יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

שבוע #2 - שנת לימודים תש"ע


הורים יקרים,

יום א מפגשון: שבוע חדש מתחיל במרץ רב!

התחלנו עם חוויות הילדים מהשבת, ואמתי ספר לנו על ביקור משפחתי בספארי, ואף הביא חוברת שמתארת את החיות שם, וגיא סיפר על מסיבת יום הולדתה של אחותו הגדולה!

לאחר מכן המשכנו לספר חוויות מהחופשה הגדולה, והיום היה תורם של שחר, תום וטל:

שחר תיארה כל כך יפה טיול ברכבת דו קומתית לעיר חיפה (איזו הזדמנות נהדרת היתה זו להראות להם את מיקומה של חיפה על גבי המפה, שנראית כמו "אגודל" ולכן זכתה לכינוי שהדבקתי לה: "האגודל של המדינה"), ונסיעה ברכבל בצורת תפוז!

תום סיפר על מעבר הדירה לעירנו, וטל תיאר נופש משפחתי בצפון, וביקור בראש הנקרה, בכנרת ובנהריה.

את כל המקומות הראיתי לכולם על גבי המפה, ובדקנו היכן ממוקמת הוד השרון ביחס לאותם מקומות בצפון המדינה.

שמחתי לראות הבוקר ילדים רבים מביאים "אוצרות" לגן בדמות גלילי נייר טואלט ובקבוקי שתיה למיחזור!

כל ילד וילד זכה לתשומת לב אישית, כשאני נותנת להם את האפשרות להיות ממחזרים בעצמם, ולהשליך את ה"אוצרות" לפחי המיחזור המתאימים בגן.

נזכרנו מה יקרה לאשפה זו לאחר שתעבור מפחי המיחזור למפעלים המתאימים.

שאלתי את הילדים איזה יום היום, וזו היתה הזדמנות לשיר את שיר ימות השבוע מערוץ "הופ", וגם לְאַצְבֵּעַ תוך כדי.

בדקנו איזה יום היה אתמול ואיזה יום יהיה מחר, ואז עברנו לבחור תורני בוקר לאחר הספירה עד 20 , המלווה גם היא באיצבוע, החשוב כל כך להקבלה הויזואלית של המספרים.

לאחר שנבחרו תורני הבוקר, פנינו ללוח השמות, ובדקנו מי נמצא ומי חסר, כשאני קוראת בשמות האותיות המתחילות ומסיימות כל שם.

זה משך אותי להראות לילדים את לוחיות האותיות על גבי הקיר הממשיך את לוח התוכן, ועברנו על כל האותיות, וקראנו ביחד בשמן על מנת לזהותן.

לסיום הראיתי להם את היצירה הצפויה להיום, שתהפוך כבר מחר לתערוכה. פרטים בהמשך.

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת בוקר שלווה הזמנתי את הילדים להכנס למפגש (יושבי כל שולחן נכנסים בסדר מופתי כשהם נקראים לבוא) בקפיצות על שתי רגליים. על הרצפה היו מונחים שמותיהם ברווחים גדולים, והיה עליהם לקפוץ (תרגול מוטוריקה גסה) עד לקופסת פרצופי מצב הרוח, ולבחור פרצוף התואם את הרגשתם. כל ילד ביטא את רגשותיו לבוקר זה, והבוגרים יותר עזרו לצעירים יותר למצוא את שמותיהם (זו הזדמנות להדגיש כמה יפה אמתי, דן, גיא ולליב עוזרים רבות לצעירים מהם בכל משימה אוריינית! כל הכבוד!). לאחר מכן הילדים החזירו את שמותיהם ללוח שמות, ושוב נדרשו בכך לזהות את שמם. אין ספק שכבר עכשיו רואים שינוי ושיפור אצל הילדים, שביום הראשון והשני עוד לא זיהו את שמם, והיום כבר פנו בבטחון ללוחית המתאימה!

אנא צרו הזדמנויות לילדים להכיר את רצף האותיות של שמם!

לאחר מכן שרנו שירי בוקר וגם דיקלמנו דיקלומים, כשהילדים מוזמנים בכל פעם להציג בפני חבריהם, ולטפח בכך את בטחונם העצמי. זו חוויה שהילדים אוהבים מאוד, ונרגשים מאוד לשתף פעולה.

לסיום הגיעה חיפי החיפושית בשמחה רבה לברך את הילדים בברכת בוקר טוב עליזה ומחבקת.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו חצי בריסטול צבעוני, ועליו נדרשו להדביק את תמונתם, ולקשט מסביב.

מטרת הפעילות היא כמובן הדגש על עבודה נקייה ומסודרת, על הקשבה להוראות, וביצוע מדוייק שלהן, ועל אפשרות לביטוי עצמי בקישוט: בפני הילדים הונחו פריטים רבים בהם יכלו להשתמש לצורך הקישוט:

מדבקות, נצנצים ודבק, פיסות נייר צבעוניות, צבעי פנדה וכו'. כל אחד יצר יצירה אישית ומרהיבה משלו!

ממחר נערוך תערוכה שמטרתה תהיה המשך ההכרות ההדדית, וכמובן לאפשר לילדים להציג את יצירתם (בטחון עצמי).

מפגש הצהרים: הילדים קיבלו מדבקת חייכן (מתנה מחיפי החיפושית ...), והמפגש המשיך והסתיים בקריאה פעילה ומונחית של הספור הקלאסי היפיפה מאת לאה גולדברג: "דירה להשכיר".

במהלך קריאת הספור עצרתי כמה וכמה פעמים על מנת לוודא את הבנת העלילה, להסביר במשפטים חופשיים בשפה מדוברת, ולהכניס את כולם לעלילה המתוקה והאנושית של הספור.

יום ב מפגשון: התחלנו מפגשון מקסים עם "אוצרות" נוספים שהביאו הילדים! איזה כיף לראות את פחי המיחזור שלנו מתמלאים באוצרות שאתם עוזרים לילדים לאסוף ולהביא לגן! בקרוב נערוך טיול מיחזור, והילדים יחוו בעצמם את תהליך המיחזור שמתחיל בעצם בנו, באזרחים.

המשכנו עם לוח השמות, עליו בדקנו מי נמצא, וציינתי את האות הראשונה והאחרונה בשמו של כל ילד, כשאני מראה את האותיות המדוברות על גבי לוח האותיות. התרשמנו שישנם ילדים רבים המתחילים באות "א"...

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, כתבנו את שמם על גבי לוח התורנים, וסיפרנו חוויות נוספות מהחופשה הגדולה.

קורה דבר יפה: ילדים נוספים, שלא הביאו פתקאות המספרות על חוויותיהם, נפתחים מאוד לספר על חוויותיהם שלהם בעקבות ספורי חבריהם. פתאום הם נזכרים שגם הם היו במקום זה או אחר, ושמחים לספר מה דעתם על אותו מקום, ומה מצא חן בעיניהם. הדיון הופך קבוצתי במקום יחידני, וזה פשוט מקסים!

עומר תיאר בצורה מפורטת ויפה מאוד על נופש משפחתי בצפון: קטיף מנגו ביבניאל, שחיה בבריכת דגניה ב, ביקור ופעילות ב"נגריה של סבא יוסי" בעין גב , נסיעה במרכבה רתומה לסוס ("מרכבות הירדן" בקבוצת כנרת ) , ואפיה של פיתות על טאבון.

יואב ספר על נופש משפחתי בקיבוץ צובה הסמוך לירושלים (הזדמנות להראות שוב את מיקומה של עיר חשובה זו על גבי המפה), על מעיינות הסטף, בילוי ב"קיפצובה" ובגן החיות התנ"כי ואפילו בכותל המערבי!!

ליבי סיפרה גם כן על נופש משפחתי בצפון: קיבוץ מנרה, נחל שניר (הראיתי להם עד כמה הוא סמוך להר הצפוני ביותר במדינה, הלא הוא הר החרמון), רכבת הרים, שיט בקאנו בנהר הירדן. אין ספק שזוהי משפחה שאוהבת נופש אתגרי, כי ליבי הביאה תמונות מרשימות מאוד של נסיעה באומגה בצוק מנרה

... אין ספק שאת הגננת לא הייתם מוצאים בפוזה שכזו ...

מפגש הבוקר: מידי אחרי ארוחת הבוקר (בשעה 9:30) הגיעה איריס, המורה למוסיקה, והעבירה לילדים חוג מוסיקלי חביב מאוד.

כשהסתיים ישבנו למפגש קצר שהכיל שירי בוקר והתנהלות שכוללת את לוח השמות ואימון מוטורי:

הילדים היו צריכים לקחת את שמם מלוח השמות כשהם קופצים אליו על רגל אחת (שמחתי לעזור לכל מי שהיה זקוק לעזרה), ומוסיפים ללוח את פרצוף מצב הרוח המתאים לשלהם.

הזמנתי את הילדים לקום לפי שיר צבעי הבגדים: שרתי: "למי יש כאן חולצה בצבע ***?" וכל הילדים שצבע חולצתם היה כזה, היו צריכים לשים לב לכך, לקום, ולקפוץ על רגל אחת אל לוח השמות. היה משעשע, מתרגל את שיווי המשקל ואת היכולת המוטורית, וכמובן את ההכרות האוריינית עם השמות.

זמן חצר ויצירה: לאחר מכן יצאנו לחצר, וילדים נוספים המשיכו עם יצירת כרטיסי תמונות הילדים. נמשיך ונסיים יצירה זו מחר!

מפגש הצהרים: התחלנו עם תערוכה, שתתרחב ותושלם מחר, כשכל הילדים יסיימו את יצירת תמונות ההכרות:

הנחתי על הרצפה את היצירות שהכינו הילדים עם תמונותיהם, והזמנתי את הילדים להתבונן בתערוכה שנוצרה. הוספתי לתערוכה את התמונות שהביאו עומר וליבי.

לאחר מכן הזמנתי ילדים לעזור לי לאסוף את הכרטיסים, כשבעצם המטרה היתה לתרגל מעט את הכרות הילדים עם שמות מול פני חבריהם. הילדים שמחו מאוד לעזור לאלה שהתקשו, וכל העניין היה משעשע בתור משחק להכרות.

לאחר מכן סובבתי את לוח השמות, וגילינו מאחוריו את לוח ימות השבוע: ערכנו איתו הכרות (הילדים מן השנה שעברה שמחו לפגוש בו שוב, ולהפגין את ידיעותיהם), וסידרנו את סדר הימים לפי הסדר.

הלוח יתחיל להיות פעיל בצורה מינורית בהתחלה, ובהמשך בצורה נרחבת יותר ככל שהזמן יעבור.

סיימנו בקריאת ספור מקסים מאת נורית יובל: "הבלון הכחול", ולאחר קריאתו שוחחנו על מה שקראנו, והדגשתי נקודות שונות.

יום ג מפגשון: ושוב זכיתי להתחיל את הבוקר עם "אוצרות" יפים שהביאו הילדים בדמות בקבוקי שתיה למיניהם, גלילי נייר בגדלים ובאורכים שונים, קופסת קוטג' ואפילו מיכל של מרכך כביסה, שנהננו להריחו השכם בבוקר!

כל ה"אוצרות" הועברו לאחר כבוד לפחים המתאימים, ואנו מתכננים לצאת בקרוב לטיול מיחזור ראשון לשנה זו!

תודה לכולכם על שיתוף הפעולה!!

לאחר מכן בדקנו מי נמצא בעזרת לוחיות שמות הילדים על גבי לוח השמות, שמנו דגש על האות הראשונה בכל שם, והיה מקסים לראות שיותר ויותר ילדים מזהים כבר חלק משמות הילדים!

במקביל העברתי את לוחיות ימות השבוע ללוח השמות, והדגשתי בפני הילדים שהלוח נגיש עבורם – ושהם מוזמנים לשחק בלוחיות שעליו, לסדר ולבלגן כראות עיניהם. בדרך זו אני מקווה להשיג לאט לאט הבנה של הכיתובים שיומיום מומחשים ומוסברים לילדים.

שרנו את שיר ימות השבוע מערוץ "הופ". ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, לאחר שאמתי וגיא קראו בעצמם מתוך לוח תורני הבוקר את שמות הילדים שכבר היו תורנים (אותם בינתיים לא ניתן לבחור למשימה, עד אשר ייבחרו כל הילדים כולם).

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר הוזמנו הילדים להכנס למפגש בקפיצה על רגל אחת, והתבקשו לקחת את שמותיהם מהרצפה. שמחתי לראות עזרה הדדית בזיהוי שמות הילדים.

לאחר מכן הילדים ישבו במקומותיהם, וכשכולם לקחו את שמם מהרצפה הם הוזמנו להדביקם חזרה על לוח השמות בעזרת שיר צבעי הבגדים, שמטרתו זיהוי הצבעים ומיקוד תשומת לב הילדים לצבע שהם לובשים. היו פעמים שילדים נקראו מספר פעמים לפני שקמו, אבל לאט לאט הם מתחילים להבין שברגע שמוזכר הצבע של חולצתם, עליהם לקום ולהדביק את שמם על גבי לוח השמות, כמובן בהפרדה לפי בנות ובנים.

לאחר מכן פנינו שוב ללוח ימות השבוע, והפעם שרנו שיר חדש של ימות השבוע, שהילדים מן השנה שעברה מכירים היטב, ועזרו לי לשיר וללמדו את הילדים החדשים יותר.

לאחר ששרנו אותו פעם אחת כשאנו מאצבעים במקביל את ימות השבוע, שרנו את השיר פעם נוספת, כשהפעם הוזמנו איתי ודן להצביע במקביל על לוחיות ימות השבוע. כשהזכרנו את יום ראשון – הם הצביעו על הלוחית של יום ראשון, כשהזכרנו את יום שני – הם הצביעו על הלוחית של יום שני, וכו'.

המשכנו בשירי בוקר מוכרים מאוד, כשהילדים כבר משתתפים מתוך הכרות מלאה עם השירים וההמחשות. איזה כיף!

שמנו דגש רב על תירגול גופני תוך כדי, מה שרק הוסיף להנאה. סיימנו עם חיפי החיפושית.

זמן חצר ויצירה: היום סיימנו את עבודת לוחיות ההכרות.

מפגש הצהרים: סוף סוף לוח התוכן התמלא בלוחיות ההכרות של הילדים, ויכולנו לערוך תערוכה מלאה ושלמה!

הילדים הגיעו לצפות בתערוכה לפי כל הכללים שנלמדו, ולאחר מכן חזרו לשבת במקומות, ובכל פעם הוזמן ילד אחר לזהות את אחד הילדים מהתמונות, ולהביאו אלי, על מנת להדביקו בחזרה על גבי לוח התוכן.

מטרת התרגיל היתה, מעבר להנאה שבזיהוי ו/או בניחושים, כמובן הכרות החברים האחד את השני.

לצערי לא נשאר לנו יותר זמן, ובכך המפגש גם הסתיים.

מחר נתחיל נושא חדש: חגי תשרי. לוח התוכן הנוכחי יפוזר על גבי לוחות הגן, ונמשיך להנות מלוחיות ההכרות שהכינו הילדים.

יום ד מפגשון: התחלנו עם לוח התוכן שהשתנה לנושא חגי תשרי, כשבראשם: ראש השנה כמובן.

שוחחנו מעט על כך שעוד מעט תתחיל השנה מחדש, ושהחודש הראשון, שמו חודש תשרי, שוחחנו על כך שישנם 12 חודשים בשנה, ושבימים אלו מסתיים החודש האחרון לשנה זו.

סיפרתי לילדים על 4 חגי תשרי הצפויים להיות בחודש תשרי, וכמובן דנו ביחד על כמה ממאפייני ראש השנה:

התפוח בדבש, הרימון והשופר. אפילו הספקנו לשוחח על משמעות התקיעה בשופר, ולערוך הדגמות עם "שופר" מאולתר (= גליל נייר טואלט ...).

הראיתי לילדים דף מודפס עם ציור של תפוח, והסברתי לילדים שישנם 3 צבעים לתפוח: אדום, ירוק וצהוב, וכמובן הדגשתי את ההבדלים ביניהם.

הדף מיועד לזמן יצירה, אז יתבקשו הילדים לצבוע אותו ב- 3 צבעים תואמי צבעי תפוח, לאחר שנחלק את התפוח ל- 3 חלקים. הילדים יוכלו לבחור אם לחלק אותו לקוי אורך (הזדמנות ללמוד מושג זה, שהוקבל למילה "עומד"), או

לקווי רוחב (שהוקבל למילה "שוכב").

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, וסיימנו לקרוא את חוויות הילדים מן החופשה הגדולה עם ליאן, אלה והראל:

ליאן סיפרה על ביקור אצל סבתא ועל טיסה לאילת (נזכרנו על גבי המפה היכן נמצאת עיר דרומית זו).

אלה סיפרה על נופש משפחתי בצימר בצפון ליד הר מירון (מייד בדקנו במפה היכן זה נמצא) וכן באילת (שזכתה שוב לבדיקת מיקומה במפה...).

הראל הביא שפע תמונות יפות, שהסבירו יותר מ- 1000 מילים לגבי חוויותיו מהחופשה: ביקור בגן החיות בעירוני בפ"ת עם סבתא, בילוי בחינה תימנית עם המשפחה, בילוי בחוף הים של קיסריה וכן ביקור ב"שביל התפוזים". התמונות היו יפיפיות, והיוו הזדמנות נוספת לכולנו לערוך תערוכת תמונות בזמן מפגש הצהרים.

מפגש הבוקר: שוב נכנס כל ילד למפגש בקפיצה על רגל אחת, לקח את שמו מהרצפה, והתיישב על כסא.

לאחר מכן נקראו הילדים להדביק את שמותיהם על גבי לוח השמות בעזרת שיר צבעי הבגדים. ראשית ערכנו חזרה ובדקנו את ערנות הילדים לגבי צבעי חולצותיהם. היה נפלא שהיו ילדים שעזרו לחבריהם לשים לב לעצמם, ודרבנו אותם.

לאחר מכן שרנו 3 משירי הבוקר הפופולריים ביותר, ועברנו ללוח ימות השבוע, בעזרתו שרנו את שיר ימות השבוע ב- 2 הגירסאות שהכרנו: זו של ערוץ "הופ" וזו של מירב האוסמן ...

שוב הוזמנו 2 ילדים להיות ה"מצביעים", שעמדו ליד הלוח, והצביעו במקביל לשיר על ימות השבוע המוּשרים, מה שעזר לכולם לשים לב לכיתוב של אותו היום במקביל לשיר עצמו. השיר לוּוה כמובן באיצבוע מקביל.

המשכנו וסיימנו עם 2 שירי ראש השנה: "שנה הלכה, שנה באה" ו "בראש השנה" (שהיה פופולארי יותר בקרב הילדים).

זמן חצר ויצירה: כאמור צבענו בצבעי גואש את התפוח, לאחר שחילקנו אותו לקווי אורך או רוחב (לפי בקשת הילדים), כשאנו מקפידים על צביעה מדויקת ככל האפשר, על שימוש נכון בגואש ובמכחולים (מכחול לכל צבע בנפרד) וכמובן על הבנת ההוראה. היו שהבינו מהר יותר והיו שהבינו מהר פחות. בסוף היצירה היתה מוצלחת עם כל הילדים!

במקביל בזמן זה התקיים שיעור יוגה מקסים עם המדריך גיא: הילדים חולקו ל- 2 קבוצות, ובזמן שקבוצה אחת היתה בשיעור, היתה השנייה בחצר איתנו.

מפגש הצהרים: שרנו שוב את שירי ראש השנה שהכרנו במפגש הבוקר, וערכנו תערוכה בעזרת תמונותיו של הראל.

סיימנו בקריאת ספור מקסים מאת הסופרת האהובה מאוד בגן:

ענת אומנסקי: "ליאת מקבלת את פני השנה החדשה"

יום ה מפגשון: התחלנו מפגשון עם ה"אוצרות" שהביאו ילדים שונים בגן! איזה יופי ותודה רבה לכולכם!

המשכנו בכך שסיפרתי לילדים כי מחר נערוך הרמת כוסית ביחד איתכם, ההורים, וערכנו "הרמת כוסית" דמיונית משלנו, כשאנו חושבים ביחד איך אפשר לברך. היה נחמד.

הצגתי בפניהם את היצירה של היום: פרחים לשבת מגלילי נייר הטואלט שאתם שולחים לגן באדיקות רבה.

פרטים בהמשך.

בדקנו על גבי לוח השמות מי נמצא ומי חסר, והיום חידשנו בכך שמנינו כמה ילדים חסרים. מתוך זה הראיתי להם באצבעות שמספר הילדים בגן הוא 27 (אנו זוכרים בראש את המספר 20, ומראים באצבעות את המספר 7), וחיסרנו מתוך ה- 27 את מספר הילדים החסרים, וכך גילינו בכל פעם כמה ילדים נשארנו בגן. נמשיך לעשות זאת מידי יום, וכך יותר ויותר ילדים עם הזמן יקלטו את הטריק, ויצליחו לחשב את התוצאות ביחד איתי – עם ובלי האצבעות.

שוחחנו שוב על כך שחודש תשרי, הלא הוא החודש הראשון בשנה, יתחיל בשבוע הבא, ראינו כיצד כותבים אותו, ומנינו ביחד את כל חודשי השנה העברית לפי הסדר, מה שהוביל באופן טבעי לשיר ביחד את שירה של נעמי שמר: "בתשרי נתן הדקל פרי שחום נחמד"... הילדים מן השנה שעברה מכירים אותו היטב, ושמחו כששמעו אותו, וגם כשראו את השלטים המלווים את השיר: הכנתי במקביל לשיר שלטים שבהם רואים בגדול את שם החודש העברי המושר וכן איור המתאר מה קורה באותו החודש, מה שמקל על הילדים בזיהוי השלט.

בזמן ששרנו הרמתי את השלט המתאים והרלוונטי, והשמחה רבה... אמשיך גם בפעילות עם השלטים ברמה זו ומתקדמת יותר במהלך הזמן.

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר.

מפגש הבוקר: נכנסנו למפגש בקפיצה על שתי רגליים, הילדים לקחו את שלטי שמם מן הרצפה, והתיישבו. וכמידי בוקר, שרנו את שיר צבעי החולצות, והילדים שצבע חולצתם הושר באותו הרגע – קמו להדביק את שמם על גבי לוח השמות.

המשכנו בשלושת שירי הבוקר האהובים והחדשים שלנו, וכן שרנו את שני שירי ראש השנה שהכרנו אתמול.

חידשתי היום בשני שירים נוספים:

האחד: "בין הקיץ לסתיו חודש תשרי" והשני מאת מירב האוסמן "פעמון ותוף" שהפך להצגה שלמה, כשחצי קבוצה קיבלה תופי מרים, והחצי השני קיבל פעמונים, וכל קבוצה היתה צריכה לקום בזמן שלה, ולרקוד לפי מה שלמדנו.

היה פשוט מקסים, ועשינו זאת פעמיים!

זמן חצר ויצירה: הילדים צבעו גלילי נייר טואלט, אותם נהפוך מחר בבוקר לפרחים לשבת – עבורכם! מחר יגזרו חצי מהגליל, נקפל את הגזירה שלהם, ונקבל פרח! יהיה מקסים!

מפגש הצהרים: אילנה באה להתארח במפגש, ולכבודה שרו הילדים (ממש יפה) כמה משירי ראש השנה שלמדנו.

המשכנו בשיחה על קבלת השבת הצפויה מחר וכן על הפעילות הנחמדה שתהיה לנו, וסיימנו בקריאת ספור מתוק בשם: "כרטיס ברכה" מאת צילה דגון.

לתשומת ליבכם:

שימו לב שהילדים לומדים לזהות את אותיות הא-ב בצורת הדפוס שלהם, ולכן אודה לכם אם תקפידו לרשום את שמות הילדים על גבי בקבוקי השתיה שלהם באותיות דפוס בלבד.

הדבר יקל עליהם מאוד בזיהוי הבקבוקים!

ביום שישי נקיים קבלת שבת, והורי השבת יהיו: אלה ואורי.

מחר תתקיים פעילות בנושא דבש ודבורים בשעה 9:30. בסביבות השעה 11:00 תתקיים קבלת השבת, וכאמור בשעה 11:45 כולכם מוזמנים להרמת כוסית לכבוד השנה החדשה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה