יום ראשון, 2 בינואר 2011

שבוע #16 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: שגרת בוקר ולאחריה – חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בדילוגים, ומייד התחלנו לשוחח על הנושא החדש שנמצא כבר על גבי לוח התוכן – החורף!

שוחחנו על העננים וסוגיהם, על הברק (שרואים) ועל הרעם (ששומעים) – ואיך הם נוצרים.

שוחחנו על הרוח ותפקידה, על בגדי החורף – ובעיקר בעיקר על כך שהחורף לא באמת הגיע אלינו, ועד כמה הוא חשוב ונחוץ. לצערי נאלצתי להזכיר את המילה "בצורת", וכמובן הסברתי אותה.

שוחחנו מי ומה זקוק במיוחד לגשם: הכנרת, יום המלח, הצמחיה, האנשים...

אז השמעתי לילדים שתי יצירות מקסימות בנושא החורף:

האחת שנקראת "חורף בא" מאת המלחין האירי, גאלוואי, והשניה – "מחול הרוחות" מאת רמו.

הילדים התרגשו מאוד מהיצירות היפות, ויכולנו לשמוע בתוכן את הרוח, את הגשם ואת הרעמים, ולאחר שהאזנו לשתיהן פעם אחת, הוספנו את בקבוקוני הגשם, והוספנו "גשם" משלנו ליצירות, מה שהפך אותן למרגשות הרבה יותר!

המשכנו עם שירי חורף, ומידי פעם שלחתי ילד החוצה לבדוק אם החורף כבר בא... לצערנו היום זה לא קרה ...

שרנו את "אח, איזה חורף!" בביצועה של חוה אלברשטיין, את "חורף" בשירתו של גידי גוב, את "גשם גשם משמים" בליווי הבקבוקונים, את "בואו עננים", וסיימנו מפגש מקסים בציפייה לגשם ולחורף.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף ובו מצויירים בגדי חורף: חולצה ארוכת שרוולים, מכנסיים ארוכים, מגפים וכובע צמר.

היה עליהם לקשט כל אחד מפרטי הלבוש באופן שונה, ונאמר להם שלא להשתמש פעמיים באותו חומר:

ניתנו להם כמה אפשרויות לקישוט: צבעי פנדה, גואש, נצנצים ודבק, פיסות נייר צבעוניות ודבק, פיסות נייר כסופות ודבק.

היה חשוב להקפיד להשתמש רק פעם אחת בכל חומר.

מחר יגזרו הילדים את פרטי הלבוש, וימשיכו להרכיב את היצירה, שתהפוך עד סוף השבוע ל"איש החורף"!!

מפגש הצהרים: התחלנו עם ענן ועליו מודבקות טיפות שהיו מודבקים על גבי לוח השמות – מאחוריו.

דיקלמתי לילדים דיקלום שעוזר לנו למנות, ובכל פעם נשרה לה טיפה מהענן לרצפה.

בהמשך החזרנו לאט את הטיפות, ומנינו שוב כמה טיפות בכל פעם נמצאות בענן.

המשכנו עם נושא חשוב של הספור ברצף: הראיתי לילדים 4 כרטיסים בצבע זהה, כאשר כל צבע מסמל ספור אחד.

שוחחנו על כל ספור שהצגתי בפניהם, וראינו את ההגיון שברצף המוצג, למרות שאמרתי מייד שאפשר להרכיב סיפורים אחרים – כל עוד הם הגיוניים.

מחר ננסה ...

סיימנו עם שיר הסיום האהוב עלינו.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נפלאה, אליה הוספתי שיר מקסים ברוח החורף בשירתה של ציפי שביט:

"מה אפצ'י"! הילדים אהבו מאוד את השיר, ובמהלך היום השמעתי להם אותו מספר פעמים!

להן הקישור, אולם לצערי לא בביצועה של ציפי שביט: http://www.youtube.com/watch?v=AZFTu255NRQ

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה לצלילי "רוץ בן סוסי" שהפך מזמן להיט הסטרי בגן, והתחלנו ישר עם היצירות החורפיות החדשות שהכרנו אתמול: "מחול הרוחות" מאת רמו ו"חורף בא" מאת גאלוואי. השתמשנו בבקבוקוני הגשם לצורך המחשה והקפדה על הקצב ביצירה, וביצירה "מחול הרוחות" קיבלו הילדים מטפחות צבעוניות, שעזרו להם בתחושה של הרוח הסוערת ...

המשכנו עם יצירה בת 3 חלקים: למרחב הוזמנו ילדים בודדים, שהיה עליהם להאזין ליצירה, ולשנות את צעדיהם (להלן) לפי המוסיקה המשתנה: במקצב הראשון ( = טפטופי גשם)– דילוגים במרחב, במקצב השני (= הגשם מתחזק) – צעדי רדיפה, במקצב השלישי ( = מבול!) ירדו הילדים על ברכיהם, וכיסו את ראשם "מפני הגשם" .

בינתיים שאר הילדים החזיקו כשהם ישובים במקומם בבקבוקוני הגשם, והרעישו בבקבוקונים לפי מידת הצורך: טפטוף קל במקטע הראשון, שקשוק חזק יותר כשהגשם מתחזק, וטפיחות עם הבקבוקונים על הרצפה כשיורד המבול.

היה מקסים, ועשינו זאת כמה פעמים עד אשר כולם השתתפו בשמחה רבה, ובינתיים גם הכירו את היצירה המוסיקלית טוב יותר.

שרנו שירי גשם: "חורף" בביצועו של גידי גוב - http://www.youtube.com/watch?v=1f1X7ETT1Q4

"אח איזה חורף" בביצועה של חוה אלברטיין - http://www.youtube.com/watch?v=jYJD42eV-Io

"שלא יהיה לנו קר" ו"גשם גשם משמים".

זמן חצר ויצירה: היום המשכנו בהכנת אנשי החורף שלנו: הילדים שאתמול הספיקו לקשט את בגדי החורף, גזרו אותם היום והדביקו אותם לכדי יצירת אדם לבוש על גבי בריסטול, ולסיום ציירו לו פנים.

ילדים שטרם הספיקו לקשט – עשו זאת היום. לפחות בחלקם. מחר ממשיכים ...

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש מקסים עם קופסת ההפתעות שלי, שממנה יצאו היום שמשון הדביבון וגם חיפי החיפושית לנשק ולחבק את הילדים – לשמחתם הגדולה!!

וואו – כמה מרגש היה לראות את הילדים עם עיניים בורקות לקראתם, מחבקים ומנשקים את הבובות באהבה ...

לאחר מכן הוצאתי זוג חברים חדש: הברווזיים!!

הצגתי בפניהם את החברים, וכמובן שרנו את השיר המפורסם בביצועה של חני נחמיאס.

הילדים לא התעצלו, והפכו את שרווליהם הארוכים לברווזיים משלהם!

סיימנו עם ספור מקסים מאת ענת אומנסקי: "ספור של חורף" .

יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות על רגל אחת, אלא שהפעם הוזמנו להכנס לפי האות הראשונה: כל הילדים ששמם מתחיל באות "א" נכנסו בקפיצות על רגל אחת, וכן הלאה.

התרגשנו לראות את מזג האויר מתענן לו ונעשה קריר, ולכבודו שרנו ממגוון שירי החורף שהכרנו מאז תחילת השבוע, וגם דקלמנו דקלום חדש בעזרת בקבוקוני הגשם:

הגֶשֶׁם רדף אחרַי.

גֶשֶׁם לפנַי, גֶשֶׁם מאֲחוֹרַי

גֶשֶׁם מעלַי .

"דָי"!, צעקתי:

"אני רטוב כמו דג,

חכה שאגיע לאיזה גג."

הגעתי הביתה רטוב ורחוץ,

בדיוק אז -

הפסיק הגֶשֶׁם לתופף בחוץ.

זמן חצר ויצירה: המשכנו במרץ להכין את אנשי החורף שלנו, ובמקביל התקיים בגן חוג יוגה.

מפגש הצהרים: התחלנו במשחק האורייני עם המילה "חורף", וסיימנו עם שיר הסיום החביב עלינו כל כך!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים - להנאתכם הרבה ...

התחלנו דווקא בסימן ספורי התורה, ושיחזרנו את ספור הבריאה.

לאחר מכן קיבלו הילדים דף ובו 6 עיגולים, כאשר בתוך כל עיגול היתה אות אחת: א, ב, ג, ד, ה, ו.

במקביל קיבלו הילדים 6 מדבקות שמתארות על גבי כל מדבקה את האירוע של כל יום בשבוע בשבוע הבריאה.

הילדים נדרשו למעט אוריינות, וזכו לסיוע של חבריהם במידת הצורך, והיו צריכים להדביק כל מדבקה שמתארת את הבריאה באותו היום – על גבי העיגול המתאר את האות של אותו היום (יוםראשון = יום א, ורואים במדבקה ציור של חושך ואור).

סיימנו עם שני שירי חורף, כשאחד מהם הפך להצגה עם עננים, ברק וטיפות ... היה מקסים, אבל לצערי זה לא הביא היום את הגשם המיוחל ...

זמן חצר ויצירה: המשך הכנת אנשי החורף.

מפגש הצהרים: ספור תורה: והיום – ספור גן העדן, הפיתוי והגירוש מגן העדן.

הורי השבת יהיו שני עמית ואמיר !

תגובה 1:

  1. נשמע נהדר! רעיונות מעולים לפעילויות עם הילדים במהלך החופש. עשית לי חשק לראות כל מיני סדרות ותיקות עם ציפי שביט.

    השבמחק