יום שני, 21 בספטמבר 2009

שבוע #3 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א מפגשון: התחלתי עם ברכות בוקר טוב לילדים, ועברתי למפת המדינה, שם בירכנו בבירכת בוקר טוב מקומות שונים בארץ (תוך הצבעה עליהם): הוד השרון, הכנרת, אילת, הר החרמון, ירושלים.

נהננו לראות את שפע ה"אוצרות" (=גלילי נייר טואלט, בקבוקים ושאר מוצרי פלסטיק, אריזות של קורנפלקס וכדומה) שממשיכים להגיע לגן! איזה יופי! כל ילד שהביא, זכה לבמה משלו, ולהשליך לפח המתאים את מה שהביא.

בדקנו על גבי לוח השמות מי נמצא ומי חסר, והראיתי לילדים באצבעות כמה אנחנו בדרך כלל בגן, וחישבנו כמה אנו היום, מאחר וילד אחד היה חסר.

הצגתי בפני הילדים את לוח התאריך העברי, על מנת לנסות ולהמחיש בדרך נוספת את מושג הזמן. בהתחלה השימוש היומי בלוח זה יהיה מינימלי, שמטרתו ציון כל יום שעבר, והסבר ויזואלי לילדים כי אנו מונים את ימות החודשים באותיות. בהמשך נרחיב את השימוש בו וכמובן את ההבנה לגביו, וניתן לו משמעויות נוספות.

סימנו את התאריך של היום: כ"ד בחודש אלול. המטרה היא להגיע ל- א בחודש תשרי, ולהתחיל את השנה מחדש.

הצגתי בפני הילדים את היצירה להיום, שהיא בעצם הכנה ליצירה הגדולה של שבוע זה, שתקבלו מהילדים לקראת החג: כרטיס ברכה מעשה ידיהם.

אנו נתנסה היום בכתיבה ראשונית של אותיות, והילדים יקבלו דף עבודה עם אותיות הברכה "שנה טובה" כשהן מופרדות בחלקו האחד, ובחלקו השני – רצופות ומרכיבות את הברכה ברצף. פרטים בהמשך.

סיימנו כמובן עם הספירה עד 20 ובחירת תורני הבוקר.

בזמן שתורני הבוקר סידרו את השולחנות, קראתי לילדים את חוויותיו של טל משבת:

טל נסע לחוף הים של קיבוץ שדות ים (ראינו היכן הוא נמצא), שם משפחתו שכרה קייאק, ואיתו יצאו לשוט במי הים. נשמע כיף מאוד! טל גם הביא שקית מלאה פסיפלורה מהגינה הפרטית של המשפחה, וכולנו נהננו לטעום, להריח ולהרגיש את הפרי המיוחד מייד לאחר ארוחת הבוקר. יישר כוח!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, כשהפעם אני מחייבת אותם לנסות לבדם לפני שאני מושיטה יד לעזרה. חשוב לי שהם יחושו בתחושת הצלחה וניסוי, ואכן ילדים רבים מאוד (כמעט כולם) הצליחו לקפוץ ברמה זו או אחרת (הייתי מרוצה מאוד! כל התנסות ולו הקטנה ביותר – תוביל בהמשך להצלחה, כי היא מחזקת את בטחונו של הילד ביכולותיו ובעצמו). הילדים לקחו את שמותיהם מהרצפה, ולאחר מכן החזירו אותם ללוח השמות בליווי שיר צבעי החולצות. הילדים היו מתורגלים הרבה יותר טוב היום, וגם שמו לב האחד לשני ולא רק לעצמם, והמפגש התחיל בקצב שמח וזורם.

המשכנו בכמה שירי בוקר, שילדים שהצביעו והביעו רצון באו להציג בעצמם!! היה מקסים להקשיב להם שרים לבד, מציגים לבד, כשאני בעצם יושבת עם ה"קהל", כלומר עם שאר הילדים, וה"שחקנים" מציגים לבדם מול כולם!

לאחר מכן לימדתי את הילדים שיר בוקר חדש שמדבר על התחלות שונות, וכן שיר לכבוד ראש השנה, שכולו היה הצגה אחת גדולה, מה שהפך אותו ממש מייד ללהיט גדול! שמו : "נלך לחנות". 4 ילדים הפכו ל"מדפים" בסופרמרקט, כשכל ילד אוחז בידו מוצר אחד שקשור לראש השנה: תפוח, צנצנת דבש, רימון וראש דג. ילד חמישי מסתובב בגן עם עגלת סופר ו"עורך קניות" תוך כדי השיר!

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר קראתי לילדים בקבוצות של שניים, והם קיבלו את דף העבודה המקווקו: עם כל ילד ישבתי בנפרד, כשהמטרה היתה שכל ילד מבין בני הזוג יוכל להסתכל בדף שכנו, ולהבין גם בדרך זו מה צריך לעשות.

הסברתי לילדים את האותיות הנמצאות על גבי הדף, ושצריך לחבר את הנקודות וליצור קו רצוף, שבעצם יראה לנו את האות עצמה. חלק הצליחו יותר, חלק פחות (לא הספקתי עם כולם), אבל זו בעצם רק ההתחלה, וכל מה שיצא גרם לי להיות מרוצה מאוד. כמובן נמשיך ונתרגל בדרכים דומות ושונות את הכתיבה הראשונית. אנא שימו לב למושג : "כתיבה ראשונית". אין לי כלל ציפייה לכתיבה מדוייקת. הילדים צעירים מאוד, ואנו רק מתנסים ובודקים מה יוצא, ולאט לאט כל ההתנסות הזו תקבל אצל הילדים משמעות רבה יותר. תנו להם זמן. אני מתכוונת לתת להם כמה שרק צריך. כל אחד בקצב שלו. מי שהכין את היצירה עזרתי לו להניח את הדף עם הערות ממני בתוך הקלסר. אתם מוזמנים להתבונן.

מפגש הצהרים: חזרנו כמה פעמים על להיט היום: "נלך לחנות" עם משתתפים שונים, וכן נזכרנו בשיר שלמדנו ביחד בשבוע שעבר: "פעמון ותוף" וכמובן הצגנו אותו עם כלי הנגינה.


יום ב מפגשון: התחלנו עם שגרת הבוקר שאנו יוצרים מידי יום לעצמנו: שמחנו עם ה"אוצרות" שממשיכים לזרום לגן, בדקנו מי נמצא בגן ומי חסר (כשאנו מתרגלים את נושא האוריינות עם שמות הילדים), חישבנו כמה ילדים נמצאים בגן (בעזרת האצבעות) לאחר שראינו כמה חסרים, עדכנו את התאריך העברי, והיום השתנה התאריך לכ"ה בחודש אלול.

שרנו את שיר ימות השבוע, וסידרנו את לוח ימות השבוע לפי הסדר הנכון, כשאני מקפידה להתאים את הלוחיות "היום יום" , "מחר יום", "אתמול יום" בצורה הנכונה.

בחרנו תורני בוקר גם להיום וגם למחר לאחר הספירה עד 20 (פשוט נשארו רק 4 ילדים שטרם היום תורנים: 2 היום, ו- 2 למחר), וראינו כי ביום רביעי נתחיל סוף סוף סבב תורנים חדש. סימנו זאת בלוח תורני הבוקר ב- 3 לבבות וורודים.

זה יהיה הסימן המוסכם לתחילת סבב תורנים חדש.

כמו כן ציירתי בלוח התורנים ביום שישי הקרוב וכן ביום ראשון, בהם תהיה חופשת החג, 3 תפוחי עץ: אחד ירוק, אחד אדום ואחד צהוב, שיסמלו עבור הילדים את ימי החופשה. הכל נועד לתת לילדים את תחושת הזמן.

לאט לאט כשהם יהיו אורייניים יותר ויותר הדבר יהיה ברור להם. בינתיים הם מתרגלים לאופן הרישום.

אוריינות שמות הילדים היה בבוקר עם דגש על האות הראשונה של כל שם, כשהדגש המיוחד היה על האות "א". שמנו בנפרד את שמות הילדים שמתחילים באות "א", ומנינו כמה בנים מתחילים באות זו וכמה בנות.

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר התחיל חוג מוסיקה, וכשהסתיים התחיל המפגש, שנמשך רק חצי שעה, כדי לא לייגע את הילדים לאחר חוג המוסיקה, במהלכו שרנו שירי חג, ושוחחנו על המושג: "לשנה טובה תכתבו ותחתמו", וכן שרנו את השיר.

זמן חצר ויצירה: בשעת החצר המשכתי לעבוד עם הילדים על דף הקיווקווים, כשהמטרה הראשונה היא הבנת ההוראה המילולית, ויצירת קוים ישרים על פי תבנית הקיווקווים, והמטרה המשנית והדי זניחה בשלב זה היתה רישום האותיות.

מירב עבדה במקביל עם הילדים (מיוזמתה המבורכת!) על ציור פנים! איזה יופי!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו היום הילדים מאפרסקים לקינוח, ואת המפגש התחלנו עם שני שירים חדשים-ישנים: "שלום לכם" מתוך התוכנית "פרפר נחמד", ו"פרפר נחמד". תרגלנו בידינו צורות שונות של פרפרים, וכל ילד היה יכול להביע באופן חופשי את צורת הפרפר שרצה. היה מעניין מאוד.

לאחר מכן שרנו את "נלך לחנות" פעמיים (פחות מזה לא הרשו לי, וגם כך זה לא היה מספיק בעיני הילדים ...), וכן שרנו שיר חדש על איברי הגוף המברכים את השנה החדשה: "הידיים מברכות".

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נעימה שכללה את בדיקת לוח השמות: מי נמצא? מי חסר? כמה חסרים? כמה בגן? חישבנו חישובים, השתמשנו באצבעות, ונהננו מכל רגע!

הזמנתי ילדים לסדר את לוח השמות בכך שיורידו למטה את שמות הילדים החסרים (תרגול אורייני), ואחרים שיפרידו את שמות הילדים המתחילים באות "א". אין ספק שכול ם רוצים כל הזמן להתנדב ולהשתתף, ואני משתדלת לאפשר לכמה שיותר ילדים מידי יום. וכמובן מי שמצליח פחות – נהנה בשפע חברים ששמחים לבוא ולסייע לו.

בהזדמנות זו מול לוח השמות בדקנו את לוח ימות השבוע, שרנו את השיר מערוץ "הופ", והוזמנו ילדים להיות ה"מצביעים", והצביעו על שמות ימות השבוע בהתאמה לימים שהופיעו בשיר. בסופו של דבר הודבקו גם הלוחות המציינים את "היום יום", "אתמול יום" ו- "מחר יום" ליד ימות השבוע המתאימים.

עדכנו את התאריך העברי, ולאט לאט אני שואפת שהילדים יבינו את החוקיות במעקב של סדר האותיות בתאריך. היום שינינו את התאריך לכ"ו בחודש אלול.

מאחר וכבר אתמול ראינו שנשארו 4 ילדים בלבד שטרם היו תורני בוקר, שניים היו אתמול, ושניים נבחרו להיום – רק ספרנו ביחד עד 20, והזמנתי את הילדים להתחיל במשימתם. אני דואגת מידי יום להזכיר לתורנים את מטלותיהם, ומקווה שעם הזמן הם יפנימו אותם ויסתדרו לבד. מירב עוזרת בינתיים מידי בוקר לתורנים להתארגן בסידור השולחנות.

ראינו כי ביום רביעי, מחר, מתחיל סבב תורנים חדש, אותו סימנו ב- 3 לבבות וורודים (סימן שנשאר מהשנה שעברה, ושמוכר לילדים מהשנה שעברה...).

מפגש הבוקר: הילדים הוזמנו למפגש בצורה מעט שונה: על הרצפה הנחתי כרגיל את שמות הילדים, אבל כדי להגיע אליהם היה על הילדים לקפוץ לתוך 4 חישוקים צבעוניים בשתי רגליים צמודות. היה מהנה כל כך, והכי שימח אותי אילון, שמיוזמתו האישית טרח לעודד ילד-ילד בחיזוקים כגון: "כל הכבוד", "אתה יכול", "עוד פעם" ... התרגשתי ממנו מאוד, ושמחתי שבהתנהגותו עודד ילדים נוספים לעשות כמותו!

המשימה היתה מהנה מאוד, ונמשכה יותר מרבע שעה ... לאחר מכן התיישבנו במקומות, ותרגלנו את שמות הצבעים, שעדיין אינם מוכרים לכולם בעזרת שיר צבעי החולצות. הילדים עזרו האחד לשני, ובאו להדביק את שמם על גבי לוח השמות תוך הפרדת הבנים מהבנות.

המשכנו עם שני שירים קצביים לראש השנה: "הידיים מברכות" ו- "במקלות נברך". בשיר השני היינו זקוקים למקלות הקשה, אך הצעירים השתמשו בהם, והחלטנו שמאחר ואנו הבוגרים, נוכל להסתדר בלעדיהם, וכל הילדים שיתפו פעולה, והשתמשו בכפות ידיהם במקום במקלות הקשה. בעזרת שיר זה תרגלנו האזנה מדוייקת וקצב.

סיימנו מפגש חמוד בהכנה קולקטיבית של עוגת דבש!

כל הילדים השתתפו, ולא תאמינו איך אפשר למתוח הכנת עוגה אחת להשתתפות 27 ילדים!

ילדים ערבבו, מזגו, מדדו, הריחו, בדקו ... היה מהנה מאוד, ובסוף יצאה לנו עוגה נפלאה, שלצערי נזכה לאכול ממנה רק מחר, כי היתה חמה מכדי לאוכלה מייד. לא נורא. הזדמנות לתרגל דחיית סיפוקים ... :-)

זמן חצר ויצירה: מירב סייעה לילדים בחצר להכין את הפתעות החג (תראו ביום חמישי), ואני המשכתי בתוך הגן לתרגל עם הילדים יצירת קו בעזרת נקודות. תוכלו לראות את פועלי ילדיכם בקלסרים. את הצעירים ביותר שיחררתי מהעבודה הזו בשל גילם הצעיר מידי, וכדי למנוע תסכול מחוסר הצלחה. אל תדאגו! גם להם אדאג בהמשך להשתלב בפעילויות כאלו. ניתן להם מעט לגדול ו"להתבשל" ...

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר קצב של תיפוף (אחד מלהיטי הגן!), המשכנו עם השירים מ"פרפר נחמד": "שלום לכם" , ו- "פרפר נחמד", והראינו שוב צורות שונות ליצירת פרפרים עם הגוף.

סיימנו בקריאת ספור מקסים במיוחד מאת הסופרת ענת אומנסקי:

"מעשה ברוח שובב, ארבעה עפיפונים, שתי בנות ושני בנים" http://bookyfont.co.il/survey/mahase-beruhach-shovav.html


יום ד מפגשון: שגרת בוקר: בדקנו מי נמצא ומי חסר, חישבנו את הנותרים בגן, סידרנו (הילדים סידרו) את שמות הילדים והפרידו את אלה ששמם מתחיל באות א. כמובן שרנו את שיר ימות השבוע על פי לוח ימות השבוע.

עדכנו את התאריך העברי, ובדקנו באיזה יום תתחיל ממש השנה החדשה – הרי הוא יום שבת, אז התאריך יתחלף לחודש תשרי: א בתשרי.

היום התחלנו סבב חדש של תורני בוקר, ולאחר הספירה עד 20 נבחרו השניים להיום.

הראיתי לילדים מה נעשה היום במפגש הצהרים, שכן יהיה לנו מפגש שונה מתמיד, וברוח יצירתית לכבוד החג. יצירה זו תמשיך מחר במפגש הצהרים גם כן.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בדילוגים: למדנו כיצד לדלג, כיצד להרים רגל אחת ולקפץ על השנייה שנמצאת על הקרקע. תגמלתי בהמון חיזוקים וקריאות עידוד את אלה שהשתדלו, וגם מי שהצליח פחות או התקשה זכה לשפע מחמאות על ניסיונותיו. המטרה שאני רוצה להשיג מלבד שפור המוטוריקה הגסה היא כמובן העלאת הבטחון העצמי ביכולות הגופניות שלהם: "מי שמנסה בסוף יצליח"!! זהו חוק שאני מאמינה בו בכל ליבי, ושבכל פעם מחדש מוכיח עצמו.

הילדים לקחו את שמם מן הרצפה, והחזירו אותם ללוח השמות עם שיר צבעי החולצות. ילדים רבים אינם מכירים את שמות הצבעים, ואינם יודעים לשייך צבע לשמו, ואנו מתרגלים זאת מידי יום, בשאיפה שלאט לאט הדבר יחלחל לכולם.

אנא עזרו לילדים בכך בבית, ותרגלו את שמות הצבעים בכל הזדמנות – וישנן רבות כאלה מידי יום.

לאחר מכן שרנו מספר שירי בוקר עליזים וקופצניים מאוד (תרגול מוטורי נוסף), וסיימנו עם שירי ראש השנה.

זמן חצר ויצירה: בחצר המשכנו עם כרטיסי הברכה, כשבמקביל הגיע גיא – מדריך היוגה – לערוך לילדים חוג מהנה. הילדים חולקו ל- 2 קבוצות, ובכל פעם נכנסה קבוצה אחת, והשנייה נשארה בחצר עם הצוות.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו כרגיל לשבת על הספסלים בדשא, ונהננו מאוד לאכול את עוגת הדבש שהילדים הכינו אתמול! המתכון מצורף לסיכום השבועי הזה, בשל הצלחתו הרבה, ולמען האמת בשל בקשות של כמה ילדים ש"אלמד את אמא להכין את העוגה" ...

במפגש עצמו חילקתי את הילדים ל- 2 קבוצות: בכל פעם קבוצה אחת ישבה על השטיחון ביחד איתי, ושאר הילדים ישבו מסביב על הכסאות וצפו. המטרה היתה מניעת בלגן ועומס יתר של הילדים על השטיח.

אלה שהיו על השטיח קיבלו דף עם סמלי החג, אותם הוציאו מהדף, ואותם היה עליהם להדביק על גבי בריסטול, שעליו היה כתוב שמם. מחר נשתמש בדף זה, ונלמד לצייר מסגרות, ולהבין את משמעותה של המילה "מסגרת".


יום ה מפגשון: התחלנו עם איחולי שנה טובה ובוקר טוב למפת המדינה: בירכנו מקומות שונים בה, כשבעצם אנו נזכרים היכן הם נמצאים: החרמון, הכנרת, הים התיכון, ים המלח, חיפה , אילת והוד השרון.

שמחנו עם "אוצרות" נוספים.

עדכנו את לוח השנה העברי, ושוב בדקנו מתי בדיוק תתחיל השנה החדשה (א תשרי יחול ביום שבת).

בדקנו בלוח השמות מי נמצא ומי חסר – וכמובן כמה אנו בגן (תוך חישוב בעזרת האצבעות בצורה ויזואלית).

בחרנו תורני בוקר לאחר ספירה עד 20, ושרנו את שיר ימות השבוע, כשאנו מעדכנים את לוח ימות השבוע. כרגיל ...

מפגש הבוקר: נכנסנו למפגש שוב בדילוגים, הילדים לקחו את שמותיהם מהרצפה, והתיישבו למפגש. כל אחד הדביק את שמו בחזרה על הלוח עם שיר צבעי הבגדים, ותרגלנו שוב – כבכל יום – את הכרת הצבעים בשמותיהם.

שרנו שירי בוקר, שרנו וגם המחזנו שירי ראש השנה, ואכלנו תפוח בדבש (וגם ליקקנו בדרך את האצבעות נוטפות הדבש...).

זמן חצר ויצירה: בחצר סיימנו להכין את כרטיסי הברכה שראיתם היום, ואני מקווה שנהנתם מהם! הילדים עבדו קשה, התאמצו מאוד, ונהנו מאוד מעמל כפיהם. הייתי צריכה ממש לשכנע אותם לשמור עליהם עד היום ולא לקחת אותם אליכם קודם לכן ...

מפגש הצהרים: נהננו אחרי ארוחת הצהרים מדובשניות ברוח החג שהביאה יהב, ובשעת המפגש כל ילד לקח לכסאו את הקלסר שלו, חילקתי לילדים את הדפים עם סמלי החג שהדביקו אתמול, והזמנתי אותם בקבוצות קטנות לשטיח (4-6 ילדים בלבד בכל פעם) כדי להקיף את הסמלים ב"מסגרת". בבוקר הראיתי להם צורות שונות למסגרת, פירשנו את המילה, ותרגלנו זאת. הכל התנהל בסדר מופתי, הילדים היו סבלניים, ועבדו יפה מאוד! אהבתי לשמוע עידודים מצד אלה שישבו כלפי אלה שעבדו על השטיח. את העבודות תוכלו למצוא בקלסרי הילדים במגירות, רק לא לשכוח להשאיר שם את הקלסרים...

בסיום המפגש בירכתי את הילדים בכל ברכה שרק יכולתי לקראת השנה החדשה, כשאני מדגישה "בריאות"!!


חיזרו אלי ביום שני (אתגעגע מאוד עד אז!!!!!!!) בריאים ושלמים,

ונתחיל שנה עברית יפה ומוצלחת ביחד!


להזכירכם: ביום שישי, ה- 18/9 ערב ראש השנה יהיה הגן סגור בשל חופשת החג.


הורי השבת בשבוע הבא יהיו: אלית ועמית.


אני מאחלת לכולכם חג שמח מאוד!


עוגת דבש


מערבבים:


1 כוס דבש

1 כוס סוכר (לדעתי אפשר גם פחות ...)

2 ביצים

3 כפות שמן

מעט קינמון וציפורן


מערבבים:


1 כוס קפה שחור / אנחנו השתמשנו בכוס תה

1 כפית שטוחה של סודה לשתייה


מערבבים את 2 התערובות ביחד, ומוסיפים 4 כוסות קמח תופח.


אופים בחום בינוני כ- 45 דקות.


בתאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה