יום א – מפגשון הבוקר: היה כיף לחזור לגן ולפגוש בילדים!
התחלנו את המפגשון עם בדיקת שמות הילדים: מאחר וכבר הכרנו את האות הראשונה ואת האות האחרונה שבשמות שלנו (של כולם, ולא רק בשמנו הפרטי) – פנינו היום לבדוק מהן האותיות שבין הראשונה לאחרונה, כלומר האותיות האמצעיות. כל אחד בדק בשמו שלו, ואחר כך לקחנו כמה שמות באופן אקראי מהלוח, ובדקנו ביחד כמה אותיות אמצעיות יש בכל שם, וכמובן מהן אותן האותיות.
לאחר מכן הכנו ביחד את האותיות הנדרשות ללוח השמות, כלומר הילדים ואני בדקנו לפי שמות הילדים אילו אותיות צריך להדביק על גבי לוח השמות, תחתיהן נדביק כולנו את שמותינו, לפי אחת מהאותיות האמצעיות שבשם שלנו.
זה לקח המון זמן, אבל הילדים נהנו מאוד, שיתפו פעולה, ולאט לאט (ממש אפשר היה לראות את תהליך ההפנמה וההבנה קורה לנגד עיניי) קלטו במה מדובר לגמרי.
לאחר מכן פנינו ללוח התוכן החדש, וראינו את הנושא החדש בו נתחיל היום, הלוא הוא נושא החורף. בדקנו את המילה "חורף", וגם שוחחנו בקצרה על כמה מהמושגים שילוו אותנו: סוגי העננים, טיפות גשם, ברק (רואים אותו), רעם (שומעים אותו), בגדי החורף (ופירטנו), מטריה, וכדומה.
מפגש הבוקר: התחלנו עם חוויות הילדים (עברנו ילד ילד) מחופשת החג: מרבית הילדים סיפרו על "מותק של פסטיבל" או לסירוגין על "תפוס ת' פסטיגל", ואין ספק שההתרגשות לגבי האירועים האלו היה גדולה מאוד. היה מעניין לשמוע מה תפס את תשומת ליבו של כל ילד מהחוויה של הפסטיבל/פסטיגל.
היו כמה ילדים (ושוב – תודה להורים שהשקיעו מזמנם וכתבו לי את הפרטים על פתק!) שסיפרו חוויות מטיולי החג:
** אורי סיפר על מסיבת יום הולדתו ה- 3 בקרב בני משפחתו במהלך החופשה, ועל המתנות שקיבל.
**עמית סיפר על טיול משפחתי בגן הלאומי נחל רובין/ שפך נחל שורק http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=743371669&ValuePage=Card1
והיטיב לספר חוויות מהצמחים שראו בדרך וסוגי הציפורים. הוא גם הביא צדפים שאסף משפך נחל שורק לים התיכון, ומייד לאחר מכן מיהרנו לבדוק במפה את מיקומו של הים התיכון.
** יעלי סיפרה על ביקור במוזיאון האוטובוסים בתל אביב (ושוב מיהרנו לבדוק היכן נמצאת תל אביב על המפה).
** שחר סיפר על ביקור משפחתי בקיפצובה ליד ירושלים (ונזכרנו במיקומה של בירת מדינתנו במפה) http://www.kiftzuba.co.il/
המשכנו במפגש עם שיחה על בגדי החורף: מדוע לובשים אותם, מה מטרתם, אילו בגדים מיוחדים לובשים בחורף ולא בעונות אחרות. הילדים שיתפו פעולה נהדר!
סיימנו עם שני שירי חורף חדשים: "חורף" של גידי גוב ו- "ילדה אחת ומטריה אחת" בליווי מטריה. את השיר הראשון שרנו כולנו במפגש בישיבה, בליווי תנועות, ואת השיר השני הפכנו להצגה של ממש, כשילד אחד קיבל את המטריה, וקיבל תחתיה חברים נוספים לפי מילות השיר. השמחה היתה רבה!
זמן חצר ויצירה: הילדים צבעו תמונה של ילד/ה לבוש/ה מעיל ומחזיק/ה מטריה, ולאחר מכן נדביק את פני הילדים במקום המתאים, ונקשט את לוח התוכן.
מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי החורף שהכרנו היום במפגש הבוקר, ולמדנו שיר נוסף שלווה על ידי בקבוקוני הגשם: "גשם גשם משמים".
הכרנו גם חברים חדשים שיצאו מתוך קופסת ההפתעות שלי: הברווזיים!! ברווז לבן וברווז שחור, שסיפרו לילדים, שהחליטו לבוא, מאחר והם מתאימים לנושא הנלמד בגן. הילדים קיבלו את פניהם באושר ובשמחה, ונהנו מאוד מההצגה על פי השיר "לסבתא של אפרים, לסבתא ברווזיים".
הזמנתי את הילדים להביא גרב אחת לבנה ואחת שחורה לגן, כדי להציג יחד איתי את השיר.
סיימנו את המפגש העליז עם ספר שהביא שחר: "הקטר הכחול שיכול" מאת ווטי פייפר. היו ילדים שהכירו את הספור מספיק כדי לספרו יחד איתי.
יום ב – מפגשון הבוקר: שמחנו לפגוש בחברים שלא הגיעו אתמול לגן בשל אירועי חג החנוכה!
עסקנו באוריינות שמות הילדים לפי האותיות האמצעיות, וקראתי לילדים לבוא ללוח לפי שיר צבעי החולצות.
בחרנו תורני בוקר, ספרנו אחורנית מ- 20 ועדכנו את לוח מזג האויר.
מפגש הבוקר: התחלנו עם איתי סספורטס שסיפר לנו (ותודה לאמו שכתבה פתק מפורט על טיול השבת שלהם) על הטיול המשפחתי בתחנת החשמל בנהריים, וכן בטיול לאורך הגבול עם ירדן.
http://www.israel-electric.co.il/bin/ibp.jsp?ibpDispWhat=object&ibpDisplay=view&ibpPage=IP&ibpDispWho=General%5El190&ibpZone=Naharaim&ibpVersion=6&
זו היתה הזדמנות מצויינת לספר לילדים על גבולות המדינה, שוחחנו מהו גבול, ומיהן השכנות של מדינת ישראל (מצרים, ירדן, סוריה ולבנון).
ציינו את הים התיכון כאחד השכנים. הבחנו בין השכנים שהם "ברוגז" איתנו לבין השכנים שעשו איתנו "שולם".
המשכנו עם אוריינות המילה "חורף", ופנינו סוף סוף לשיר.
התחלנו עם השירים אותם שרנו אתמול, והמשכנו עם שירים חדשים/ישנים:
"בואו עננים", "יצאתי לטייל", "רוח רוח משתוללת", "טיף טיף טף יורד הגשם".
הצגנו כל שיר ושיר, לילדים ניתנה במה מלאה להציג ולהופיע, והם נהנו מכל רגע.
השתמשנו רבות בבקבוקוני הגשם, והתרגשנו לגלות שהשמים מתקדרים ככל שאנו שרים לגשם. (בסוף באמת ירד גשם!!).
זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף ובו ציורים של בגדי חורף: חולצה ארוכת שרוולים, מכנסיים, מגפים וכובע צמר. היה עליהם לצבוע אותם – כל פריט לבוש באופן שונה: הם יכלו להשתמש במדבקות, בצבע גואש, בטושים, בצבעי פנדה וכן להדביק פיסות נייר קטנות.
התרגול של המוטוריקה העדינה ליווה אותנו ביצירה, וכן האפשרות להשתמש במגוון חומרים ולחוש אותם. הפעם לא יכלו הילדים לבחור באיזה אופן יקשטו את בגדיהם, והיה עליהם להקפיד להשתמש במגוון של חומרים. כך ניתן פתח לילדים שנמנעים בדרך כלל מלהשתמש בחומרים מסויימים לעשות זאת, להתמודד בהצלחה עם הקשיים שהם חווים עם אותם חומרים, ולגלות את היופי שאותם חומרים מאפשרים להם ביצירה. בהמשך היצירה הילדים יגזרו את הבגדים וייצרו דמות לבושה מכף רגל ועד ראש. היצירה תלווה אותנו לפחות עד סוף השבוע.
מפגש הצהרים: התחלנו עם דיקלום מקסים שלימדתי את הילדים תוך שימוש בבקבוקוני הגשם, והיה פשוט נפלא!
להלן הדיקלום להנאתכם עם הילדים:
הַגֶשֶׁם רָדָף אַחֲרַי
הגֶשֶׁם רדף אחרַי.
גֶשֶׁם לפנַי, גֶשֶׁם מאֲחוֹרַי
גֶשֶׁם מעלַי .
"די"!, צעקתי:
"אני רטוב כמו דג,
חכה שאגיע לאיזה גג."
הגעתי הביתה רטוב ורחוץ,
בדיוק אז -
הפסיק הגֶשֶׁם לתופף בחוץ.
המשכנו עם ספור חורף מקסים הנקרא: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני שמספר על שתי טיפות גשם שהחליטו לבדוק על מי כדאי להן ליפול מהענן עליו ישבו, ולבסוף גילו פרח במדבר, שהיה צמא ויבש, ושמח מאוד לקראתן.
ספור על חברות ועל משמעות טיפות הגשם היורדות, וכמובן פנינו גם בהזדמנות זו למפה כדי לראות את מיקומו של המדבר הגדול במדינה, הלוא הוא הנגב.
סיימנו עם הברווזיים.
יום ג – מפגשון הבוקר: התחלנו עם בחירת תורני הבוקר, והמשכנו עם אוריינות שמות הילדים לפי האותיות האמצעיות.
מפגש הבוקר: מסיבת יום הולדת לעדן!
זמן חצר ויצירה: הילדים סיימו לקשט את בגדי החורף שלהם באמצעות סוגים שונים של חומרים.
מפגש הצהרים: סוף סוף מפגש! התחלנו עם ספור חורף מקסים שמצאתי, ושליווה אותנו עם תמונות מתאימות שהודבקו לפי הסדר על גבי הלוח הגדול בחדר. שם הספור: "היֹה היה ופטריה", (נוסח עיברי מעבד עפ"י ו' סוטיב) - הגשה וציורים: נורית יובל.
המשכנו עם הצגת חורף: 3 ילדים נקראו להיות עננים (ענן שחור, ענן אפור כהה וענן אפור בהיר), ילד אחד היה הברק, ו- 6 ילדים אחרים היו טיפות הגשם. כל אחד מן השחקנים קיבל כמובן אביזר התואם את תפקידו.
העננים היו צריכים להתנגש עם הבטן שלהם (גרר צחוקים וצחקוקים), וכמובן להחזיק את העננים גבוה מעל הראש (חיזוק שרירי הכתפיים). בכל פעם שהעננים התנגשו, היה על הילד ששיחק את הברק לרוץ ולהדחף ביניהם ולהרים גבוה את הברק שהחזיק. ולאחר מכן היה חוזר בריצה בחזרה למקומו, ושב למלא את תפקידו בכל פעם שהעננים התנגשו. לאחר שהעננים התנגשו ונראה הברק, רצו למרכז החדר טיפות הגשם, וטפטפו בכל מקום ... ההפעלה היתה ערנית, שמחה ומהנה, ומידי פעם שלחתי את הילדים למסור את האביזר שברשותם לילדים אחרים שטרם השתתפו, ואין ספק שכולם (אבל באמת כולם) גילו חברות גדולה, ובחרו רק את מי שטרם השתתף. אם בטעות מישהו התבלבל – כל הילדים מיהרו להציע שם של ילד שטרם השתתף. כל הכבוד!
מטרת ההצגה היתה קודם כל להמחיש את מה שסיפרתי להם מתחילת השבוע על האופן שבו יורד בעצם גשם, ועל שיתוף העננים, הברקים והרעמים בתהליך עוד לפני הגעת הטיפות. שאלו את הילדים!
לאחר מכן השמעתי את השיר המתאים, והילדים התאימו עצמם למהלך השיר מבחינת ההצגה.
פשוט נהדר!
בקושי נשאר לנו זמן להצגת הברווזיים, אבל כמובן לא ויתרנו עליהם, והפעם השתתפו בהצגה מול הילדים האחרים אלה שהביאו ברווזיים משלהם!
את שאר הילדים עודדתי להשתתף ממקומם, ולעשות בכאילו עם הידיים. יאמר לזכותם שהם שיתפו פעולה, ונהנו מאוד בכל מקרה מן ההצגה.
יום ד – יום חופשי
יום ה – מפגשון הבוקר: ספריה! בחרנו תורני בוקר וספרנים, והקדשנו את הבוקר לטקס הספריה.
מפגש הבוקר: שרנו שירי חורף שאנו כבר מכירים, וכן כמה חדשים/ישנים, שסייעו לנו לפעול במרחב ולתרגל מוטוריקה גסה: דילוגים, צעדי רדיפה, קפיצות, ושפשופי כפות ידיים. היה מהנה מאוד, וגם מחמם ביום קפוא שכזה...
המשכנו עם אוריינות המילה "חורף" ושיחקנו את המשחק האהוב עלינו, כשבעצם המטרה היא ארגון האותיות המרכיבות את המילה בסדר הנכון. משחק להיט בגן!
סיימנו בקריאת הספור "היה היה ופטריה" מאת נורית יובל, כשהפעם הילדים מציגים את הספור, ועם הדיקלום שלווה בבקבוקוני הגשם.
זמן חצר ויצירה: היום הילדים סיימו לגזור את פריטי הלבוש החורפיים שקישטו, וחלקם כבר הדביקו את הפריטים בצורה נכונה על גבי בריסטול גדול, ואפילו ציירו פרצוף לדמות הלבושה. כל אחד בחר את מי הוא מצייר, אז שווה לכם לשאול אותם!
מפגש הצהרים: התחלנו היום עם סיפורי תורה:
הכרנו את הספר של העם היהודי, הלא הוא התנ"ך, והבחנו בין התנ"ך שמכיל בתוכו את כל הספרים לבין התורה, שהוא הספר הראשון שביניהם.
שוחחנו על משמעות היותנו יהודים, על חשיבות המילה "יהודי" – וכמובן על הספר החשוב שמלווה אותנו.
הספור הראשון שסיפרתי לילדים (ספור הצגה שלי שלווה הפעם בלוחיות שמות ימי השבוע אותם הילדים מכירים היטב) היה כמובן בריאת העולם. הספור היה מוחשי מאוד, והם עזרו לי לחשוב מה יבוא בכל יום ובכל שלב.
הזכרתי את המושגים התנ"כיים: "וירא כי טוב", בריאה, אלוהים.
בפעם הבאה ניזכר שוב בבריאת העולם, ואז גם אקרא להם מספרו של אפרים סידון: "התנ"ך בחרוזים"
סיימנו את המפגש עם הברווזיים כמובן, ומי שהביא גרביים – הצטרף להצגה.
הורי השבת מחר יהיו: איתי דבי + מעין גולדבורט.
מסיבות ימי הולדת שחגגנו השבוע: לעדן ולאריאל. מזל טוב לחמודים ולמשפחות!
הי רות, קראתי בבלוג שלך ונתקלתי בשיר על החילזון- "תגיד לי חילזון.."- היכן אני יכולה לשמוע את השיר עצמו?האם הוא נמצא בדיסק מסוים? כדי שאוכל לשיר אותו עם ילדי הגן, תודה מראש על העזרה, מיכל
השבמחקשלום מיכל,
השבמחקאיזה כיף לקבל תגובה!
את השיר המקסים הזה יש לי מדיסק שערכה לי המורה למוסיקה בגן. אינני יודעת היכן ניתן למוצאו, אבל אשמח לשולחו אליך ב- MP3 - אם תרצי. רק כתבי לי את כתובת המייל שלך.
ruthli@walla.com
כל טוב - רות
להלן המילים שמצאתי ב