יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

שבוע #11 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: התחלנו שגרת בוקר נחמדה ומעט מגוונת: הכנסנו למפגשון את העיסוק בשמות הילדים:

הם לוקחים את שמם מלוח השמות, והיום באופן ספציפי החזירו אותם לפי החלוקה על פי מספר האותיות בשם.

מידי יום נפגין יצירתיות, והילדים יוזמנו להחזיר את שמם לפי חלוקות שונות ומשונות, מה שישמור על הערנות של כולנו, יחדד את הריכוז ואת תשומת הלב האוריינית.

שוחחנו על הסתיו שעדיין כאן, למרות שלוח התוכן השתנה לנושא חג החנוכה.

כמובן בדקנו מה נמצא על גבי הלוח, ולשיר שירים מתאימים...

מאחר ואיריס המורה למוסיקה היתה עתידה להגיע בכל רגע, השארנו את נושא החזאים למפגש עצמו.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה ישבו הילדים לארוחת הבוקר, ובזמן זה הראיתי לילדים על גבי המפה היכן טיילה נויה כספי-קולר ומשפחתה במהלך סוף השבוע (בגליל המערבי), וגם הקראתי את הפתק המספר על קורותיהם.

הילדים שמחו לשמוע על מקומות שהם מכירים בעצמם, ובדקנו כמובן היכן הם נמצאים על גבי המפה.

ההתרגשות הגדולה היתה לגלות שראש הנקרה סמוך מאוד לגבול עם אוייבתנו לבנון!

הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה שלמדנו היום כיצד לבצעם נכונה, והתחלנו מייד עם נושא החזאים:

מהיום הוחלט כי ייבחר מידי יומיים חזאי אחר, שיוכל להעזר ב- 3 עוזרים שיוכל לבחור בעצמו, והוא זה שיהיה אחראי על עדכון לוח החזאים ביום המתאים.

לאחר סיום כהונתו יהיה עליו לבחור חזאי אחר תחתיו, אשר לא כיהן ככזה במהלך אותו הסבב (אוריינות...).

והכל יירשום כנהוג אצלנו על גבי לוח מיוחד שהוקצה לכך: לוח החזאים.

שוחחנו על חודש כסלו, על ספור חג החנוכה, על הנס הגדול שקרה בבית המקדש, על היוונים מול היהודים (עם דגש כמובן על המכבים שבאו מן העיר מודיעין), שוחחנו על סמלי החג, ובעיקר על החנוכיה, שנראית דומה מאוד למנורה, ואז בדקנו מה דומה ומה שונה בשתיהן, וגיבשנו עמדה ברורה מה המאפיינים של כל פריט.

בדקנו מה עומד מאחורי האותיות שנמצאות על גבי הסביבונים: נ – ג – ה – פ.

וגולת הכותרת של המפגש היה השיחה על האש, שמהווה חלק חשוב כל כך מחג זה, שאף נקרא : "חג האור".

בדקנו מה צבעי הלהבה, מה קורה לפתיל בנר, כיצד שורפת הלהבה את הנייר, וכיצד האש נכבית באמצעות

חול ו / או מים. הילדים היו מרותקים ונלהבים!

בדקנו היכן נמצאת האש בחג זה, ומדוע נקרא החג גם חג האור.

סיימנו מפגש באמת חווייתי ומהנה עם הדרכה לקראת היצירה של היום.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו ברסטולים שחורים הגזורים בצורתו של הסביבון, ועליו היה עליהם למרוח דבק, ולקשטו באמצעות קימוטי נייר צבעוניים שזוהרים באור ו / או בפיסות נייר הזוהרות באור גם כן.

מפגש הצהרים: התחלנו מפגש בריקוד שמח לכבוד חג החנוכה, אותו שמחו הילדים ללמוד לרקוד:

"חנוכה חג יפה כל כך". מדובר בריקוד מעגלי, ששוב מתרגל את ההדדיות הנדרשת ממשתתפי הריקוד,הצורך בשמירה על אופי המעגל, וההאזנה הפעילה למוסיקה שבעצם מספרת לנו ללא מילים איך צריכות התנועות להעשות.

סיימנו במשחק האורייני, שעזר לנו להכיר מילה נוספת: חנוכה. בדקנו כמה אותיות במילה, איך נקראות האותיות השונות, וכמובן שיחקנו את המשחק בו הילדים מוזמנים לסדר את המילה בסדר הנכון שלה לאחר שאני מבלבלת אותו מעט.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר שאליה השתלב המהנה לאסוף מלוח השמות את השם, ולהחזירו על פי חידון

כל שהוא. והיום החידון היה על פי האות הראשונה בשם! הילדים היו צריכים לשים לב לאות הראשונה בשמם (עבדנו על זה רבות בשבועיים האחרונים, וזה לא היה חדש לילדים), ולקום לפי ההזמנה, וכמובן להדביק על גבי הלוח לפי החלוקה למספר האותיות בשם.

החזאית אלית שנבחרה אתמול להיות החזאית הראשונה, המשיכה היום בתפקידה בהצלחה רבה!

היום סיפרתי לילדים מעט יותר על מסיבת חנוכה הקרבה ובאה בצעדי ענק, וכמובן על התפקידים השונים שאני מייעדת להם! איזו שמחה והתרגשות!! הילדים גם חולקו לזוגות שישמשו אותם במסיבה (כבר תראו!).

מפגש הבוקר: הילדים הוזמנו להכנס למפגש בדילוגים, וישבו לפי הזוגות וסדר הישיבה הצפויים להיות במסיבה. רון הציע הצעה נהדרת, שנרשום על גבי כל כסא את שם הילד שצריך לשבת עליו, כדי שכולנו נוכל להסתגל לצורת הישיבה החדשה, ושמחתי לאמץ רעיון מקסים ומועיל זה!

התחלנו עם הריקוד לכבוד חנוכה שהכרנו אתמול: "חנוכה חג יפה כל כך", ולרוקדו הוזמנו זוגות שונים, שהתחלפו בהמשך.

לאחר ששיחזרנו את ספור חג החנוכה ושוחחנו על סמלי החג, הכרנו את השיר המנצח של חנוכה :

"באנו חושך לגרש", והילדים התרגשו מאוד לשיר אותו במלוא גרון, ולגרש את החושך! דימיינו שאנו המכבים שמגרשים את היוונים הרעים בהנהגתו של אנטיוכוס, וזה ללא ספק עזר לרצינות התהומית בה שרנו את השיר!!

המשכנו עם אביזרים שונים ומאירים לכבוד חנוכה, ולצערי לא אפרט הכל כדי שלא לקלקל את ההפתעות למסיבה!

בקיצור- התחלנו להתכונן לקראת המסיבה!!

זמן חצר ויצירה: היום הכינו הילדים מבריסטול שחור שנגזר מראש בצורת נר חנוכה יצירה מקסימה: היה עליהם לצבוע את הנר בגירים צבעוניים, כשהמטרה היתה לחלק את הנר לחלקים שונים, ולצבוע כל חלק בצבע שונה.

ההתנסות בגיר היתה מעניינת עבור כולם, והיצירות יצאו פשוט יפיפיות!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים חילקה בחיוך גדול נויה בן יוסף סופגניות טריות שהביאה לילדים, והשמחה רבה!!

את המפגש התחלנו עם שיר קסום: "מי ימלל גבורות ישראל", אותו כמובן גם המחשנו בתנועות שהפעילו את חגורת הכתפיים, שתרגלו את תיאום העין-יד ואת האוזן-יד.

המשכנו בשיחה: כיצד מכינים לביבות וסופגניות. ההמשך המתבקש היה הקראת הספור:

"גברת קרש ומר מערוך" מאת דתיה בן דור.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר: היום חידון לוח השמות היה הצליל של האות הראשונה בשם!

אלית סיימה היום את תפקידה כחזאית (כל חזאי משמש בתפקידו יומיים), ובחרה בנויה כספי-קולר להיות מחליפתה.

שוחחנו על האותיות המרכיבות את הסביבון, וגם סיפרתי על כך שסביבונים שנמצאים בחוץ לארץ כתובים מעט אחרת, וגם הראיתי להם דוגמא שהביאה לנו מירב: נ-ג-ה-ש!!

שוחחנו על משמעות ה"ש" (=שם, בארץ ישראל).

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה, ושוב ישבו לפי הזוגות וסדר הישיבה של המסיבה!

התחלנו בריקודים: רקדנו ריקוד חדש על פי השיר הידוע: "סביבון סוב סוב סוב", ונזכרנו בשיר "חנוכה חג יפה כל כך".

המשכנו בחזרות מוצלחות מאוד לקראת המסיבה, ועד כאן הפירוט לגבי זה מטעמי "סוד כמוס לפרה ולסוסיתא"!!

זמן חצר ויצירה: היום הזמנתי ילדים בזמן החצר, במקביל לחוג היוגה אותו מעביר גיא, לצייר חנוכיה, ולהדביק על גבי הכנים שלה מדבקות בצורת להבות.

הקפדנו לבדוק כמה כנים בחנוכיה, הקפדנו לצייר את השמש כשהוא גבוה יותר משאר הנרות, והתוצאה יצאה מקסימה! תוייקה בקלסרים.

מפגש הצהרים: היום השמעתי לילדים את דתיה בן דור מספרת בעצמה בדיסק את הספור

"גברת קרש ומר מערוך", והצגתי במקביל לספור המושמע את ההצגה בעזרת דמויות משלי!

הילדים נהנו מאוד, והתרגשו לראות שהבאתי גם עבורם את הדמויות המסופרות בספור, ועליהם להכינם כדי שיתאפשר להם להציג את הספור ביחד איתי כבר בשבוע הבא!!

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה!

היום נבחרו ספרנים אחרים, אשר ביצעו את תפקידם לעילא ולעילא, וגם קיבלו אות הצטיינות על תפקידם המשובח, ועל הסדר והשקט המופתיים ששררו!

שמחנו כרגיל לקבל את שפע חומרי המיחזור שאתם שולחים מידי יום – אנא המשיכו בכך!

מפגש הבוקר: למפגש הבוקר נכנסו הילדים בדילוגים, וישבו כרגיל לימים יפים אלו של טרם המסיבה לפי סדר הישיבה שצפוי להיות במסיבה. מדהים לראות כיצד הילדים, המחולקים לזוגות, לוקחים אחראיות על בני זוגם, עוזרים זה לזה, ותומכים במהלך החזרות!

התחלנו עם דיקלום מקסים לחנוכה, אותו הצגנו עם אצבעות הידיים (כתוב למטה!), והמשכנו בשירי חנוכה, אותם הילדים מכירים כבר היטב, מאחר והם שומעים אותם רבות במהלך היום וכן במפגשים, ללא קשר לחזרות:

באנו חושך לגרש, חנוכיה לי יש, סביבון סוב סוב סוב, חנוכיה לי יש, מי ימלל גבורות ישראל (ממש להיט בגן!).

לאחר מכן סיפרתי לילדים מעט על סימני הסתיו שראיתי לאחרונה בחוץ, ולכבודם דיקלמנו מדיקלומי הסתיו וגם שרנו שירים, ואז חזרנו לנושא חג החנוכה, וערכנו חזרות מוצלחות למדי!

זמן חצר ויצירה: סיימנו עם הכנת החנוכיות והדבקת מדבקות הלהבות. העבודות בתיקיות הילדים.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שני שירים המוכרים היטב לילדים:

"לקחתי אגורה" + "4 שובבים במיטה" – שניהם מאת דתיה בן דור.

המשכנו באוריינות המילה "חנוכה", והתרשמתי שהילדים מכירים אותה כל כך טוב, שבשבוע הבא אנסה לאתגר אותם, כאשר אשלב במשחק שלנו את המילה "סתיו"!

סיימנו במשחק סביבונים, והילדים תרגלו את סיבוב הסביבון, ונהנו מה"ביחד" הכללי ששרר בגן!

הורי השבת יהיו נויה כספי-קולר ויואב יוגב!

ילדת יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 3 ל ירדן!

מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

לא לשכוח לשריין את

יום רביעי ה- 1/12, נר ראשון של חנוכה, בשעה 18:00 , מאחר וביום זה תתקיים

מסיבת חנוכה בגן!

אנא דאגו שלכל ילד יהיה זוג גרביים לבנים

(חשוב שהגרבים יהיו באמת לבנים וצחורים ולא OFFWHITE...)

לשימוש בהקשר חג החנוכה.

גרביים אלו הכרחיים לנושא, וישמשו אותנו גם במסיבה!

נשמח לקבל בגן סביבונים עם האותיות נ-ג-ה-פ לשימוש הילדים במשחק

ובתחרות סביבונים.

כמובן כל סביבון יהיה אישי של אותו ילד, ויישמר במגירות האישיות.

דיקלום לחנוכה

על החלון נר קט עמד,

ופתאום כולו רעד.

מה קרה לנר הקט, שפתאום כולו רעד?

רוח בחלון נשבה, והנר כבה!

רוח, רוח שובבה!

אז ניגש הילד אט,

והדליק את הנר בלאט.

לא ירעד הנר מקור,

ובחדר יהיה אור!

אור של חנוכה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה