יום שני, 26 באוקטובר 2009

שבוע #8 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: הילדים סיפרו חוויות מסוף השבוע בעל פה, ויהב הביאה פתקית עליה כתבה את חוויותיה שלה (טוב, אמה כתבה בשבילה ...):

הם מצאו בשדה של חבר משפחה ירק גדול ומוזר, אותו גם הביאה לגן, שמשמש לליפה לאמבטיה!

הירק הפך לתערוכה שונה מהרגיל: בתערוכה זו ניתן וגם רצוי לגעת ולמשש, כדי לחוות את הירק המוזר.

המשכנו עם בדיקת מצב מזג האויר בשתי החצרות (שוב שרב, ושוב מזג אויר נאה), עדכנו את לוח השנה העברי, וראינו שהיום הוא היום האחרון של חודש תשרי לשנה זו!

ספרנו עד 20 ובחרנו תורני בוקר, וכמובן בדקנו בלוח השמות מי נמצא ומי חסר, וחישבנו בהתאם.

מנינו בלוח המנייה, עדכנו את לוח ימות השבוע ו ... ישבנו לאכול ארוחת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים קפצו בחישוקים מרוחקים האחד מן השני ברגליים צמודות ולקחו את שמם מלוח השמות, אותם החזירו אחר כך לפי צלילי האותיות הראשונות של שמם. היה מוצלח מאוד!

התעמלנו התעמלות בוקר ולמדנו ריקוד חדש (ריקוד מעגל): "סובבו", אותו הילדים רקדו בהתחלה בקבוצה קטנה, ולאחר מכן הרחבנו את המעגל לכלל הילדים.

הכרתי לילדים אביזר בו אני מרבה להשתמש: "בקבוקוני הגשם": אלו הם בקבוקוני אקטימל מלאים במעט אורז וסגורים לגמרי למעלה, המשמשים אותנו לאוירת גשם, לרעשני פורים, לשמירה על קצב וכו'.

בעזרת אותם בקבוקונים שרנו שיר חדש לכבוד הסתיו: "חילזון". השיר בעצם עוזר לנו לשמור על המקצב בעזרת הבקבוקונים, והיה כל כך מהנה, שחזרנו עליו פעמיים!

החזרנו את הבקבוקונים בעזרת שיר צבעי הבגדים, וחילקנו עלי שלכת, איתם דיקלמנו דיקלום חמוד:

עלה אחד קטן תלוי לו על ענף × 2

פתאום נושבת רוח – רוח חזקה × 2

והעלה לאט לאט נושר לאדמה × 2

זמן חצר ויצירה: הכנו תמונת סתיו: הילדים התבקשו לצייר שמים ושמש, ומי שרוצה מוסיף עננים ל"מזג אויר מעונן חלקית". לאחר מכן מורחים דבק על תחתית הבריסטול, ומפזרים עליו חול (והנה קיבלנו אדמה). עליו מציירים גזע עץ וענפים. מדביקים עלי שלכת חומים על האדמה ועלים ירוקים על ענפי העץ, ומוסיפים נחליאלי להשלמת אוירת הסתיו.

היה מקסים ויפה במיוחד לתלות כבר את יצירות הילדים (לא כולם הספיקו – ימשיכו מחר)! ממש סתיו בגן!

מפגש הצהרים: שרנו כמה שירי סתיו, ושיחקנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו", שהפך ללהיט, ומעביר לנו את זמן המפגש כל כך מהר, שלא האמנתי! הילדים נהנים מאוד, מפגינים בקיאות, ואני צריכה להיות יצירתית מאוד בשלב זה כדי לנסות ולבלבל אותם (ואחר כך להתגאות בהצלחות החוזרות ונישנות שלהם!).


יום ב מפגשון: ההתרגשות ושמחה הגדולים של הבוקר היו ללא ספק סביב העובדה שהתחיל חודש חדש, אליו התכוננו מזה כמה ימים: חודש חשון! הילדים שמחו לציין זאת מייד, וידעו לומר שהיום התאריך הוא

א בחודש זה, וכמובן עדכנו זאת על גבי הלוח. כמו כן שינינו את הכיתוב "תשרי" שהיה על גבי לוח התוכן ל"חשון", ויאמר לזכותו של אמתי, שהציץ על שולחני, וראה שם את האותיות מחכות להחלפה, וזיהה מייד את המילה החדשה. כל הכבוד!

המשכנו עם השגרה הנעימה: בחירת תורנים, לוח שמות, ימות השבוע ומנייה.

אילון הביא קיפוד שהכין עם אמו מחימר, ושכמובן שימח מאוד את כולנו ומצא פינה של כבוד בתערוכה שלנו.

אורי הביא דף כתוב ותמונות (את התמונות ראינו בזמן מפגש הצהרים) על בילוי משפחתי בחיפה (כל הילדים ידעו לספר היכן חיפה ואיזה הר ישנו בעיר זו. כל הכבוד!

אורי סיפר על ביקור בגן הבהאים ,

בטיילת לואי , על שיט בסירה בעכו וכן על מנהרת הטמפלרים .

הוא אפילו הביא פולי קפה להרחה ולנגיעה, אותם ראה בשוק בעכו נטחנים לקפה. הכל עניין מאוד את הילדים!

התארגנו בזריזות לארוחת הבוקר, משום שהיום הגיעה איריס לערוך לילדים חוג מוסיקה לאחר הארוחה.

מפגש הבוקר: לאחר החוג המוסיקלי קפצו הילדים על רגל אחת ללוח השמות, והחזירו את שמותיהם אליו עם שיר צבעי החולצות, שציין בהזדמנות זו גם את האות הראשונה של כל שם.

חילקתי את הילדים לשתי קבוצות, כשכל קבוצה קמה לרקוד בתורה את ריקוד המעגל: "סובבו". שמתי דגש רב על אופן העמידה במעגל, על החשיבות של מתיחת המעגל ועל שמירתו, וכמובן על כיווניות התנועה, שמשתנה תוך כדי.

ביקשתי עזרה מכמה ילדודס שיעזרו לי לחלק את בקבוקוני הגשם, ושרנו את "חילזון" בשמחה רבה עם וללא מוסיקה.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר המשכנו עם תמונת הסתיו, תוך הקפדה על עבודה נקייה עם דבק, הקשבה להוראות וביצוען, והבנת מושגים פשוטים, כגון: "למעלה", "למטה", "באמצע".

מפגש הצהרים: כשיצאנו לדשא לאחר הארוחה שמו לב הילדים למזג האויר המעונן חלקית, ושמחתי שזכרו את המושג, שמתחבר לעננים שכיסו חלק מן השמים.

לאחר הארוחה חילקה אלה עוגיות מתוקות ללא חלב (שומרים על שחר!!) שאפתה אמה, וכן חילק גם הראל עוגיות מלוחות שאפה עם אמו. העוגיות זכו לשבחים, ומאחר ומהעוגיות של אלה נותרו עוד רבים, נמשיך ונהנה מהם גם בימים הבאים!! תודה לאמא אביגיל וגם לאמא ענבל!

במפגש פרסתי את התמונות שהביא אורי מהטיול בסוף השבוע, שהיו גדולות ונוחות מאוד, ובזמן שהילדים באו לצפות בתערוכה, השמעתי ברקע שירי סתיו, אותם שמחו הילדים לשיר בינתיים.

סיימנו עם ספור מומחז, שממחר יציגו הילדים בעצמם, בשם: "היה היה ופטריה" מאת נורית יובל שגם ציירה וגם כתבה.


יום ג מפגשון: בירכנו את מדינתנו בברכת "בוקר טוב", כשאנו עוברים על פני החרמון, הכנרת, יום המלח, הים התיכון, חיפה והר הכרמל, הוד השרון, הנגב, אילת וים סוף (=הים האדום).

עדכנו את לוח השנה העברי, בדקנו את מזג האויר, בחרנו תורנים וספרנו עד 20 וגם בדקנו מי חסר ומי נמצא על גבי לוח השמות.

לוח המנייה היה מבולגן לשמחתי, מה שאיפשר לנו לסדר אותו ביחד, למנות ולזהות את הספרות השונות.

לסיום שיחקנו משחק אורייני שלא היה מתוכנן כלל עם המילה "מספרים": ביחד האזנו לצלילי האותיות המרכיבות את המילה, והילדים זיהו את האותיות, וסידרו אותן לפי הסדר המרכיב את המילה. כל הכבוד!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה ברגליים צמודות, לקחו את שמם מלוח השמות, והחזירו אותו לפי צליל האות הראשונה בשמם.

לאחר מכן הילדים "שכבו לישון" על הרצפה, ודמיינו לילה שקט בו כולם ישנים, ושהשמש עולה לזרוח לאט לאט, אז כולם מתעוררים. תרגלנו ביחד באופן היתולי את סדרי ההתארגנות בבוקר: שטיפת פנים וידיים, ניגוב במגבת, צחצוח שיניים, הסתרקות, התלבשות.

לאחר מכן שוחחנו ביחד על התארגנות הבוקר, והילדים סיפרו לי מי מתלבש לבד ומי עדיין זקוק לעזרה והיכן מונחים בגדי הגן שלהם.

המשכנו עם הריקוד "סובבו" ב- 3 קבוצות נפרדות, ושוב הקפדנו על צורת המעגל, אחיזת הידיים ותשומת הלב לכיווניות התנועה. היה משעשע מאוד!

לאחר מכן עזרו לי כמה ילדים לחלק את בקבוקוני הגשם לילדים, ולאחר ששרנו בעזרתם את השיר "חילזון", התעמלנו איתם! תרגלנו פלג גוף עליון, את שרירי הבטן וגם מעט גמישות, ולא היססנו להרעיש וכמה שיותר באותן הזדמנויות (בעיקר כדי להסיח את הדעת מהמאמץ הגופני ...).

החזרנו את הבקבוקונים בעזרת שיר צבעי החולצות.

זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את תמונת הסתיו. העבודה מורכבת, והילדים עובדים בקצב שלהם.

אנו מתעכבים על מושגים שונים במהלך העבודה, על סדר הפעולות ועל הבנת הנשמע.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים נהנו הילדים מעוגיות שהביא היום איתי כדי לפנק את חבריו, וגם מצאנו על הדשא חילזון גדול במיוחד, שעורר התרגשות גדולה לא רק בקרב הילדים, אלא גם אצל הגננת ...

הרטבנו אותו מעט, אבל היה קשה לשכנע אותו שמדובר בגשם (החילזון הקודם, הקטן יותר שמצאנו, היה קל יותר לשיכנוע ...), ולכן חיכינו זמן ממושך עד אשר הואיל להראות עצמו. מאחר ובינתיים נכנסו לגן, שלחתי מידי פעם ילד אחד לבדוק מה שלומו, וכשחזר אחד מהם עם הבשורה שאכן החילזון הוציא את המחושים החוצה, ליוותה אותם מירב בקבוצות קטנות כדי להנות מהפלא המשמח!

המשכנו עם הדיקלום המשעשע שמלווים אותו עלי השלכת (עלה אחד קטן), ואז המחיזו הילדים בעצמם בכישרון ועם המון כוונות ובעיקר הנאה את הספור שסיפרתי להם אתמול: "היֹה היה ופטריה"

מאת נורית יובל.


יום ד מפגשון: מידי בוקר אני נהנית לקבל ומתרגשת עם הילדים המביאים אוצרות מיחזור שונים, אותם ביחד אנו שמים בפחי המיחזור בגן. כל ילד מקבל את הבמה הראויה לו, והגאווה שלהם מרקיעה שחקים!

תודה שוב לכולכם על שיתוף הפעולה בנושא המיחזור והבאת ה"אוצרות"!

עדכנו את לוח השנה העברי, ובדקנו כמה שווה האות ג (היום ג בחודש חשון) במספרים, והגענו למסקנה שהיא שווה למספר 3, כלומר היום השלישי בחודש.

יצאנו החוצה לבדוק את מזג האויר, וכולם מיהרו לעדכן אותי שלא רואים שמים ושמש!! רק עננים!! שמחתי מאוד על ההזדמנות ללמד מושג חדש בנושא מזג האויר: מעונן! כאשר כל השמים מכוסים בעננים, ולא רואים את השמים, זהו מזג אויר מעונן. תהינו אם נראה שגם יורד גשם, אבל לצערי זה לא קרה. יצאנו גם לדשא, וגם שם מצאנו את אותו מזג האויר (ועוד חלזונות ...).

חזרנו לגן ומינינו תורני בוקר חדשים ליום יפה זה, ספרנו עד 20, בדקנו בלוח השמות את מצב הנוכחות.

לשמחתי שוב היה לוח המנייה מבולגן יפה, והזמנתי בכל פעם ילד/ה אחר/ת למנות ולסדר את הלוח.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בהליכה אחורנית, ובשל הנטייה לאחרונה של ילדי הגן – ההליכה אחורנית תובלה בקפיצות שונות ומוצלחות מאוד! נדמה לי שלא תהיה ברירה אלא לשלוח את ילדי הגן בקרוב לאולימפיאדה!!

לאחר שהחזרנו את שמותינו ללוח השמות עם שיר צבעי החולצות ובדקנו אותיות ראשונות בשמותינו וגם שרנו שיר בוקר אחד, קיימתי הבטחה שהבטחתי עוד אתמול:

הורדתי את המילים "מספרים" ו"סתיו", והזמנתי ילדים שונים לסדר את האותיות לפי ההאזנה לצלילי האותיות. יש כמובן אלה שקלטו מהר את ההקבלה בין צלילי האותיות לבין האבחנה באיזו אות מדובר, ולכן היה להם קל לסדר, ואלה שפחות. זה בסדר גמור! מניסיון עבר – בסוף כולם יצליחו. יש לי המון סבלנות.

היה נחמד לראות עזרה הדדית, נימוס וסובלנות.

סיימנו עם שיר סתיו שמח שמספר על כמה מסמלי העונה: נחליאלי, חילזון ועננים.

זמן חצר ויצירה: כל הילדים סיימנו היום להכין את תמונת הסתיו. התמונות היפות מקשטות את לוחות הגן, ואתם מוזמנים להתבונן ולהתפעל מיצירת ילדכם הפרטי.

מפגש הצהרים: שרנו את השיר "בתשרי נתן הדקל", ולאחר מכן הבאתי את לוחות החודשים, ונזכרנו אילו חגים או עונות חלים בכל חודש. בסופו של דבר גם הזמנתי 2 "מצביעים" שבעזרת גלילי נייר ארוכים במיוחד הצביעו על לוחות החודשים לפי השיר שהתנגן ברקע.

סיימנו עם הדיקלום של "מר שבלול".


יום ה מפגשון: התחלנו את הבוקר בלהזכר בעומר שחוגג מחר יום הולדת, וביהב ובאמיר שיהיו הורי השבת! הילדים שאלו בן כמה יהיה עומר, ולאחר שסיפרתי להם, החלטתי, שהגיע הזמן שיכירו את לוח ההורים שלנו, שבעצם גם הם יכולים להנות ממנו!! אז יצאנו כולנו החוצה וראינו בדיוק מה יש על גבי הלוח, ואפילו עדכנו ביחד את לוח ימי ההולדת עם גילאי הילדים! מעכשיו הילדים מוזמנים להתעדכן על גבי לוח ההורים (והילדים ...).

המשכנו בשגרה הנעימה והמוצלחת שלנו: לוח השמות, לוח המנייה, לוח השנה העברי, בדקנו כמובן את מזג האויר (והיום לא מצאנו חלזונות, לצערנו) וגם בחרנו תורני בוקר לאחר הספירה עד 20.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, ויש מי ששידרג את הקפיצה בכך שקפץ אחורנית!

שרנו שיר בוקר, ואז הזמנתי 7 ילדים לשיר ולהופיע עם השלטים את שיר ימות השבוע. עשינו זאת פעמיים בשל הביקוש הרב ... הילדים גם סידרו את לוח ימות השבוע לפי הסדר הנכון בעצמם, כשהם נעזרים האחד בשני.

שרנו שירי סתיו גם בליווי הבקבוקונים וסיימנו בריקוד "סובבו".

זמן חצר ויצירה: היום המשכתי במבדק החשבוני עם כמה ילדים, כשאני בודקת זיהוי מספרים, יכולת מנייה עצמית והתאמת כמות למספר.

מפגש הצהרים: התחלנו בשיר "עננים" שביקש עוד אתמול גיא, ולאחר מכן הצגנו את ספורי הסתיו שאנו אוהבים: "היה היה ופטריה" וכן "הגמד והפטריה".


הורי השבת יהיו: יהב ואמיר.


מחר, יום שישי נחגוג מסיבת יום הולדת לעומר!

מזל טוב לחמוד ולמשפחתו.

ביום חמישי, ה- 12 בחודש נובמבר תפתח ספריית גן יובל באופן רשמי וחגיגי.חשוב כי כל הורה ידאג לתיק ספריה נוח לילדו עם שמו עליו.

יום שבת, 17 באוקטובר 2009

שבוע #7 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: היום גילו הילדים 2 לוחות חדשים/מתחדשים: האחד היה לוח השמות, שהתחדש:

לא עוד החלוקה ל"בנים" ול"בנות" אלא חלוקה לפי האות הראשונה בכל שם. על גבי הלוח מצאו הילדים אותיות, ומתחת לכל אות את השמות שמתחילים באותה האות. עברנו על כל השמות, ביררנו שאנו זוכרים את שמות האותיות, ושמחנו עם כל הצלחה של כל ילד בזיהוי האות הראשונה של שמו. (בהזדמנות זו בדקנו מי נמצא ומי חסר ...).

הלוח החדש היה לוח מנייה: בצידו השני של לוח השמות הדבקתי לילדים לוח שעתיד להיות שמיש לגמרי עבורם, וזאת גם אמרתי להם (הם כמובן צריכים לשמור עליו): על הלוח נכתב באותיות צבעוניות "מספרים", ומתחת לכותרת הודבקו לוחיות עם ציורי פירות וירקות, כשעל כל לוח מצויירת כמות שונה של פרי או ירק, בהתאם למספר המודבק עליו. המספרים ניתנים להסרה, והילדים יכולים לבלגן את המספרים, ולאחר מכן להחזירם למקומם על ידי מניית הפריטים המופיעים בו. כמובן שהלוח יהיה פעיל בזמן המפגשון, על מנת להראות לילדים דרכי משחק מהנות ולימודיות, כשבהמשך היום הוא פנוי למשחק. עברנו על הלוחות, מנינו וזיהינו את המספרים, וראינו את ההתאמה בין הכמות למספר.

כמובן המשכנו בשגרת הבוקר: ספירה עד 20 ובחירת תורני הבוקר האחרונים לסבב זה.

מחר מתחיל סבב תורני בוקר חדש!

עדכנו את לוח השנה העברי, ראינו שאנו עדיין בחודש תשרי, למרות שכל חגי תשרי הסתיימו.

בדקנו ביחד את לוח התוכן, שהשתנה לנושא הסתיו, שיימשך בשבועיים הקרובים: ראינו כיצד כותבים את המילה "סתיו", ראינו את סימני הסתיו עליו, וגם שוחחנו מעט עליהם, כשהילדים מספרים מחוויותיהם האישיות הנוגעות לאותם סימנים.

שמחתי לראות שילדים רבים הביאו עלי שלכת, שחלקם כבר מקשט את לוח התוכן, והאחרים ישמשו אותנו במפגשים הבאים!

גיא וטל סיפרו לנו על חוויות השבת שלהם:

טל סיפר על בילוי משפחתי בפארק המים שפיים, וגיא סיפר על ביקור ב"יד לשריון" בלטרון: http://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=63824&itemType=0

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, לקחו את שמם מלוח השמות, והחזירו אותו בחזרה עם שיר צבעי החולצות, כשהם מקפידים על הדבקה מתחת לאות המראה את האות הראשונה בשמם. היה מקסים לראות ילדים עוזרים אחד לשני...

שוחחנו על נושא הסתיו, והזכרנו את הסימנים הבאים: עננים, חילזון, שלכת ונחליאלי.

סיפרתי לילדים סיפור ילדות שלי, שהייתי נוהגת לשכב על הדשא עם אחי ולצפות בעננים, ולראות את צורותיהם השונות. דמיינו אילו צורות יכולות להיות לעננים (ועוד נצא לצפות בהם, כשהשמים יתעננו מעט יותר...).

דיקלמנו דיקלום חמוד על חילזון, ושרנו שיר שמספר על הנחליאלי, על העננים ועל החילזון. למדנו כיצד לעשות צורה של חילזון עם הידיים!! שאלו את הילדים!

שרנו שיר מקסים שוודאי מוכר גם לכם ההורים: עננים מאת "הכל עובר חביבי".

אך כל המפגש התחיל עם כמה שירי בוקר חדשים, שקצת ריעננו אותנו, ושניים מהם היו קופצניים במיוחד, ושמנו דגש על התעמלות בוקר ותנועה. שרנו על השעון המעורר שמעיר אותנו ההורים בבוקר, שרנו שיר על מה עושים כשקמים בבוקר וכמובן נזכרנו בשיר המקסים והשקט על ציפורי השיר.

סיימנו בתיאור היצירה שתתחיל היום ותמשיך בימים הבאים: עננים. מאחר וכל ענן נראה שונה מחברו, הדגש יהיה גם על זה. נתרגל בהזדמנות זו גזירה וכמובן נשתמש בדימיון ...

זמן חצר ויצירה: מירב וטל ישבו עם הילדים שצבעו דף נייר לבן בצבע גואש אפור, שמתאים לצבע ענני הגשם, אליהם אנו מייחלים כל כך... מחר יתחילו הילדים לגזור מהדפים את הענן שלהם.

מפגש הצהרים: לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן ביום שישי הקרוב, אקדיש את מפגשי הצהרים השבוע כולם לתרגול שירי המסיבה, כשי שהמסיבה תהיה מוצלחת ביותר עבור ילדי יום ההולדת. והראשונה היא לליב!


יום ב מפגשון: התחלנו בוקר מקסים דווקא ביציאה החוצה לחצר! לא יצאנו לשחק, אלא להתבונן בשמים, ולבדוק את מצבם ואת מזג האויר בכלל. הילדים יצאו בהתרגשות ובמבט נחוש החוצה, ובדקו בצורה יסודית את השמים , וסיפרו כי רואים רק שמים כחולים ושמש. שמחתי על האבחנה, ושאלתי מי יודע איך קוראים למזג אויר שכזה? לליב מיהרה לענות, שזהו מזג אויר נאה! כך למדנו כולנו מושג אחד בנושא מזג האויר.

נקפיד לבדוק את מצב מזג האויר מידי יום, ומקווה כי יתאפשר לנו כמה שיותר מהר להכיר סוגים נוספים של הגדרות מזג אויר.

חזרנו בחזרה, ועדכנו את לוח השנה העברי. לאחר מכן שוחחנו על לוח התוכן, ובייחוד על החצב, שצומח בסתיו, ומהווה את אחד מסימניו. הזכרתי את המושג "צמח מוגן", והסברתי את פירושו בהקשר של החצב.

עברנו ללוח השמות, ובדקנו מי חסר ומי נמצא (איזה יופי! כולם הגיעו לגן!), ונזכרנו באיזו אות מתחיל כל שם.

התחלנו היום סבב חדש של תורני בוקר, והיום נבחרו התורנים הראשונים לסבב זה, כמובן לאחר שספרנו עד 20.

בזמן שהתורנים סידרו את השולחנות, עברנו ללוח המנייה, שמאתמול התבלגן, ובדקנו איך אפשר לסדרו מחדש.

הילדים עזרו לי לסדר את רצף המספרים, ולאחר מכן ניסינו להתאים את הכמות שמופיעה בכל כרטיסיה למספרים המודבקים על הלוח.

סיימנו את המפגשון עם חוויות רבות מסוף השבוע: ילדים רבים סיפרו על חוויותיהם בעל פה (וכל הכבוד להם על כך!), ומיה הביאה דף בעזרתו סיפרה על סוף השבוע שבילתה בעיר אילת! שמחנו לדעת על כך, וכמובן מיהרנו לבדוק את מיקומה על גבי המפה. הילדים אמרו בעצמם את שם הים שנמצא בסמוך לעיר

(הים האדום = ים סוף), והיה מקסים לשמוע את מיה מספרת על הדולפינים שראתה!

היא גם הביאה מבחנה גדולה מלאה בחול אילתי, ובתוכה ראינו את החול האדום מהרי אדום שמקיפים את העיר אילת ואת ים סוף, וכן את גווניו של החול שנמצא בנגב.

מפגש הבוקר: התחלנו עם חוג מוסיקה עם איריס. כשהוא הסתיים שרתי עם הילדים 2 שירי בוקר עליזים שהכרנו אתמול, ואז חילקתי לכולם 2 עלי שלכת גדולים (ושוב תודה לכולכם על שיתוף הפעולה באיסופם), ולמדנו שיר סתיו מקסים וחדש, כשאנו משתמשים בגופנו: הגוף היה עץ, הידיים המונפות מעלה הענפים (ובכך תרגלנו במשך דקות ארוכות חיזוק חגורת כתפיים מבלי לשים לב), ולכל "ענף" היה "מחובר" עלה.

היה שמח מאוד, וכל המרחב נראה כמו שדרה בשלכת ...

הילדים החזירו את עלי השלכת למקום עם שיר צבעי הבגדים, אלא שבמקום לשיר על צבעי הבגדים שרנו על האות הראשונה בכל שם לפי סדר הא-ב.

סיימנו עם לוח המנייה, שבעצם המשכנו לסדר את מה שלא הספקנו מהבוקר.

זמן חצר ויצירה: הילדים היום הפכו את הנייר אותו צבעו באפור אתמול לענן! כל ילד התנסה בגזירה, וגזר את הדף שצבע באופן שבחר (או איך שיצא ...). קיבלנו לוח יפיפה מלא בעננים השונים האחד מן השני, ממש כמו בטבע! התפעלתי מאוד! תודה לדגנית ולמירב שישבו עם הילדים לגזור בשעה שסיימתי בגן לעבוד עם הילדים האחרונים על המושגים: "יוצא דופן" ו"שונה".

מפגש הצהרים: רואי הביא עוגיות לחלק לחברים, ושמח לחלקן לכולם לאחר ארוחת הצהרים.

בזמן המפגש המשכנו לערוך חזרה לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה ביום שישי הקרוב.




יום ג מפגשון: התחלתי בכך שסיפרתי לילדים על הילדה החדשה (ה- 27 במספר) שעתידה להצטרף היום לקבוצתנו:

אלה איתן (מי שזוכר את יעלי שלנו מן השנתיים האחרונות – זוהי אחותה הצעירה). הסברתי שכשתגיע אלה איתן, יהיו לנו 2 בנות בשם זה, ולכן נבדיל ביניהן באמצעות האות הראשונה של שם המשפחה על גבי לוח השמות.

ואכן אלה הגיעה, והילדים קיבלו את פניה בחביבות רבה, ומיהרו להציע עצמם לשבת לידה, ולהיות המלווים הנאמנים שלה במהלך היום כולו! הם באמת היו מקסימים ומסבירי פנים במיוחד! כל הכבוד להם!

יצאנו ביחד החוצה לבדוק את מזג האויר, ושוב ראינו רק שמים כחולים ושמש. נזכרנו כי מזג אויר שכזה נקרא "מזג אויר נאה".

עדכנו את לוח השנה העברי, ומנינו כמה ימים נותרו עד לסיומו של חודש תשרי, החודש העברי הראשון בשנה זו.

שיבחתי את אמתי, שוהם, גיא, דן, איתי ועומר שעמלו במשך יותר מ- 20 דקות הבוקר על סידור לוח המניה, שהיה מבולגן מאוד: הם מנו, בדקו, עזרו האחד לשני וגם התייעצו איתי, והשאירו לי למפגשון לוח מניה מאורגן בסדר מופתי! כל הכבוד להם, וכולי תקווה שהם יתנו בכך דוגמא לשאר החברים, לעשות כמותם מידי בוקר. התרגול הזה מסייע להם במנייה, בהכרת המספרים, והעזרה הדדית מועילה לכולם.

בדקנו את ימות השבוע, סידרנו את הלוח לפי "אתמול יום", "היום יום" ו"מחר יום", ושרנו את שיר ימות השבוע מערוץ "הופ".

ספרנו עד 20 ובבחירת תורני הבוקר.

לבסוף סיפרה לנו יהב על חוויה מסוף השבוע: ביקור במקום הנקרא: "חי פארק בקרית מוצקין" http://www.haypark.co.il/Site/he/pages/homePage.asp

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש הבוקר בהתמסרות בכדור איתי: הזמנתי בכל פעם ילד אחד, שהתמסר איתי בכדור, כמובן לאחר שהדגמתי והסברתי כיצד כדאי לעשות זאת. היה מהנה מאוד!

הילדים לקחו את שמם מלוח השמות, והחזירו אותו בעזרת שיר צבעי החולצות לפי האות הראשונה בשמם.

שרנו שירי בוקר, שאת חלקם הציגו הילדים בעצמם, וגם הספקנו להתעמל התעמלות בוקר קופצנית במיוחד!

לאחר מכן חזרנו לנושא הסתיו, דיקלמנו דיקלומים ("רוח ... בפרדס נפל תפוח", וכן "מר שבלול"), והמשכנו עם שיר סוער במיוחד על הרוח המשתוללת שמפתיעה בעונה זו ... הילדים הציגו ביחד איתי בקבוצות קטנות, והשמחה היתה רבה! הפכנו בעצמנו לרוח משתוללת, חיקינו את הקולות שהיא משמיעה, נשפנו כמו הרוח ושרנו... זה היה מוצלח מאוד, והשאיר מסתבר רק אותי ללא אויר ... הילדים היו עוד מוכנים להמשיך (וזה אחרי בערך 4 חזרות על אותו המערך). שוחחנו על כך שהרוח היא זו שמניעה את העננים שבשמים, ומה קורה לעננים כשהם מלאים בטיפות גשם וגם כאשר אינם. הילדים ידעו לענות יפה מאוד על השאלות.

סיימנו בשיר סתיו רגוע: "עננים" בביצוע היוצא מן הכלל של להקת "הכל עובר חביבי".

זמן חצר ויצירה: כל הילדים סיימו לגזור את העננים שלהם מהדף הצבוע באפור. להנאתכם על לוחות הגן.

מפגש הצהרים: הקדשנו רבע שעה למשחק אורייני שהפך להצלחה מסחררת, שבאמת לא צפיתי מראש:

הורדתי מלוח התוכן את האותיות המרכיבות את המילה "סתיו", בדקנו ביחד מהן האותיות המרכיבות מילה זה, את הסדר שלהן, ואז ניסיתי בעדינות לערבב את האותיות. הילדים התלהבו מאוד, וכל אחד רצה לבוא ולסדר את האותיות ברצף הנכון, וההצלחה היתה מסחררת! למדנו את שמות האותיות, את הסדר של הרכבת המילה, ואפילו את צלילי האותיות תוך משחק מקסים!

הילדים שיתפו פעולה כל כך בהתלהבות שהעזרתי לערבב בצורה מורכבת יותר את האותיות וגם לפזר אותן "כמו רוח משתוללת" על השטיח, אבל שום דבר לא מנע מן הילדים לאסוף את האותיות ולהרכיב את המילה בסדר הנכון!

אפילו הוספתי אות שאינה שייכת, והתפעלתי לגלות שהם מייד גילו מהי האות שאינה שייכת! כל הכבוד להם!

כמובן שהם השביעו אותי להמשיך ולשחק בכך בימים הקרובים. אנסה להעלות בזהירות את הרף ולאתגר אותם מעט יותר, כשארגיש שהם מוכנים לכך.

סיימנו בהמשך החזרות לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן!

יום ד מפגשון: לוח השמות היה מבולגן לחלוטין בבוקר, וזו היתה הזדמנות נהדרת לבקש מהילדים לשים לב לאותיות ולשמות הילדים, ולארגנו בהתאם. בכל פעם קראתי לילד אחר שיסדר את שמות הילדים מתחת לאות מסויימת, וזה היה מהנה ומוצלח מאוד!

בדקנו באותה ההזדמנות מי חסר ומי נמצא, וחישבנו כמה ילדים בגן. לבסוף כולם הגיעו, תודה לאל!

יצאנו לבדוק את מצב מזג האויר בחוץ, ושוב גילינו שהשמים כחולים ושהשמש זורחת, משמע – מזג אויר נאה.

דן הציע לבדוק את השמים לא רק בחצר הגן אלא גם בצד השני, בצד של הדשא, ואכן יצאנו גם לשם, ומצאנו את אותו הדבר ...

נהנתי מאוד לראות חלק מן הילדים מקפצים וקופצים מהבוקר בכל הזדמנות שהיתה להם, על רגל אחת/שתי רגליים/ קדימה ואחורה, והחלק הטוב היה שזה גרם לילדים אחרים לחקות אותם. כך שכולנו צחקנו ביחד, ותרגלנו מבלי לתכנן בכלל מוטוריקה גסה! כל הכבוד לילדים היוזמים! אפילו לשירותים הם הלכו בקפיצות ...

הזמנתי "מצביעים" להצביע על שלטי ימות השבוע תוך כדי שירת השיר מערוץ "הופ".

מנינו בלוח המנייה.

עדכנו את לוח השנה העברי, ובחרנו תורני בוקר לאחר שספרנו עד 20.

מפגש הבוקר: הילדים שוב נכנסו למפגש תוך כדי התמסרות בכדור, מה שהיה משעשע ומתרגל כאחד.

שרנו את שיר צבעי החולצות כשהחזרנו את השמות בחזרה למקומם מתחת לאותיות המתחילות את שמנו.

שרנו שירי בוקר וגם שירי סתיו, ושיחקנו את המשחק האורייני עם אותיות המילה "סתיו".

שוחחנו על מצב יפה שקורא לעתים: כשזורחת השמש בשעה שיורד גשם, צצה לה הקשת הצבעונית שבשמים.

נמחיש זאת היום בזמן היצירה בחצר בעבודה שתוכלו לראות תלויה על הלוחות בגן!

סיימנו לקראת הזמן לחוג היוגה עם גיא, והילדים יצאו לחצר.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף לבן, ומצידו האחד ציירו (כל אחד לפי יכולתו) שמש זורחת.

בצד השני הדביקו הילדים (הקפידו על שימוש נכון בדבק) צמר גפן ששימש בתפקיד הענן, ומתחת ל"ענן" ציירו טיפות גשם.

באמצע ציירו הילדים קשת צבעונית! יצא מאוד מאוד יפה!

מפגש הצהרים: קראתי לילדים ספור מקסים מאת אתי גרנות – וייזר: "הגמד והפטריה", שהילדים אהבו מאוד, ולפני כן ציירתי להם פטריה, וראינו שהיא נראית ממש כמו מטריה. אז ניסינו לחשוב מי יכול להשתמש בה כבמטריה, והגענו גם לגמדים ... הספור היה מחורז ומתוק מאוד, ואין ספק שנספר אותו שוב בקרוב!

סיימנו בחזרה לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה ביום שישי.


יום ה מפגשון: איזה יום מקסים עבר עלינו!! הבוקר התחיל עם בדיקת מצב מזג האויר בחוץ, וסוף סוף ראינו מעט עננים פזורים בשמים, מה שכמובן גרם לכולנו להתרגש מאוד! למדנו מושג חדש בנושא מזג האויר: "מעונן חלקית". פירושו שחלק מן השמים מכוסים בעננים, וחלק מהשמים נשארים כחולים וחלקים.

כמובן שהעננים לא סימנו היום גשם שעתיד לרדת (הסברתי זאת לילדים) אלא את תחילת השרב שהרגשנו כולנו...

כשעברנו לדשא מקדימה כדי לבדוק גם שם את השמים פגשנו בחילזון שהיה מכונס בתוך הקונכיה שלו.

החלטנו ברגע של שובבות להרטיב אותו מעט, ולגרום לו לחשוב שיורד גשם ... הילדים התרגשו מאוד, ולאחר שהזלפנו עליו מעט מים מהצינור הוא אכן יצא החוצה לקול השמחה של כולנו!!

בדקנו את המחושים שלו, למדנו שהמחושים שלו הם בעצם העיניים שלו, ודן סיפר שפעם ראה חילזון ללא הקונכיה!

זו היתה שמחה רבה! השארנו אותו בדשא במקום מוצל ורטוב, וכמובן החלטנו ביחד לצאת בצהרים לדשא לחפש אותו, כשאנו נזהרים בצעדינו על מנת שלא לדרוך עליו בטעות ...

חזרנו לגן, והמשכנו בשגרה: עדכנו את לוח השנה העברי, מנינו בלוח המניה וגם עדכנו את לוח ימות השבוע.

לאחר שבחרנו תורני בוקר + ספירה עד 20 בדקנו בלוח השמות מי חסר ומי נמצא וגם חישבנו כמה ילדים בגן.

התרגשנו לשמוע מינאי שהיום אמור לנסוע לאילת עם משפחתו, ומייד בדקנו במפה ונזכרנו היכן נמצאת העיר, והילדים התחרו ביניהם מי יזכיר לי ראשון שבאילת ינאי יראה גם את ים סוף, הלא הוא הים האדום ...

היום ניסתה אלה איתן (הלא היא הילדה החדשה והמתוקה שהצטרפה ביום שלישי) את קבוצת הצעירים, ונכון להיום בילתה שם יום נעים ורגוע. אנו מאחלים לה בהצלחה והתאקלמות נעימה!

בינתיים שבנו להיום 26 ילדים חמודים בגן.

מפגש הבוקר: את המפגש שוב התחלנו בהתמסרות בכדור, כשאני מקפידה עם הילדים על אופן תפיסת הכדור ומסירתו בחזרה אלי. הם היו נפלאים!

החזרנו את השמות באמצעות שיר צבעי החולצות, והילדים יזמו מעצמם חזרה למקומות בקפיצות שונות. וגם היום ראיתי כמה יפה הילדים לקחו על עצמם לאמן את גופם בסוגי קפיצות שונים, מה שגורם גם לילדים שפחות מתענינים בכך לחקות אותם, וכך כולנו קופצים ומדלגים כל היום ממקום למקום ... אצלנו בגן כבר כמעט ולא רואים ילדים הולכים בצורה רגילה ... :-)

המפגש המשיך עם התעמלות בוקר, ומייד לאחריה עם סימני הסתיו, שהילדים דיקלמו היטב בעצמם, כך שלא נותר לי בעצם מה להוסיף, ולאחריהם שרנו כמה שירי סתיו קופצניים במיוחד. שרנו והצגנו גם את השיר שעלי השלכת מלווים אותו, שהיה כיף גדול!

קראנו שוב את הספור המקסים והקצר: "הגמד והפטריה" מאת אתי גרנות וייזר, ומאחר והוא מחורז, הילדים ידעו כבר היום לספרו בחלקו ביחד איתי.

סיימנו עם המשחק האורייני עם המילה "סתיו", כשהילדים מפגינים בקיאות יפה, ובמיוחד – חברות טובה!

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר התחלתי להזמין ילדים לשחק איתי במשחק חשבוני, שמטרתו לבדוק את הכרת הספרות, הכרת רצף המספרים עד 10 והתאמת מספר לכמות. אני רושמת אצלי את הנתונים שאני מוצאת, וכמובן באמצעותם אוכל לחזק את אלה שזקוקים לכך, ולאתגר יותר את אלה שכבר יודעים ומכירים.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים יצאנו כמובן לדשא לאכול תפוח (וגם וופל שפינקתי אותם איתו), והילדים יצאו בזהירות ראויה לשבח כדי שלא לדרוך על החילזון, אותו מצאו במהרה במקום אחר לגמרי ...

מאחר ולא יצא החוצה מהקונכיה, שוב הרטבנו אותו, ושמחנו לראותו יוצא החוצה!

בזמן המפגש הוספנו לתרגל את מערך מסיבת יום ההולדת, כשאני מתארת להם בפרוטרוט מה עומד לקרות מחר, כך שיהיו מודעים ויצפו לזאת. אין ספק שיהיה נפלא!


הורי השבת (16/10) יהיו: גאיה ואילון.


מחר, יום שישי נחגוג מסיבת יום הולדת ללליב!

מזל טוב לחמודה ולמשפחתה.


ביום חמישי, ה- 12/11 תפתח ספריית גן יובל באופן רשמי וחגיגי.

הילדים יחליפו פעם בשבוע את ספרי הספריה בטקס מיוחד, עליו אספר בהמשך.

חשוב כי כל הורה ידאג לתיק ספריה נוח לילדו עם שמו עליו.