הורים יקרים,
יום א – מפגשון: לאחר שהילדים סיימו לסדר את הגן, ישבנו ביחד על השטיחון, והתחלנו בשגרת הבוקר שלנו, שהולכת ונבנית מיום ליום: בדקנו כמובן מי נמצא ומי חסר, לאחר שכל ילד שנכנס לגן, הרים את שמו בלוח השמות.
הוספתי הבוקר ללוח השמות 2 שלטים: שלט "בנים" ושלט "בנות". כל שלט נתלה בצד אחר של הלוח, והסברתי לילדים, שלאחר מפגש הבוקר, יהיה עליהם להקפיד ולהדביק את שמם מתחת ללוח המתאים. עברתי בין כמה ילדים, ושאלתי אותם, היכן לדעתם עליהם להדביק את שמם, וכמובן הילדים הבינו מייד, ושמחו על החידוש.
לאחר מכן סובבתי את לוח השמות, וראינו שמאחוריו יש את לוחיות ימות השבוע: שרנו את שיר ימות השבוע המוכר היטב מערוץ "הופ" בטלוויזיה, כשאני מצביעה בכל פעם על הלוחית הנושאת את שם אותו היום המושר, וגם הוספתי בצד לוחיות, שכתוב בהן: "היום יום" – אותה הדבקתי לצד "יום ראשון" (הילדים כמובן עזרו לי לענות על השאלה "איזה יום היום?"), "אתמול יום" – אותה הדבקתי לצד "יום שבת", ו"מחר יום" – אותה הדבקתי ליד
"יום שני". אנו נשיר שיר זה מידי יום, ונאצבע את ימות השבוע בהתאם, על מנת לאפשר לילדים גם להקשיב לשיר, וללמוד את סדר ימות השבוע, ובעיקר לזהות את היום בו אנו נמצאים מידי יום, וכן איזה יום היה אתמול, ואיזה יום יהיה מחר. במקביל למדנו איזו אות מתאימה לכל יום בשבוע, וכן שליום שבת אין אות אחת המייצגת אותה, שכן למלכה (=שבת המלכה) מקבלת את המילה השלמה כדי לכבד אותה.
בהמשך הראיתי להם את השלטים התלויים גבוה, ובהם שמות חודשי השנה העברית.
כדי להציגם לקחתי גליל נייר ארוך במיוחד, דבר ששעשע את הילדים מאוד, והצבעתי על כל חודש וקראתי בשמו.
שרתי ללא מוסיקה וביחד עם הילדים המכירים את השיר, את השיר "בתשרי נתן הדקל". לאחר מכן השמעתי את השיר עצמו בטייפ, ושרנו את השיר ביחד – להנאת הילדים – וסימנתי כל חודש בחודשו עם הגליל.
ציינתי את חודש תשרי, כחודש הראשון בשנה העברית, ואת חודש אלול כחודש האחרון בשנה, וגם סיפרתי להם שבינתיים אנו נמצאים בסוף השנה, בחודש אלול, וכי בקרוב נתחיל את השנה העברית מההתחלה.
זה כמובן הוביל אותי ללוח התאריך העברי: בדקנו ביחד מהו התאריך העברי, סימנו אותו כתאריך של היום, וגם ספרנו כמה ימים הוא מסמל מספרית (ה באלול = היום החמישי בחודש אלול).
לאחר מכן לקחנו את לוח תורני הבוקר, והזמנו את 2 הבנות שנבחרו להיות התורניות ביום שישי האחרון: המנהג אצלנו הוא שהתורנים האחרונים שנבחרו – הם הבוחרים את התורנים החדשים, כשהם מקפידים כמובן לבחור כאלה שלא היו כבר בתפקיד בסבב הנוכחי (כך כולם מקבלים הזדמנות לכהן בכל תפקיד ותפקיד שיש בגן, וגם לומדים אוריינות קריאת שמות). בזמן שהתורנים הקודמים בוחרים את החדשים – אנו מונים בקול עד 20, כשאנו מלווים את הספירה באיצבוע, כדי ליצור על ההקבלה המספרית למנייה עצמה.
הבנות בחרו את התורנים החדשים ליום יפה זה, ואלה קיבלו כבר את הכתרים המלווים את תורני הבוקר, וניגשו לעבודה, כשאנו מלווים את יציאתם לעבודה בשיר
"לעבודה ולמלאכה" / כלים שלובים, בשירתם של כמה מהזמרים הגדולים של ארצנו,
אותו השמעתי לילדים הבוקר במלואו http://www.youtube.com/watch?v=RDxaejStXmU
(אתם מוזמנים להשמיע את השיר בבית לילדים, וגם להראות להם את הקליפ!!).
אנו נעסוק בכל הלוחות שציינתי ובשגרה המסופרת מידי יום במהלך השנה כולה, והילדים ילמדו לזהות אותם בעצמם, יכירו אותם היטב, וידעו בהמשך לטפל בהם בעצמם, ואכן כך יהיה.
הם יהפכו חלק קבוע משגרת היומיום שלנו, דבר היאפשר לילדים את הלמידה וההפנמה שייבנו – כל אחד לפי הקצב שלו כמובן – במהלך השנה.
מפגש הבוקר: לאחר שסיימו הילדים את ארוחת הבוקר, ובעיקר את קערות הסלט שעל שולחנם - נכנסו הילדים למפגש בקפיצה על רגל אחת, לקחו את שמם מלוח השמות, ולאחר שכולם התיישבו למפגש, החזירו אותו כל אחד לפי מינו.
המשכנו עם שירי הבוקר שכבר הכרנו, דיקלמנו את הדיקלום של "שני אורחים לי בחלון", וגם שרנו שיר בוקר חדש, שהיה כולו תרגול מוטורי, מעין "התעמלות בוקר". (להלן השיר כתוב בסוף איגרת זו).
הזמנתי היום כמעט בכל שיר "שחקנים" ו"זמרים", שבאו לשבת מול כולם (לצידי וגם במקומי) והציגו את השירים. כמובן הוזמנו ילדים גם להציג את ההצגה המוכרת כבר היטב "השיר ואני הולכים לגן", ולשמחתי ידעו רבים מהם גם לדקלמו לגמרי לבד, וההצגה יצאה מ"תוצרת הילדים" לגמרי!!
לאחר שהחזירו הילדים בתום המפגש את הכסאות בצורה מסודרת למקומם, יצאו לשחק בחצר.
יצירה: היצירה אליה הוזמנו הילדים היום היתה תרגול גזירה והדבקה: תרגול המוטוריקה העדינה, ושיטות עבודה נכונות: כל ילד קיבל נייר עיתון צבעוני, ונדרש לבחור 3 תמונות לפחות אותן גזר, ולבסוף הדביק על גבי דף נייר. כל ילד ניסה בסופו של התהליך לכתוב את שמו – היה מי שכתב לבד, והיה מי ששמחתי לעזור לו, וניסינו לכתוב את השם ביחד. כל ניסיון של הילדים לכתוב את שמם מקבל ממני תמיכה מלאה ועידוד, ואין ביקורת כלל על התוצר. אנא – אל תבקרו ואל תתקנו את ילדיכם. מבטיחה שזה יבוא לגמרי מעצמו!! והתהליך שהם יעברו פשוט מדהים וטבעי לגמרי. בואו ניתן להם להתנסות ובסופו של דבר להצליח לבדם. התחושה היא מדהימה עבור הילד כשזה קורה!! התוצרים נמצאים בקלסרי הילדים במגירות.
אנא דאגו שהקלסרים יישארו במהלך השנה כולה במגירות!!!
מפגש צהרים: התחלנו מפגש מקסים עם פולקה מאת לורנס ווֶלְק: הסברתי לילדים מהי פולקה (ריקוד עם צ'כי, המאופיין בצעדים קטנים), ובעצם השתמשנו בפולקה היפה הזו, כדי לפעול במרחב, ולהזמין חברים:
בהתחלה יוצא ילד אחד, בוחר חבר, וביחד – יד ביד – הם מטיילים במרחב. כעבור כמה צעדים עם מנופפים האחד לשני לשלום, וכל אחד מהם יוצא לדרכו ובוחר שוב חבר ל"טיול". וחוזר חלילה.
המשכנו עם שיר ימות שבוע אחר מאת מירב האוסמן, אותו שרנו, כשאנו מאצבעים את ימות השבוע, כדי להדגיש את הסימול המספרי נוכח שמות הימים. בהמשך ההבנה שוקעת ונבנית לגבי ההתאמה המספרית לשיר היום.
סיימנו עם שמשון הדביבון, ובקריאת הספור המוכר והאהוב:
"שפת הסימנים של נעה" מאת נירה הראל:
דבר נוסף שחידשנו היום, היה ההכרות עם פחי המיחזור: למעשה הילדים מכירים את פח המיחזור של הניירות. היום הזדמנה לנו הזדמנות נהדרת להכיר את פח המיחזור של הפלסטיקים, בזכותו של עידו טל, שהביא שפע בקבוקים למיחזור.
שוחחנו על החשיבות של המיחזור, על השמירה על הסביבה, ועל הפחתת כמויות הזבל בסביבתנו.
מפגש הבוקר: שוב נכנסו הילדים למפגש בקפיצה על רגל אחת, לקחו את שמם, והחזירו אותו לפי ההבדל במינים. שרנו שירי בוקר מוכרים ונעימים, כאשר הילדים מציגים את רובם בכישרון גדול, ובעיקר בהנאה גדולה, הצגנו את ההצגה על פי הספור "השיר ואני הולכים לגן", וסיימנו עם הפולקה של לורנס וולק, עימה פעלנו במרחב במספר אופנים.
הדרך האחרונה בה פעלנו היה בסגנון תחרותי מעט, שבו אנו שואפים עוד להשתפר:
הילד הראשון שיושב בקצה המפגש קם להסתובב, ומזמין את זה שיושב לידו. לאחר שהם מטיילים מעט ביחד, הם נפרדים בנפנוף, הראשון חוזר לשבת, והנבחר לטייל עימו בוחר בזה שיושב מצידו השני, והכל חוזר. המטרה שהצבתי לילדים היה להספיק לעבור על כל ילדי הגן טרם סיומה של הפולקה להתנגן ... ההספק של היום היה 11 ילדים!
בכלל לא רע בתור התחלה!!
יצירה: המשכנו בתרגול הגזירה וההדבקה.
מפגש צהרים: התחלנו עם השיר האהוב: "שיהיה לנו טוב", המשכנו עם שיר ימות השבוע ("ביום ראשון כולם הולכים לגן ..."). לאחר מכן הזמנו את שמשון הדביבון לבוא ולבקר את הילדים, ולהעניק לכל אחד חיבוק ונשיקה – והכי כיף – לקבל מהם אהבה גדולה!! סיימנו בקריאת הספור:
"האריה שאהב תות" מאת תרצה אתר.
יום ג – מפגשון: התחלנו את היום בשגרת הבוקר הנעימה והמוכרת שלנו עם המון פרצופים מחייכים ושמחים! שמחנו לקבל אלינו 2 ילדים חמודים חדשים:
יובל ורואי, אשר הצטרפו באופן רישמי לקבוצתנו! ברוכים הבאים!
בנוסף ליובל ולרואי נוסף לנו שולחן , הוא שולחן מספר 4 (שאלו את הילדים: אצלנו השולחנות ממוספרים לנוחיותנו).
שגרת הבוקר שלנו התחילה בשיחה על הבוקר היפה שעבר עלינו, על הרוגע שמורגש הרבה יותר מאתמול, על המוצצים שנעלמו לגמרי כבר מהכניסה לגן (עד אתמול היו ילדים שעד המפגשון היו עם המוצץ, ושמחתי לראות שמיוזמתם כולם נפרדו ממנו הרבה קודם המפגשון!! כל הכבוד!!).
בחרנו תורני בוקר, ספרנו עד 20, עדכנו את התאריך העברי, וכמובן באותה נשימה שרנו את השיר "בתשרי נתן הדקל", כשאנו עוברים ביחד על השלטים המציינים את חודשי השנה העברית, אשר הילדים מכירים היטב בשלב זה. בדקנו בלוח השמות מי נמצא ומי חסר, והיה נפלא לראות ש כ ו ל ם הגיעו היום!!
עברנו על לוח ימות השבוע, ושרנו את שיר ימות השבוע המוכר מערוץ "הופ".
אחד הילדים הביא שקית מלאה בחומרי מיחזור נהדרים, וביחד הפרדנו אותם לפחים המתאימים! כל הכבוד ותודה על שיתוף הפעולה!! אנא הרבו בהבאת חומרי מיחזור לגן!!
מפגש הבוקר: כרגיל נכנסו הילדים לגן משולחנות ארוחת הבוקר (ובהתאמה למי שסיים את קערת הסלט שבשולחן ראשון וכו') בקפיצה על רגל אחת, ובלקיחת השם מלוח השמות. היום הילדים החזירו את שמם ללוח לפי סוג המנעלים שנעלו על רגליהם.
שרנו את שירי הבוקר, והילדים הציגו אותם בצורה מקסימה לכל הדעות. הצגנו כמובן את ההצגה האהובה: "השיר ואני הולכים לגן", וכשהגיע תורה של הפולקה מאת לוֹרֶנְס ווֶלְק – הילדים הוכיחו לי שהם רק משתפרים עם הזמן, ובפעם הראשונה הספקנו היום 13 ילדים, ובפעם השנייה הספקנו כבר 15 ילדים!! כל הכבוד!!
יצירה: המשכנו בתרגול הגזירה וההדבקה.
מפגש צהרים: התחלנו את המפגש עם הדיקלום: "שני אורחים לי בחלון", המשכנו עם שיר ימות השבוע ("ביום ראשון כולם הולכים לגן ..."), וסיימנו גם היום בקריאת ספור:
"לקוף יש בעיה" מאת ג'וליה דונלדסון .
יום ד– מפגשון: בוקר חדש ויפה התחיל שוב, ועימו הגיעה השגרה הנעימה המוכרת לכולם היטב.
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו כרגיל בקפיצה על רגל אחת, כאשר האימרה "מי שמנסה בסוף מצליח" משמשת את כולם, ואכן כולם פועלים לפיה ובהתרגשות גדולה על כל הצלחה!! איזה יופי!!
המשכנו עם שירי בוקר עליזים, שאת חלקם הציגו הילדים, והיום הילדים שברו שיא בתחרות על פי הפולקה של לורנס וולק: 16 ילדים הצליחו להציג במהלך שמיעת הפולקה!! ובאיזו חינניות זה נעשה!!
יצירה: המשכנו בתרגול הגזירה.
מפגש צהרים: התחלנו עם הספור: "הבלון הכחול" מאת נורית יובל, וסיימנו עם שיר ימות השבוע:
"ביום ראשון כולם הולכים לגן".
יום ה – מפגשון: שפע של מיחזור הגיע הבוקר לגן – והשמחה – שימחתי! – ביחד איתו!
תודה לכולכם על שיתוף הפעולה!! כמובן שקודם התייחסנו לכל מה שהגיע, וכל ילד שהביא שקית מלאה – בא לידי, וביחד בררנו מה שייך לאיזה פח מיחזור, ומיינו ביחד עם הילדים בהתאם.
המשכנו בשגרת הבוקר הנעימה שלנו.
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו לגן כרגיל בקפיצה על רגל אחת ובלקיחת השם, והיום החזירו את השם בסגנון חדש: המטרה היתה לתרגל מנייה באוזני הילדים (מנייה עד 10): מניתי את הילדים אחד אחד, וכשהגעתי למספר "10" – אותו ילד עשירי קם כדי להחזיר את שמו בקפיצה על רגל אחת!! השמחה היתה רבה מאוד!
בהמשך מניתי עד 7 וגם עד 5 לשם הגיוון, וההמשך היה באותה השיטה.
היום לימדתי את הילדים שיר בוקר חדש ומלא נשיקות ואיחולי "בוקר טוב" לדברים שונים (השיר כתוב למטה – להנאתכם), וכמובן שרנו את שירי הבוקר המוכרים, וגם השגנו שיא חדש עם הפולקה של לורנס וולק – היום 18 ילדים הספיקו לצאת בריקודים ...
יצירה: היום הזמנתי את הילדים – בקבוצות קטנות – לשולחן היצירה לצבוע בצורה מובחנת: כל ילד קיבל דף עם ציור של ענן, אותו חילקתי ל- 3 חלקים. היה עליהם לבחור 3 צבעי גואש מאלה שהיו על השולחן לפניהם (ולהקפיד כמובן על כל מכחול שיהיה שייך לצבע אחד בלבד), ולצבוע כל חלק בצבע אחר. המטרה המשנית היתה ההקשבה להוראות מילוליות בלבד, ולעקוב אחריהן. עבדתי בקבוצה קטנה בכוונה, על מנת לסייע לכל ילד שהיה זקוק לעזרה, ולאפשר יחס אישי לכולם. את העבודות תוכלו למצוא ממחר בצהרים בקלסרי הילדים.
מפגש צהרים: התחלנו עם השיר האהוב: "שיהיה לנו טוב", והמשכנו עם פולקה חדשה!!
את הפולקה הזו כתב גֶ'יימְס לָסֶט, ולצליליה הזמנתי 4 ילדים בכל פעם להציג את צעדיה, שמדגישים את משמעות המילה "פולקה" – ריקוד בצעדים קטנים. היה מקסים ומשעשע מאוד ...
סיימנו עם קופסת ההפתעות, מתוכה יצא שמשון הדביבון לברך את הילדים ולחבקם (ולקבל המון אהבה בחזרה), אלא שהפעם הביא איתו את חברתו חיפי החיפושית, אשר אוהבת להתחפש לחיפושית ששמה יוכבד. השמעתי להם את השיר "החיפושית יוכבד", ולצליליו הופיעו שמשון וחיפי להנאת הילדים.
מחר – קבלת שבת ראשונה בכיכובם של אגם ושל אייל!!
אחת שתיים שלוש
שלום אומרות שתי הידיים
שלום אומרות גם הכתפיים
שלום אומרות שתי הברכיים
שלום אומרות כפות רגליים
הידיים מוחאות 1 2 3
הכתפיים כך נעות – 1 2 3
הברכיים כופפות – 1 2 3
הרגליים כך רוקעות – 1 2 3
יחד נעמוד בנות-בנים
נושיט הרגל לפנים, נושיט הרגל לאחור
על שיווי משקל נשמור
הידיים מוחאות 1 2 3
...
בוקר טוב חדש
בוקר טוב חדש זהוב כמו הדבש
בוקר של צלילים לגן מתגלגלים
מנגינה מתגלגלגת למעלה ולמטה
ציוץ של צפורים ..
וזמזום דבורים ...
צליל של צופרים ...
צחוק של חברים ...
בוקר טוב חדש זהוב כמו הדבש
בוקר של צלילים לגן מתגלגלים
מנגינה מתגלגלגת למעלה ולמטה
צליל של נשיקה
היא כה מתוקה
אמא'לה נתנה
לי במתנה
בוקר טוב חדש זהוב כמו הדבש
בוקר של צלילים לגן מתגלגלים
מנגינה מתגלגלגת למעלה ולמטה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה