יום שלישי, 3 בנובמבר 2009

שבוע #9 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: התחלנו שבוע חדש ויפה עם ברכות למפת המדינה ולאתרים השונים שהילדים כבר מכירים! מאחר וראיתי בחוויות השבת טיול בגולן (ראו בהמשך) הראיתי להם היכן נמצא הגולן, והזכרתי להם איזו מדינה גובלת איתנו בצד זה, הלא היא סוריה. לצערנו זכרנו כי היא "ברוגז" איתנו...

שמחנו ב"אוצרות המיחזור" שהביאו חלק מן הילדים, וכמובן שמנו כל פריט בפח המיועד.

הילדים סיפרו בשמחה על חוויות השבת שלהם, מה שבאמת עניין את כולם:

אמיר ואלית טיילו ברמת הגולן וישנו באוהלים אינדיאנים, והחוויה הזו ללא ספק השאירה עליהם חותם, מאחר והם הרבו לפרט ולספר לנו על כך. כמו כן ביקרו במפל השחור ונחל מג'רסה.

אורי סיפר על מסיבת בר מצווה בבית כנסת, והביא שפע סוכריות לכבד בהן את חבריו. מזל טוב!

טל ביקר בקיבוץ גבעת חיים במקום שנקרא "לגעת בחיות", שם ראה בעלי חיים רבים וגם ליטף אותם. שמחנו שהביא נוצות מעניינות שבמפגש הצהרים הפכו לתערוכה, וניתן היה לגעת בנוצות ולהרשם מיופיין.

אלה הביאה תמונות יפיפיות מטיול משפחתי בים המלח, מהן יכולנו להתרשם מהחולות הרבים שיש בנגב, וכן כמובן מהים עצמו. היא הביאה גם אבנים וגביש מלח, שהפכו במפגש הצהרים חלק מהתערוכה, להנאת כולנו.

המשכנו בשגרה של התאריך העברי, הלוחות השונים וכמובן בדיקת מצב מזג האויר, שבבוקר היה נאה לגמרי!

מפגש הבוקר: התחלנו נושא חדש של צבעים, וכבר במפגשון הראיתי להם את צבעי הבסיס, ושוחחנו מאילו צבעים נוצרים הצבעים החדשים. היה פשוט מקסים!

למפגש נכנסו הילדים בהתמסרות בכדור, מה שהיה מוצלח מאוד, שכן הילדים כבר מכירים את הכללים, ותופסים יפה את הכדור וגם מוסרים אותו נפלא!

את השמות החזרנו ללוח השמות עם שיר צבעי החולצות כמובן, ומייד לאחריו שרנו שירי בוקר וגם התעמלנו.

המשכנו עם שלטי ימות השבוע כמובן בליווי השיר המוכר היטב, ובסיומו סידרו הילדים תוך עזרה הדדית את שלטי ימות השבוע על גבי הלוח.

המשכנו עם השיר "בתשרי נתן הדקל" גם כן עם השלטים המציינים את חודשי השנה, שהונחו על הרצפה, אז הוזמנו 3 ילדים שקיבלו גלילי נייר ארוכים, והפכו ל"מצביעים" תוך השמעת השיר.

לאחר מכן שוחחנו על הצבעים השונים המרכיבים ביחד צבעים חדשים, וגם הדגמתי להם זאת עם צבעי גואש על גבי דפי נייר גדולים.

לאחר ההדגמה שהיתה מלהיבה מאוד עבור הילדים, התרגשנו עוד יותר כשהזמנתי זוגות של ילדים לערבב צבעים על פי שירהּ של דתיה בן דור ("באמצע היום הצבע ה..."). ההופעה היתה פשוט מקסימה, וכמובן מייד הבטחתי שנשיר שיר זה בצירוף הצבעים מידי יום, כך שכולם ישתתפו בסופו של דבר!

זמן חצר ויצירה: כל מי שהתעניין בא לנסות ולערבב בעצמו צבעים שונים, ולראות כיצד נוצרים צבעים חדשים! הפעילות כל כך הלהיבה את כולם, שילדים נוספים באו, ולאחרים נאלצתי להבטיח שמשיך זאת מחר!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאו הילדים לדשא, ושוב לא ראו חלזונות. מקווה שהם יחזרו עם התקררות מזג האויר... הם כן שמו לב שמזג האויר מעט השתנה, והפעם הפך למעונן חלקית, כשחלק מהשמים היו מכוסים בעננים וחלק נשארו כחולים ויפים. לאחר חלוקת הפרי (מֵלון!) חילק אורי את הסוכריות להנאת כולם!

במפגש עצמו ערכנו תערוכה של כל הפריטים עליהם סיפרנו במפגשון (מחוויות השבת), שוחחנו מעט על חוויות היום, ו... הסתיים לו היום.


יום ב מפגשון: היום סיימנו סבב נוסף של תורני הבוקר, ומחר נתחיל סבב חדש! שגרת הבוקר הנעימה המשיכה גם היום, ולאחרי ארוחת הבוקר הגיעה איריס לערוך לילדים חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה החלטנו הילדים ואני לקפוץ על רגל אחת לכיוון לוח השמות, והפעם הכנתי שני מסלולים: האחד: קפיצה על רגל אחת בתוך חישוקים, והשני: מסלול פתוח לקפיצה על רגל אחת.

כל ילד היה יכול לבחור בעצמו את המסלול, כשאני משתדלת לכוון מה מתאים לכל אחד.

היה מלהיב מאוד! כמובן השמות הוחזרו אחר כך בליווי שיר צבעי הבגדים.

שרנו שיר בוקר מקסים שהילדים אוהבים מאוד, והצגנו שוב את שיר ימות השבוע בליווי השלטים.

סיימנו את המפגש עם השיר "כך נולד הצבע ה..." של דתיה בן דור בהתאם לנושא הצבעים שהתחלנו אתמול.

נזכרנו קודם אילו צבעים אפשר לערבב ביחד כדי לקבל צבעים חדשים, ולאחר מכן הזמנתי ילדים לערבב את הצבעים על פי השיר.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר דגנית הזמינה ילדים לבוא ולערבב צבעים כפי שעשינו אתמול, ואני המשכתי בינתיים במבדק החשבוני.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים התפנקו הילדים שוב עם מלון מתוק וטעים וגם עם וופלים מתוקים, ורק לקראת החזרה למפגש מצאו כמה ילדים בחצר חילזון גדול ורדום מאוד ... מקווה שמחר נוכל להתייחס אליו ולנסות להעיר אותו.

במפגש שרנו שוב את שירה של דתיה בן דור והפעם עם שלטים העשויים מנייר צלופן, שכששמים אותם האחד על השני ניתן לראות את מיזוג הצבעים. ערכנו הצגה נחמדה.


יום ג מפגשון: התחלנו בוקר יפה עם התרגשות לנוכח "אוצרות המיחזור" שאתם ממשיכים לשלוח! כל הכבוד! בשבוע הבא נערוך טיול מיחזור, ונשליך באופן ידידותי לסביבה את כל האוצרות.

כמובן המשכנו עם שגרת הבוקר: ברכנו את מפת המדינה על מקומותיה השונים בברכת "בוקר טוב", בדיקת מזג האויר, בחירת תורני הבוקר הראשונים לסבב החדש + ספירה עד 20 בקול רם ובשקט, עדכון התאריך העברי, מנינו בלוח המנייה ובדקנו נוכחות בלוח השמות.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש תוך כדי התמסרות בכדור: הגענו למצב נפלא בו הילדים די שולטים בתפיסת הכדור ובזריקתו בחזרה אלי, וממש נהניתי לנהל משחק התמסרות קצר עם כל ילד, כשנדמה לי שהילדים נהנו לא פחות ממני! את שמותיהם אשר לקחו לאחר המשחק החזירו ללוח עם שיר צבעי החולצות.

לכבוד מזג האויר המעונן חלקית שקידם את פנינו היום בחצר ובדשא, ולכבוד זה שהילדים קידמו את פני בחוץ עם השיר "עננים" כדי לסמל את מזג האויר – התחלנו את המפגש עם השיר הנפלא של להקת "הכל עובר חביבי", ולאחריו שרנו שיר בוקר ("כך כל בוקר השעון") וגם שיר קצב ("נתופף על הגוף") מדהים, שהילדים אוהבים מאוד, ושמפתח מאוד אצל כולנו את חוש הקצב תוך שמירה על תיאום אוזן-יד או עין-יד.

המשכנו עם שלטי חודשי השנה העברית, כשאנו מנהלים דיון פורה והדדי מאוד מה מתרחש בכל חודש. התרשמתי מאוד מהמידע שהילדים העבירו. דיון זה התנהל באופן חריג ללא הצבעה, כדי לאפשר לילדים התבטאות חופשית יותר.

לאחר הדיון שרנו את השיר עם גלילי הנייר הארוכים (הוזמנו 3 ילדים לצורך העניין).

סיימנו עם הריקוד : "סובבו", כשהפעם חילקנו את השיר ל- 4 חלקים ואת הילדים ל- 4 קבוצות, כשלכל קבוצה ניתנה הזדמנות לקום ולרקוד בתורה. המטרות היו כמובן ההמתנה בתור, התנהלות בקבוצה תוך שמירה הדדית על המעגל והריקוד עצמו, שמתרגל מאוד מוטוריקה גסה וכיווניות תנועה.

זמן חצר ויצירה: בחצר הזמנתי ילדים נוספים לשחק את המשחק החשבוני לצורך מעקב שלי אחרי הכרתם את המספרים מ- 1 ועד 10 ויכולתם למנות. התאמה שלהם בין כמות למספר מתאפשרת כמובן רק בקרב הילדים אשר מזהים את הספרות.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים התפנקו הילדים על הדשא עם עוגיות "פתי בר" שהביא הראל לכבד בהם את החברים, וכן בתפוחי עץ אדומים ועסיסיים.

את המפגש הקדשנו לנושא הצבעים: התחלנו עם כמה ילדים שהוזמנו לערבב לפי רצונם את הצבעים הדרושים לקבלת הצבעים שלמדנו: ירוק (שילוב של כחול וצהוב), כתום (שילוב של אדום וצהוב), סגול (שילוב של אדום וכחול, אבל הוספנו גם לבן כדי לקבל סגול בהיר וידידותי יותר), אפור (שילוב של שחור ולבן), ורוד (שילוב של אדום ולבן).

זה היה מהנה מאוד, ומעל ל"ענן" הצבע שיצר כל ילד כתבתי את שמו.

המשכנו עם שירהּ של דתיה בן דור בשילוב הילדים שמערבבים צבעים (בטח כבר ראיתם את התערוכה התלויה באויר עם יצירות הילדים במפגשים), וסיימנו עם אותו השיר בליווי השלטים, שעובד יותר על שימת לב למילות השיר ולהתנהלות בהתאם למושר בו.

המפגש היה עליז מאוד וצבעוני מאוד!


יום ד מפגשון: התחלתי את הבוקר עם שיר מתקופת ילדותנו שהופתעתי לגלות שהילדים לא מכירים, והחלטתי להכיר להם אותו היום: השיר בשירתו של מייק בורשטיין "היפו היפי".

השיר זכה להצלחה מיידית בלחן המקסים והמושך שלו, והשיר עצמו שהיה משעשע מאוד (סיפרתי להם מילולית אחר כך את הספור). להיט מיידי בגן!

האזנו לו פעמיים, ועוד כמה פעמים במהלך היום, והוא קיבל מעמד של כבוד לפחות כמו השיר שאנו מקשיבים לו מידי בוקר בהתארגנות לקראת ארוחת הבוקר: "בזיק ויויו"...

לאט לאט אכיר להם שירים נוספים מפסטיבלי שירי הילדים של ילדותנו.

כמובן שהמשך הבוקר היה כנהוג במפגשונים.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בשתי רגלים בתוך חישוקים שהיו רחוקים מעט האחד מן השני, דבר שהילדים אוהבים מאוד! הוירטואוזיות שלהם והיכולות המוטוריות השתפרו מאוד וקצרו תשואות בכל פעם מחדש! השמות שנלקחו מהלוח לאחר הקפיצות הוחזרו כרגיל עם שיר צבעי החולצות.

לאחר מכן ערכנו חידון אורייני: השמעתי לילדים צלילים שונים, והילדים היו צריכים לזהות את האות שמשמיעה צליל זה. לאחר מכן הקשיתי במעט ואמרתי להם מילים שונות ומשונות, כשהילדים היו צריכים לשים לב במיוחד לאות הראשונה, ולזהות אותה.

המשכנו עם שירי בוקר אותם הציגו הילדים בקבוצות קטנות, וכרגיל ערכנו את ההצגה הצבעונית על פי שירה של דתיה בן דור בנושא הצבעים.

זמן חצר ויצירה: המשכתי וסיימתי את המבדק החשבוני. גיא המורה ליוגה הגיע והעביר שיעור מעניין וכייפי לילדים בנושא הסתיו.

מפגש הצהרים: מאחר והילדים התלוננו לאחרונה שאיננו קוראים סיפורים, הכנתי ספור מקסים שמסתבר שלא רק אני לא הכרתי אותו – אלא גם הילדים, מה שהוסיף לעניין של כולם. כמובן שמייד ביקשו כמה ילדים לקרוא בהזדמנות ספורים שהם אהבו, וכבר הכנתי למחר שניים שהם ביקשו.

קראנו ספור מאת הסופרת נירה הראל: "מפתח הלב" , שספר בצורה מקסימה על צרור המפתחות של אבא וקורותיו ... הספור כבש את כולנו.


יום ה מפגשון: כל כך התרגשנו להתחיל את היום עם מזג אויר מעונן וקריר, שהתפתח כל כך מהר לכדי גשם ורוחות עזות! כל שגרת הבוקר סבבה סביב מזג האויר, והשארנו את כל החלונות פתוחים וכן את הדלת כדי שנוכל להתרשם ממה שקורה בחוץ. בנוסף גם יצאנו החוצה ומצאנו שפע חלזונות שיצאו לטייל במזג האויר הגשום, מה שרק הוסיף להתרגשות ולשמחה הכלליים!

מנינו וראינו שחיכינו רק 11 ימים (היום יא בחודש חשון, כלומר היום ה- 11 בו) כדי לחוש את החורף שמתחיל בחודש זה.

כמובן גם האזנו ללהיט "היפו היפי" כמה וכמה פעמים במהלך היום ...

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, ועוד לפני שהחזירו את השמות ללוח לפי שיר צבעי הבגדים ניהלנו שיחה שמחה על הברקים והרעמים שנשמעו ונראו, וגם יצאנו לרקד לכמה שניות בגשם וחזרנו מצחקקים ומאושרים!

המשכנו עם שירי בוקר שהילדים הציגו בכשרון רב, ובנוסף גם את שיר ימות השבוע.

זמן חצר ויצירה: מן הסתם היום ויתרנו על היציאה לחצר, והילדים נשארו לשחק בגן. מירב הפעילה את הילדים בפינת המשפחה, ודגנית שיחקה איתם בהתחלה משחקי קופסה ואחר כך הזמינה ילדים לתרגל גזירה ביחד איתי בשולחן אחר.

מפגש הצהרים: לכבוד מזג האויר החורפי התחלנו עם דקלומים סתויים וסיימנו עם הצגה נוספת וצבעונית של השיר : "באמצע היום הצבע ה...".



הורי השבת יהיו: ליאן ואמתי.


מחר, יום שישי נחגוג מסיבת יום הולדת לגיא!

מזל טוב לחמוד ולמשפחתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה