יום רביעי, 10 במרץ 2010

שבוע #28 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א מפגשון: התחלנו בוקר נפלא ומרגש עם נושא כפול חדש: אביב + פסח! בחנו את לוח התוכן שהשתנה, ועמדנו בעיקר על 4 שמותיו של חג הפסח: חג הפסח, חג האביב, חג החירות וחג המצות.

בנוסף לשגרת הבוקר הרגילה שלנו, התחלנו עניין חדש: המפתחן. המפתחן הוא ילד שייבחר מידי יום (כך נשלים כנהוג סבב שלם) ויקבל ממני את המפתח לדלת היציאה לחצר, אותה יפתח בעצמו, כשהוא מתרגל מוטוריקה עדינה ותנועה סיבובית (שאינה ברורה מאליה, כפי שמקובל לחשוב). למדנו לאיזה כיוון מסובבים את המפתח כדי לפתוח את הדלת ולאיזה כיוון מסובבים כדי לסגור. בתור התחלה המפתחן רק יפתח את דלת היציאה, ובהמשך יידרשו הילדים לבצע את שתי הפעילויות. עמדנו גם על העניין כי המפתח צריך להיות ישר לגמרי כדי להצליח ולהכנס לתוך חור המנעול.

הילדים שמחו מאוד לקראת החידוש, וסיפרו עליו בכל פעם מחדש כשנכנס ילד נוסף למפגשון שלנו!

כמובן שמחנו לשמוע על חוויות מטיולי השבת:

ליבי סיפרה על טיול ליער חניתה (חומה ומגדל) ולמערת קשת

רואי סיפר על ביקור בפארק הקופים

ינאי סיפר על הטיול המשפחתי לים המלח ולמצדה.

שחר סיפרה על נסיעה לים.

אלה סיפרה על טיול לבית עיתאב.

מפגש הבוקר: התחלנו במרץ עם "לתקרה... לרצפה", והמשכנו עם משחק אליפות קצר (סיבוב אחד) של ים-יבשה, ובסופו הוכתר איתי שוב לאלוף!

לאחר מכן סיפרתי לילדים את החלק הראשון של ספור ההגדה: התחלתי עם קורותיה של משפחתו של משה, המשכנו עם גזירות פרעה, העבדות במצרים וסיימתי בבחירתו של אלוהים במשה כמנהיג היהודים, שישחרר את היהודים מעבודת הפרך במצרים.

זמן חצר ויצירה: ברוח חג האביב וברוח המיחזור הכנו יצירת אביב מפקקים, אשר הפכו לפרחים. אתם מוזמנים להנות מיצירות הילדים שמקשטות את קירות הגן.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים פינק יואב את החברים בבייגלה שהביא, ואז נכנסנו למפגש, והראיתי לילדים כמה אפשרויות למשחק באגוזים, הלא הם משמשים כמשחק של חג הפסח. במקום אגוזים השתמשנו בבקבוקונים, והשמחה היתה רבה! סיימנו את החלק עם האגוזים בשיר מקסים, שליוו אותו שוב הבקבוקונים, ועזרו לנו לתרגל גם מקצב וגם מוטוריקה גסה וחיזוק חגורת כתפיים.

המשכנו עם השיר הידוע: "שמחה רבה", וסיימנו במשחק קצר אורייני עם המילים "אביב" ו"פסח".

יום ב מפגשון: שגרת הבוקר כללה את תפקיד המפתחן וכן תזכורת ל- 4 שמות החג.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה שרנו שיר בוקר שמח, ומייד לאחריו סיימתי לספר את ספור חג הפסח, שזכה להתלהבות רבה ולתגובות רבות מצד הילדים.

הספור המשיך בעצם מבחירתו של אלוהים במשה להיות מנהיג עם ישראל והוצאתו ממצרים, ועד ליציאת מצרים עצמה. כל עניין 10 המכות היה מלווה בלוח נפרד שהכנתי מראש וחזרה על המשפט: "שלח את עמי". הילדים התרשמו מאוד, וחזרו ביחד איתי על המשפטים החוזרים על עצמם 10 פעמים.

בסיומו של הספור יצאנו לחצר.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר סיימו הילדים שטרם השלימו את יצירת פרחי האביב את יצירתם, שמיהרה גם כן לקשט את קירות הגן להנאתנו! כמה יפה נראה הגן כעת בזכות הילדים!! והכל ... מפקקים!

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר: "עבדים היינו", כשההמחשה שלו היא בעצם רצון שלי להמחיש להם מבחינה גופנית קושי כלשהו שאולי חשו העבדים היהודים במצרים. היה מהנה ומאתגר! שאלו את הילדים!

המשכנו עם "שמחה רבה" ועם משחק האגוזים, שהילדים שמחו שחזרנו להדגים ולשחק, וכמובן שרנו את שיר האגוזים בליווי הבקבוקונים.

סיימנו עם ספור: "מר מצה" מאת נעמי הולנד

Your browser may not support display of this image.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר + מפתחן + תקציר ספור חג הפסח תוך השמת דגש על 10 המכות.

גיא סיפר לנו בעזרת פתק שהכינו לו הוריו על טיול השבת שלו במקום מעניין בשם "בית שערים" הנמצא סמוך מאוד להר הכרמל.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש כשהם לוקחים את שמם מלוח השמות ומניחים אותו על השטיח מתחת לאחת הכותרות שהצגתי בפניהם עוד במפגשון: "אני אוהב מצה בלי כלום", "אני בכלל לא אוהב מצה", "אני אוהב מצה עם שוקולד", "אני אוהב מצה עם גבינה". כל כותרת לוותה בתמונה הממחישה את אשר כתוב בה.

מייד ראינו כי רוב הילדים כמובן וכצפוי בחרו באפשרות השוקולדית (...). מנינו כמה ילדים הניחו את שמם מתחת לכל כותרת, חישבנו כמה בסך הכל הניחו את שמם (תרגיל חיבור פשוט). הילדים החזירו את שמם לאחר סיום התהליך לפי האות האמצעית של שמם.

המשכנו עם שיר בוקר עליז, שלאחריו שוחחנו על מה כשר לפסח ומה לא – ובעיקר – מדוע. השיחה המשיכה סביב נושא מרכיבי שולחן הסדר ואליהו הנביא (התעניינו מאוד!). בימים הקרובים אמשיך ואפרט על קערת הסדר ונושא סדר פסח בכלל.

סיימנו בשירי פסח: "שמחה רבה" + אותו השיר בווריאציה דרום אמריקנית קופצנית ושמחה, שהילדים אהבו מייד, ושהמחשנו אותו בעזרת הבקבוקונים.

שרנו והצגנו את השיר "עבדים היינו" ואת שיר האגוזים.

זמן חצר ויצירה: היום התחלנו יצירה חדשה סביב נושא משה בתיבה: הילדים צבעו את דמותו של משה התינוק ואת התיבה בה הונח, כשהם מקפידים לצבוע את התיבה בצבעים שחור וחום, שמתארים וממחישים את הזפת שציפתה אותה, על מנת שהמים לא יחדרו פנימה. את משה צבעו כרצונם. לאחר מכן הדביקו את משה בתיבה על גבי בריסטול, והכינו את הרקע הכללי: את הגלים ביאור, את קני הסוף ואת מרים המסתתרת בהם כדי להשגיח עליו.

כל ילד בחר אם לצייר את התמונה ביום או בלילה, ולפי זה הכין שמים שחורים עם ירח וכוכבים או שמים בהירים וכחולים עם שמש זורחת. היה פשוט מהנה ומלא מחשבה. הילדים ואני נהננו מאוד מהתהליך כולו, אותו נמשיך מחר.

מפגש הצהרים: התחלנו את מפגש הצהרים עם שיר האביב מאת דתיה בן-דור: "איך יודעים שבא אביב?" ועם שיר משעשע שממחיש יפה את מכות מצרים על פרעה: "שיר המכות".

סיימנו את המפגש במשחק האורייני עם המילים "פסח" ו"אביב", וטל הצטרפה אלינו והתפעלה מאוד מהתפיסה המהירה של הילדים את עניין צירוף האותיות ביחד לכדי יצירת המילים הללו. טרם התחלנו במשחק הזכרתי לילדים כי הם יכולים להשתמש בחוש השמיעה, והראיתי להם שהם יכולים לכתוב את המילים מתוך השמיעה, וביחד כתבנו על גבי הלוח המחיק את המילים לפני שהתחלנו לשחק. זה חיזק את בטחונם, והמשחק היה מהנה מאוד – ורק חבל שהגיע הזמן לסיים ...

יום דמפגשון: שגרת בוקר + מפתחן.

מפגש הבוקר: התחלנו עם משחק אליפות ים-יבשה שנמשך שני סבבי ישיבה, ולבסוף הוכתרו 2 אלופים! מזל טוב!

לאחר הפתיחה המפוארת והמרשימה, שרנו שירי פסח בליווי הבקבוקונים, וגם התעמלנו בעזרתם.

את הבקבוקונים החזרנו בצורה ספורטיבית: הנחתי את שקית הבקבוקונים כשהיא פתוחה, והזמנתי כל ילד לעמוד במרחק מה ממנה, ועליו היה לקלוע את הבקבוקונים (2 לכל ילד) לתוך השקית. כל הצלחה זכתה מיידית במחיאות כפיים וקריאות הידד!

זמן חצר ויצירה: במקביל לחוג היוגה עם גיא סיימנו את הכנת יצירת משה בתיבה, והגן מקושט ויפה לכבוד החג

מפגש הצהרים: מאחר ומחר לא אהיה בגן, לבקשת הילדים סיפרתי היום סיפור תורה, והיום סיפרנו את עקידת יצחק.

יום ה יום חופשי

הורי השבת יהיו: הראל + גאיה

ביום שישי שלפני היציאה לחופשת פסח (26/3) נחגוג בגן סדר פסח ללא הורים.

עדכון יגיע כמובן בהמשך.

חשוב:

לאחר חג הפסח אקיים שיחות פרטניות עם הורים המעוניינים בכך.

מי שמעוניין בשיחה אישית איתי ישלח לי הודעה במייל, ונתאם ביחד זמן לפגישה.