הורים יקרים,
יום א – מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בסימן הסתיו. אמנם באופן רישמי הוא הגיע די מזמן, אבל אלינו לגן כנושא – הבוקר בלבד. במהלך השבועות האחרונים ציינתי מידי יום סימנים שונים בהם נתקלתי אני או אחד הילדים במהלך היום, כגון היורה, עלי השלכת, נדידת הצפורים וכו'. הבוקר הילדים ראו שהחלפנו את לוח התוכן, שוחחנו מעט כבר במפגשון על כמה מסימני הסתיו, ובדקנו מה לבשנו הבוקר, כדי לראות שמזג האויר ההפכפך של הסתיו גורם לנו לא לדעת איך להתלבש. חלקנו לבש בגדים ארוכים, וחלקנו בגדים קצרים!
הכרנו את לוח מזג האויר, שיהיה חלק בלתי נפרד מסדר היום שלנו החל מהיום, הכרנו את הלוחיות שמתארות מזג אויר מסוגים שונים, ובחרנו את הלוחית המתאימה להיום. במשך היום גם שינינו את הלוחית – כפי שהראה לנו מזג האויר שבחוץ.
ברכנו את גיא רוזן בברכת "ברוך רופא חולים" לאחר שובו לגן ממחלה.
ציינתי את העובדה שביום שישי הקרוב, נחגוג את מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן, והחוגג הראשון יהיה עומר!
כמובן בחרנו תורני בוקר לאחר הספירה עד 20, בדקנו מי נמצא בגן, וכך תרגלנו אוריינות שמות.
בעקבות טיול המיחזור האחרון, הילדים התלהבו במיוחד ממיכל מיחזור הבקבוקים, בעיקר כי לא היו לנו בקבוקים רבים לזרוק לתוכו, וחלקם התאכזב שלא יכול היה להיות חלק ממיחזור הבקבוקים.
בשבוע שעבר הזמנתי את הילדים להביא לגן בקבוקים מסוגים שונים, על מנת שיוכלו לזורקם בטיולנו הבא בפח המתאים, ואכן מיקה היתה הראשונה להביא בקבוק, ומעיין לוינטל הביא היום שקית מלאה בבקבוקים! כל הכבוד. גם אני נרתמתי לדבר, והבאתי כמה בקבוקים, כדי שלא יחסר לאף ילד, שירצה להיות חלק מתהליך המיחזור.
לסיום המפגשון סיפרו לנו בשמחה ובפרטי פרטים שחר ואוריה על טיולם המשותף בשבת ב"שמנא" במושב חגור, שם מסקו זיתים!
הם סיפרו לנו על התהליך, אילו זיתים אוספים לצורך אכילה/הכנת שמן ואילו לא – והיה באמת מעניין מאוד!
אני רוצה לציין לשבח בכיף גדול את כל ההורים שמשתפים פעולה, ושולחים לגן את הילדים עם רשמים וחוויות מטיולי השבת, כדי שנוכל כולנו להכיר מקומות חדשים בארץ ולהרחיב את הדעת לגבי פעילויות שונות. כולנו יוצאים מכך נשכרים תודות לכם!! אנא המשיכו בכך!!
מפגש הבוקר: הכרנו שירי בוקר חדשים ומרעננים: שניים מהם תארו מה אנו עושים כשאנו קמים בבוקר (מצחצחים שיניים, שוטפים פנים וידיים, מתלבשים, מסתרקים וכו'), אחד מהם היה תירוץ מצויין לתרגול גופני קצר ומהנה, לאחר ששוחחנו מדוע טוב לקום ולהתעמל בבוקר, בעיקר בבקרים הקרירים של עונת הסתיו. השירים היו כייפים מאוד, ומיהרנו גם להמחיז אותם.
לאחר הפתיחה הפעילה מאוד של הבוקר, שוחחנו בצורה ממוקדת יותר על מאפייני הסתיו: הרוח הקרירה, העלים הנושרים, הנחליאלי, היורה, העננים בשמים, החצב וכו'. לאחר מכן הפכנו את כף היד שלנו לסתיו, כשכל אצבע היתה סימן סתיו בפני עצמו.
הכרנו גם את האותיות המרכיבות את המילה "סתיו", ספרנו כמה אותיות במילה, וחיברנו תנועות שימחישו לילדים את האותיות. נעסוק בכך מידי יום, כדי להכיר לילדים את המילה הכתובה, ולתת לאותיות המרכיבות אותה משמעות. כך לאט לאט הילדים יכירו אותיות בשמן, ויכירו אותן בשמות שונים ובמילים שונות.
זמן חצר ויצירה: לאחר חוג המוסיקה עם איריס יצאו הילדים לחצר, אז הכינו מתנות יום הולדת לעומר.
מפגש הצהרים: בתחילת המפגש סיפר איתי סספורטס על חוויותיו מטיול השבת שלו עם משפחתו וחברים בנגב: איך ישנו באוהלים, הבעירו מדורה ועשו כיף גדול. היתה זו הזדמנות נהדרת לשוחח על הנגב, היכן הוא ממוקם על גבי המפה, ומה ניתן ו/או לא ניתן למצוא בו.
שאר המפגש היה הכרות של הילדים עם מערך מסיבת יום ההולדת, וחזרה קצרה אך מפורטת מאוד.
יום ב – מפגשון הבוקר: התחלנו עם לוח מזג האויר, בעזרתו גם בבוקר וגם במשך כל היום (מזג האויר השתנה לעיתים קרובות היום, כפי שהסתיו אכן נוהג) בדקנו מה מצב השמים כדי להדביק את הלוחית המתאימה, שמתארת את מצב מזג האויר שבחוץ.
שמחתי לראות את שפע עלי השלכת שהילדים הביאו לגן, ובדקנו את גודלם ואת צבעם.
התרגשנו לראות חצב אמיתי בגן, אותו הביא אוהד, ותודה לדודתו שדאגה לכך.
בהזדמנות זו שוחחנו על הצמחים המוגנים בארצנו, והסברתי להם את הסיבה לכך שהם מוגנים.
הכרתי לילדים שיר (חלקם כבר מכירים אותו) על עלי שלכת, ואפילו הספקנו להציג אותו בעזרת עלי השלכת שהביאו הילדים. שם השיר: "חבורת עלעלים".
וכמובן בחרנו תורני בוקר, ובדקנו מי נמצא בגן ומי חסר.
מפגש הבוקר: את מפגש הבוקר התחלנו עם שיר ימות השבוע, שלאחריו הילדים קיבלו את השלטים שמציינים "היום יום", "אתמול יום" ו"מחר יום", והדביקו אותם ליד שמות הימים המתאימים.
המשכנו עם שירי הבוקר החדשים שלמדנו, ועוד הכרנו שיר חדש ומעורר במיוחד על ... שעון מעורר...
לאחר מכן הילדים הקשיבו לספור סתווי בשם "הגמד והפטרייה" מאת אתי גרנות-וייזר, וניסינו גם להמחיז אותו. מירב דאגה לנו לפטריה אמתית (וכל הכבוד לה על כך!) וגם לגמד, והיה גם נחמד וגם מעניין.
בהזדמנות זו סיפרתי לילדים על הפטריות שצומחות בכל מקום אחרי הגשם, והדגשתי בפניהם במיוחד את ההבדל בין פטריות שניתן לאוכלן לבין פטריות רעילות!
שוחחנו על כך, שמאחר ואף אחד מאיתנו אינו מומחה לפטריות, כדאי לכולנו להזהר מהפטריות הצומחות בחוץ, ולא לגעת בהן, ווודאי שלא לטעות ולטעום אותן. עדיף לאכול ולגעת רק בפטריות אותן אנו קונים אצל הירקן.
המשכנו עם "כף היד שלי היא סתיו", כשדקלום זה עוזר לנו לזכור את סימני הסתיו בצורה מוחשית מאוד, ובהזדמנות זו גם להכיר את שמות אצבעות ידינו.
סיימנו עם אוריינות המילה "סתיו". הילדים כבר מכירים את סדר האותיות, את כמות האותיות במילה, ונהנו מאוד להפגין זאת.
זמן חצר ויצירה: היום בחצר הילדים הכינו עננים מלאים בטיפות גשם. איפשרתי לילדים להחליט אם הענן שלהם יהיה עמוס בטיפות או מועט בהן, אך ניצלתי את ההזדמנות לשוחח איתם ליד שולחן היצירה על מחסור המים בכינרת, והילדים הבינו את הרמז, ועזרו למלא את הכנרת בהדבקת טיפות גשם רבות על העננים שלהם.
מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר-ריקוד החביב עלינו "מטייל אני לבד", וסיימנו את המפגש בחזרה נהדרת לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן!
יום ג – מפגשון הבוקר: התחלנו בכך שכבר בשעה מוקדמת זו כל ילד לקח את שמו לידיו, והדביק אותו על גבי לוח השמות מתחת למספר המתאר את כמות האותיות שבשמו. הילדים עזרו אחד לשני, והיה נהדר.
המשכנו בכך שבירכנו את נעם בברכת "ברוך רופא חולים" לאחר שובו ממחלה.
עומר ואוריה סיפרו על הקשת שראו היום בשמים, וזו היתה הזדמנות מצויינת לדון כיצד נוצרת קשת.
ביררנו מה מצב מזג האויר הבוקר, וכמובן החלטנו איזו לוחית תתאים להתלות מתחת ליום שלישי, ובהמשך היום שינינו מספר פעמים את הלוחית – לפי מצב מזג האויר, ואני חייבת לציין – שהילדים יזמו בכל פעם את הדבר!!
וכמובן – בחרנו תורני בוקר ...
מפגש הבוקר: התחלנו עם שני דיקלומים המתאימים במיוחד ליום סתוי – ואפילו חורפי משהו שחווינו היום: האחד (מוכר וודאי לכולכם) "רוח ... בפרדס נפל תפוח", והשני "מר שבלול". הדיקלומים לוו בתנועות מתאימות, שמתרגלות לילדים מוטוריקה גסה ועדינה, וכן תיאום עין יד. אני עובדת רבות עם הילדים בעקיפין על חיזוק חגורת הכתפיים במסגרת השירים וההצגות שלנו. רבות מן התנועות המלוות עוסקות בכך שהילדים בעצם מחזקים בעזרתן את חגורת הכתפיים ואת פלג הגוף העליון.
המשכנו בשירי הבוקר שהילדים ממש אוהבים, וכן בשירי סתיו, שהומחזו פעמיים על ידי הילדים.
לאחר מכן עשינו הצגה של שיר ימות השבוע, ואין ספק שהילדים מפגינים שיפור של 100% מאז תחילת השנה בתפיסתם את סדר ימות השבוע, איזו יום בא לפני ואחרי הימים, וזה ממש כיף גדול. לא כולם באותו הקצב – וגם זה בסדר גמור. לאט לאט כולם יגיעו לאותו המקום.
המשכנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד" מאת מירב האוסמן, ותרגלנו עבודה בזוג, לחיצת ידיים נכונה (קשה מאוד לילדים, אבל גם כאן השיפור הוא גדול, ואני בטוחה שעוד כמה שבועות כל הילדים כולם יצליחו במוטוריקה המסובכת הזו).
סיימנו עם "כף היד שלי היא סתיו", ונזכרנו בסימני הסתיו, ובסיפור "הגמד והפטריה" תוך המחזת הסיפור הקצר והמקסים.
זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו עם יצירת העננים המלאים בטיפות מים. היום נשארנו כמובן בגן, ולא יצאנו לחצר, ובזמן זה מירב הסבירה לילדים את חשיבות פינת המשפחה, כיצד משחקים בה נכון, ובעצם לימדה אותם בזה את הסדר הנכון של כל פריט: כלי מטבח – במטבח (ולא בתוך עגלת התינוק, לדוגמא) וכו'. שיחה זו היתה חשובה ונהדרת ליום גשום זה, והילדים נהנו להקשיב, ושיתפו פעולה.
מפגש הצהרים: חזרה לקראת מסיבת יום ההולדת ביום שישי.
יום ד – מפגשון הבוקר: פתחנו את המפגשון באוריינות שמות הילדים. שוב הילדים לקחו את שמם והדביקו אותם תחת המספר המתאר את כמות האותיות בשמם. הם עזרו יפה האחד לשני!
לאחר מכן הצגתי בפניהם את היצירה החדשה אותה נכין היום: "תמונת סתיו". הסברתי להם מה יהיו השלבים ביצירה, ושוחחנו על ההגיון שבכל שלב.
אריאל הציג את מטרייתו החדשה, וכולנו התפעלנו.
בדקנו את מצב מזג האויר בחוץ, ומיקמנו את הלוחית המתאימה על גבי לוח מזג האויר, וגם היום שינינו את הלוחית מספר פעמים – לפי מזג האויר המשתנה, והדי מפתיע!
סיימנו עם שיר חדש: "אתמול בצהרים", שהצחיק את הילדים, ומבחינתי היה עזר לשוחח על סימני הסתיו.
בסוף קראתי לכל הילדים לשולחן האוכל – אחד אחד – ולאחר שהתמסרתי בכדור עם כל אחד מהם בנפרד, ישבנו לאכול.
מפגש הבוקר: התחיל עם השיר "אתמול בצהרים". למדנו להמחיז אותו, לעשות את התנועות המתאימות, ושוחחנו בזכותו על משמעות המילה "חיפזון", והילדים אמרו שמות של חיות מהירות, שהמילה "חיפזון" מתאימה להם. שוחחנו על החילזון המופיע בשיר, על הנחליאלי ועל הענן המלא בטיפות גשם.
המשכנו עם שירי הבוקר, שהובילו אותנו לשיחה כיצד מתלבש כל ילד בבוקר? לבד או בעזרת הוריו? הדגמתי בעזרת עומר, נעם ואיתי דבי טריק כיצד ללבוש את החולצה בקלות (רוב הילדים ציינו שקשה להם ללבוש את החולצה), והילדים נהנו מאוד מכל התהליך.
שוחחנו היכן אתם ההורים משאירים להם את הבגדים שהם אמורים ללבוש בבוקר, וכל הילדים היו נלהבים מאוד לשתף את כולנו בכך.
סיימנו עם הספור "הגמד והפטריה", אותו הם מתחילים להכיר כבר בע"פ. כשנגיע לשלב הזה – נערוך הצגה!
זמן חצר ויצירה: לפני שהתחיל לרדת גשם הספקנו לצאת לשחק בחצר, ובו"ז גם ליצור. חלק היו בחוג יוגה בתוך הגן, והחלק השני – בחוץ. ואז התחלפנו. בשולחנות היצירה הכנו "תמונת סתיו":
הילדים מרחו שכבת דבק דקה בתחתית הבריסטול (=אדמה), ועליה פיזרו חול. לאחר מכן הדביקו 2 נחליאלים כאילו הם עומדים על האדמה, ציינו עץ, והדביקו עלים ירוקים על ענפיו ועלים חומים על האדמה. היצירה הסתיימה בציור השמים. כל ילד בחר האם תמונתו תהיה של יום בהיר, ואז השמים היו כחולים, או יום מעונן – אז השמים נצבעו באפור עם עננים.
מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", והמשכנו בחזרה לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה.
יום ה – מפגשון הבוקר: המשכנו גם הבוקר באוריינות שמות הילדים, כשהדגש הוא על מספר האותיות בכל שם. בחרנו תורני בוקר, ספרנו עד 20, ושוחחנו על אירועי מחר: יום הולדת לעומר + קבלת שבת עם אמתי ועדן כהורי השבת.
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, ולאחריו בדקנו את מצב מזג האויר. פה אחד הוחלט לתלות על גבי הלוח את הלוחית המציינת "נאה", ועליה מצויירת שמש חייכנית. היום לא החלפנו כלל את הלוחית!
שוחחנו בהקשר זה על הפכפכותו של הסתיו, ובדקנו איך התלבשנו היום. ראינו את ההבדלים בין בגדי הילדים.
שרנו שירי בוקר וגם שירי סתיו, וסיימנו עם משחק אוריינות משעשע עם המילה "סתיו": בהתחלה בלבלתי את סדר האותיות לנגד עיניהם, והיה עליהם לתקן את הבלבול, ולאחר מכן שלחתי בכל פעם ילד אחד החוצה, ואז ילד אחר בלבל את האותיות (קראנו לו "הרוח השובב"...). היה משעשע מאוד, והילדים הכירו עוד יותר את המילה ואת האותיות המרכיבות אותה.
זמן חצר ויצירה: המשכנו אך לא סיימנו עם "תמונות הסתיו", וביום ראשון נמשיך בכך. יום מקסים היה היום, והיה פשוט תענוג להיות בחצר. כדי להוסיף על הכיף, את ארוחת הצהרים אכלנו בחוץ!
מפגש הצהרים: התחלנו עם מפת המדינה, ובדקנו היכן הכנרת, אילת, ירושלים, הר החרמון. הכרנו את הים התיכון, ובדקנו את גודלה של הכנרת לעומת גודלו של ים המלח והים התיכון. שוחחנו על טעם המים בכל אחד מאותם ימים. הילדים הביעו עניין רב!
המשכנו עם הספור הקצר והחמוד "הגמד והפטריה", והיום הם פחות או יותר קראו אותו יחד איתי בקול אחד נלהב ושמח!!
ולבסוף השלמנו את החזרה למסיבת יום ההולדת. הילדים מכירים את מערך המסיבה, את השירים, ויודעים למה לצפות. כל אשר נותר לנו הוא לעשות כיף חיים מחר במסיבה, ולהמשיך להנות בכל שאר המסיבות לאורך השנה!
מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו עדן ואמתי.
כמו כן נחגוג מסיבת יום הולדת לעומר! מזל טוב לחמוד ולבני משפחתו!
לידיעתכם: מסיבות ימי ההולדת מתחילים בשעה 9:30 ונמשכים כשעה. אנא הקפידו להביא את ילדיכם עד 9:00 על מנת שיתערו בקרב הילדים, ויתחילו עם כולם את היום ואת המסיבה בכיף.
אני רוצה לברך את דגנית לרגל יום הולדתה ה- 12 (בת מצווה!!) של בתה, סתיו, ולאחל לה ולמשפחתה שפע מזל טוב ויום הולדת שמח!!
החל מהשבוע הבא היום החופשי שלי יהיה יום רביעי. לידיעתכם.
בעקבות עניין שהפגנתם אתם ההורים, אני מוסיפה "פינה" נוספת לסיכום השבועי, ובו ארשום מידי שבוע בצורה מרוכזת הצעות לטיולי שבת – כמובן בעקבות החוויות שהילדים מספרים לי (בזכותכם) וגם אתרים בהם ביקרתי אני. כולי תקווה שההצעות יתנו לכם רעיונות לטיול משפחתי בשבת, שיהיה מעניין וכייפי לכל המשפחה!
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה