יום חמישי, 12 בנובמבר 2009

שבוע #10 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: הכרנו היום לוח חדש: לוח מזג האויר!! לוח המחולק לימות השבוע, כשבכל יום ניתן להדביק לוחית המתארת את מצב מזג האויר של אותו היום, ולרשות הילדים (או ליתר דיוק, לרשות החזאי הנבחר לאותו היום) ישנם 6 לוחות שונים. הכרנו אחד אחד את הלוחיות, ומאחר ואנו כבר שבועיים מדברים על סוגי מזג אויר שונים, הכל היה מוכר ונחמד לילדים, שהתלהבו מאוד מהתוספת המחדשת למפגשון.

החזאי הראשון שנבחר על ידי היה איתי זלוטניק, והוא יכהן בתפקידו ביומיים הקרובים (כלומר היום ומחר), וביום ג יבחר בעצמו את החזאי הבא. וכך ימשיך הדבר. כל חזאי יכול לבחור 3 עוזרים איתם יצא החוצה לבדוק את מצב מזג האויר, וביחד הם ידונו ויחליטו מה קורה בחוץ, ולפי זה ידביק החזאי את הלוחית המתאימה על לוח מזג האויר. לצורך העניין נחנך לוח החזאים, עליו ארשום מידי יומיים את החזאי הנבחר, כדי שנוכל לברר מי היה ומי טרם, ולאפשר לכולם לכהן בתפקיד החביב הזה.

המשך הבוקר היה שגרה נעימה שכולם כבר מכירים.

מפגש הבוקר: למפגש נכנסו הילדים בקפיצה על רגל אחת, והרעפתי מחמאות רבות על ילדים שהזכרתי לכולם שבתחילת השנה התקשו מאוד או כלל לא הצליחו לקפוץ, וכעת מתחרים על התואר הנחשק "המתכוננים לאולימפיאדה" ... זה כמובן שימח את כולם אותי במיוחד, כי יכולתי להוכיח שוב את נכונותו של המשפט שאני מרבה לומר בגן: "מי שמנסה – בסוף מצליח".

ערכנו חידון אותיות וצלילי אותיות לפני שהילדים החזירו את שמותיהם, ולאחר מכן השמות הוחזרו לפי שיר צבעי החולצות האהוב כל כך. המטרה מבחינתי הושגה בשיר זה: גם ילדים שלא התרשמתי שמכירים את צבעי הבגדים מתחילים לשים לב להבדלים, ולהכיר יותר ויותר את הצבעים בשמותיהם.

אמשיך בשגרה של שיר זה עד אשר אשתכנע שכולם מזהים את כל הצבעים, ובינתיים הילדים אוהבים את השיר מאוד,

כך שמבחינתם זה כיף...

המשכנו עם שירי בוקר אותם הציגה בכל פעם קבוצת "שחקנים" אחרת, וכמובן שרנו והצגנו גם את השיר המתאים לנושא הצבעים: "באמצע היום הצבע ה...".

המפגש הסתיים בשיחה נחמדה מאוד על כך שביום חמישי הבא תפתח ספריית גן יובל – בוגרים.

שוחחנו על החוקים והכללים, הסברנו מדוע הם חשובים, וסיפרתי להם על הטקס שנערוך ביום חגיגי זה.

שוחחנו על חשיבות הבאת תיק הספריה, ועל כללי החזקת ספר, ועל ה"קסם" שנמצא בתוך כל ספר, הלא הוא העלילה המעניינת הסוחפת אותנו לעולם יפה ומרגש של דמיון, ועל התענוג שבהחלפת ספר בכל שבוע ובקריאתו בבית במהלך אותו שבוע.

נמשיך ונדון בכל זה במהלך השבוע הקרוב על מנת להטמיע הכל, ובשמחה רבה נפתח את הספריה ביום חמישי הבא,

ה- 12/11.

טקס החלפת ספרי הספריה יתקיים מידי יום חמישי בזמן המפגשון (חשוב להגיע בזמן אותו היום, אחרת לצערי המאחרים לא יוכלו להבחר לספרנים, וחבל).

זמן חצר ויצירה: היום קיבלו הילדים חצי בריסטול ועליו שתי שלוליות קטנות של צבעים ועליהם היה לנשוף מבעד לקשית כדי ליצור דגמים יפים בצבעים, ובעיקר לראות איך הצבעים מתערבבים ויוצרים צבע חדש.

יצא מקסים! כל ילד יצר 2 צבעים חדשים!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו הילדים מפינוק ששלחה לנו אביגיל גבע, אמה של אלה, "נשיקות" מעשה ידיה להתפאר. הילדים התמוגגו ...

כמובן גם קינחו בפרי, והיום הילדים אכלו בתאבון רב פלחי תפוז!!

את המפגש התחלנו עם שיר סתיו קצבי, "אתמול בצהרים", וסיימנו בקריאת ספור מקסים שהביאה גאיה:

"דנינו הדג מהכנרת" מאת צילה דגון.

הספר איפשר לנו דיון מעניין על מקומות הנמצאים בצפון המדינה חוץ מהכנרת, והילדים אפילו ציינו את לבנון וסוריה שגובלות בנו מצפון, ושאינן אוהדות אותנו...

הספר החביב בעצם לימד על מצוקת המים במדינה, ועל דרכים פשוטות לחסוך במים.

הספר התחבב מייד על כולנו!


יום ב מפגשון: איתי המשיך היום בתפקידו כחזאי מזג האויר, והיום היתה לו עבודה רבה, שכן מזג האויר השתנה פעמים רבות: ממעונן חלקית לגשום, מגשום לסוער, מסוער למעונן וכו' ... אבל נדמה לי שהוא נהנה מכל רגע, וחבריו נהנו להזכיר לו ...

שגרת הבוקר היתה נעימה וזורמת.

הבוקר גם סיפרתי לילדים על עזיבתה של דגנית, ושוחחנו על כך שנאחל לה ביום שישי הצלחה ונראה לה כמה אנו אוהבים אותה!

קיבלנו באופן רישמי את טל, הסייעת החדשה, לקבוצתנו, ונראה כי הילדים מקבלים אותה בסבר פנים יפות, ומתחילים להתרגל אליה.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה עם איריס הנחתי על הרצפה 5 חישוקים, והילדים קפצו בתוכם כדי להגיע ללוח השמות. את שמותיהם החזירו כנהוג עם שיר צבעי הבגדים.

הילדים הציגו שירי בוקר, ואז שיחקנו משחק מאתגר מאוד עם המילה "סתיו".

זמן חצר ויצירה: מפאת הגשם נשארנו בגן, ואני יצאתי החוצה עם קבוצה של ילדים לעבוד בדפי עבודה על נושא הכרת המספרים עד 4 והתאמת כמות למספר. תוכלו לראות את עבודתם בקלסרים.

מאחר וישנה בגן קבוצה של ילדים צעירים מאוד, לא כל הילדים ישבו איתי על דף זה, על מנת שלא לתת להם לחוות תחושת תסכול של חוסר הצלחה.

מפגש הצהרים: ליאן חילקה לאחר ארוחת הצהרים עוגיות פתי בר שהביאה כדי לפנק את החברים, ובזמן שהילדים כרסמו את הבסקויט קראתי להם ספור מקסים שהביא אמתי:

"איתמר מכתב" מאת דוד גרוסמן



יום ג מפגשון: בוקר גשום נוסף קידם את פנינו, וכבר היינו בטוחים שנצטרך לדחות את טיול המיחזור שלנו ... שגרת הבוקר היתה נעימה מאוד, ואיתי – שהיה החזאי הראשון ביומיים האחרונים, והיה אמור היום לבחור חזאי אחר במקומו – חלה, וטלפן לתת לי אישור לבחור מישהו אחר במקומו ...

זה מרגש אותי מאוד לראות ולהווכח עד כמה הלוחות מעניינים את הילדים, והתפקידים שהם מקבלים על עצמם גורמים להם לחוש כה אחראיים!

בכל מקרה בחרתי בטל להיות החזאי ליומיים הקרובים. שיהיה בהצלחה!

מפגש הבוקר: כבר בזמן מפגש הבוקר שמנו לב שהשמים מתבהרים, וטל כבר עדכן אותנו לאחר בדיקה בחוץ, שמזג האויר הוא מעונן חלקית, ולכן החלטנו שלא לבטל בסוף את הטיול!

המפגש התחיל לבחירת הילדים בקפיצה על רגל אחת, והמשיך בשיר "עננים" לכבוד החורף המשמח שהגיע אלינו (או שמא זה עדיין הסתיו שמבלבל אותנו?), ואז קראתי לקבוצות של ילדים להציג את שירי הבוקר!

לא סיפרתי להם איזה שיר הם אמורים להציג, ורק נתתי רמז: השמעתי 2-3 שניות מפתיחת השירים, ונתתי להם לזהות! זה היה מלהיב מאוד מבחינתם, והוסיף להתרגשות שבהופעה!

הצגנו גם את שיר ימות השבוע, וגם רקדנו את "סובבו" – ויצאנו לטיול המיחזור השני שלנו, כשאנו מצויידים באינספור שקיות המלאות ב"אוצרות המיחזור" ששלחתם לאחרונה! כל הכבוד!

זמן חצר ויצירה: בזמן המשחק בתוך הגן המשכתי לשבת עם ילדים על דפי העבודה בחשבון.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו הילדים מתפוח ירוק (שדן מיהר להזכיר למי ששכח מאז ראש השנה, אז שוחחנו על כך רבות – שזהו תפוח שהוא מעט חמצמץ...) וגם מעוגיות בצורת חצי ירח שהביא אילון היום כדי לפנק את החברים.

התחלתי את המפגש עם החיפושית יוכבד ועם השיר המוכר והאהוד ביותר, כמובן בליווי חיפי החיפושית שהתחפשה ליוכבד, והיה שמח מאוד!

סיימנו בקריאת ספר מקסים שהביא עומר: "הטרקטור בארגז החול" מאת מאיר שלו.

הקריאה היתה מודרכת, ומידי פעם עצרתי כדי לבאר מילים קשות ולוודא את הבנת הילדים, והספור הקסים את כולנו – גם את אתה שמכירים אותו מהבית.


אני שבה ומזמינה את כל מי שמעוניין לשלוח לגן ספר שאהוב על ילדו שלו,

ונשמח לקוראו במפגש הצהרים.


יום ד מפגשון: התחלנו את הבוקר בברכת "בוקר טוב" למפת המדינה על אתריה השונים.

שוחחנו על הספריה שתפתח בגננו בשבוע הבא, והזכרתי את הכללים הנדרשים בה כדי להבטיח את הצלחתה ואת הנאת כולם.

הזכרתי לכולם להכין תיקי ספריה, שבלעדיהם לא נוכל להחליף ספרים.

המשכנו עם עדכון התאריך העברי, שאותו גם מנינו במספרים, ואז הזמנו את טל, החזאי מאז אתמול, לבדוק בעזרת עוזרים שבחר את מצב מזג האויר. הוא עדכן את הלוחית המתאימה על לוח מזג האויר, כשהוא נדרש לשים לב ליום בשבוע בו אנו נמצאים , ולזהות שהאות "ד" מייצגת את יום רביעי.

בחרנו תורני בוקר חרוצים, והמשכנו ללוח השמות, שם בדקנו מי נמצא ומי חסר, וחישבנו כמה ילדים אנו היום בגן. לאחר מכן סובבנו את הלוח, ושרנו את שיר ימות השבוע על פי השלטים.

את הבלגן שהיה על גבי לוח המנייה סידרו 3 ילדים חרוצים שעבדו בשיתוף פעולה תוך עזרה הדדית.

מפגש הבוקר: אתמול לליב נתנה לנו רעיון נהדר כיצד להכנס למפגש, ואכן כך נכנסנו היום: בקפיצה ברגלים פסוקות! לפני שהחזרנו את שמותינו ללוח השמות, ערכתי לילדים חידון אורייני, במהלכו היו צריכים לזהות על מי אני מדברת, כשאני מציינת את צבע החולצה ואת האות האחרונה בשם הילד.

לאחר שסיימנו את החידון והחזרנו את השמות עם שיר צבעי החולצות, הראיתי לילדים אגוז פקאן שקטפה אתמול מירב, כדי להראות לילדים בגן (מודה, זו היתה גם הפעם הראשונה שלי, שראיתי זאת, ולא רק של הילדים): מאחר ופרי הפקאן צומח בחורף, יש לו מעין קליפה מיוחדת המגנה עליו מהקור על העץ. ראינו את האגוז לבדו, את האגוז החבוי בתוך אותה קליפה, ובנפרד גם את הקליפה.

לאחר מכן שרנו מעט שירי סתיו, מעט שירי בוקר, והצגנו את "כך נולד הצבע ה...".

זמן חצר ויצירה: בזמן שגיא, מדריך היוגה, העביר למחצית הקבוצה שיעור מקסים, הוצאנו את מתקני הג'ימבורי לדשא, והילדים העבירו שם שעה נהדרת ושמחה מאוד! היה כיף להתבונן בהם ולהשתתף במשחקיהם.

מפגש הצהרים: גאיה הביאה היום ספר נוסף לגן: "האריה שאהב תות" מאת תרצה אתר, והיה נחמד לקוראו לילדים, כשהם מדקלמים אותו ביחד איתי ...

שוחחנו מעט על תוכן הספר, ולצערי הסתיים לו מפגש צהרים נוסף.


יום ה מפגשון: שגרת בוקר שכללה שוב "אוצרות מיחזור" יקרים מפז שהביאו כמה ילדים!!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו הבוקר בקפיצות של פיסוק וסגירה (שוב רעיון של לליב!), והשמחה היתה רבה! לפני שהחזרנו את השמות ללוח, ערכתי שוב חידון אורייני.

המשכנו בהופעות הילדים את שירי הבוקר שלנו, כאשר שוב אני משמיעה שנייה או שתיים מכל שיר, והם מנחשים באיזה שיר מדובר...

שרנו והצגנו גם את שיר ימות השבוע בליווי השלטים, וכן את השיר "בתשרי נתן הדקל" עם המצביעים שאוחזים בגלילי נייר הטואלט הגדולים, ומצביעים על השלטים המתאימים שנמצאים על הרצפה לפי מילות השיר.

סיימנו עם חידון נושא מדבקות לגבי אירועים שונים החלים בחודשי השנה העבריים, ובריקוד "סובבו", כאשר שוב חולקו הילדים ל- 4 קבוצות, כשאנו מקפידים על האבחנה בין הקבוצות ועל עבודת צוות בין חברי כל קבוצה.

זמן חצר ויצירה: המשכתי להזמין ילדים לעבוד איתי בדפי העבודה בחשבון, שמתרגלים זיהוי ספרות מ- 1 ועד 4 וכן התאמת כמות למספר. ראו בקלסרים.

מפגש הצהרים: כמה ילדים חרוצים באו לעזור לי לחלק את בקבוקוני הגשם לילדים, ושרנו בליוויים את השיר : "חילזון" בשמחה רבה – לבקשת הילדים.

המשכנו וסיימנו בספור: "שמש על ענן סגול" מאת איריס בקשי לנג, שריתק את הילדים,

ושחביב עלי במיוחד...

לקראת קריאת סיפורים בגן יש לנו התארגנות מיוחדת, שמטרתה לאפשר לכל הילדים לראות את התמונות שבספר ללא קושי. אלא שבתחילת השנה היתה ההתארגנות קשה לילדים, אך כעת הם עושים זאת בקלילות ובזריזות, ועוזרים אחד לשני. כל הכבוד!


הורי השבת יהיו: ליבי וגיא.


אנא הכינו תיקי ספריה לילדים, ושימו אותם במגירות הילדים!! הספריה נפתחת בשבוע הבא!!


מזכירה: מחר, יום שישי ה -6/11 תתקיים בגן קבלת שבת הורים-ילדים.

הנכם מוזמנים לשעה 11:00!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה