יום שלישי, 13 באוקטובר 2009

שבוע #6 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א חופשת סוכות

יום ב חופשת סוכות

יום ג מפגשון: התחלנו עם השיר "שלום לכם" מתוך "פרפר נחמד". בהתחלה בשירה ללא מוסיקה, אבל הילדים כל כך נהנו, שביקשו לשיר שוב – אלא שהפעם בליווי המוסיקה. למה לא? ...

המשכנו בשיחה ערה על חופשת החג, ומייד בדקנו מהו החג הקרוב הצפוי, שהוא למעשה גם החג האחרון לחודש תשרי. גילינו שזהו חג "שמחת תורה". שוחחנו מהו החג הזה, על המשמעויות שלו ועל חשיבותו, ובהזדמנות זו גם על היצירה המתוכננת להיום, שהיא ממש מתבקשת לקראת החג: הכנת דגלי שמחת תורה!

בירכנו בברכת "בוקר טוב" את מפת המדינה ואת המקומות שכבר הכרנו עליה מצפון ועד דרום.

בדקנו מי נמצא ומי חסר, וחישבנו כמה ילדים בגן.

עדכנו את לוח השנה העברי, ובחרנו תורני בוקר לאחר ספירה עד 20.

לסיום קראנו את תיאורי חוויות החג ששלחתם אתם, וכן קמו מספר ילדים וסיפרו חוויות בעל פה וללא פיתקית!

אמתי סיפר על סרט שראה "גשם של פלאפל" http://www.seret.co.il/movies/s_movies.asp?MID=2858,

יואב סיפר על ביקור בספארי שכלל גם נסיעה ברכבת, ביקור ברפת בכפר ויתקין, מוזיאון המדע בחיפה (ישר פנינו למפה ונזכרנו היכן נמצאת חיפה), רכיבה על סוס במושב אמונים ואפילו ביקור בג'ימבורי בכפר סבא!

ליבי סיפרה על לינה בקיבוץ יחיעם בצפון (שוב פנינו למפה), ביקור בנקרות ראש הנקרה וצפיה בים התיכון, ביקור בשמורת שפיים http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=106 בשרון וגם ביקור בלונה פארק!

גיא תיאר את 2 הסוכות שבחצר הבית, וביקורים של הסבים והסבתות בהן, וכן סיפר על טיול לפארק הכרמל ולמערת האצבע http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=25 . גם גיא נסע לספארי ונהנה מאוד!

אורי תיאר ביקור בחברת "מקורות" http://www.mouse.co.il/CM.show_item_place,772,201,3689,.aspx , והילדים התרשמו לראות במו עיניהם על גבי חוברת שהביא אורי איך נראה הצינור שמוביל מים מהכנרת לכל בית במדינה!

מפגש הבוקר: היום סוף סוף תיכננו לצאת לטיול המיחזור, ולפני היציאה הזמנתי את הילדים להגיע לשטיח לאחר ארוחת הבוקר לפי שיר צבעי הבגדים, ולאחר מכן תרגלנו קפיצות על רגל אחת. לאחר הפתיחה המעוררת הסתדרנו בזוגות, הסברתי לילדים את חוקי היציאה מהגן ואת החשיבות על ההקפדה עליהם, ו … יצאנו נרגשים מאוד לטיול המיחזור הראשון, מלווים בשקיות רבות מאוד של חומרי מיחזור שאתם שלחתם!

היה מרגש ויפה, הילדים התנהגו נפלא, וכמובן מיחזרו בעצמם! שיבחתי אותם רבות על המעשה הזה!

שבנו בזמן כדי לצאת להתאוורר בחצר לאחר שתיית מים מרובה.

זמן חצר ויצירה: דגנית ומירב הכינו עם הילדים דגלי שמחת תורה, בזמן שישבתי עם שאר הילדים שטרם הכינו שרשראות לסוכה.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו הילדים מעוגיות שהביאה נועה לחלק לחברים, ולאחריהן נכנסו לגן.

התחלנו את המפגש עם שיר קצב שמוכר לילדים היטב בשלב זה, ולאחריו חזרנו לאוירת חג סוכות עם השיר "פטיש מסמר", אותו המחשנו עם זוג מקלות הקשה: לימדתי עוד בשבוע שעבר את הילדים כיצד להתייחס למקל אחד כאל פטיש ולשני כאל מסמר, וזה היה נחמד מאוד, ולאחר מכן האזנו לנעימה של שיר זה, שנוגנה לסירוגין במהירות ובאיטיות, ולפי קצב זה הקשנו במקלות.


יום ד מפגשון: בדקנו ועדכנו את לוח השנה העברי, ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, שמחנו ב"אוצרות" שהביאו ילדים, בדקנו בלוח השמות מי חסר ומי נמצא כשאנו שמים דגש על האות הראשונה בכל שם.

שמחתי לשמוע חוויות נוספות מחופשת החג:

דן סיפר על ביקור במוזיאון בית התפוצות, שם נערכה הפעלה בנושא סוכות, סיפר על תערוכת צילום במתחם הרכבת בתל אביב http://www.pov2009.co.il/?p=272, ואפילו על בילוי בים ...

אילון סיפר על בילוי בפארק המים שפיים, שם צפה בהופעה של רינת גבאי, ואף הביא תמונה משותפת שלו איתה להנאת הילדים!

לליב סיפרה על צפיה בהצגה "עוץ לי גוץ לי" בתיאטרון "הקאמרי" http://www.cameri.co.il/index.php?page_id=406

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בהליכה אחורנית למפגש, והחזירו את השמות על פי שיר צבעי החולצות.

המשכנו עם ספר תורה קטן שהביאה אילנה, והתפעלנו מאוד מצורתו המיוחדת, שאינה כצורת ספר רגיל שאנו מכירים. הילדים ראו את הקלף, נגעו בו, וראו כיצד מגלגלים אותו לכדי ספר התורה, וכן את המעטפת החגיגית והמפוארת המקיפה אותו לצורך שמירתו.

המשכנו בשירי בוקר מוכרים, אותם הציגו הילדים, עם שיר "ימות השבוע" ושיר חודשי השנה העברית בליווי השלטים. סיפרתי לילדים אילו ארועים חלים בכל חודש עברי, כגון חגים ועונות, וכמובן שגם שרנו את השיר הידוע מאת נעמי שמר.

זמן חצר ויצירה: עבדתי באופן פרטני עם הילדים על המושגים "יוצא דופן" ו"שונה" בעזרת דף עבודה ברוח חגי תשרי, שתוכלו לראות בקלסרי הילדים. בנוסף עבדנו על הקפה בעיגול.

מפגש הצהרים: שרנו ורקדנו (ריקודי זוגות) את השיר "אורחים לחג" וכן קראנו ספור סתוי לקראת הסתיו שמראה מידי יום את עצמו: "לולי שבלולי יוצא לטייל" מאת קורה גלעדי .


יום ה מפגשון: הבוקר סיפרתי לילדים, כי מאחר והם מומחים למיחזור, הם יכולים להשליך בעצמם את הפסולת שהם מביאים לגן. כל דבר לפח המיועד לו, כמובן, אבל הם עצמאיים! כמובן ביקשתי שיראו לי קודם את ה"אוצרות" על מנת שאוכל להתרגש ביחד איתם...

ראינו כי ביום שני נתחיל בסבב תורני בוקר חדש, כך שהיום כבר בחרנו את התורנים להיום וגם ליום ראשון, ורשמנו אותם על גבי לוח תורני הבוקר.

עדכנו את לוח השנה העברי, עברנו על שמות הילדים בלוח השמות בדגש על האות הראשונה בכל שם ושם, וסיפרתי לילדים כי היום זהו היום האחרון בו שמותיהם מסודרים לפי "בנים" ו"בנות", ושהחל מיום א יחולק הלוח לפי האותיות המתחילות את שמותיהם, ועליהם יהיה להדביק את השמות מתחת לאותיות הנכונות.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות בתוך חישוקים שהיו מרוחקים האחד מן השני מעט, וזה היה משעשע ומאתגר, וכל הילדים נהנו מהמשחק הפעלתני מאוד.

כמובן החזירו את שמותיהם ללוח השמות לפי שיר צבעי הבגדים, והיום עדיין לפי החלוקה המינית.

כשסיימנו היינו עדיין כל כך מרוצים מהקפיצה בחישוקים, שהחלטנו להתאמן בקפיצה בתוכם על רגל אחת.

כל מי שרצה להתאמן – הוזמן, ומחאנו כפיים לכל המשתתפים האמיצים (שחלקם הצליח וחלקם קצת פחות, אבל זכה לתשואות בכל מקרה).

שרנו שירי בוקר קופצניים ופעלתניים במיוחד, חילקנו מקלות הקשה ושרנו את "פטיש-מסמר" תוך השימוש בהם. לאחר מכן ניצלתי את המקלות לאימון חגורת כתפיים משעשעת ורועשת במיוחד ...

סיימנו עם שלטי חודשי השנה העברית: ראשית הזכרתי לילדים את האירועים המיוחדים החלים בכל חודש וחודש, סידרנו את השלטים לפי סדר החודשים, וגם שרנו את השיר. הפעם הזמנתי בכל פעם ילד אחד או שניים כשבידם גליל ארוך להיות ה"מצביעים" שמצביעים על שמות חודשי השנה ביחד עם שירהּ של נעמי שמר.

זמן חצר ויצירה: המשכתי בעבודה הפרטנית עם הילדים בנושא "יוצא דופן" ו"שונה" בדף העבודה.


אמשיך ואסיים זאת ביום ראשון, ואז אתחיל את המבדק החשבוני, שמטרתו הכרת הספרות, התאמת כמות למספר ומנייה. הילדים יכירו ביום ראשון לוח מנייה שהבאתי לגן. לוח זה יהיה פעיל מידי יום בזמן המפגשון (אנא הקדימו להביא את הילדים!!!), ובנוסף יוכלו הילדים להשתמש בו באופן חופשי ואחראי בזמנם הפנוי בגן.

הלוח הוא לשימוש הילדים לצורך לימוד.


מפגש הצהרים: הצגנו פעמיים את השיר האהוב "מתנה לראש השנה", וקראתי לילדים ספור מקסים בנושא אכילה מזינה בשם: "שוקו ואני" מאת ליאור עידן אבורמן .


הורי השבת הבאים (16/10) יהיו: גאיה ואילון.


ביום זה (16/10) נערוך את מסיבת יום ההולדת הראשונה ללליב!

באותו שבוע אערוך עם הילדים חזרות על מערך המסיבה בזמן מפגש הצהרים.


הנושא הבא: עונת הסתיו.


בשבוע הבא אתחיל לעבוד עם הילדים באופן פרטני על מספרים:

זיהוי ספרות, התאמת כמות למספר ורצף מספרי בעל פה ובכתב (בעזרת משחק חשבוני מקסים).

נצלו את החגים לתרגול מספרים. אפשר לעשות זאת בכל מקום: במעלית (כפתורי המעלית עם כיתוב מספרי הקומות), בשלטים שמסביב, בקניות, בזמן עריכת השולחן וכו'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה