יום שני, 26 באוקטובר 2009

שבוע #8 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: הילדים סיפרו חוויות מסוף השבוע בעל פה, ויהב הביאה פתקית עליה כתבה את חוויותיה שלה (טוב, אמה כתבה בשבילה ...):

הם מצאו בשדה של חבר משפחה ירק גדול ומוזר, אותו גם הביאה לגן, שמשמש לליפה לאמבטיה!

הירק הפך לתערוכה שונה מהרגיל: בתערוכה זו ניתן וגם רצוי לגעת ולמשש, כדי לחוות את הירק המוזר.

המשכנו עם בדיקת מצב מזג האויר בשתי החצרות (שוב שרב, ושוב מזג אויר נאה), עדכנו את לוח השנה העברי, וראינו שהיום הוא היום האחרון של חודש תשרי לשנה זו!

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, וכמובן בדקנו בלוח השמות מי נמצא ומי חסר, וחישבנו בהתאם.

מנינו בלוח המנייה, עדכנו את לוח ימות השבוע ו ... ישבנו לאכול ארוחת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים קפצו בחישוקים מרוחקים האחד מן השני ברגליים צמודות ולקחו את שמם מלוח השמות, אותם החזירו אחר כך לפי צלילי האותיות הראשונות של שמם. היה מוצלח מאוד!

התעמלנו התעמלות בוקר ולמדנו ריקוד חדש (ריקוד מעגל): "סובבו", אותו הילדים רקדו בהתחלה בקבוצה קטנה, ולאחר מכן הרחבנו את המעגל לכלל הילדים.

הכרתי לילדים אביזר בו אני מרבה להשתמש: "בקבוקוני הגשם": אלו הם בקבוקוני אקטימל מלאים במעט אורז וסגורים לגמרי למעלה, המשמשים אותנו לאוירת גשם, לרעשני פורים, לשמירה על קצב וכו'.

בעזרת אותם בקבוקונים שרנו שיר חדש לכבוד הסתיו: "חילזון". השיר בעצם עוזר לנו לשמור על המקצב בעזרת הבקבוקונים, והיה כל כך מהנה, שחזרנו עליו פעמיים!

החזרנו את הבקבוקונים בעזרת שיר צבעי הבגדים, וחילקנו עלי שלכת, איתם דיקלמנו דיקלום חמוד:

עלה אחד קטן תלוי לו על ענף × 2

פתאום נושבת רוח – רוח חזקה × 2

והעלה לאט לאט נושר לאדמה × 2

זמן חצר ויצירה: הכנו תמונת סתיו: הילדים התבקשו לצייר שמים ושמש, ומי שרוצה מוסיף עננים ל"מזג אויר מעונן חלקית". לאחר מכן מורחים דבק על תחתית הבריסטול, ומפזרים עליו חול (והנה קיבלנו אדמה). עליו מציירים גזע עץ וענפים. מדביקים עלי שלכת חומים על האדמה ועלים ירוקים על ענפי העץ, ומוסיפים נחליאלי להשלמת אוירת הסתיו.

היה מקסים ויפה במיוחד לתלות כבר את יצירות הילדים (לא כולם הספיקו – ימשיכו מחר)! ממש סתיו בגן!

מפגש הצהרים: שרנו כמה שירי סתיו, ושיחקנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו", שהפך ללהיט, ומעביר לנו את זמן המפגש כל כך מהר, שלא האמנתי! הילדים נהנים מאוד, מפגינים בקיאות, ואני צריכה להיות יצירתית מאוד בשלב זה כדי לנסות ולבלבל אותם (ואחר כך להתגאות בהצלחות החוזרות ונישנות שלהם!).


יום ב מפגשון: ההתרגשות ושמחה הגדולים של הבוקר היו ללא ספק סביב העובדה שהתחיל חודש חדש, אליו התכוננו מזה כמה ימים: חודש חשון! הילדים שמחו לציין זאת מייד, וידעו לומר שהיום התאריך הוא

א בחודש זה, וכמובן עדכנו זאת על גבי הלוח. כמו כן שינינו את הכיתוב "תשרי" שהיה על גבי לוח התוכן ל"חשון", ויאמר לזכותו של אמתי, שהציץ על שולחני, וראה שם את האותיות מחכות להחלפה, וזיהה מייד את המילה החדשה. כל הכבוד!

המשכנו עם השגרה הנעימה: בחירת תורנים, לוח שמות, ימות השבוע ומנייה.

אילון הביא קיפוד שהכין עם אמו מחימר, ושכמובן שימח מאוד את כולנו ומצא פינה של כבוד בתערוכה שלנו.

אורי הביא דף כתוב ותמונות (את התמונות ראינו בזמן מפגש הצהרים) על בילוי משפחתי בחיפה (כל הילדים ידעו לספר היכן חיפה ואיזה הר ישנו בעיר זו. כל הכבוד!

אורי סיפר על ביקור בגן הבהאים ,

בטיילת לואי , על שיט בסירה בעכו וכן על מנהרת הטמפלרים .

הוא אפילו הביא פולי קפה להרחה ולנגיעה, אותם ראה בשוק בעכו נטחנים לקפה. הכל עניין מאוד את הילדים!

התארגנו בזריזות לארוחת הבוקר, משום שהיום הגיעה איריס לערוך לילדים חוג מוסיקה לאחר הארוחה.

מפגש הבוקר: לאחר החוג המוסיקלי קפצו הילדים על רגל אחת ללוח השמות, והחזירו את שמותיהם אליו עם שיר צבעי החולצות, שציין בהזדמנות זו גם את האות הראשונה של כל שם.

חילקתי את הילדים לשתי קבוצות, כשכל קבוצה קמה לרקוד בתורה את ריקוד המעגל: "סובבו". שמתי דגש רב על אופן העמידה במעגל, על החשיבות של מתיחת המעגל ועל שמירתו, וכמובן על כיווניות התנועה, שמשתנה תוך כדי.

ביקשתי עזרה מכמה ילדודס שיעזרו לי לחלק את בקבוקוני הגשם, ושרנו את "חילזון" בשמחה רבה עם וללא מוסיקה.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר המשכנו עם תמונת הסתיו, תוך הקפדה על עבודה נקייה עם דבק, הקשבה להוראות וביצוען, והבנת מושגים פשוטים, כגון: "למעלה", "למטה", "באמצע".

מפגש הצהרים: כשיצאנו לדשא לאחר הארוחה שמו לב הילדים למזג האויר המעונן חלקית, ושמחתי שזכרו את המושג, שמתחבר לעננים שכיסו חלק מן השמים.

לאחר הארוחה חילקה אלה עוגיות מתוקות ללא חלב (שומרים על שחר!!) שאפתה אמה, וכן חילק גם הראל עוגיות מלוחות שאפה עם אמו. העוגיות זכו לשבחים, ומאחר ומהעוגיות של אלה נותרו עוד רבים, נמשיך ונהנה מהם גם בימים הבאים!! תודה לאמא אביגיל וגם לאמא ענבל!

במפגש פרסתי את התמונות שהביא אורי מהטיול בסוף השבוע, שהיו גדולות ונוחות מאוד, ובזמן שהילדים באו לצפות בתערוכה, השמעתי ברקע שירי סתיו, אותם שמחו הילדים לשיר בינתיים.

סיימנו עם ספור מומחז, שממחר יציגו הילדים בעצמם, בשם: "היה היה ופטריה" מאת נורית יובל שגם ציירה וגם כתבה.


יום ג מפגשון: בירכנו את מדינתנו בברכת "בוקר טוב", כשאנו עוברים על פני החרמון, הכנרת, יום המלח, הים התיכון, חיפה והר הכרמל, הוד השרון, הנגב, אילת וים סוף (=הים האדום).

עדכנו את לוח השנה העברי, בדקנו את מזג האויר, בחרנו תורנים וספרנו עד 20 וגם בדקנו מי חסר ומי נמצא על גבי לוח השמות.

לוח המנייה היה מבולגן לשמחתי, מה שאיפשר לנו לסדר אותו ביחד, למנות ולזהות את הספרות השונות.

לסיום שיחקנו משחק אורייני שלא היה מתוכנן כלל עם המילה "מספרים": ביחד האזנו לצלילי האותיות המרכיבות את המילה, והילדים זיהו את האותיות, וסידרו אותן לפי הסדר המרכיב את המילה. כל הכבוד!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה ברגליים צמודות, לקחו את שמם מלוח השמות, והחזירו אותו לפי צליל האות הראשונה בשמם.

לאחר מכן הילדים "שכבו לישון" על הרצפה, ודמיינו לילה שקט בו כולם ישנים, ושהשמש עולה לזרוח לאט לאט, אז כולם מתעוררים. תרגלנו ביחד באופן היתולי את סדרי ההתארגנות בבוקר: שטיפת פנים וידיים, ניגוב במגבת, צחצוח שיניים, הסתרקות, התלבשות.

לאחר מכן שוחחנו ביחד על התארגנות הבוקר, והילדים סיפרו לי מי מתלבש לבד ומי עדיין זקוק לעזרה והיכן מונחים בגדי הגן שלהם.

המשכנו עם הריקוד "סובבו" ב- 3 קבוצות נפרדות, ושוב הקפדנו על צורת המעגל, אחיזת הידיים ותשומת הלב לכיווניות התנועה. היה משעשע מאוד!

לאחר מכן עזרו לי כמה ילדים לחלק את בקבוקוני הגשם לילדים, ולאחר ששרנו בעזרתם את השיר "חילזון", התעמלנו איתם! תרגלנו פלג גוף עליון, את שרירי הבטן וגם מעט גמישות, ולא היססנו להרעיש וכמה שיותר באותן הזדמנויות (בעיקר כדי להסיח את הדעת מהמאמץ הגופני ...).

החזרנו את הבקבוקונים בעזרת שיר צבעי החולצות.

זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את תמונת הסתיו. העבודה מורכבת, והילדים עובדים בקצב שלהם.

אנו מתעכבים על מושגים שונים במהלך העבודה, על סדר הפעולות ועל הבנת הנשמע.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו הילדים מעוגיות שהביא היום איתי כדי לפנק את חבריו, וגם מצאנו על הדשא חילזון גדול במיוחד, שעורר התרגשות גדולה לא רק בקרב הילדים, אלא גם אצל הגננת ...

הרטבנו אותו מעט, אבל היה קשה לשכנע אותו שמדובר בגשם (החילזון הקודם, הקטן יותר שמצאנו, היה קל יותר לשיכנוע ...), ולכן חיכינו זמן ממושך עד אשר הואיל להראות עצמו. מאחר ובינתיים נכנסו לגן, שלחתי מידי פעם ילד אחד לבדוק מה שלומו, וכשחזר אחד מהם עם הבשורה שאכן החילזון הוציא את המחושים החוצה, ליוותה אותם מירב בקבוצות קטנות כדי להנות מהפלא המשמח!

המשכנו עם הדיקלום המשעשע שמלווים אותו עלי השלכת (עלה אחד קטן), ואז המחיזו הילדים בעצמם בכישרון ועם המון כוונות ובעיקר הנאה את הספור שסיפרתי להם אתמול: "היֹה היה ופטריה"

מאת נורית יובל.


יום ד מפגשון: מידי בוקר אני נהנית לקבל ומתרגשת עם הילדים המביאים אוצרות מיחזור שונים, אותם ביחד אנו שמים בפחי המיחזור בגן. כל ילד מקבל את הבמה הראויה לו, והגאווה שלהם מרקיעה שחקים!

תודה שוב לכולכם על שיתוף הפעולה בנושא המיחזור והבאת ה"אוצרות"!

עדכנו את לוח השנה העברי, ובדקנו כמה שווה האות ג (היום ג בחודש חשון) במספרים, והגענו למסקנה שהיא שווה למספר 3, כלומר היום השלישי בחודש.

יצאנו החוצה לבדוק את מזג האויר, וכולם מיהרו לעדכן אותי שלא רואים שמים ושמש!! רק עננים!! שמחתי מאוד על ההזדמנות ללמד מושג חדש בנושא מזג האויר: מעונן! כאשר כל השמים מכוסים בעננים, ולא רואים את השמים, זהו מזג אויר מעונן. תהינו אם נראה שגם יורד גשם, אבל לצערי זה לא קרה. יצאנו גם לדשא, וגם שם מצאנו את אותו מזג האויר (ועוד חלזונות ...).

חזרנו לגן ומינינו תורני בוקר חדשים ליום יפה זה, ספרנו עד 20, בדקנו בלוח השמות את מצב הנוכחות.

לשמחתי שוב היה לוח המנייה מבולגן יפה, והזמנתי בכל פעם ילד/ה אחר/ת למנות ולסדר את הלוח.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בהליכה אחורנית, ובשל הנטייה לאחרונה של ילדי הגן – ההליכה אחורנית תובלה בקפיצות שונות ומוצלחות מאוד! נדמה לי שלא תהיה ברירה אלא לשלוח את ילדי הגן בקרוב לאולימפיאדה!!

לאחר שהחזרנו את שמותינו ללוח השמות עם שיר צבעי החולצות ובדקנו אותיות ראשונות בשמותינו וגם שרנו שיר בוקר אחד, קיימתי הבטחה שהבטחתי עוד אתמול:

הורדתי את המילים "מספרים" ו"סתיו", והזמנתי ילדים שונים לסדר את האותיות לפי ההאזנה לצלילי האותיות. יש כמובן אלה שקלטו מהר את ההקבלה בין צלילי האותיות לבין האבחנה באיזו אות מדובר, ולכן היה להם קל לסדר, ואלה שפחות. זה בסדר גמור! מניסיון עבר – בסוף כולם יצליחו. יש לי המון סבלנות.

היה נחמד לראות עזרה הדדית, נימוס וסובלנות.

סיימנו עם שיר סתיו שמח שמספר על כמה מסמלי העונה: נחליאלי, חילזון ועננים.

זמן חצר ויצירה: כל הילדים סיימנו היום להכין את תמונת הסתיו. התמונות היפות מקשטות את לוחות הגן, ואתם מוזמנים להתבונן ולהתפעל מיצירת ילדכם הפרטי.

מפגש הצהרים: שרנו את השיר "בתשרי נתן הדקל", ולאחר מכן הבאתי את לוחות החודשים, ונזכרנו אילו חגים או עונות חלים בכל חודש. בסופו של דבר גם הזמנתי 2 "מצביעים" שבעזרת גלילי נייר ארוכים במיוחד הצביעו על לוחות החודשים לפי השיר שהתנגן ברקע.

סיימנו עם הדיקלום של "מר שבלול".


יום ה מפגשון: התחלנו את הבוקר בלהזכר בעומר שחוגג מחר יום הולדת, וביהב ובאמיר שיהיו הורי השבת! הילדים שאלו בן כמה יהיה עומר, ולאחר שסיפרתי להם, החלטתי, שהגיע הזמן שיכירו את לוח ההורים שלנו, שבעצם גם הם יכולים להנות ממנו!! אז יצאנו כולנו החוצה וראינו בדיוק מה יש על גבי הלוח, ואפילו עדכנו ביחד את לוח ימי ההולדת עם גילאי הילדים! מעכשיו הילדים מוזמנים להתעדכן על גבי לוח ההורים (והילדים ...).

המשכנו בשגרה הנעימה והמוצלחת שלנו: לוח השמות, לוח המנייה, לוח השנה העברי, בדקנו כמובן את מזג האויר (והיום לא מצאנו חלזונות, לצערנו) וגם בחרנו תורני בוקר לאחר הספירה עד 20.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, ויש מי ששידרג את הקפיצה בכך שקפץ אחורנית!

שרנו שיר בוקר, ואז הזמנתי 7 ילדים לשיר ולהופיע עם השלטים את שיר ימות השבוע. עשינו זאת פעמיים בשל הביקוש הרב ... הילדים גם סידרו את לוח ימות השבוע לפי הסדר הנכון בעצמם, כשהם נעזרים האחד בשני.

שרנו שירי סתיו גם בליווי הבקבוקונים וסיימנו בריקוד "סובבו".

זמן חצר ויצירה: היום המשכתי במבדק החשבוני עם כמה ילדים, כשאני בודקת זיהוי מספרים, יכולת מנייה עצמית והתאמת כמות למספר.

מפגש הצהרים: התחלנו בשיר "עננים" שביקש עוד אתמול גיא, ולאחר מכן הצגנו את ספורי הסתיו שאנו אוהבים: "היה היה ופטריה" וכן "הגמד והפטריה".


הורי השבת יהיו: יהב ואמיר.


מחר, יום שישי נחגוג מסיבת יום הולדת לעומר!

מזל טוב לחמוד ולמשפחתו.

ביום חמישי, ה- 12 בחודש נובמבר תפתח ספריית גן יובל באופן רשמי וחגיגי.חשוב כי כל הורה ידאג לתיק ספריה נוח לילדו עם שמו עליו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה