגש – הוא מוריד לפניו את הכובע מטעמי נימוס, חובשו שוב, וממשיך לטייל ביחד עם אותו חבר, וחוזר חלילה. היה משעשע ונחמד מאוד!

הצגנו את השיר שהכרנו אתמול: "עננים מתנגשים" עם הטיפות, העננים והברק, אלא שהפעם – כמובטח – הוספתי כלי נגינה: תופי מרים לרעמים, פעמונים לטיפות הגשם.

לסיום קראנו שוב את הספור "החור הכחול" מאת סמדר שמשון.

יצירה: ממשיכים להכין את אנשי החורף.

מפגש צהרים: התחלנו עם "מחול הרוחות" מאת רמו בעזרת המטפחות, והילדים הפכו בן רגע לרוח משתוללת בהתאם לשינויים במוזיקה, המשכנו עם "חורף בא" מאת גאלוואי, והפעם במקום בקבוקוני גשם חילקתי לילדים תופי מרים ופעמונים, ופשוט התמוגגתי מהשמירה הקפדנית שלהם על המקצבים שביצירה המופלאה של גאלוואי!

לאחר מכן קראתי ספור קצר, אותו הצגתי שוב בעזרת הילדים: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני.

סיימנו – לבקשת הילדים – במשחק אורייני מבלבל במיוחד עם המילים "חורף" ו"טבת". מידי פעם בדקתי את הערנות שלהם (והילדים ערניים מאוד!!) כשהורדתי אותיות או הוספתי אותיות שאינן שייכות. השמחה היתה רבה!!

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה, לקחו את שמם מלוח השמות, וישבו.

החזרנו את השמות באופן הבא: בכל פעם אמרתי מילה, כשאני מדגישה את האות הראשונה שבה. היה על הילדים לגלות באיזו אות מדובר (על פי צלילה), וילד ששמו הסתיים באותה האות – החזיר את שמו ללוח. לפעמים אמרתי מילים שהאות הראשונה התאימה לאותיות האחרונות בשמם – ולעתים לא... היה עליהם לגלות אם האות מתאימה או לא. היה משעשע ומוצלח מאוד!

המשכנו עם שירי והצגות החורף: "חורף!" בשירתו של גידי גוב, "שלא יהיה לנו קר", "נעימה לחורף" (3 מקטעי מנגינה שונים: בראשון מדלגים, ואנו מדמים טיפות יורדות, ובקבוקוני הגשם עוזרים לנו בכך), בשני צועדים צעדי רדיפה – הגשם מתגבר, ובשלישי – מבול! הילדים במרחב מגולגלים על הארץ כמו עוברים, ואנו מקישים בבקבוקונים חזק על הרצפה או על הכסא), "גשם גשם משמים", "עננים מתנגשים" – ההצגה עם הברק, הטיפות והעננים – וכן בצירוף כלי הנגינה.

יצירה: היום סיימנו להכין את אנשי החורף! להנאתכם על גבי לוחות הגן.

מפגש צהרים: התחלנו עם הברווזיים, והמשכנו וגם סיימנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "חורף". היום ממש ניסיתי – לשוא – לבלבל את הילדים, ובכל פעם שילד יצא החוצה, לפי בקשתי, החלפתי אותיות מסויימות באחרות, השמטתי אותיות מסויימות וכו'', אולם הילדים מייד גילו את השינויים, וידעו בדיוק אילו אותיות לבקש, ולהתאים בקלות את האותיות הנכונות לכדי המילה "חורף". פשוט גאונים!

יום דיום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך שני חישוקים, הליכה על גבי קורה וקפיצה מעל כסא.

מעין מסלול מכשולים קטן ...

לאחר מכן חילקנו בקבוקוני גשם, ופעלנו במרחב עם שירי החורף ויצירות החורף שאנו מכירים.

היתה זו גם הזדמנות לשוחח עם הילדים על הנושא שנתחיל בשבוע הבא: טו בשבט!

מפגש צהרים: ספור תורה: המשך וסיום ספור גן העדן + הולדת קין והבל.

הורי קבלת שבת מחר יהיו יהלי ו יהונתן !!

מחר נחגוג מסיבת יום הולדת ל אגם (4)

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

לא לשכוח לרשום לי במייל את כתובות הסבים שמקבלים מאיתנו את ההפתעה בדואר לקראת יום המשפחה – וכן את כתובתכם הפרטית!!

יום חמישי, 12 בינואר 2012

שבוע #17 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, במהלכה טיפלנו במשפחת החלזונות, התוודענו אל הנושא החדש, הלא הוא ה חורף, ושרנו בהתאם שיר חדש – ישן בשירתה של ציפי שביט: "מר אפצ'י"! (להלן ביצוע של לילך גליקסמן מפסטיבל שירי הילדים של 1977.

כמובן שמעתי מהילדים על חוויות השבת שלהם:

רומי סיפרה על טיול אל גבעת האירוסים בנתניה, אלא שלא נמצאו שם עדיין אירוסים ... אולי בשבת הבאה!

יובל סיפר על בילוי עם חברים וצפייה בסרט "צעצוע של סיפור" עם בני משפחה!

הוד סיפר על חוות הסוסים "טוסקנה" ברמת השרון: כמה שהוא נהנה שם!! למתעניינים להלן פרטי המקום:. ישנה במקום מסעדה שבה סעדו בני המשפחה, ואנחנו פשוט נהננו מהשם בעקבות ספורי התנ"ך: מסעדת "אדם וחווה".

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע ירוקות, ומייד התחלתי לשוחח איתם על נושא החורף: שוחחנו על מאפייני הלבוש בעונה זו, על סוגי הממטרים השונים, הרחבנו בנושא הברד, שמשום מה עניין מאוד את הילדים, ושרנו והצגנו שלל שירים יפים: "גשם גשם משמים" (בעזרת בקבוקוני הגשם שעוד ילוו אותנו רבות), "חורף!" בביצועו של גידי גוב , "שלא יהיה לנו קר" (שיר פעיל במרחב, שמתרגל רבות את המוטוריקה הגסה והמקצב המוסיקלי), "ילדה אחת ומטריה אחת".

יצירה: היום התחלנו להכין יצירה, שתמשך זמן מה: נכין בסופו של דבר איש חורף:

היום התחילו ילדים לקשט 4 פרטי לבוש: כובע צמר, מכנסים, חולצה, מגפים. כל פריט לבוש קושט באופן שונה (גואש, מדבקות, הדבקת פיסות נייר צבעוניות, הדבקת פיסות נייר כסופות). לאחר שהילדים יסיימו את הקישוטים, והכל יתייבש, כל פרטי הלבוש ייגזרו, ויודבקו לכדי איש חורף שלם – כאשר הילדים יצטרכו להוסיף לו גם ראש וידיים בסופו של דבר. יצירה זו תלווה אותנו השבוע לפחות.

מפגש צהרים: התחלנו עם שירי ביאליק, אליהם הילדים התגעגעו כבר, ולאחר מכן שיחקנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "חורף".

יום ב מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, ששילבנו בה גם משחק עם שמות הילדים על פי צלילי האותיות האחרונות. הרשיתי לעצמי היום לקיים שגרת בוקר מלאה וגם שונה קצת, מאחר ושיעור המוסיקה בוטל.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש לצלילי "רוץ בן סוסי" עם צעדי רדיפה, ולאחר שהתיישבו, התחלנו לשיר ולהציג את שירי החורף השונים: "חורף" בשירתו של גידי גוב, "גשם גשם משמים" (בליווי בקבוקוני הגשם), האזנו לנעימה שמנגינתה מתחלפת, ודימינו כל קטע נגינה כסוג אחר של גשם, ופעלנו במרחב בהתאם: בטפטוף – הילדים דילגו, בגשם מתחזק – הילדים צעדו צעדי רדיפה, ובמבול – ישבו מכורבלים על הרצפה, וידיהם על הראש ... כמה שמחה וצחוקים היו לנו – ואיזה תרגול מוטורי נהדר!

שרנו את "ילדה אחת ומטריה אחת" – בליווי הבקבוקונים וכמובן מטריה, והכרתי לילדים נעימה אירית מקסימה, מאת גאלוואי, אשר ניתן לדמות ששומעים בה רעמים! כמה יפה היצירה, וכמה אהבוה הילדים! נשארנו עם בקבוקוני הגשם, הקשנו בהם ברעמים, ולאחר מכן ליווינו את היצירה במקצביה השונים בעזרתם. היה פשוט מקסים!

סיימנו במשחק ערני עם אותיות המילים "טבת" ו"חורף".

יצירה: המשכנו בהכנת איש החורף שלנו.

מפגש צהרים: לאחר ששרנו מעט וגם התעמלנו התעמלות היתולית שתרגלה בעיקר את חגורת הכתפיים, אבל גם את הרגליים – הוצאתי את קופסת ההפתעות שלי, ומתוכה יצאו שני חברים חדשים: ברווז אחד לבן – ואחד שחור (=זוג גרביים ...). הכרנו את השיר "לסבתא של אפריים" או "הברווזיים", כשאני מציגה להם את השיר בעזרת החברים החדשים.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה מעל כסא אל תוך 4 חישוקים, בהם היה צריך לקפוץ ברגליים צמודות. המשכנו מייד עם שירי החורף: "חורף" בשירתו של גידי גוב, "גשם גשם משמים" בליווי הבקבוקונים, "חורף בא" מאת גאלוואי, נעימה לחורף, "ילדה אחת ומטריה אחת". הכרנו יצירה נוספת יפה מאת מלחין בשם רמו: "מחול הרוחות" – ואותה המחשנו בעזרת מטפחות, אשר עזרו לנו להיות רוחות משתוללות בסערה חורפית.

יצירה: ממשיכים עם איש החורף ...

מפגש צהרים: קראתי לילדים ספור מקסים בשם: "ספור של חורף" מאת ענת אומנסקי, ולאחר מכן – הצגנו ברוב הדר ופאר את השיר של הברווזיים – איזה כיף שכמעט כולם הביאו ברווזיים (וייאמר לזכותם של הילדים, שמי שלא הביא – חברו שיתף אותו בברווזיים שלו!! – כל הכבוד!!).

סיימנו בשיר הסיום המבדח: "לעמוד! לשבת!".

יום דיום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדודס נכנסו למפגש בהליכה על גבי קורה מפותלת (או כפי שהם קראו לה: "קורה כמו ברק"), ולאחר שחילקנו בקבוקוני גשם – הצגנו את "חורף בא" מאת גאלוואי. עשינו התעמלות לחיזוק השרירים בעזרת הבקבוקונים, ו ... יצאנו לטיול מיחזור שמח!

יצירה: הילדים סיימנו לקשט את בגדי החורף, והתחילו בגזירה. בשבוע הבא יושלמו אנשי החורף.

מפגש צהרים: ספור תורה: התחלתי לספר לילדים את ספור גן העדן והפיתוי.

הורי קבלת שבת מחר יהיו דור ו הוד !!

מחר נחגוג מסיבת יום הולדת ל הוד (4)

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

לא לשכוח לרשום לי במייל את כתובות הסבים שמקבלים מאיתנו את ההפתעה בדואר לקראת יום המשפחה – וכן את כתובתכם הפרטית!!

יום חמישי, 5 בינואר 2012

שבוע 16# - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שבמהלכה שוחחנו על הנושא החדש השבוע:

המשורר חיים נחמן ביאליק. שוחחנו מעט על האיש, וראינו שאנו מכירים שירים רבים שכתב לילדים.

לאחר הטיפול במשפחת החלזונות, השמעתי לילדים שרשרת שירי ביאליק פשוט מקסימה!

כשעמדנו לבחור את תורני הבוקר (תמיד הבוחרים הם התורנים האחרונים שבוחרים את החדשים) ספרנו הפעם לא מ- 1 ועד 20, אלא מ- 20 ועד 0. היה מרענן לְחַדֵש!

כמובן סיפרנו מחוויות השבת, ושניים גם הביאו פתקאות המספרות על מאורעותיהם:

שקד סיפרה על טיול משפחתי עם חברים לעמק האלה שבסביבות בית שמש, וכן ביקור אצל סבא וסבתא.

אייל סיפר על מסיבת יום הולדתו של אביו (מזל טוב!!), וגם על ביקור אצל הסבים בתל אביב.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה, והתחלנו עם השיר מתוך "פרפר נחמד": "שלום לכם". לאחר מכן השמעתי לילדים נעימה סקוטית, שוחחנו מעט על האנשים בסקוטלנד, על מנהגם של הגברים שם ללבוש חצאית, והאזנו לנעימה: הילדים סיפרו את רשמיהם מהנעימה: שהיא עליזה, קופצנית.

אני תמיד אומרת לילדים, שמנגינה מספרת לנו משהו ללא מילים. היום האזנו לה, וניסינו להבין מה היא אומרת.

לאחר מכן הוספתי לה משפטים: "מה שלומך היום? מה נפלא היום!" – כמובן לפי הקצב של הנעימה.

לאחר כל זה התחלקנו לזוגות, כל זוג החליט מי מהשניים יהיה הראשון ומי השני, ובכל פעם קם בן זוג אחר כדי לומר לו את המשפטים שהצמדנו לנעימה, ולבסוף רקדנו לצליליה.

המשכנו עם מנגינה שמתנגנת ועוצרת, ומספרת לנו בעצם ללא מילים, מה עלינו לעשות כשאנו שומעים את המנגינה המשתנה שלה. נהננו מאוד וצחקנו כהוגן!

לבסוף התחלנו סוף סוף עם הנושא החדש: שוב שוחחנו אודות האיש, ראינו שיש לו 2 שמות ושם משפחה, הפרדנו ביניהם, ושמנו לב לכך שלאף ילד בגן אין שני שמות!

לאחר מכן שרנו כמה משיריו, וגם הצגנו הצגה על פי השיר המקסים: "קן לציפור".

סיימנו באוריינות המילה "ביאליק", כשאנו מכירים את האותיות בשמותיהן, ולומדים להכיר את רצף האותיות שיוצרות את המילה.

יצירה: על פי השיר "קן לציפור", הכנו היום קן ציפורים:

הילדים קיבלו סלסלות של תותים/פטריות, מלאו אותן במחטי עץ האורן שיש בחצר בשפע (כריפוד לקן), שמו בפנים 3 ביצים (העשויות קלקר), ואז פנינו לצד האומנותי באמת: הילדים בחרו לעצמם 4 צבעים מתוך מבחר פלסטלינה שעמד לפניהם, ומ- 4 חתיכות הפלסטלינה יצרו 4 עיגולים. כל שני עיגולים הושמו האחד על השני, ולכל צמד שכזה הצמדנו זוג עיניים ומקור (שהיה עשוי מפיסה קטנה של מנקי מקטרות), וכן כנפיים שהיו עשויות גם כן מחתיכה גדולה יותר של מנקי מקטרות. יצא פשוט מקסים!! התערוכה בגן להנאתכם הרבה!!

מפגש צהרים: התחלנו בשיחה על שיר ערש: מהו? מתי משמיעים אותו? ואז סיפרתי להם על שיר הערש שהייתי משמיעה לילדתי כשהיתה תינוקת. סיפרתי להם שהיתה לי בעיה לשיר את אותו שיר הערש לבני, מאחר והשיר מיועד לבנות ... אז נתקלתי בשיר ערש מקסים של ביאליק, שפתר לי את כל הבעיה: לימדתי אותם את השיר, הסברתי שוב ושוב את מילותיו הקשות, ואפילו הצגנו את השיר המקסים: "רועת הכוכבים".

סיימנו בשיר סיום מקסים ומשעשע מאוד, שבעצם מורה לנו איך לפעול במרחב, ומנסה לבלבל אותנו שוב ושוב ... כמה צחקנו היום ...

רועת הכוכבים / ביאליק

הלבנה תשמור על כוכביה

כרועה על עדרו בעין פקוחה

ישן אפרוחי, על ידך אמא

ליל שלום לך ושנת מנוחה.

מלאך טוב יפרוש עליך כנפיו,

וחלומות רעים אל יבהלוך.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: לכבוד חיים נחמן ביאליק נכנסו הילדים באופן הבא למפגש: כמובן הילדים היושבים בשולחן שסיימו ראשונים את קערת הסלט הוזמנו ראשונים (והאחרים לפי הסדר אחריהם), נעמדו על קצה השטיח בתנוחת רכיבה על סוס, ולצלילי "רוץ בן סוסי" של ביאליק "דהרו" בצעדי רדיפה במרחב. כמה כיף זה היה!!

לאחר מכן שרנו שירי בוקר, הצגנו חלק מהם וגם ניגנו את חלקם ( המוסיקה, הלימוד כיצד להאזין לה ולהכיר את הקצב ושפת ה"דיבור" שלה תמיד חלק בלתי נפרד ממפגשינו הרבים), וכמובן האזנו למוסיקה הסקוטית, וגם רקדנו אותה כפי שלמדנו אתמול. פעלנו במרחב על פי המוסיקה המתנגנת ועוצרת עם המון פרצי צחוק, ועברנו לנושא ביאליק: הצגנו את השירים מאתמול ("רועת הכוכבים", "קן לציפור"), וגם הצגנו שיר חדש: "בערוגת הגינה".

יצירה: המשכנו וסיימנו להכין את היצירה על פי "קן לציפור".

מפגש צהרים: התחלנו עם הריקוד המעגלי "סובבו", המשכנו בריקוד הזוגות "מטייל אני לבד", וסיימנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "ביאליק".

יום ג יום חופשי

יום דמפגשון: שגרת בוקר + טיפול נאמן במשפחת החלזונות ...

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה מעל כסא ובניתור על רגל אחת. הם ממש אלופים, ומה שהכי מקסים בעיני הוא העובדה שהם ממש מנסים ומתאמצים! גם ובעיקר מי שקשה לו!! על זה מגיע להם כל הכבוד!!

התחלנו עם הנעימה הסקוטית, עברנו למנגינה המתנגנת והעוצר (כמה שהילדים אוהבים אותה ...), שרנו שירי בוקר נוספים, ועברנו לביאליק: סיפרתי לילדים את הספור אודות השיר: "פרח עציץ", ואז בדקנו כיצד אפשר להציגו. הילדים נשבו מייד בקיסמו, ולכן הצגנו אותו פעמיים.

ב- 10:30 הגיע מדריך היוגה גיא, להעביר שיעור מקסים ועמוס פעילויות לילדים.

יצירה: לכבוד יצירתו של ביאליק: "פרח עציץ", הכנו עבודה בהתאם: הילדים צבעו תמונה של פרח עציץ, ולאחר מכן התבקשו להדביק בזהירות חלון גזור מראש על גבי בריסטול, ולהדביק במרכזו את פרח העציץ. צירפנו גם את מילות הדיקלום, ואז התחילה העבודה האומנותית באמת: הילדים הוסיפו שמים ושמש, ולמטה את שלל הפרחים שנותרו בערוגת הפרחים ... יצא ממש יפה! מחר ימשיכו בעבודה, ויצבעו יפה את החלון עצמו. להנאתכם!!

מפגש צהרים: הצגנו משלל יצירותיו של ביאליק אותן הכרנו השבוע: "פרח עציץ", "רועת הכוכבים", "קן לציפור", ולבקשת הקהל יצא שמשון הדביבון לנשק ולחבק את החברים שחיכו לו! סיימנו עם השיר המשעשע, שיר הסיום שנקרא: "לעמוד! לשבת!".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש על גבי קורה מפותלת, ומאחר והיינו במצב רוח מרומם במיוחד, התחלנו לשיר קודם את "אדון עולם" לכבוד מפגש הצהרים – שעת ספור התורה (אתם פשוט לא מאמינים כמה יפה יודעים הילדים לשיר את השיר המורכב הזה!!), ולאחר ההתרגשות שגיליתי למשמע השירה המופלאה שלהם, שרנו ביחד גם את השיר "עודני ילד". בקיצור – התחלנו מפגש שכולו חגיגת מקהלה!!

לאחר מכן עברנו ברוב שמחה וששון לנושא ביאליק, ממנו נפרד לזמן קצר מחר, ושיחזור בהמשך השנה לפרק זמן נוסף. הצגנו הצגות ושרנו שירים – והשמחה רבה!

יצירה: סיימנו כולנו להכין את היצירה המקסימה בנושא "פרח עציץ", והיא תלויה על לוחות הגן – להנאת כולנו!

מפגש צהרים: ספור תורה: היום סיימתי לספר את ספור הבריאה: חזרנו ביחד על תחילת ספור הבריאה, החל מהיום הראשון, התוהו ובוהו, והאמירות השונות החוזרות על עצמן בספור התנ"כי (כגון: "כי טוב", "ויהי ערב ויהי בוקר יום ***", וכו'). הילדים כבר יודעים לדקלם ביחד איתי ...

היום סיימנו עד היום השביעי – יום המנוחה, ובכך סיימנו את המפגש.

הורי קבלת שבת מחר יהיו ארבל ו אייל !!

מחר נחגוג מסיבת יום הולדת ל ניר זלוטניק (3)

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

בשבוע הבא נתחיל נושא חדש:

חורף!