יום חמישי, 8 באפריל 2010

שבוע #29 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר, אשר במהלכה שוחחנו על ניסוי אביבי אותו נערוך מחר, וכן האזנו לשיר

"4 האחים" (" ... ביום בהיר ונהדר יצאו מתוך ההגדה חכם ותם, רשע גדול וזה שלא ידע לשאול...") עליו הרחבנו בהקשר של חג הפסח במפגש הבוקר. הילדים אהבו מאוד את השיר, והאזנו לו פעמיים ועוד כמה פעמים במהלך היום.

שמחתי לספר ביחד עם הילדים האמורים מחוויות טיולי השבת:

שוהם סיפר בצורה נרגשת ומאוד מדוייקת על הביקור ב"ג'ונגה ג'ונגה" ובצפארי.

ליבי טיילה עם משפחתה באזור ירושלים במשמר איילון, ואפילו טבלה בשלולית גשם ענקית ועמוקה שיצר הגשם החורפי! זה היה מרשים מאוד גם לשמוע וגם לראות בתמונות שהביאה, ואין ספק שהילדים (וגם הגננת) התרשמו מאוד.

שחר בילתה באופן דומה עם אמה וסביה בשלולית חורף ענקית שנוצרה בנתניה, וגם הביאה משדה ענקי שפרח בסמוך זר פרחים יפיפה לקישוט הגן.

מפגש הבוקר: התחלנו בשמחה עם המנגינה של "טקילה" אותה הילדים זיהו מייד (איזו שמיעה חדה ואבחנה מצויינת!) לאחר השמעה של שנייה אחת מתוך השיר! כל הכבוד. מייד קמנו ופעלנו במרחב תוך תרגול המוטוריקה הגסה באופנים משתנים ומשעשעים (זוכרים? המנגינה היתה לכבוד חג פורים, אך בעצם טובה לכל ימות השנה), ואז פניתי ללוח התוכן, ושוחחנו על הפריטים המופיעים בו, תוך השמת דגש על צלחת הפסח ומרכיביה.

הזכרנו את האפיקומן, והילדים צהלו לשמוע שיהיה עליהם לחפש את האפיקומן גם בסדר הפסח אותו נערוך בגן!!

שוחחנו שוב על ההגדה, והבטחתי כי מחר אביא הגדה (מידי יום בכוונתי להביא הגדות שונות, כדי להראותן לילדים), וגם נקרא מתוכה.

טל חילקה לילדים חתיכות של מצה, ושמחתי לראות שגם הסרבנים שבדרך כלל אינם מוכנים לטעום דברים חדשים – הסכימו לנסות! כל הכבוד!

הראיתי לילדים כיצד יוצרים את האפיקומן, וגם למדנו את מיקומו של החצי השני של האפיקומן (במרכז צלחת הפסח).

שוחחנו על "מה נשתנה", ועל כך שחובה עלינו לשאול שאלות כדי לברר את התשובות, שכן אם לא נשאל – לא נלמד ולא נבין. הקבלנו את 4 השאלות בשיר ל- 4 האחים, וסיפרתי להם ש"מה נשתנה" הוא חלק מן ההגדה, ושבליל הסדר בבית יהיה זה תפקידם (נכון, יש לכמה ילדים אחים צעירים יותר, אבל נדמה לי שחלקם יזדקקו לעזרתם של הגדולים יותר בשירת "מה נשתנה"...).

זמן חצר ויצירה: עבדתי עם הילדים בקבוצות קטנות, וכל ילד קיבל דף ועליו דמותו של משה רבינו.

סביבו היו 10 עיגולים ממוספרים מ- 1 ועד 10. במקביל קיבלו הילדים מדבקות של 10 מכות מצרים. סובבתי את לוח מכות מצרים כלפי הילדים, כך שיכלו להעזר בו ולהזכר בסדר המכות, ותוך עזרה הדדית הדביקו הילדים את המדבקות בסדר הנכון, כשאנו בודקים בכל פעם איזה מספר מגיע כעת, איזו מכה מגיעה כעת, ושאכן כולם מזהים את המספרים ומדבקים בסדר הנכון. החלק של העזרה ההדדית היה החשוב ביותר מבחינתי, שכן היתה זו הזדמנות של הילדים החזקים יותר לסייע לצעירים יותר, ובכך הראו לי הבנה וידע – ובעיקר – רצון טוב. הצעירים ראו כי הם יכולים לפנות בשאלות הבהרה לבוגרים מהם, וזה היה נפלא!

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר "אחד אלוהינו" מתוך ההגדה, כשאני מציינת ששיר זה הוא חלק מקריאת ההגדה. ראשית הסברתי על חלק מהשיר. שרנו ללא הדיסק תוך איצבוע של המספרים, ולאט לאט יכולתי לראות את ההבנה מאירה את עיני הילדים באשר לסדר ולהגיון שבמנייה. מאחר והשיר חוזר על עצמו פעמים כה רבות – היה קל לילדים לעקוב אחריו ובסופו של דבר ללמוד אותו.

לאחר מכן השמעתי להם גרסה דרמטית ומעניינת של סבלימינאל לשיר "אחד אלוהינו". הגרסה ארוכה מאוד (יותר מ- 7 דקות), אך כל כך מושכת מבחינה מלודית, שהילדים הוקסמו ממנה, שרו ביחד וגם תופפו על גופם לפי המקצבים המשתנים.

סיימנו מפגש נהדר ויום נהדר עם גיליון נייר גדול שנפרס על הרצפה. הילדים קיבלו טושים, הזכרתי להם כיצד מציירים ריבוע ממנו נכין מצה. לימדתי עוד קודם לכן את הילדים כיצד לצייר ריבוע: שתי נקודות למעלה ושתי נקודות למטה כאשר קוים מחברים אותן האחד לשנייה. את תוכן הריבוע אשר הופך אותו בעצם למצה – הילדים הבינו בקלות: קוים קטנים או נקודות. הסברנו עוד בשבוע שעבר שישנה מצה עגולה (היא המצה השמורה) וישנה מצה רבועה, הנפוצה יותר.

לאחר שנזכרנו קיבלו הילדים חרות לצייר בכל גודל את המצה שלהם, ואני מקווה שהתאפשר לכם לראות, כשבאתם לקחת את הילדים, את יצירת הפאר שלהם! היה מהנה מאוד!

יום ב מפגשון: התחלנו עם השיר "4 האחים" ועם הלהיט "אחד אלוהינו" בגרסת סבלימינאל, והמשכנו עם שגרת הבוקר הנעימה שלנו.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה עם איריס התחלתי במה שמייד ריגש את כולנו:

הכנתי מראש פרחי חרציות לבנים וצבעי מאכל, וחילקנו את הפרחים לאגרטלים מאולתרים, וביחד עם טל ותושיית הילדים צבענו את המים בהם יטבלו הפרחים: בהתחלה היו לנו רק 3 צבעים: כחול, אדום וצהוב.

מייד יזמו הילדים צבעים נוספים המתבקשים מאלה הקיימים: ערבבנו צהוב ואדום ליצירת מים כתומים, וערבבנו כחול וצהוב ליצירת מים ירוקים!

כך הכנו 5 אגרטלים עם פרחים, העמדנו אותם לתערוכה, וכעת לא נותר לנו אלא להמתין ולראות מתי נתחיל לראות את פרחי הכותרת נצבעים!

אתמול שוחחנו על קערת הפסח, וכשהזכרתי את הביצה שנמצאת בה, סיפרתי לילדים כי במשפחתי נהוג להכין ביצים "חמינדוס" (HAMINADOS) שהן ביצים שבושלו זמן ממושך בתוך תערובת של קליפות בצל, קפה שחור ולעתים גם שקיות תה. מה שקורה לביצה זה שהיא נצבעת בגוון התערובת (חום) גם בקליפתה וגם בתוכה. הילדים התעניינו מאוד בתהליך הצביעה, שהמשיך יפה את עניין הפרחים הצבועים שהזכרנו עוד אתמול, ולכן הבטחתי וגם קיימתי, והבאתי היום ביצה חמינדוס!

לא קילפתי אותה, ועשיתי זאת ביחד עם הילדים. ביחד גילינו את הקליפה הצבועה שלה, והסברתי כמה חשוב היה לצבוע אותה בצבע שהוא אכיל, ולכן השתמשתי בחומרים אכילים, כגון הקפה וקליפת הבצל.

כאשר חתכנו את הביצה, ציפינו לראות את תוכנה הצבוע, אולם גילינו ביחד כי הגננת לא בישלה מספיק זמן את הביצה (כנראה ...) וזה לא קרה. מירב נכנסה מייד לפעולה, ונגשה למטבח, ובישלה 2 ביצים.

נראה מה נראה במפגש הצהרים...

סיימנו עם ההגדה שהבאתי: הבטחתי להביא מידי יום הגדה אחרת כדי להראות לילדים את הסוגים השונים הקיימים, כשאני מציינת כי תוכן ההגדות זהה לחלוטין.

הבאתי הגדה מצויירת יפה של FOX KIDS שעניינה מייד את הילדים. קראתי להם מעט מתוכה, שמנו לב לשפה הגבוהה הנמצאת בה, וגם שרנו את "אחד אלוהינו" שכולם כבר מכירים.

זמן חצר ויצירה: המשכתי לעבוד בקבוצות עם הילדים על מדבקות 10 המכות.

מפגש הצהרים: הביצים החמינדוס שהכינה מירב אכן נצבעו גם במפנים, אבל בשל קוצר הזמן הן נצבעו רק בקליפה החיצונית של חלבון הביצה. אבל זה הספיק בשלב זה לילדים הנרגשים, ומייד בדקנו את הבדלי הצבע של החלמונים: החלמון בביצה שהכנתי אני והחלמונים מהביצים של מירב.

הבטחתי כי אכין שוב ביצים חמינדוס, והפעם אבשל אותן זמן ממושך יותר, והפעם אני מקווה כי נוכל לראות שגם התוכן הפנימי של הביצה מקבל את הצבע – ובעיקר – את הטעם המיוחד.

לאחר מכן בצעתי את הביצים, הרחנו אותן, טעמנו מכל ביצה והילדים החליטו פה אחד שהטעם טעים ומיוחד מאוד!

סיימנו בחידון הפכים: אמרתי לילדים מילים, והם היו צריכים לומר את מילת ההפך. למשל:

עבד-בן חורין, חושך-אור, עבדות-חרות, מר-מתוק, נקי-מלוכלך, ים-יבשה, מלא-ריק, קל-קשה-רך, עצוב-שמח.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר אותה התחלנו עם השיר "4 האחים" וכמובן עם "אחד אלוהינו".

קיבלנו את פניו של החודש החדש שבא עלינו לטובה: חודש ניסן.

נטע סיפרה לנו על ביקור אצל רופאת השיניים, שהיה מוצלח ופורה, ובסיומו היא גם נפטרה מהמוצץ! בשעה טובה!

מפגש הבוקר: התחלנו עם אליפות ים – יבשה, שבסופה הוכתרו 3 אלופים!

לאחר מכן רקדנו בשמחה את "מטייל אני לבד", תוך תרגול עבודה בזוגות, לחיצת היד באלכסון ושיתוף פעולה.

לאחר הפתיחה העליזה הראיתי להם את הניסוי המעודכן שלי לביצה חמינדוס, שהפעם יצאה ממש בול!

הילדים שמחו מאוד לטעום ממנה, והיה מעניין לראות כיצד הצבע של הקפה השחור נכנס לתוך קליפת הביצה שנסדקה במהלך הבישול והגיע עד החלמון!

סיימנו עם שירי פסח בדגש על "מה נשתנה".

זמן חצר ויצירה: מירב ואני ישבנו עם הילדים היום על הכנת תמונת אביב בשילוב של ציור ומדבקות, והתוצאה היתה כל כך מרהיבה, שהכנתי לכם תערוכה בכניסה לגן, וכולי תקווה כי נהנתם ממנה!!

מפגש הצהרים: התחלנו עם ההגדה הנוספת שהבאתי היום, והפעם – ההגדה שקיבלו הילדים מתנה בשנה שעברה עם תמונותיהם! השמחה היתה רבה, והיה מעניין לראות את הילדים שאיתנו – כמה הם גדלו מאז, וכן לראות את החברים מן השנה שעברה. שוחחנו שוב על תוכן ההגדה.

המשכנו עם מדבקות סמלי חג הפסח: הילדים שוב קיבלו דף ובו עיגולים הממוספרים מ- 1 ועד 6, והיו צריכים להדביק את סמלי החג במספרים שביקשתי.

הדגש היה על עזרה הדדית, זיהוי ספרות והזכרת סמלי החג.

סיימנו עם הספור המקסים והקלאסי: "אגוז של זהב" מאת לוין קיפניס אגוז של זהב / לוין קיפניס.

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: התחלנו בשיחה על מה נביא לסדר הפסח בגן. מצאנו פשרות למאכלים השגרתיים, שהם:

תפוח אדמה מבושל, ביצה, חסה.

מאחר ולא כל הילדים אוהבים מאכלים אלו, ביחד חשבנו איך אפשר למצוא תחליפים מתאימים:

למשל: ביצה – כולם אוהבים ביצה, וחלקם ביקשו להביא ... ביצים חמינדוס! למה לא?

חסה – מי שאוהב – יביא, ומי שלא – מוזמן להביא מלפפון (חשבנו על ירק ירוק אחר במקום החסה).

תפוח אדמה מבושל – כמעט מייד אמרו ילדים "צ'יפס"! אכן ציפס עשוי מתפוח אדמה, ואין לי שום בעיה שיביאו מאכל זה.

שוחחנו על החרוסת, ומצאנו אפשרויות אחרות לחרוסת, במידה והילדים לא ירצו להביא חרוסת ממש, כגון: פירות יבשים או מעט ריבה.

המשכנו במרץ עם "טקילה", ועם שירי פסח, אותם הציגו הילדים בשמחה רבה.

סיימנו במשימה אוריינית: כל פריט מצלחת הפסח הילדים אמרו לי כיצד לכתוב על הלוח המחיק!

הם האזינו לצלילי האותיות, וביחד הרכיבו את האותיות לכדי המילים השלמות! כל הכבוד!

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו מדבקות לבנות, כאשר על כל מדבקה נכתבה אות אחת מהאותיות המרכיבות את המילים: "אביב" ו"פסח" הרשומים על גבי לוח התוכן.

היה עליהם להדביק את המדבקות בסדר הנכון, ולהרכיב את המילים.

מפגש הצהרים: התחלנו עם "אחד אלוהינו" והמשכנו בסיפור תורה, והיום: כיצד השיג אליעזר רעיה ליצחק.

הורי השבת יהיו: טל + יהב

ביום שישי שלפני היציאה לחופשת פסח (26/3) נחגוג בגן סדר פסח ללא הורים.

על הילדים להביא לסדר הפסח בגן את הפריטים הבאים:

1) ביצה קשה (או חמינדוס) מקולפת

2) חסה או מלפפון (שטוף ופרוס)

3) תפוח אדמה מבושל ומקולף או מעט צ'יפס – לבחירת הילד לפי טעמו ורצונו

4) מעט חרוסת ביתית / ריבה / פירות יבשים

הכל לפי טעמם של הילדים ורצונם. אנא הביאו את הילדים לבושים בחולצה לבנה ביום זה.

חשוב:

לאחר חג הפסח אקיים שיחות פרטניות עם הורים המעוניינים בכך.

חלק מן ההורים כבר שלח לי הודעה על רצונו לקיים עימי את הפגישה. תודה!

מי שעדיין מעוניין בשיחה אישית איתי ישלח לי הודעה במייל במהלך השבוע עד לחופשת הפסח, ונתאם ביחד זמן לפגישה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה