יום ראשון, 11 בינואר 2009

סיכום שבוע #19

הורים יקרים,

יום א – מפגשון הבוקר: התחלנו עם חוויות הילדים מסוף השבוע. הילדים סיפרו בעיקר על משחק בפארק וביקורים משפחתיים אצל הסבים והסבתות, אולם אורי הגיע מצוייד בדף מצוייר הממחיש את הכתוב בו (וכל הכבוד לאבא אריה!), ובו פירוט על הטיול המשפחתי שלו בנחל אלכסנדר: http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?Cat=~30~~743384562~Card1~&ru=&SiteName=parks&Clt=&Bur=65953079
בעזרת הדף אורי סיפר על הגשר שחיבר בין קיבוץ מעברות לקיבוץ העוגן, ועל הפרות שעברו עליו, הוא סיפר על שוכני הנחל (צבים, ברווזים ודגים שונים), על הצומח סביב הנחל (עצי פרי, קנה מצוני וכדומה), וכן על הציפורים: עורבים, תוכים, שלדגים וציפורי שיר. אורי סיפר על פינות המשחק שהיו בפארק הנחל וגם על פינות הפיקניק שבו.
המשכנו עם בחירת תורני בוקר (התחלנו היום סבב תורנים חדש), וספרנו מ-1 ועד 20 בקול, ואז אחורנית מ- 20 בשקט.
בדקנו את מצב מזג האויר ועדכנו את לוח מזג האויר בהתאם.
אוריינות שמות הילדים: היום בזריזות מפתיעה ונהדרת הילדים מיקמו את שמם מתחת לאות שהיא האות האמצעית בשמם. כל הכבוד להם!
עמית הביא ספר מקסים על מזג האויר, והוא איפשר לכולנו לראות סוגים שונים של מזג אויר, תמונות מרהיבות של סוגי רוחות, ברד, שלג וכו'. היה מעניין ומשכיל מאוד!
אפילו נשאר לנו זמן לקריאת ספר שהביאה לנו מעין גולדבורט: "המטריה הגדולה של אבא" מאת לוין קיפניס.

מפגש הבוקר: השתמשנו רבות בבקבוקוני הגשם: שרנו, רקדנו, הפעלנו את השרירים ותרגלנו את חגורת הכתפיים ואת הרגלים עם צעדי רדיפה, קפיצות, דילוגים וכדומה.
שרנו שיר שבו השתמשנו במטריה, והוא איפשר לנו לדון בכך שכשפוגשים מישהו ברחוב, נהוג לצורך הנימוס להרים את הכובע אותו אנו חובשים כדי לברך את האיש (וזה המשיך את הנוהג שלנו שלא לחבוש כובעים בתוך הגן, אלא רק מחוצה לו, למשל בחצר).
הצגנו הצגה של חורף עם העננים, טיפות הגשם והברק, והיה שמח מאוד!
סיימנו את המפגש בחידות לחורף.
זמן חצר ויצירה: הילדים המשיכו עם עבודת בגדי החורף, ונדמה לי שכבר מחר נסיים איתה, ונוכל להתחיל עבודה חדשה.
מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור מקסים: "מעשה בענן קטן" מאת צביה וילנסקי, והמשכנו עם הדיקלום: "הגשם רדף אחרי" באמצעות בקבוקוני הגשם, שהילדים כל כך אוהבים ...
שרנו את "ילדה אחת ומטריה אחת" וסיימנו עם הצגת הברווזיים, כשילדים נוספים היום הציגו את השיר היפה עם הברווזיים שהביאו לגן. דגנית קיבלה את הברווזיים שלי, והמחיזה עם הילדים את השיר להנאת כולנו!

יום ב – מפגשון הבוקר: בחרנו תורני בוקר וספרנו עד 20 ומ- 20, ואז התפנינו לקריאת ספר מקסים שהביאה יעלי: "אותיות במיץ שטויות" מאת רינת הופר. מאחר ולא עסקנו הבוקר באוריינות שמות הילדים, היווה הספר תרגול נהדר עבור הילדים ומשעשע ביותר.
הילדים הגיבו לספר בהתלהבות, וכשעברנו אות אות הם זיהו כל אחת, מנו פריטים המתחילים באותה האות, והתפקעו מצחוק לשמע החרוזים המשעשעים של רינת הופר.
הקריאה ארכה כחצי שעה, וכל רגע היה שווה את הכיף הגדול. לימוד חווייתי לכל הדעות!
מפגש הבוקר: אוריינות המילה "חורף" + משחק האותיות.
שירי חורף, המחזות ושימוש רב בבקבוקוני הגשם. כל המפגש שם דגש רב על המוטוריקה הגסה, וחיזוק השרירים הגדולים בגוף: חגורת הכתפיים, שרירי הזרועות והרגלים.
והילדים לא שמים לב שהם בעצם מתרגלים את גופם ...
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם יצירת הבגדים! הגן מקושט ויפה, ואתם מוזמנים לבוא ולהתפעל ממעשי ידי הילדים!
מפגש הצהרים: ספור ברצף: הצגתי בפני הילדים 4 תמונות שאמורות ליצור ספור .
שוחחנו על התמונות, ואיפשרתי לילדים לספר לי מה מספרות התמונות. מעניין היה לראות את הרצפים השונים מאוד שכל אחד מהם בחר. קיבלתי את מרבית הסיפורים: כל עוד הילדים נתנו הצדקה הגיונית לרצף התמונות – קיבלתי אותה.
לאחר מכן כל ילד קיבל לוח בריסטול משלו, ועליו אותן 4 תמונות. הבריסטול חולק ל- 4 חלקים, וכל חלק מוספר מ- 1 ועד 4. הילדים בחרו את רצף הספור המתאים להם, והדביקו לפיו את התמונות. מחר נמשיך עם העבודה החשובה הזו, ואשב עם כל ילד בנפרד על מנת לכתוב את הספור אותו הוא רוצה לספר בהקשר לסידור התמונות. הצורך לספר במילים ברורות ומסודרות את הספור אמור לגרום לילדים לבחון מחדש את רצף התמונות, ולהתאים להן ספור הגיוני.

יום ג – מפגשון הבוקר: בחרנו תורני בוקר וספרנו מ- ועד 20.
מעין גולדבורט סיפרה חוויות מטיול משפחתי בחוות התוכים בכפר הס: http://www.havat-hatukim.co.il/
והראתה נוצות שאספה במקום.
קראנו ספור אותו הביאה לליב, ושהילדים אהבו מאוד: "לילה חשוך אחד" מאת אורה איל.
לאחר מכן הראנו שוב את הספר המקסים שהביא עמית בתחילת השבוע: "ראשית מידע מזג האויר".
בסוף המפגש נהננו מקלפים נהדרים שהביאה לנו דגנית ושהיוו המשך מוצלח לנושא הספור בהמשכים.
היו 3 ספורים שהומחשו על ידי 3 סדרות קלפים. כולנו ישבנו על השטיח, ולאחר שהצגנו כל קלף וקלף מסדרה מסויימת, חשבנו מהו הרצף המתאים לספר את הספור. שוב היה מעניין לראות דרכים שונות לספר ספור שנראה לעין הבוגרת יותר אחיד.
לאחר שהצגנו את כל הסדרות, התחלקנו ל-3 קבוצות, כשכל קבוצה קיבלה סדרה אחת לסדר בעצמה.
מפגש הבוקר: שרנו שירי חורף והצגנו הצגה עם מטריה.
זמן חצר ויצירה: מירב ודגנית ישבו עם הילדים להכין תמונת חורף: כל ילד קיבל בריסטול אפור (מקביל לצבעי החורף), והיה צריך למרוח דבק בתחתי הדף ולפזר עליו חול, ובראש הדף למרוח שוב דבק ולהדביק עננים מצמר גפן, אותם צבע באפור. מתחת לעננים הילדים הדביקו "גשם" עשוי מפיסות נייר צבעוניות, ולסיום הדביקו ברק.
במקביל ישבתי אני בגן – בכל פעם עם ילד אחר – וכתבנו ביחד את הספור המתאים לתמונות הספור ברצף מאתמול.
מפגש הצהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים, שהולכת ומתרחבת, מאחר ויותר ויותר ילדים באים לגם עם צמד גרביים להצגה! איזה כיף!
המשכנו וסיימנו את המפגש בקריאת 2 ספרים (אכן יום גדוש ספרים):
"הכל בגלל שלולית של חורף" מאת דליה קורח שגב ויונה זילברמן
"הדג שאהב דיגדוגים" מאת סם עדות – אותו הביא אריאל להנאת כולנו!

יום ד – מפגשון הבוקר: את הבוקר הקדשנו לאוריינות שמות הילדים לפי האות/יות האמצעית/האמצעיות בשמם. הילדים ניגשו ללוח לפי צלילי האותיות: בכל פעם השמעתי צליל אחר של אות מסויימת, והילדים היו צריכים לזהות את האותיות, ולבוא ולהדביק את שמם אם האות מתאימה לאחת מהאותיות האמצעיות בשמם.
בשעה 9:00 חצי מהקבוצה פנתה לחוג יוגה, והחצי השני לארוחת הבוקר, וחצי שעה אחר כך הקבוצות התחלפו.
ב- 10 הילדים יצאו לחצר.
זמן חצר ויצירה: בזמן החצר, שהיום היה ארוך מתמיד (קצת פחות משעתיים), סיימו הילדים עם דגנית ומירב את יצירת "תמונת החורף" , והגן קושט בתמונות היפיפיות, מעשה ידי הילדים.
במקביל ישבתי אני בגן בכל פעם עם ילד אחר, וביחד ניסינו לרשום סיפור לפי רצף התמונות שהילד/ה הדביק/ה בבריסטול האישי. לפי הרצף הילדים ניסו לבנות את הסיפורים שלהם, ובמידת הצורך שינו את סדר התמונות.
הדבר אורך זמן ממושך מאחר ואני מקדישה לכל ילד את הזמן שדרוש לו. נמשיך בכך וודאי גם במהלך השבוע הבא.
את הספורים ורצף התמונות תוכלו לראות בקלסרי הילדים שבמגירות. רק בבקשה לא לקחת את הקלסרים הביתה, ואם אתם לוקחים אותם – לא לשכוח להחזיר!!
מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי חורף, וחלקם לוו באמצעות בקבוקוני הגשם. לאחר מכן ערכנו 2 הצגות ברוח החורף. כשזה הסתיים הראיתי שוב לילדים את קלפי הספורים ברצף, והפעם הצעתי להם רצף מסויים, כשאני מדגישה שזהו הסיפור שאני בחרתי, ושכל אחד יכול לשנות את הסדר, אם הספור יוצא הגיוני.
המטרה היתה להציג בפניהם אפשרות אחת, ולהדגיש בפני הילדים שהיו זקוקים לכך – את ההגיון בסידור הקלפים.
כמובן סיימנו בהצגה רחבת הקף של הברווזיים, ובהקראת הספור: "נרקיס מלך הביצה", המוכר וודאי לכולכם.

יום ה – מפגשון הבוקר: ספריה
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר בוקר עליז, שחלק מן הילדים הציגו במקומי.
המשכנו כמובן עם שירי חורף, וחלקם לוו בבקבוקוני הגשם האהובים כל כך. היה פשוט שמח!
את מרבית השירים הילדים הציגו, מה שעשה את המפגש ערני במיוחד. סיימנו בקריאת ספור שהשאיל מהגן עמית:
"ספור של חורף" מאת הסופרת המוכרת היטב בגן: ענת אומנסקי
זמן חצר ויצירה: בזמן החצר המשכתי עם מספר ילדים נוספים לכתוב את הספורים שלהם על פי רצף התמונות שהם בחרו – ואמשיך בכך גם מחר ובשבוע הבא.
מפגש הצהרים: ספור התורה: יום חמישי מוקדש בזמן מפגש הצהרים לספורי התורה. לאחר שהכרנו אותם בשבוע שעבר, ושוחחנו על "הספר של היהודים" הלא הוא ספר התורה, ועל כך שהוא מורכב מספרים רבים בתוכו המכילים ספורים רבים, חזרנו שוב על ספור הבריאה בתמצות, וגם קראתי להם מספרו של אפרים סידון.


הורי השבת מחר יהיו: אוהד + אוריה.

מסיבות ימי הולדת שחגגנו השבוע: השבוע אין מסיבות ימי הולדת, ונחזור לכך בשבוע הבא.

בשבוע הבא נתחיל עם נושא ביאליק, ונמשיך במקביל את נושא החורף.
נושא ביאליק ילווה אותנו לשבועיים הבאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה