יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

שבוע #9 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א יום חופשי

יום ב מפגשון: בוקר יפה ושבוע חדש התחלנו עם נושא חדש: הסתיו!

את פני הילדים קיבל כבר אתמול לוח תוכן סתווי, והבוקר שמחו לספר לי מה נמצא על גבי הלוח, דבר שהוביל לשיחה על הנחליאלי, השלכת, החצב (היותו צמח מוגן, ומה פירוש מושג זה) והחילזון.

הילדים שמו לב שגם הגיע לוחון חדש לגן: לוח מזג האויר, אותו זוכרים חלק מהילדים מן השנה שעברה.

לוח זה מסודר לפי ימות השבוע, ומתחת לכל יום מקום ללוחית שמספרת מהו מזג האויר באותו היום.

לשם כך יצאנו כולנו ביחד החוצה, סרקנו את השמים הן בחצר והן בדשא מקדימה, בדקנו היטב מה רואים, ולפי זה הסברתי להם מהו מזג האויר של היום. מאחר וראינו שמים כחולים, שמש ועננים, מזג האויר להיום הוא:

מעונן חלקית. שבנו לכיתה, והדבקנו את הלוחית המתאימה, לאחר שבחרנו אותה מבין הלוחיות שהיו מודבקות מתחת ללוח. מידי יום נקיים טקס זה במסגרת שגרת הבוקר, ומטרותיו הן:

אמצעי נוסף למעקב אחרי היום בשבוע + זיהויו על פי האות השייכת לו (למשל יום א=יום ראשון), המחשת מושג הזמן תוך ההבנה של הימים העוקבים, וכמובן זיהוי מזג האויר הספציפי לכל יום, כאשר הדבר גורם להם להיות מודעים למזג האויר, ולסביבתם הרחבה יותר.

בהמשך, כאשר הילדים יכירו היטב את רעיון לוח מזג האויר, נערוך תורנות חזאים, ולכל הילדים יתאפשר לכהן בתפקיד החזאי למשך יומיים, ולהוביל את זיהוי התחזית לאותו היום בעזרת 3 חברים שיבחר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות ברגליים צמודות, לקחו את שמם, וכמובן מאוחר יותר החזירו את שמם ללוח השמות לפי שיר צבעי הבגדים.

להזכירכם, לוח השמות מסודר לפי מספר האותיות בשמם של הילדים, ועד כה היה מסודר לפי סדר עולה של המספרים. היום ערבבתי את המספרים, כדי לגרום לילדים להיות מודעים יותר היכן הם מדביקים את שמם.

כמובן חזרנו על המספרים וקראנו להם בשמם.

התחלנו עם שיר חודשי השנה, והשתמשנו בלוחות המציינים את חודשי השנה גם כדי לעקוב אחרי השיר, וגם אחר כך כדי להזכר מה קורה בעצם בכל חודש מבחינת חגים ועונות.

המשכנו עם שירי בוקר מוכרים, אותם שרו הילדים מלוא גרון, ואז שוחחנו על מאפייני הסתיו.

המשכנו בדקלומים (למתעניינים, הדקלומים כתובים בתחתית הסיכום) בנושא הסתיו וגם בשיר סתוי מקסים במיוחד, שמספר על הנחליאלי, על החילזון ועל ענני הגשם.

סיימנו באוריינות המילה "סתיו". כלומר: הורדתי את אותיות המילה, בדקנו אותה, מנינו כמה אותיות במילה, קראנו בשמות האותיות המרכיבות אותה, ואז שיניתי את מיקומה של אות אחת בכל פעם, והזמנתי ילדים לסדר את המילה מחדש. איזו שמחה ואיזו התלהבות!!

בהמשך שיניתי את הסדר של 2 אותיות במילה, ולבסוף גם 3 אותיות – לשמחתם ההולכת וגוברת!

לאט לאט נכיר את שמות כל האותיות, נזהה את צורתן, ונזהה את המילים שנכיר בגן! איזה יופי!!

זמן חצר ויצירה: ברוח נושא הסתיו הזמנתי את הילדים לצבוע דף לבן בצבע אפור, אותו ערבבתי לנגד עיניהם ויצרתי מצבע שחור ולבן.

דף סתוי זה ייגזר מחר (כמה טוב שתרגלנו גזירה בימים האחרונים...) לכדי צורת ענן (והרי ישנן צורות רבות ושונות לעננים, כך שהילדים יכולים להרשות לעצמם להיות יצירתיים מאוד!), ועליו תודבקנה טיפות גשם חביבות.

מפגש הצהרים: התחלנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו", ובשל התלהבות הילדים ושיתוף הפעולה המלא של כולם, נמשך המשחק יותר מהמתוכנן ...

סיימנו בקריאת ספור מקסים שהביא יואב יוגב:

"הפיל שרצה להיות הכי" שכתב וצייר פאול קור .

יום ג מפגשון: שגרת בוקר נעימה, שהתחדשה עם לוח מזג האויר וחידון יוצאי הדופן!

היום מזג האויר היה נאה, וכך הכרנו מושג חדש בנושא מזג האויר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בפיסוק וסגירה, והמשכנו את השגרה הנעימה והאהובה עם שיר צבעי החולצות כאשר הילדים החזירו את שמם לפי מספר האותיות בו.

שוב התחלנו עם שיר חודשי השנה, שהילדים מאוד אוהבים, והזמנתי כמה וכמה פעמים קבוצות של 4 ילדים כדי לשיר ביחד איתי ולעבור על הלוחות תוך כדי השיר! איזו שמחה!

המשכנו עם שירי בוקר, קצת התעמלות בוקר מעוררת, ושבנו לשוחח על מאפייני הסתיו תוך דיקלום הדקלומים החביבים שלמדנו, שירת השיר שהכרנו אתמול, והיום שוחחנו קצת גם עם העננים, הצורות השונות שהם לובשים, איך הם נעים בשמים, מה קורה כשהם מתנגשים וכו'. השיחה הובילה באופן טבעי אל השיר המקסים:

"עננים" בביצועה של להקת "הכל עובר חביבי", ועימו סיימנו את המפגש.

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם הכנת העננים, והיום גזרו הילדים את הדף לכדי צורת ענן לפי הבנתם (הרי למדנו שאין צורה אחידה לעננים, וכי צורות רבות להם, ועל פי זה פעלו הילדים) וכן גזרו (שוב – תרגול גזירה כבדרך אגב ...) את הטיפות שהודבקו על גבי העננים. להנאתכם תלויות היצירות על גבי לוחות הגן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם המשחק האורייני עם המילה "סתיו", וסיימנו בקריאת ספור שהביאה אגם: "בייגלה" מאת מרגרט ריי.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר + לוח מזג האויר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, והמשכנו בשגרה שכללה את לוח השמות ושיר צבעי הבגדים. בינתיים נכנס יואב דוד שלא הגיע בבוקר עם כולם, ובפיו בשורה נהדרת: נולדה לו אחות תינוקת!!

שמחנו איתו מאוד, וניסינו לחשוב ביחד איתו על שם לקטנטנה, ולבסוף החליט יואב על השם ... שולה!

שרנו שיר בוקר, הכרנו שיר על הרוח המשתוללת, והצגנו אותה ביחד, וגם שיר על עצים בשלכת, וכולנו הפכנו להיות עצים, ואחזנו בעלי שלכת, שבמהלך השיר נשרו באופנים שונים ומשעשעים...

סיימנו עם שירי הסתיו שאנו כבר מכירים, ויצאנו לחצר.

זמן חצר ויצירה: בזמן שעת החצר הפעיל גיא המדריך ליוגה את הילדים, והאחרים שהיו בחצר באו להמשיך ולהכין את העננים הגזורים עם טיפות הגשם.

מפגש הצהרים: קראנו שני סיפורים: האחד קצר בשם: "הגמד והפטריה" מאת אתי גרנות-ויזר, והשני אותו הביאה שחר: "הארנב ממושי" מאת שלומית כהן.

יום ה מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה בירכנו את מפת המדינה בברכת בוקר טוב, וכן את סמני הסתיו: הנחליאלי, החצב, החילזון ועלי השלכת.

המשכנו בשגרה החדשה של תחזית מזג האויר, וגם היום מזג האויר היה נאה.

בזמן שתורני הבוקר סידרו את השולחנות לקראת הארוחה, קראתי לילדים ספר חמוד בשם:

"צמריקו" מאת לזלי הלקובסקי, על טלה שאינו אוהב "ללכת אחרי העדר" ...

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו בקפיצות ברגליים צמודות, ולאחר שיר צבעי הבגדים והחזרת השמות לפי מספר האותיות בשם, שרנו שירי בוקר, התעמלנו התעמלות בוקר, שהניעה בעיקר את פלג הגוף העליון ואת חגורת הכתפיים, והמשכנו ברוח הסתיו עם שירים על הרוח המשתוללת, העננים העלים... לימדתי את הילדים דיקלום חמוד על עלה, וגם אותו הצגנו, כשעמדנו על כסאות ודמיינו שאנו עצים בשלכת, והחזקנו עלה אחד קטן ביד ...

זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו להכין את ענני הגשם עם הטיפות! עבודה טובה מאוד של הילדים.

מפגש הצהרים: שיחקנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו".


הורי השבת יהיו ליבי וטל!


ילדת יום הולדת: מחר נחגוג יום הולדת 3 ל עדן!

מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!


ביום חמישי הבא תפתח ספריית גן יובל בטקס רישמי ומלא,

וכן תתקיים הצגה ביום זה כדי לציין את האירוע החשוב.

אנא דאגו לתיקי ספריה עבור ילדיכם, וזיכרו שבלעדיהם לא נוכל לאפשר להם להחליף ספרים!

דיקלומים בגן בנושא סתיו:

בוקר בא

מר שבלול מתארגן לקראת טיול

מוציא מחוש ועוד מחוש

מנער קצת את הראש

את ביתו ייקח איתו

ויזחל כך לאיטו לביתה של אחותו.

(הדקלום מלווה בתנועות ידיים שממחישות את החילזון, ואתם מוזמנים לבקש מהילדים הדגמה!)


רוח, רוח, רוח, רוח

בפרדס נפל תפוח

הוא נפל מראש העץ

הוא נפל והתפוצץ!

אוי, חבל, חבל, חבל על תפוח שנפל

שנפל מראש העץ

שנפל והתפוצץ!!

(גם דקלום מוכר זה מלווה בתנועות ידיים משעשעות במיוחד, וגם כאן אתם מוזמנים לבקש הדגמה מהילדים להנאתכם!)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה