יום ראשון, 22 באפריל 2012

שבוע #28 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,
יום א  מפגשון: איזה כיף לחזור לגן ולקבל כל כך הרבה אהבה!!! באמת שהתגעגעתי לילדים!! שמחנו האחד בשני, סיפרנו חוויות בשפע, האזנתי לבערך 3 ילדים במקביל מרגע הגעתי ועד תחילת המפגשון, אבל אז חזרנו לסדר ולהרגלים הטובים ...  הצגתי את הנושאים החדשים לילדים: ימי הזיכרון ויום העצמאות, ובדקנו מה קורה על גבי לוח התוכן ומסביב על קירות הגן. הילדים שמחו לשתף בחוויות החג שלהם איתכם, ומאחר ושמחתי לקבל כל כך הרבה חוויות כתובות, הסברתי לילדים שנספר אותן בצורה מכובדת ומפורטת אחת-אחת מידי יום במהלך השבוע:
היום הספיקו הילדים הללו לספר:
נעמה סיפרה על טיול לדרום הארץ ועל לינה בחניון לילה באוהל! למחרת יצאו ברגל לטיול בנחל גוב
שמחתי לדעת שאביה של נעמה, גיל, חגג עם משפחתו במהלך החג יום הולדת שמח!! מזל טוב מקרב לב!!
הוד סיפר על טיול צפונה לאזור חיפה והר הכרמל לנחל מערות ולנחל התנינים . הוא שמח לפרט על מה שראה ועל המסלולים, וטרח להסביר שאין תנינים בכלל בנחל תנינים ...
שני סיפרה על שיט בספינה מנמל יפו וכן על מערות בית גוברין  , לשם נסעה עם ניר מורנו!
אייל סיפר על ליל הסדר עם סביו ועל החוויות במהלכו, וכן על טיול צפונה לאחד מהנחלים היוצאים מהחרמון:
נחל שניר  , בקרבתו גם בילה עם משפחתו בצימר!
מפגש הבוקר: למפגש נכנסנו בקפיצה על רגל אחת, וישבנו ביחד לחשוב כיצד אפשר לחגוג למדינה יום הולדת. הילדים ידעו מה לא כדאי לעשות, אבל חשבו על רעיונות יפים מה אפשר לעשות: לשיר שירים, לרקוד ולהציג, לנופף בדגלים.
שוחחנו על סמלי המדינה החשובים: סמל המדינה כמובן, דגל המדינה, ההמנון, חשיבותם של החיילים, ראש הממשלה הראשון, מר דוד בן גוריון, מגילת העצמאות.
לאחר מכן סיפרתי להם על הימים שקדמו להכרזת עצמאות המדינה על ידי דוד בן גוריון, על יום ההכרזה, ועל מלחמת העצמאות שבאה בעקבותיה, וסופה הטוב. ציינתי את החיילים שמתו בקרבות, ושלזכרם נעמוד דום בשבוע הבא, כדי לא לשכוח אותם ולכבד את זכרם.
אפילו השמעתי לילדים קטע קצר מהכרזתו של דוד בן גוריון על הכרזת המדינה – בקולו שלו, והתרגשנו ביחד!!
סיימנו מפגש יפה עם שני שירים: "א"י שלי יפה וגם פורחת" וכן "ארץ זבת חלב ודבש". מחר נשתמש בכלי נגינה שונים כדי להציג את "ארץ זבת חלב ודבש" ונציג את "א"י שלי יפה וגם פורחת" בשני אופנים שונים.
יצירה: כל ילד קיבל דף ועליו ציירתי לבקשתו צורה מסויימת: שמש, בית, מערבולת, חילזון, גלים בים, ברקים וכו'. היה עליהם להדביק מדבקות בצבעי הדגל על הקווים של אותה צורה, ולתרגל מוטוריקה עדינה. תוכלו למצוא את העבודה בקלסרי הילדים.
מפגש צהרים: התחלנו את המפגש בשיחה מעמיקה יותר אודות "השיר של המדינה", הלא הוא ההמנון. שוחחנו על מילותיו, על חשיבותו, על הפעמים בהם נהוג לשיר אותו. הסברתי לילדים כיצד שרים שיר חשוב שכזה: בעמידה מכובדת ורגועה.
לימדתי אותם את המילים, ולאט לאט כולם יכירו את המילים.
המשכנו בכך שסובבתי את לוח השמות, והראיתי להם משחק שהבאתי להנאתם: לוח מילים מתפרקות:
לקחתי כמה מילים וצירופים, ו"פירקתי" את אותיות הצירופים.
עליהם להעזר בכתוב, ולחבר מחדש בסדר הנכון את האותיות על מנת ליצור את אותם הצירופים.
די דומה למשחק האורייני שאנו משחקים עם אותיות המילים הכתובות על גבי לוח התוכן, וגם סיימנו את המפגש במשחק עם אותיות המילה "ישראל".

יום ב  מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.
גם היום סיפרנו מחוויות החג:
ניר מורנו סיפר על טיול באזור מכתש רמון ועל הלינה באוהלים!!  הוא שמח מאוד לספר על השיט בספינה בנמל יפו ביחד עם משפחת עמית!!
שירה סיפרה על המון חוויות: בריכה, ג'ימבורי, ביקור בני הדודים בביתה, פארקים וקניונים ... היא היתה נרגשת מאוד, וסיפרה שבילתה היטב. אפילו הספיקה לפגוש חברים מהגן!!
יהונתן סיפר על טיול בגלבוע, במקום הנקרא מושב תל תאומים, ואפילו הספיק לנסוע דרומה לשדה יואב! לסיכום גם בילו בים התיכון!!
עומר סיפרה על ההצגה "הכבש השישה עשר", על פארק קופיקו ביער בן שמן, על משחקיה בה שיחקה וכמובן על לילה הסדר. בעיקר התעניינו לשמוע על הביקור בבסיס חיל האויר בחצרים, ועל כך שלעומר היתה הזדמנות לעלות על מטוס 16F!!
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה, ומייד נעמדנו לשירת ההמנון.
לאחר מכן הוצאתי מתיקי את תעודת הזהות שלי, ושוחחנו אודותיה ועל חשיבותה ותוכנה.
הראיתי לילדים איך היא נראית, שמנו לב לסמל המדינה המופיע בו פעמים רבות, ושאלנו מדוע יש בפנים את תמונתי.
לאחר מכן האזנו להכרזתו של דוד בן גוריון על הקמת המדינה היהודית, היא מדינת ישראל, וחזרנו לשיר ולהציג:
התחלנו עם "א"י שלי יפה וגם פורחת", אותו הצגנו כמה פעמים: פעם אחת עם התנועות שלמדנו אתמול, ופעמיים נוספות בעזרת השלטים, אותם למדו הילדים להניף ברגע המתאים.
המשכנו עם "ארץ זבת חלב ודבש", והפעם חילקתי להם, כמובטח, כלי נגינה: התחלקנו ל- 4 קבוצות שוות, וכל קבוצה קיבלה כלי נגינה שונה, והיתה צריכה לנגן בזמן המתאים: קבוצה אחת קיבלה תופי מרים, אחת שלישים, אחת תיבות ואחת קיבלה מצילתיים.
סיימנו בפעילות בנושא המגן דוד, אותה נמשיך ונשלים מחר:
הראיתי לילדים על גבי הלוח המחיק כיצד בעצם נראה המגן דוד, ושהוא מורכב משני משולשים שהפוכים זה לזה.
לאחר מכן הוצאתי 3 דיסקים בצבע לבן וכן שלושה דיסקים בצבע כחול.
סימנתי 3 נקודות כחולות (=הדיסקים הכחולים) : אחת למעלה ו- 2 למטה, וחיברתי ביניהן בעזרת 3 שרוכים כחולים. את אותו הדבר עשיתי בעזרת 3 דיסקים לבנים ובעזרת 3 שרוכים לבנים.
לנגד עיניהם נוצר המגן דוד. לאחר מכן הזמנתי ילדים למתוח את השרוכים מדיסק לדיסק באותו הצבע, וליצור בעצמם את המגן דוד.
הדבר מצא חן בעיניהם!! מחר נשלים את הפעילות בכך שנוסיף למגן דוד יצירה יפה, ושהרכבת המגן דוד תהיה חלק מריקוד שלם, שמטרתו (מלבד יצירת המגן דוד) היא בעצם חיזוק חגורת הכתפיים!!
יצירה: היום סיימנו להכין את הרצפים ממדבקות, והתחלתי לעבוד עם הילדים בקבוצות קטנות על הכרת אותיות ה-א-ב בעזרת דפי עבודה ידידותיים לגיל זה. את הדפים תוכלו למצוא בקלסרים. היום התחלנו עם האות א.
מפגש צהרים: את מפגש הצהרים הקדשתי לנושא יום הזיכרון לשואה ולגבורה (בהתאמה מלאה לגיל הילדים ולמידת הבנתם. הכל במילים פשוטות ביותר, ללא תיאורים מיותרים).

יום ג מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה שוחחנו על יום ההולדת למדינה, ועל ההפתעה שאנו מכינים לה (הופעה!!). השמעתי להם את השיר אותו נציג, "נולדתי לשלום" בשירתו של עוזי חיטמן, ושוחחנו על אופן הישיבה, החלוקה לקבוצות בהופעה וכו'.
כמובן סיפרנו גם היום מחוויות הפסח, ולשמחתי היו תמונות שיכולתי לגזור ולהדביק על גבי "המכוניות שנוסעות לטייל בארץ ישראל", אשר תלויות על גבי לוחות הגן!!
יואב יוגב סיפר על בילוי בלונה פארק, ועל טיול אוהלים בגבעת יואב שברמת הגולן
בהמשך החג יצא יואב לנסיעה בכרכרה עם סוס ב"מרכבות הירדן". איזה כיף!!
ירדן סיפרה על בילוי בלונה פארק ועל טיול בספארי, משם חזרה עם חוויות רבות והסברים לגבי החיות שנמצאות בסכנת הכחדה! כל הכבוד!
רומי עשתה פיקניק ביער עופר שליד חיפה , אומגה בפארק הרצליה, אספה צדפים בים התיכון ום בילתה בגיבעת נילי אצל הדודים!!
ניר זלוטניק סיפר על חוויה נהדרת ב"ידלשריון" בלטרון  – על טיפוס על הטנקים הרבים ששם, ועל הצפיה בסרט על חיל השריון. הוא אפילו הביא תמונה נהדרת, אותה מיהרנו להדביק על גבי מכונית שנוסעת לטייל בארץ ישראל!!
קינן סיפר על נסיעה לקיבוץ להב בנגב הצפוני, שם ביקר קרובי משפחה, ונהנה לבדוק את הטרקטורים שמצא בסככה סמוכה!! גם הוא הביא תמונות למכביר, ומתוכן בחר את היפה מכולן לתלות על המכונית שיוצאת לטייל בארץ ישראל!!
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש כשהם ישובים על הטוסיק על הרצפה עם רגליים ישרות קדימה, ומושכים עצמם קדימה בעזרת כוח ידיהם. היה משעשע מאוד!
כמובן קמנו ראשית לשירת ההמנון (כמה יפה הילדים כבר מכירים את השיר, ורבים מצטרפים לשירה בקול בוטח!), ולאחר מכן השמעתי את הכרזתו של ראש הממשלה הראשון, מר דוד בן גוריון, על הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל.
שוחחנו על הריקודים ברחובות שבאו בעקבות ההכרזה והשמחה הגדולה, וסיפרתי להם שהריקוד השכיח באותה התקופה היה ריקוד מעגלי בשם ההורה. השמעתי להם את השיר "הורה" בשירתו של אבי טולדנו, ולמדנו לרקוד אותו ביחד במעגל.
המשכנו עם "א"י שלי יפה וגם פורחת", וסיימנו בחלוקת התפקידים המלאה וגם בתרגול ראשוני של ההופעה על פי השיר "נולדתי לשלום".
יצירה: המשכנו לעבוד על הכרת האות "א" בדף העבודה.
מפגש צהרים: ראשית הזמנתי קבוצות של 6 ילדים בכל פעם ליצור את סמל המגן דוד עם השרוכים הלבנים והכחולים (3 שרוכים למשולש כחול ו- 3 שרוכים למשולש לבן).
לאחר מכן הכרתי לילדים את יצירתו הקצרה של לודויג ואן בטהובן "ריקוד", ועל פיה רקדו הילדים עם השרוכים, ובהמשך היצירה גם הרכיבו את המגן דוד. כמה יפה זה יצא!!
יום ד–   יום חופשי
יום ה –  מפגשון: שגרת בוקר+ ספריה.
מפגש הבוקר: נכנסנו למפגש בדילוגים, והתארגנו בזריזות עד השעה 10:00, אז נשמעה הצפירה,
אליה התכוננו כל השבוע. ללא מילה קמו מייד כל הילדים ועמדו כל כך יפה וכל כך בשקט שמבוגרים צריכים לקחת מהם דוגמא!
עם תום הצפירה, ביקשתי מהם לשיר ביחד את ההמנון, "התקווה", ואז התיישבנו.
ביקשתי מהילדים בהצבעה לספר לי איך הם הרגישו בצפירה: היו שסיפרו שנבהלו, והסבירו שזה בגלל חוזק הצפירה (אכן הצפירה נשמעה בקול רם במיוחד ...), היו שאמרו שהרגישו כרגיל, והיו שאמרו שהרגישו צורך לצחוק ... שוחחנו על כל הרגשות, ניסינו לחשוב ביחד מה הביא את הילדים להרגיש כך או אחרת, והילדים נתנו הסברים יפים מאוד ובוגרים מאוד!
המשכתי בספור שסיפרתי להם באופן חופשי וללא הטקסט (הספור הרשים אותם מאוד! היתה דממה מוחלטת, והעיניים ננעצו בי בעניין רב! היה מדהים לראות אותם!):
"המגירה השלישית של סבא" מאת ג'ודי טל קופלמן.
לאחר שהיינו זמן די רב באוירת יום הזיכרון, שיניתי כיוון, והסברתי לילדים שבצפירה היה עלינו לעשות 2 דברים: האחד פשוט לזכור (ולא לשכוח!), והשני – להיות אסירי תודה על מה שיש לנו כיום לעומת מה שהיה להם אז במלחמה!! כמה שאנו ברי מזל בחיים הללו שלנו עם מדינה משלנו, מוגנים!
האזנו להכרזתו של דוד בן גוריון על הקמת המדינה, ועברנו לריקודים: "הורה", "ריקוד" מאת בטהובן (ויצרנו תוך כדי את המגן דוד בעזרת השרוכים והדיסקים), והצגנו את "נולדתי לשלום". מפגש מקסים!
יצירה: סיימנו עם דף העבודה המכיר לילדים את האות "א" בצורה פעילה יותר. הדף כאמור בקלסרים.
מפגש צהרים: ספור התורה היום התמקד בסיפור הכרותם של יצחק וריבקה בעזרתו של אליעזר, עבדו של אברהם, אשר נשלח על ידיו לאור כשדים על מנת להביא כלה ליצחק בנו. הילדים עזרו לי להציג את הספור, והשמחה היתה רבה! המפגש בעצם התחיל בחזרה כללית מאוד על ימי אברהם ושרה דרך לוט ומשפחתו הבורחים מסדום, ישמעאל ויצחק וגירושם של ישמעאל והגר למדבר.

הורי השבת מחר יהיו אגם ורואי!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה