יום חמישי, 12 בנובמבר 2009

שבוע #11 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: שבוע מקסים נוסף התחיל שוב עם שגרת הבוקר המוכרת: לוח השמות, תורני הבוקר, עדכון התאריך העברי ולוח מזג האויר. היום גם נבחר חזאי חדש, כפי שקורה מידי יומיים, והשרביט מועבר הלאה בלחיצת יד.

סיפרתי לילדים על הנושא הבא בו נעסוק: האצבעות. הראיתי להם לוח פעיל בו יוכלו להשתעשע עם אצבעות כף היד וכן את הספר המוכר היטב לכולם: "איפה גברת זרת?" מאת שולה מודן, אותו נמחיז מידי יום, דבר שיעזור לילדים להכיר את שמות האצבעות באופן מוחשי וחווייתי.

כמו כן שמחתי ב"אוצרות מיחזור" נוספים שהגיעו, ובחוויות מטיולי שבת, שאני כבר מתכננת להנות מהמסלולים עם משפחתי שלי:

ליבי הביאה דף ענקי, ועליו תמונות מצעדת רון ארד שהשתתפה בה בשבת האחרונה עם משפחתה ועם הגן של אחיה הגדול אוהד. ליבי ידעה לספר היטב מיהו רון ארד, ונותר לי מעט מאוד להוסיף ולהדגיש, וסיפרה בשמחה על התנהלות הבוקר. כל הכבוד! התמונות עברו מייד לתערוכה, בהן התבקשו הילדים להתבונן מבלי לגעת, כמובן.

יהב ביקרה במוזיאון המדע בירושלים, ומייד מיהרנו להזכר היכן נמצאת העיר החשובה ביותר במדינה.

טל נסע לסוף שבוע בדרום לכבוד סבתו שחגגה מסיבת יום הולדת 60 (מזל טוב למשפחה ובמיוחד לסבתא!) לקיבוץ גבולות שבנגב.

המשפחה ביקרה בפארק אשכול ובנחל הבשור, וטל שמח לעדכן את חבריו לגן שאכן בנגב יש "חול, חול ורק חול" ... רק שהצטער שלא ראה שם גמלים ... אולי בפעם הבאה ...

לליב היתה עם משפחה במקום הנקרא "שמנא", בית בד טוסקני במושב חגור , שם חוותה את חווית הפיכת הזיתים לשמן. בנוסף הביאה לנו לליב קנה סוכר, אותו מיהרה טל הסייעת החביבה לקלף ולתת לילדים לטעום, דבר שהיה חווייתי מאוד לכולנו!

מפגש הבוקר: למפגש הבוקר נכנסו הילדים בצעדי רדיפה, אותם הראיתי מראש, לפי הצעתו של גיא.

המשכנו עם שירי בוקר ועם שירי אצבעות משעשעים, שאיפשרו לנו באופן משחקי להכיר ולחזור על שמות האצבעות.

סיימנו עם המחזת הספור : "איפה גברת זרת", לאחר שקראנו אותו. הילדים המשתתפים קיבלו בובות אצבע המתאימות לעלילה, והיו צריכים להרכיב אותן על האצבע המתאימה ולהופיע לפי עלילת הספר. היה מוצלח מאוד ומהנה מאוד!!

זמן חצר ויצירה: הזמנתי ילדים להשתעשע מעט בלוח האצבעות, ולאחר מכן ציירתי להם את ידיהם, והם היו צריכים להדביק מדבקות בצבעים שונים (על פי הצבעים המופיעים בלוח האצבעות) על כל אצבע בשתי הידיים.

תוכלו לראות את עבודתם במגירות.

מפגש הצהרים: התחלנו עם ריקוד חדש, בשם : "מטייל אני לבד". מטרתו: מוטוריקה גסה, התנהלות בזוג ובמרחב, לחיצת יד באלכסון, כנהוג ושיתוף פעולה בין שני בני הזוג לפי השיר.

ערכנו כמה וכמה נסיונות מוצלחים בכל פעם עם זוג אחר של ילדים על מנת להמחיש לילדים מה צריך לעשות, כשהאתגר האמיתי כאן בינתיים הוא לחיצת היד באלכסון.

בהמשך השבוע יקומו כל הילדים לרקוד ביחד, לאחר שיחולקו לזוגות, ויצטרכו להסתדר האחד עם השני במרחב.

בינתיים הזמנתי היום רק זוג אחד בכל פעם. מחר נמשיך עם שני זוגות ביחד, ונראה איך זה מסתדר לילדים.

סיימנו מפגש ויום מקסים עם ספור בשם: "למה לחתולה אין חברים?" מאת ענת אומנסקי.



יום ב מפגשון: התחלנו בוקר יפה עם שגרת בוקר מוכרת, ושמחנו לקבל את פניו של דן, שחזר לאחר מספר ימי מחלה! ברוך רופא חולים! הוא גם סיפר לנו על חוויית השבת שלו: בסטף (בסמוך לירושלים)

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה בניצוחה שלאיריס, התחלנו מפגש שמח עם החיפושית יוכבד, ששמחה מאוד את הילדים בנוכחותה! היא גם גרמה למירב להיות יצירתית מאוד, ולהכין לה תחפושות חדשות ויפות! (שאלו את הילדים על פשר התחפושות ...).

המשכנו עם שירי אצבעות משעשעים, כשאנו נזכרים תוך כדי בשמות האצבעות השונים.

ההמשך הטבעי היה ההצגה של "איפה גברת זרת" מאת שולה מודן, כששוב הציגה קבוצה אחת בת 5 ילדים (על שום 5 האצבעות שלנו) עם בובות האצבע.

סיימנו עם הריקוד החדש: "מטייל אני לבד", כשהדגש שהושם היה על הדילוגים תוך כדי (למדנו איך מדלגים, וזה משתלב בריקוד) וכמובן לחיצת היד באלכסון וההתנהלות בזוג. מספר זוגות ילדים רקדו, ונהננו מאוד!!

טל הסייעת עזרה לכל אורך הדרך, ונדמה לי שנהנתה לא פחות מאיתנו ...

זמן חצר ויצירה: ילדים נוספים באו להכין את העבודה עם סימון האצבעות.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים כיבדה אותנו שחר בוופלים, ולאחריהם נכנסנו למפגש, והתחלנו עם "מטייל אני לבד". המשכנו עם שני סיפורים:

האחד: "מה לעשות כדי להצליח?" מאת ענת אומנסקי, והשני: "פטר והזאב" על פי יצירתו של סרגיי פרוקופייב ובתרגומו של אפרים סידון (תודה לטל שהביא את הספר להנאת כולנו!).



יום ג מפגשון: שגרת בוקר נעימה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה, ולאחר כל ההתנהלות הנלווה (שמות הילדים ושיר צבעי החולצות) שרנו שירי בוקר, הצגנו את שיר ימות השבוע, ועברנו לנושא האצבעות: שרנו שירים ("אצבעות לי 10 יש" + "אגודל הוא אבא"), וסיימנו בהצגת "איפה גברת זרת".

זמן חצר ויצירה: המשכתי עם ילדים נוספים את העבודה של סימון האצבעות.

מפגש הצהרים: קראנו שני סיפורים נוספים:

האחד הביא אורי: "הטרקטור החרוץ", ואת השני הביאה ליבי: "אורי מיחזורי" מאת אלי בתל.




יום ד מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה, והחזירו את שמם לפי שיר צבעי החולצות.

באותה הזדמנות חזרנו קצת על אות ראשונה בשמות ועל אות אחרונה.

הילדים הציגו מספר שירי בוקר, והחיפושית יוכבד הגיעה לעשות שמח. הבטחתי לילדים שבפעם הבאה אחד מהם יציג את ההצגה של יוכבד במקומי!

המשכנו עם נושא האצבעות, ושוב באו ילדים להציג את השירים שהכרנו, תוך שאנו נזכרים בשמות האצבעות, ולבסוף גם הצגנו את ההצגה של "איפה גברת זרת".

סיום המפגש היה עם כמה זוגות ילדים (היה פשוט מהמם!) שרקדו את "מטייל אני לבד".

זמן חצר ויצירה: בזמן שגיא מדריך היוגה הפעיל את הילדים המשכתי לעבוד עם כמה ילדים נוספים על עבודת האצבעות.

מפגש הצהרים: אחרי ארוחת הצהרים נהנו הילדים מקלמנטינות שהביא הראל לכבד את הילדים, ומכדורי שוקולד (פרווה כמובן) שהביאה שחר, לאחר שהכינה אתמול בשקדנות עם אמה. איזה כיף!

התחלנו שוב עם הריקוד "מטייל אני לבד", והוספנו זוגות נוספים, וסיימנו בקריאת ספור שהביא היום

יואב לגן: "שאול הטרקטור" מאת ענת וגידי גוב .



יום ה מפגשון: פתחנו את ספריית הגן! סוף סוף הגיע היום והגיע הרגע, וכולנו נאספנו נרגשים ושמחים לקראת הרגע המיוחל! כמובן שלפני הפתיחה הרישמית (כבר הכנו סרט מזהב ומספרים בצד!) עדכנו את לוח השנה העברי ובדקנו מי נמצא ומי חסר (וחישבנו בהתאם כמה נמצאים כרגע בגן) וגם בחרנו תורני בוקר, שיתחילו במשימתם מייד לאחר סגירת הספריה.

לאחר מכן בחרתי 4 ספרנים (כך יהיה מידי שבוע) ועוזרת ספרנים אחת: גיא, דן, שוהם ואמתי היו הספרנים, ויהב היתה העוזרת הנאמנה. ביחד הם פיזרו על השולחנות את הספרים, והשגיחו על הסדר של חלוקת התיקים.

ליבי ואיתי נבחרו להחזיק בסרט המוזהב ואלה קיבלה לידה את המספרים, ולאחר הכרזה חגיגית ורישמית נגזר הסרט, נאמרו החוקים שוב, התיקים נלקחו מהמגירות – ובשקט מופתי (שהפתיע אותי לגמרי, וכמובן שימח אותי מאוד, שהילדים לקחו ברצינות גמורה את הכללים) הספריה נפתחה.

הספרנים דאגו לסדר ולשקט, עזרו לילדים בבחירת הספרים, עזרו להכניסם לתיקי הספריה ואחר כך גם למגירות. כל ילד שבחר לעצמו ספר, התבקש לעמוד בטור אחרי זה שלפניו לפני הספרנית הראשית (זו אני...) כדי שאוכל לרשום את שם הספר שנלקח. כל ילד קיבל ממני ברכת "בוקר טוב" ועדכון שקט מה שם הספר שקיבל לידיו. לפני שהילד פנה למגירה להניח בה את הספר (יש כאלה שהניחו על המפה הוורודה, פשוט כי הספר לא נכנס למגירה), איחלתי לכולם "קריאה נעימה".

בסיום התהליך החזירו הספרנים את הספרים שלא נבחרו בחזרה למדפים, וכולם ישבו בשקט על השטיח.

בירכתי את כולם על ההצלחה האדירה של היום הראשון של הספריה, וחילקתי שבחים רבים!

לאחר מכן פנינו לארוחת הבוקר ולהפתעה שהגיעה מיד אחריה, שבאה לחגוג את פתיחת הספריה!

מפגש הבוקר: גבריאל המספר המוכר משעת הסיפור בספריה הגיע לערוך לילדים פעילות לכבוד פתיחת הספריה עם הספור: "שמוליקיפוד" מאת כוש. הוא היה כהרגלו משעשע מאוד, חביב מאוד, והצליח להפיק מהילדים (הצעירים והבוגרים כאחד) צחוקים רבים. הילדים שרו איתו, דיקלמו וגם שמחו להאזין לספור המעניין, שלווה בהקלטה נחמדה ובבובת קיפוד מקסימה ומתוקה.

בסיום שעת הספור חזרו הילדים לשבת על השטיח, והחזאי הקודם, הלוא הוא דן, בחר אחר תחתיו, ולאחר לחיצת היד הרישמית פנה החזאי החדש (תום) לבחור 3 עוזרים וביחד בדקו ועדכנו את מצב מזג האויר על גבי הלוח. לאחר מכן יצאו הילדים לחצר.

זמן חצר ויצירה: סיימתי עם כלל הילדים את העבודה על האצבעות. בשבוע הבא אמשיך עם דפי העבודה בחשבון שמתרגלים מנייה עד 4 והתאמת כמות למספר. כפי שציינתי בסיכומים קודמים – לא כולם יעבדו בדפי עבודה אלו על מנת למנוע תסכול מילדים שעדיין אינם בשלים להם. מי שיעבוד בדפי העבודה – ישים את שלו בקלסר.

מפגש הצהרים: חזרנו מהחצר מעט מוקדם יותר, ולאחר הארוחה נהנו הילדים מעוגה מהממת שהכינה לכבוד פתיחת הספריה ושעת הספור של גבריאל אביגיל, אמה של אלה בצורתו של "שמוליקיפוד"!

אין ספק שהעוגה היתה אטרקציה עבור הילדים והיוותה תמריץ לכולם לאכול יפה את ארוחת הצהרים.

בסיום הארוחה קיבלו הילדים מאלה פרוסת עוגה ופירות (תפוח וקלמנטינה).


את המפגש עצמו התחלנו עם שירי אצבעות, המשכנו עם הצגת "איפה גברת זרת", וסיימנו בקריאת

ספר ששמרתי ליום חשוב זה של פתיחת הספריה: "אריה הספריה" מאת מישל קנודסן .



הורי השבת מחר יהיו: לליב ודן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה