יום שלישי, 12 במאי 2009

סיכום שבוע #36

הורים יקרים,


יום א מפגשון הבוקר: שגרת בוקר + הצגת לוח התוכן שהשתנה לנושא ל"ג בעומר (נתחיל בפועל מחר) וכן נושא הבולים – אותו התחלנו היום.

כמה ילדים סיפרו על חוויות טיולי השבת שלהם:

מיקה סיפרה על ביקור בירושלים בלוויית בן משפחה שהגיע מארגנטינה.

אורי סיפר על ביקור במושב ירקונה אצל דודו שחגג יום הולדת.

גם עדן היתה בירושלים, וביקרה בגן סאקר, בכותל המערבי ובקיפצובה.

איתי זלוטניק הספיק לבקר גם בחולות ניצנים בדרום וגם בפארק טל ליד נחל אלכסנדר.

את פארק טל עצמו לא מצאתי באינטרנט, ושמחתי להעזר במיכל ובערן ששלחו לי את התיאור הבא, לנוחיותכם:

פארק טל הוא אחד החניונים שבתוך פארק קדם שנמצא לאורך נחל אלכסנדר (מזרח לכביש 4).

פארק קדם והקטע התיכון

הקטע התיכון של נחל אלכסנדר, בין בורגתה לכביש מס' 4, מייצג נופים "אבודים" כמעט של נחל זורם באורך 11 קילומטרים בין שדות חקלאיים מאופק לאופק. מוקד הבילוי שפותח כאן הוא פארק קדם, שאליו מגיעים בדרכי עפר טובות לכל רכב מכיוון מושב חניאל ומכיוון המרכז האקדמי רופין. המנהלה לשיקום הנחל הקימה כאן חניונים יפים בצל עצי בוסתן ועצי נוי. הפארק משתרע משני צדי הנחל וגדותיו מחוברות בגשרים איריים.

http://www.kkl.org.il/KKL/hebrew/nosim_ikaryim/yeharot/parkimveyearot/center/alexander.x#tdTitle2

דן ושחר סיפרו בצוותא על טיול בנחל אלכסנדר כשהם רוכבים על אופניהם.

הדר סיפרה על ביקור במערות בית גוברין.

מפגש הבוקר: התחלנו ברוח 61 למדינה, ושרנו וגם רקדנו את "בת 60" ואת "אני נולדתי לשלום". המשכנו וסיימנו בנושא הבולים: התחלנו בתערוכה שהציגה את הבולים ששלחתם, ועל הילדים היה להתבונן בבולים, ולספר לי מה מיוחד בהם, מה הם רואים/קוראים על גבי הבול וכו'.

הילדים סיפרו שראו את המילה "ישראל", ומייד הסביר אחד הילדים שהמטרה ברישום השם הוא שנדע שזהו בול ששייך למדינת ישראל.

הילדים תיארו את הציורים השונים שעל גבי הבול, וכן את גודלו ואת צורתו המתולתלת (כלשונה של יעלי ...).

בהזדמנות זו למדנו את ההבדל בין מלבן לריבוע.

לאחר מכן סיפרתי להם איך פעם היו מעבירים מידע בין אנשים שהיו רחוקים האחד מהשני, ואיך עושה זאת כיום הדוור. גם למדנו על ההבדל בתשלום בין מכתב קטן לגדול, וכן בין חבילה כבדה או קלה.

זמן חצר ויצירה: שיחקנו ונהננו. כבר התחיל להיות חם!

מפגש הצהרים: המשכנו לשוחח על נושא הבולים, ומאחר וזמננו במפגש היה קצר יותר מהרגיל, סיימנו בזאת.


יום ב מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + תיאור היצירה להיום (ראו למטה). בהקשר זה חשבנו על צבעי המדורה, והראיתי לילדים את ה"להבות" שהכנתי ליצירה, שהם בעצם ניילונים בצבעי המדורה (אדום, צהוב וכתום), אותם גזרתי מראש.

לאחר מכן ציינו בלוח תורני הבוקר את המועד שנקבע למדורת הגן (יום ג הבא), בעיקר כדי שלילדים תהיה תחושת זמן לקראת האירוע. כמו כן שוחחנו על מזג האויר שפקד אותנו, מה זה אומר מבחינתנו, ומדוע אני מתעקשת על כך שלא נצא היום לחצר ... (הילדים באמת קיבלו זאת בהבנה!).

מפגש הבוקר: מייד לאחר ארוחת הבוקר הוזמנו הילדים לתערוכת הבולים המעודכנת שלנו, והתבקשו שוב לשים לב למצוייר עליהם, לצורתם, לגודלם. לצערי לא הספקנו לשוחח כראוי על נושא זה היום, אבל הוא ישוב מחר בבוקר בזמן המפגשון.

התחלנו בשיחה על מזג האויר, שגלשה בצורה מאוד ספונטנית לתהייה איך הוא הגיע אלינו. לא זוכרת מי אמר, שבטח האוייבים שלנו איחלו לנו מזג אויר כזה, ולכן אנו חווים אותו כעת ... זה גרר שיחה ערה על כך, שעלינו עכשיו לקוות שאותו אובך לא נעים יעבור לסוריה וללבנון. במהירות ניצלתי את ההזדמנות להוריד את המפה, ולבדוק שוב היכן ממוקמות מדינות אלו, עד ששוהם ממש התנגד לכל הנאמר, ואמר שאם מזג האויר יגיע לסוריה וללבנון, עלינו להתנצל בפניהן על עוגמת הנפש ... אהבתי מאוד את הדיפלומטיות שהוא ביטא, והראיתי לילדים על השטיח את גודלה היחסי של סוריה לעומת זה של לבנון (סוריה גדולה פי כמה וכמה מלבנון), והסברתי להם שאולי שוהם צודק, ולא כדאי לנו להסתבך עם מדינה זו, אלא בעצם לשאוף ליחסים טובים יותר איתה.

לבסוף השיחה המוזרה והמעניינת הזו הסתיימה בהחלטה הדי משותפת כי נאחל למדינות שאיתן יש לנו יחסי שלום שלא יסבלו את מזג האויר הזה, ונקווה שהוא יחלוף מעלינו בקרוב, ולא נתלונן אם האוייבים יקבלו אותו ...

המשכנו לנושא ל"ג בעומר: איך מדליקים מדורה, איך מכבים אותה (חול ומים וגם קצף), והזכרנו את מצוקת המים במדינה, ולכן חשבנו כי עדיף להשתמש בחול במקום במים.

שוחחנו על תפקיד מכבי האש במהלך חג זה, ועל כללי הזהירות והבטיחות.

שחר הזכיר אבנים, וסיפרתי כי חשוב להקיף את המדורות באבנים כדי למנוע את התפשטות האש.

בדקנו אם כדאי לכבות מדורה עם מים קרים או חמים, ומדוע לא כדאי להשתמש במים חמים.

שוחחנו על משחק החג, שהוא החץ וקשת, וגם סיפרתי לילדים על ילדותי, אז הכנו בעצמנו חיצים וקשתות, והתאמנו בקליעה למטרה הרבה לפני החג, וכמובן במקום ללא אנשים, על מנת שלא לסכנם בפגיעה...

ניסינו לחשוב אילו מאכלים ואילו סוגי שתיה כדאי להביא למדורה, וגם על הפעילויות שנחמד לעשות מסביב לה.

סיימנו בשירים ובריקודים:

שרנו את "איש היה בישראל בר כוכבא שמו", ורקדנו את "ריקוד הצפורים", שהפך מייד ללהיט, והכרתי להם יצירה קלסית קצרה מאת ברהמס, בשם "ריקוד הונגרי", אותו רקדנו במעגל (כל פעם 6 ילדים קמו לרקוד), כשאנו מקפידים על האזנה פעילה, מאחר והמוסיקה עצמה בעצם מספרת לנו באיזה קצב עלינו לרקוד, ומהן התנועות שצריך לעשות בכל רגע נתון.

סיימנו את המפגש בהאזנה רגועה על הכסא, כשמי שרצה יכול היה לעשות תנועות בישיבה.

היה ממש נפלא!

זמן חצר ויצירה: הכנו תמונת ל"ג בעומר: הילדים קיבלו בריסטול שחור (שמסמל את הלילה, שבו מדליקים את המדורות), והתבקשו למרוח דבק בתחתית הדף כדי להופכו לאדמה. על הדבק כמובן פיזרו חול.

על האדמה ציירו הילדים בגירים ענפים, ומעליהם הדביקו את להבות המדורה, שהיו בעצם שקיות ניילון בצבעי המדורה שגזרתי מראש בבית (מיחזור ...). לסיום התמונה והאוירה ציירו הילדים (וכולם התנסו בכך מראש) ירח ו- 3 כוכבים.

מפגש הצהרים: לוח האותיות המתפרקות ו"ריקוד הציפורים".


יום ג מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר התנהלה כסדרה מלבד העובדה שהחלטתי "להקשות" מעט על הילדים, כשהפעם הילדים התבקשו גם לנעול את דלת היציאה לחצר וגם לפתוח אותה! הם דווקא התלהבו מהאתגר...

ניצלתי את הזמן לשוחח איתם בנושא הבולים על השובלים ועל הסיבה לצורתם המיוחדת של הבולים (מסגרתם המתולתלת, כלשונם). הראיתי להם שובלים שונים, ראינו מה הסיבה לקיומם, ואז התנסינו בחיתוך בול מתוך דף שלם מלא בולים. בהתחלה ראו הילדים שבין הבולים מפרידים עיגולים קטנים, שמאוחר יותר הסברתי שהם מסייעים לנו בחיתוך מדוייק של הבולים מבלי לפגוע בהם. וכשהפרדתי בול אחד מתוך הדף השלם ראו הילדים איך צורת התלתלים נוצרת מתוך אותם עיגולים. היה מעניין מאוד. לאחר ארוחת הבוקר הזמנתי את הילדים לתערוכת הבולים המעודכנת, כשהפעם היה עליהם לשים לב לשובלים של הבולים השונים.

בהזדמנות זו של התערוכה הצגתי על השטיח את כל תמונות ל"ג בעומר שהילדים הכינו עד כה, ושוחחנו על צורת המדורה, האם היא קטנה או גדולה, איך נראים הכוכבים והאם הירח הוא של תחילת/סוף החודש או אמצעיתו.

מפגש הבוקר: המפגש היום היה ברוח ציונית וארצישראלית: התחלנו עם השיר "א"י שלי יפה וגם פורחת", והמשך המפגש סבב סביב המכוניות עם התמונות: כל ילד קיבל מכונית, ראינו על גבי המפה היכן ממוקם האתר שנראה בתמונה, ולעתים היה על הילד לנחש על סמך הנוף הנשקף משם האם המקום הוא בצפון המדינה או שמא בדרומו?

לאחר מכן הקבלנו את השטיח למפת המדינה, הגדרנו את הכיוונים ואת מיקום ירושלים הבירה ("הפופיק של המדינה") וכן את מיקומו של הים התיכון, והילדים היו צריכים למקם את המכוניות בהתאם למיקומם במפה עצמה.

מאתגר ומעניין מאוד!

זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו להכין את תמונות ל"ג בעומר.

מפגש הצהרים: התחלנו בקריאת ספור מקסים מאת רינה שליין: "מדורה כמו של בר כוכבא" , המשכנו ברוח המוסיקה הקלאסית, עליה התחלנו בעדינות לשים דגש לאחרונה (תוך תרגול האזנה פעילה), ועשינו את הפעילות של הרכבת המגן דוד על פי יצירתו הקצרה של בטהובן: "ריקוד". לאחריו רקדנו את "הריקוד ההונגרי" מאת ברהמס, שרנו את שיר הברווזיים, וסיימנו באליפות ים-יבשה מוצלחת מאוד, במהלכה שמחתי מאוד לגלות ילדים נוספים שהראו שיפור ניכר ביכולותיהם. וכמובן – כל הכבוד לכל האלופים שהחזיקו מעמד במהלך כל המשחק כולו, והראו שוב שאלופים זה לא רק תואר – זה מאמץ שמשתלם!


יום ד יום חופשי


יום ה מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר הרגילה + ספריה!

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר פתחתי בפני הילדים את תערוכת הבולים, ושוב כיוונתי אותם לשים לב לשובלים ולמה הם משמשים בכל בול. מבין הבולים יש דף מקסים שהביא אוהד, ובו בולים כשעל כל אחד יש אות אחת מה- א-ב מלבד האות "א" והאות "ת". יעלי שמה לב פתאום שהיא מוצאת את האות א. כשהתבוננתי יחד איתה, הבנתי שהיא רואה את האות "מ" כשהיא כתובה בכתב (להבדיל מדפוס, אליו רגילים הילדים) כאות א.

הילדים הביעו עניין בנאמר, ולכן התחלנו את המפגש בכך שכתבתי להם על גבי הלוח המחיק את אותיות הא-ב בדפוס מצד אחד ובכתב מצד שני.

היה מעניין לשים לב אילו אותיות נראות דומות למדי אם בדפוס ואם בכתב ואילו כלל לא.

לאחר מכן התחלנו בוקר ישראלי, והופענו עם השירים "נולדתי לשלום" ו"בת 60".

המשכנו בריקוד הציפורים ברוח ריקודי ל"ג בעומר, וסיימנו עם "הריקוד ההונגרי" מאת ברהמס. הילדים התחלקו ל- 3 קבוצות, וכל קבוצה הופיעה בריקוד של ברהמס בתורה. המטרה היתה האזנה מדוייקת למוסיקה, ושימת לב מתי היא מסמלת לנו לפעול כך או אחרת לפי מה שלמדנו.

היתה תחרותיות בריאה בין הקבוצות, שתרמה מאוד למאמץ ההאזנה והפעילות הקבוצתית במרחב.


לאחר שסיימנו את המפגש יצאנו לטיול מיחזור. קיבלתי הבוקר כל כך הרבה בקבוקים נוספים, שהיה הכרחי לצאת. כל הכבוד לכולכם על שיתוף הפעולה! המשיכו כך!

זמן חצר ויצירה: לאחר טיול המיחזור יצאנו לשחק בחצר.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו כרגיל לדשא לאכול פרי, ובזמן שהילדים אכלו חדתי להם חידות שונות, כגון: "איך קוראים לגג שנמצא על הסוכה?", או " מהן 10 מכות מצרים?" וכו'.

היה כיף!

במפגש עצמו קראתי לילדים ספור חביב מאת שרה זלוף: "המדורה", וסיימנו בסיפור תורה, אליו התגעגענו בזמן האחרון, מאחר ונדחה עם כל השיחות האישיות ...

והפעם: יעקב ועשיו.


הורי השבת ביום שישי יהיו: אורי ואוריה


נעם יחגוג מחר יום הולדת 4. מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!


הודעה:

לקראת נושא חג השבועות אתם מוזמנים לשלוח אלי במייל מתכונים משפחתיים חלביים, מהם אכין חוברת מתכונים להנאת ולשימוש כולם!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה