יום שבת, 8 באוקטובר 2011

שבוע #4 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר (תאריך עברי, בחירת תורני בוקר – היום התחלנו סבב חדש!, לוח שמות),

אשר במהלכה זכינו לקבל שפע חומרי מיחזור נהדרים, וגם לשמוע חוויות מהשבת היפה שעברה על הילדים: ילדים רבים סיפרו בעל פה, ואחדים (תודה על ההשקעה שלכם, ההורים), שלחו עם הילדים פתק, וכתבו היכן היו ומה עשו:

יהונתן נסע אל סבו וסבתו, ונהנה משבת עם ג'חנון וקובנה. ביקשתי ממנו להביא קצת גם בשבילי בפעם הבאה...

שמחתי לדעת שבהמשך השבת פגש את אחד מחבריו לגן, את רואי, בפארק!

שני סיפרה על סוף שבוע בעין פרת שליד ירושלים.

יובל סיפר על טיול אופניים, טבילה בבריכה פיקניק מהנה.

איזה כיף! הילדים שמחו לשתף, רבים מהם סיפרו בעצמם, והחוויה היתה טובה לכולנו!!

מפגש הבוקר: היום נכנסו הילדים למפגש בפיסוק-סגירה! התחלתי לשנות את סגנון הכניסה, על מנת לאפשר לילדים ניסיונות חדשים, התנסויות חדשות. הילדים מאוד אוהבים את הכניסות למפגשים, ומאמצים לליבם כפי שקיויתי את האימרה: "מי שמנסה – בסוף מצליח". שוב לקחו הילדים את השמות, והניחו אותם מתחת לכסאותיהם. נחזור אליהם עם שיר צבעי החולצות בסוף המפגש.

התחלנו ישר עם השיר "שיהיה לנו טוב", ולאחריו שוחחנו שוב על חגי תשרי, מנינו כמה ימים נותרו עד לסוף חודש אלול ולתחילת חודש תשרי, שוחחנו על 4 החגים "המקשטים" את תחילת השנה, על התפוח בדבש, על הרימון, על כרטיסי הברכה (שגם סיפרתי להם שבקרוב נכין בעצמנו!!). ואז לקחתי את הרימון שהראיתי להם עוד בשבוע שעבר, וחציתי אותו לעיניהם. איזו התרגשות!! עברתי ילד-ילד, הרחנו, נגענו, ראינו, ולבסוף – כמובן – טעמנו מהגרגרים מלֹא הכפית! הילדים אהבו ברוב רובם הגדול את הרימון, ועשיתי סיבוב טעימות נוסף...

המשכנו עם שירי החג שכבר הכרנו: "שנה הלכה שנה באה", "בראש השנה", "מתנה לראש השנה" – שיר זה הילדים הציגו כרגיל. חידשנו עם שיר נוסף שנקרא "שנה חדשה מתחילה", והמחשנו אותו בתנועות מלוות, שמתרגלות בנוסף לחוויה הנוצרת מההשתתפות הפעילה בשירת השיר – את חגורת הכתפיים.

בסוף המפגש החזרנו את השמות ללוח עם שיר צבעי החולצות, החזרנו גם את הכסאות בזהירות רבה, ויצאנו לחצר.

יצירה: המשכנו בגזירת התפוח אותו צבענו בשלושה צבעים בצורה מובחנת בשבוע שעבר, והדבקנו אותו על גבי בריסטול צבעוני. הילדים מתרגלים את השימוש במספרים, מקפידים על קוי הגזירה, מחזיקים את המספרים עם האגודל מופנה כלפי מעלה, ולומדים להעזר בידם השנייה כ"תומכת גזירה".

מפגש צהרים: כמובטח עוד מיום שישי, הוצאתי מקופסת ההפתעות שלי את חיפי החיפושית, שיצאה בשמחה לפגוש בילדים, וגם הסכימה להתחפש ליוכבד, ולשיר לילדים את השיר המוכר והאהוב.

סיימנו עם ספרה הידוע של לאה גולדברג: "דירה להשכיר". סיפרתי לילדים, כי בתוך ספר זה ישנם בעצם 3 סיפורים, ורק לראשון (אותו קראנו היום) קוראים "דירה להשכיר", ושבהמשך השבוע נקרא את כולם.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוזיקה עם איריס.

מפגש הבוקר: גם היום נכנסו הילדים בקפיצות פיסוק וסגירה, לקחו את שמם, והניחוהו מתחת לכסאם.

התחלנו עם כמה משירי הבוקר האהובים עלינו, ואז הראיתי להם 3 תפוחים בצבעים השונים: אדום, ירוק וצהוב. הילדים נגעו בהם, הביטו, הריחו, מיששו.

לאחר מכן הזמנתי את שני, אשר הביאה היום לגן שופר, והראינו לילדים אותו. סיפרתי לילדים ממה עשוי שופר אמיתי, וגם הדגמתי להם בעזרת השופר העשוי פלסטיק של שני, את סוגי התקיעות השונים: תקיעה, תרועה ושברים. היתה זו הזדמנות נהדרת לספר לילדים מהי מטרתו של כלי נהדר ויהודי זה בבית הכנסת לקראת חודש תשרי: על תפקידו בראש השנה ועל תפקידו ביום הכיפורים.

המשכנו עם שירי החג המוכרים, וגם השמעתי לילדים יצירה מקסימה:

הפתיחה של "וואלס הקיסר" מאת יוהן שטראוס.

טרם השמעת היצירה הסברתי להם, שליצירה יש רק מנגינה ואין מילים, אולם הכנתי אותם, שהיצירה תדבר בשפתה (שפת הקצב) ובעצם נשמע אותה אומרת לנו משהו. האזנו ליצירה, הרגשנו את המקצבים, והוספתי את המילים בדיוק לפי המקצבים: "נברך שנה טובה". הילדים היו מוקסמים מהשינויים היפים בעוצמת הקול, מהמקצבים המושכים, וביקשו להשמיעה מספר פעמים.

לסיום החזרנו את השמות לפי שיר צבעי החולצות!

יצירה: המשכנו בגזירת התפוח. אני מקפידה לעבוד עם כל ילד בקצב האישי שלו, כאשר מטרתי ללמד את כולם את אומנות הגזירה המדוייקת בצורתה הנכונה, ואני מאמינה שחשוב להקדיש לזה זמן וסבלנות כלפי הילדים.

לכל ילד קצב משלו, שעלי לכבד.

מפגש צהרים: התחלנו עם הכרת מפת המדינה: הצגתי בפניהם את המפה, אותה הם בעצם כבר מכירים מהיום הראשון בגן. שוחחתי איתם על חשיבות המדינה עבורנו, מהי בעצם המילה "מדינה" עבורנו – כעם, כבודדים וכיהודים, ובעזרת שיר בוקר מסויים שמאוד עוזר לי לשרת את מטרת הרעיון של צפון ודרום (או למעלה ולמטה, לצורך העניין), הדגמנו היכן נמצא צפון המדינה והיא דרומה. כמובן התעכבנו על הכרת מרכז הארץ, תוך השמת דגש על מרכז המדינה – הנקודה החשובה ביותר – הלא היא עיר בירתנו, ירושלים!

ראינו היכן נמצאת הכנרת, ושוחחנו על תפקידה וחשיבותה. שוחחנו על ים המלח, ועל ייחודו העולמי.

הכרנו את אחד מהשכנים שלנו – הים התיכון! וכן את השכן הדרומי: ים סוף.

החל ממחר בבוקר נקפיד להביט במפה, ולברך בברכת "בוקר טוב" את כל האתרים שנלמד לזהות במפה ולהכיר.

סיימנו בקריאת הספור השני בספר: "דירה להשכיר" מאת לאה גולדברג: "כך ולא כך".

יום ג מפגשון: שגרת בוקר מלאה במיחזור, ולשגרה הוספנו היום כמתוכנן את ברכת "בוקר טוב" לאתרים השונים אשר הכרנו אתמול במפת המדינה: הוד השרון, ירושלים בירתנו, ים המלח, הכנרת, הים התיכון וים סוף.

עומר הביאה ספר חמוד לגן, אותו שמחתי להקריא לילדים: "מי חמוד של אמא?" מאת מייקל בְּרוֹד הוסף לסל את מי חמוד של אמא? / מייקל ברוד.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו היום לגן בקפיצה ברגליים צמודות, והפעם לא לקחו את שמם מלוח השמות, מאחר והמפגש היה קצר מן הרגיל לרגל יציאתנו לטיול המיחזור הראשון!

הצגנו את השיר האהוב "מתנה לראש השנה" (כמה יפה הילדים יודעים לשיר את השיר... פשוט להתעלף מהם), האזנו ל"וואלס הקיסר" מאת יוהן שטראוס, וחשנו בשפת המוסיקה שמדברת במקצבים.

הצגתי בפני הילדים שיר חדש ומקסים, שמספר על הקניות שיש לערוך לקראת ארוחת החג. לצורך הצגת השיר הכנתי עגלת סופר, תפוח מפינת המשפחה, רימון, צנצנת דבש (מפלסטיק) ו... ראש של דג עשוי מבריסטול. צירפתי לכבודה רשימת קניות, אשר הפריטים בה כתובים וגם מצויירים, ו ... התחלנו לשיר ולהציג.

השיר זכה כצפוי להצלחה מיידית, והילדים הציגו אותו בצורה מקסימה ומתוקה!!

היתה זו הזדמנות לשוחח על הברכה: "שנהיה לראש ולא לזנב". שם השיר: "נלך לחנות".

סיימנו עם השיר החדש: "שנה חדשה מתחילה".

ואז יצאנו לטיול מיחזור, לאחר שהסברתי לילדים את החשיבות ואת הצורך בהליכה מסודרת בזוגות. אין ספק שייקח לילדים מעט זמן להתרגל לצעדה הזו, אולם זו רק תחילת השנה, וניתן להם את הזמן הדרוש לכך בשמחה.

יצירה: סיימנו בשעה טובה את גזירת התפוח, ומחר נתחיל בהכנת כרטיסי ברכה מיוחדים.

מפגש צהרים: חילקתי לילדים מקלות הקשה, ולמדנו כיצד מקישים בצורה מסודרת ובעיקר לא מסוכנת במקלות. למדנו להרחיק את המקלות מגוף החברים היושבים לידינו, ולשמור עליהם רחוקים גם מפנינו. השמעתי לילדים שיר, אשר אמנם היו לו גם מילים ולא רק מנגינה, אבל הסברתי להם שגם לשיר יש קצב משלו, ושעלינו להקשיב לקצב, ולהקיש בשפת המוסיקה. שם השיר: "במקלות נברך".

יום ד מפגשון: שגרת בוקר + ברכת בוקר טוב למפת המדינה...

מפגש הבוקר: מפגש קצר אך שמח, שהסתיים לצורך קיום חוג היוגה, שבא להעביר לילדים המדריך גיא:

הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, לקחו את שמם מלוח השמות, והניחו אותו מתחת לכסאם.

שרנו משירי החג, הצגנו את ההצגה "מתנה לראש השנה", פעלנו על פי "ואלס הקיסר" מאת שטראוס, ולאחר שהחזרנו את השמות לפי שיר צבעי החולצות, יצאנו לחצר (מחצית הקבוצה) וגם לחוג יוגה (המחצית השנייה).

יצירה: היום קישטו הילדים בצביעה מגזרת נייר של יונת שלום לבנה. לאחר צביעתה, הדביקו לה עין, איגרת קטנה שבה כתוב "שנה טובה", ומחר יכינו לה גם "כנפיים" (מדף עליו יציירו, ואותו נקפל לכדי צורת מניפה).

את היונים תוכלו לראות החל מיום שישי מקשטות את הגן.

מפגש צהרים: לאחר שחוג היוגה הסתיים בשעה 11:30, סידרו הילדים את החצר, ונכנסו למפגש קצר, מסכם: הראיתי לילדים את המגזרות של הילדים שהספיקו להכינן, וגם איך נראית התוצאה הסופית.

סיימנו בהצגה החדשה: "נלך לחנות". מייד לאחריה ישבנו לארוחת הצהרים.

לאחר ארוחת הצהרים נכנסנו למפגש הצהרים, ובו קראתי להם את הספור השלישי מתוך הספר "דירה להשכיר" מאת לאה גולדברג: "מעשה בשלושה אגוזים".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר נעימה, אשר התחלנו אותה עם המנהג החדש שלנו: שכל ילד המביא חומרי מיחזור – מראה לי או מספר לי עליהם, ואחראי לבדו להשליכם לפחי המיחזור המתאימים. הילדים כבר הבוקר לקחו על עצמם מאוד ברצינות את התפקיד העצמאי, ועשו זאת על הצד הטוב ביותר!! כל הכבוד!!

מפגש הבוקר: מייד לאחר ארוחת הבוקר, הגיע רב חביב, אשר סיפר לילדים על השופר, הראה להם סוגים שונים של שופרים, וגם תקע לדוגמא, להנאתם הרבה!! מאחר והקדשנו כמה ימים השבוע לשיחה על השופר, על סוגי התקיעות ועל איך שהן נשמעות – הילדים התענינו הרבה יותר, ונהנו מאוד מהביקור.

לאחר ההדגמה, הזמנתי את הילדים לפי סדר ישיבתם לקום ולגשת ללוח השמות בפיסוק וסגירה, לקחת את שמם ולהניחו מתחת לכסאם. בסוף המפגש החזרנו את השמות לפי שיר צבעי החולצות.

במהלך המפגש שרנו שירי חג, הצגנו הצגות, וגם לימדתי את הילדים שיר חדש, המשלב כלי נגינה:

תופי מרים ופעמונים: חילקתי את הילדים לשתי קבוצות שוות: קבוצה אחת קיבלה פעמונים, וקבוצה שנייה קיבלה תופי מרים. על פי השיר יש לכל קבוצה הזדמנות לנגן נגינת סולו בכלי נגינתם, ועליהם לדעת מתי לנגן ומתי לעצור, ומתי לנגן ביחד. התאמנו על כך מעט – ללא המוסיקה ואיתה, ונהננו מאוד!

יצירה: המשכנו להכין את יוני השלום, ומחר, יום שישי, נסיים להכינן. להנאתכם היונים תלויות בכניסה לגן על גבי חוט התלוי באויר.

מפגש צהרים: התחלנו עם שיר ראש השנה, המשכנו עם ההופעה המקסימה על פי "ואלס הקיסר" מאת שטראוס, וסיימנו בהופעת הילדים בעזרת מקלות ההקשה על פי השיר: "במקלות נברך".

מחר – קבלת שבת ראשונה בכיכובם של דור ושל יהונתן!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה