יום ראשון, 4 באוקטובר 2009

שבוע #5 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א חופשת יום כיפור

יום ב חופשת יום כיפור

יום ג מפגשון: איזה כיף לחזור לגן! איציק קיבל את פנינו עם כל מה שצריך כדי להקים סוכה, ומיהרנו לצאת אחריו לדשא כדי להיות שותפים בהקמה. בילינו כ- 20 דקות נעימות ופעילות, כשכל הילדים עוזרים לאיציק, מקימים את שלד הסוכה (הצעירים המשיכו בהקמה) וגם מצטלמים. שוחחנו על המילה "יתד" בהקבלה למילה "מוט".

לאחר מכן שבנו לחדר, וישבנו למפגשון: שוחחנו כמובן על חג הסוכות המתקרב ובא, ראינו איך כותבים את המילה "סוכות", ושמנו לב במיוחד לאות הראשונה, הלא היא "ס". שוחחנו על 4 המינים, על ההבדלים ביניהם, ונהננו מאוד לחוות במיוחד את ההדס ואת הערבה, שהביא הראל לגן! כמה שמחנו בהם! הרחנו, מיששנו ובדקנו את ההבדלים בין ההדס לערבה. כשאילנה תביא את האתרוג ואת הלולב – נרחיב את דעתנו על 4 המינים באופן מוחשי, ועד אז נעזרנו בתמונות גדולות ובתאורים מילוליים.

הראל גם סיפר לנו על כך שעזר לסבו ולאביו לבנות סוכה וגם היה אחראי על הבאת המסמרים! כל הכבוד!

ילדים רבים סיפרו על חוויות ביקורם בבית הכנסת ועל תקיעת השופר.

אמתי הפתיע את כולנו כשהביא דגם מקסים ומושקע מאוד של סוכה, שמייד הפכה לתערוכה מיוחדת, וכל הילדים התבקשו לנהוג בה כנהוג בתערוכה.

שוחחנו על היצירה שתתחיל היום ותמשיך כל השבוע: הכנת שרשרת לסוכה. מטרת היצירה תהיה כמובן תרגול הגזירה, ושימוש בדבק באצבעות (תחושה ומגע). פרטים בהמשך. הראיתי לילדים דוגמא שהכנתי בעצמי מולם, שלב אחרי שלב, ולבסוף תלינו את הדוגמא על גבי לוח התוכן ...

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, ונהננו משפע חומרי המיחזור שהבאתם לגן! כולם יהיו שימושיים מאוד ביום חמישי, בזמן טיול המיחזור.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש עם שיר צבעי הבגדים, והחזירו את השמות ללוח על פי האות הראשונה בשם, כשאנו נעזרים באותיות הא-ב שתלויות ליד לוח התוכן. הילדים עזרו האחד לשני, ונהנו מאוד מהצלחתם. באותה הזדמנות ניסו הילדים לומר מילים נוספות המתחילות באות המסויימת עליה דיברנו ברגע זה או אחר, והיה משעשע וכייפי מאוד.

שוחחנו שוב על 4 המינים, כמה ימים נמשך חג הסוכות, ואפילו על הברכה של 4 המינים (התלויה על לוח התוכן, לכל המעוניין ...).

המשכנו עם שיר ימות השבוע, אותו הציגו 7 ילדים בכל פעם בליווי השלטים (שרנו אותו כמה פעמים לבקשת הילדים).

עדכנו את לוח השנה העברי: היינו צריכים לעדכן מאז יום שישי האחרון שהיינו בגן, וראינו כי היום התאריך הוא

יא בחודש תשרי.

סיימנו עם שיר סוכות מקסים: "יום טוב לנו חג שמח" המוכר גם בשם "אורחים בסוכה", אותו הצגנו עם השלטים של 4 המינים. בשיר זה שמנו לב לכינויים שניתנים לכל אחד מארבעת המינים, וכן תרגלנו מעט קשר עין יד בהקבלה לקצב השיר, כשטפחנו פעמיים על הברכיים ומחאנו כף פעם אחת בחלקים מסויימים של השיר. זה שעשע את כולנו...

זמן חצר ויצירה: מכינים שרשראות לסוכה ומתרגלים שימוש במספרים והדבקה עם האצבעות.

מפגש הצהרים: לאחר הארוחה נהנו הילדים מתפוחי עץ מתוקים במיוחד, שהיו להיט גדול, ומייד לאחר הקינוח המתוק והטעים שבנו לשיר "אורחים בסוכה", והפעם ראינו כיצד אפשר גם לרקוד אותו. היה ממש כיף!


יום ד מפגשון: הבוקר ציינו את היום האחרון לנוכחותו של עמית בינינו, ונפרדנו ממנו עם המון מילים חמות, אלבום ציורים ואהבה גדולה. ציינו גם שממחר נהפוך להיות 26 ילדים בגן.

שיהיה לעמית ולמשפחתו בהצלחה בדרכם החדשה!

בדקנו מי נמצא ומי חסר, עברנו על שמות הילדים כשאנו מציינים איזו אות מתחילה כל שם, ומי שידע הוסיף מילים נוספות המתחילות באותה האות.

עדכנו את לוח השנה העברי, וספרנו עד 20 כדי לבחור תורני בוקר.

היה נפלא לראות איך כולכם נרתמים לעניין המיחזור בגן, ומביאים בהנאה גדולה חומרים לפח הפלסטיק ולפח הניירות שלנו! נהננו במיוחד מן הכמות הגדולה שפקדה אותנו היום, מאחר ומחר נצא בבוקר (לאחר מפגש קצר) לטיול מיחזור, ובו כל הילדים יחוו ביחד איתי את תהליך המיחזור שמתחיל בעצם בנו.

אמתי הביא 2 דפים מצויירים במו ידיו, ובהם תיאורים לטיולי שבת יפים ומיוחדים שערך עם משפחתו:

שני הטיולים היו בירושלים: האחד בנקבות המים בסטף והשני היה טיול סליחות בלילה, שכלל את מראה הזריחה מעל הרי ירושלים! כמה יפה!

מפגש הבוקר: למפגש הבוקר נכנסו הילדים בהליכה אחורנית ללוח השמות, כשהם מקפידים להביט מעבר לכתפם כדי לוודא שאינם מתנגשים בילד אחר או בלוח עצמו. השמות הוחזרו לפי שיר צבעי הבגדים.

לאחר מכן שרנו כמה שירי בוקר, כשהילדים עצמם מציגים אותם (היה פשוט מקסים!), ועברנו לשיר ימות השבוע בליווי השלטים. הילדים הציגו שיר זה פעמיים, כך שסך הכל 14 ילדים השתתפו בזה. אנו מקפידים על עמידה לפי סדר ימות השבוע ועל הקשבה למילים, שאומרות מתי צריך כל ילד להרים את השלט שלו.

בשלב הזה סיימנו את המפגש, כדי לאפשר לילדים להתרענן בחצר עד לשיעור היוגה, שחל חצי שעה אחר כך.

זמן חצר ויצירה: ממשיכים להכין שרשראות לסוכה: דגש על גזירה נכונה ושימוש ידני בדבק. עבודה פרטנית עם הילדים.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו לשבת בסוכה, ושם אכלנו את הקינוח: תפוח אדום ומתוק ווופל אחד.

אילנה הביאה היום לגן לולב ואתרוג, ושמחנו לאחד אותם עם הערבה ועם ההדס שהביא אתמול הראל, ולהכין לעצמנו את 4 המינים כולם.

בהתחלה נזכרנו מה מייחד כל מין ומין, אז השווינו בין התמונות למציאות. כמה ילדים הוזמנו לברך על 4 המינים, ולמדנו כיצד אוחזים אותם בצורה הנכונה וחזרנו על הברכה.

לבסוף הועבר האתרוג בין הילדים, והם שיפשפו אותו והפיקו ממנו את הריח המיוחד והנפלא שלו.

יום ה מפגשון: התחלנו את המפגשון בבשורה כי אילנה אינה מרגישה טוב, ומאחר ורצתה מאוד להצטרף לטיול המיחזור שלנו, נדחה אותו לשבוע הבא. הילדים התאכזבו מעט, אך מיהרתי לקחת את לוח תורני הבוקר, עליו אנו נוהגים לציין אירועים שונים, וסימנתי בשבוע הבא ביום ג את טיול המיחזור הראשון שלנו. מחזיקה אצבעות שנוכל לצאת אליו! כמובן החלמה מהירה לאילנה!!

בירכנו בברכת "בוקר טוב" את מפת המדינה ואת המקומות שכבר הכרנו עליה מצפון ועד דרום.

המשכנו עם נועה ואלית שהביאו לגן שרשראות יפיפיות שהכינו לקישוט סוכת הגן! גם ראינו אותן וגם יצאנו מייד לסוכה כדי לקשט אותה בשרשראות היפות!

עדכנו את לוח השנה העברי, בדקנו מי נמצא ומי חסר, ונזכרנו כי מהיום אנו רק 26 ילדים בגן, וערכנו את החישוב כמה אנו היום בגן לפי מידע חדש זה.

עברנו על שמות הילדים לפי האות הראשונה בשם בעל פה, ונהנתי לראות את התלהבות הילדים מהמידע החדש שלמדו.

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, וכמובן שרנו את שיר ימות השבוע עם ה"מצביעים" שלנו – והיום הגיעו 3 זוגות של ילדים למלא תפקיד זה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים, כשאחד מהם היה מרוחק יותר מן האחרים, מה שדרש מן הילדים לאמץ את גופם מעט יותר ולהגיע לתוכו. הם כל כך התלהבו ונהנו, והצליחו נפלא!

מאחר והיתה שמחה גדולה כל כך, לאחר שכולם קפצו ולקחו את השמות, הרחקתי את החישוקים כולם האחד מן השני, והזמנתי ילדים לנסות ולקפוץ בתוכם הפעם! לא כולם באו, אבל מי שניסה – הצליח יפה מאוד וזכה לתשואות רמות!

החזרנו את שמותינו לפי שיר צבעי הבגדים, ושרנו 3 שירי בוקר קופצניים במיוחד שתרגלו איתנו מוטוריקה גסה שכללה פלג גוף תחתון וגם עליון.

שרנו פעמיים את שיר ימות השבוע עם השלטים, ואז חילקתי לילדים מקלות הקשה, ושרנו 2 גרסאות של השיר

"פטיש-מסמר": גרסה אחת המוכרת לכולנו, והגרסה השנייה היתה מלודית בלבד, ללא מילים, כשחלק ממנה היה מהיר וחלק ממנה היה איטי, ועלינו היה להקיש במקלות לפי המקצבים המשתנים. זה היה מהנה מאוד! למדנו כיצד לאחוז מקלות הקשה בצורה בטוחה, וכן להאזין למוסיקה ולעבוד לפי המקצבים המשתנים.

זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין שרשראות לסוכה. לא כולם סיימו, מאחר והיה לי חשוב לעבוד באופן פרטני וללא לחץ של זמן על הילדים, ולכן נמשיך בכך בשבוע הבא.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו שוב לסוכה, ואלית חילקה לחברים בייגלה שהביאה. למדנו בהזדמנות זו את המושג "חופן", והילדים השתמשו בו כדי לקחת לעצמם בייגלה מן השקית. תודה לאלית!

הילדים התכבדו גם במלון עסיסי, ונכנסנו לגן כדי לקרוא 3 סיפורים קצרים: שניים ברוח סוכות ואחד שהיה פשוט חביב: "סוכת החברים", "הסוכה של הילדים" מאת רינה שליין

ו- "פוף מוצא חברים" מאת נעמי בן גור .


הורי השבת הבאים (16/10) יהיו: גאיה ואילון.


ביום זה (16/10) נערוך את מסיבת יום ההולדת הראשונה ללליב!

באותו שבוע אערוך עם הילדים חזרות על מערך המסיבה בזמן מפגש הצהרים.


מזכירה כי מחר, יום שישי, ה- 2/10, יהיה הגן סגור לרגל חופשת סוכות.

נפגש שוב ביום שלישי, ה- 6/10.


בשבוע הבא אתחיל לעבוד עם הילדים באופן פרטני על מספרים:

זיהוי ספרות, התאמת כמות למספר ורצף מספרי בעל פה ובכתב (בעזרת משחק חשבוני מקסים).

נצלו את החגים לתרגול מספרים. אפשר לעשות זאת בכל מקום: במעלית (כפתורי המעלית עם כיתוב מספרי הקומות), בשלטים שמסביב, בקניות, בזמן עריכת השולחן וכו'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה