יום שישי, 9 באפריל 2010

שבוע #30 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א חופשת חג הפסח

יום ב חופשת חג הפסח


יום ג מפגשון: כמה כיף לחזור לגן ולראות שוב את הילדים!

התחלנו בוקר שמח עם השגרה הנעימה והמוכרת שלנו, כשהחידוש היה דף חתימת הבוקר! אנא תנו לילדים לחתום בעצמם! מה שיצוא – אני מרוצה!! העיקר שיתרגלו בעצמם כתיבה ראשונית.

מפגש הבוקר: הבוקר הפתיעה אותנו איריס, המורה למוסיקה, ושמחנו לראותה.

מייד לאחרי השיעור המוסיקלי שוחחנו בחופשיות ובעניין על נושא יום העצמאות: בדקנו את המילה "ישראל":

כמה אותיות בה, באילו אותיות מדובר, היכן המילה מופיעה בגן.

לאחר מכן נזכרנו בלוח הציונות, שמלווה אותנו מאז היום הראשון בגן, וראינו את הסמלים החשובים למדינתו, שבקרוב מאוד תחגוג 62 שנה: דגל המדינה (צבעיו, מגן דוד), סמל המדינה, ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, מגילת העצמאות והמנון המדינה.

המשכנו בשיחה על המגן דוד: ממה הוא מורכב, איך בעצם אפשר לציירו בקלות, וגם התנסנו בכך.

המשכנו לסמל המדינה: בדקנו ממה הוא מורכב, ראינו שגם בו מופיעה המילה "ישראל", ובעקבות הדיון האם מרכז הסמל הוא "מנור" או "חנוכיה", שוחחנו על ההבדלים שביניהן, והגענו ביחד למסקנה כי בסמל המדינה ישנה מנורת בית המקדש.

הצגתי בפני הילדים את "השיר של המדינה" שנקרא – המנון, וסיפרתי להם ששמו הוא "התקווה". הסברתי כיצד שרים שיר חשוב זה, מדוע הוא כל כך חשוב, וכמובן עמדנו ביחד ושרנו אותו. לאט לאט הילדים יכירו את מילות ההמנון, וכולי תקווה שבהמשך הנושא ישירו ביחד איתי.

לאחר שלמדנו מיהו ראש הממשלה הנוכחי של מדינתנו, סיפרתי לילדים על ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, הלא הוא דוד בן גוריון. האזנו להכרזה המקורית שלו על הקמת מדינת ישראל, והילדים התרגשו מאוד!

שרנו את "ארץ זבת חלב ודבש", וגם שמרנו על הקצב באמצעות מחיאות כפיים או רקיעות ברגליים במקומות הנכונים.

זמן חצר ויצירה: בזמן היצירה חילקתי היום לילדים דפי עבודה עם דוגמאות של רצפי מדבקות בצבעים: כחול, תכלת ולבן.

הילדים היו צריכים להמשיך את הדוגמאות ולהקפיד על הרצפים הנכונים.

המטרות: תיאום עין-יד, שימת לב לפרטים.

והכל – ברוח יום העצמאות וצבעי הדגל.

מירבי עזרה לי מאוד ועבדה בנפרד עם קבוצה של ילדים, והפליגה בשבחם על עבודתם!

מפגש הצהרים: לאחר ששוחחנו במפגש הבוקר על המגן דוד, וראינו שהוא בעצם רק נראה מורכב, אבל בעצם הוא צורה פשוטה מאוד, המורכבת משני משולשים הפוכים, וגם ראינו כיצד מציירים משולש – הראיתי להם כיצד אפשר להרכיבו.

על השטיח פרסתי 3 דיסקים כחולים שהיוו את נקודות החיבור של המשולש הראשון במגן דוד, ואז 3 דיסקים לבנים, שהיוו את נקודות החיבור של המשולש השני וההפוך לראשון במגן דוד.

חילקתי לשלושה ילדים שרוכים לבנים, ולשלושה ילדים נוספים חילקתי שרוכים כחולים.

כל קבוצה חיברה את הדיסקים בעזרת השרוכים בתורה שלה, וביחד ראינו כיצד יוצרים מגן דוד גדול על השטיח.

בהמשך ערכנו תחרות ידידותית בין הקבוצות, ובכל פעם התחלפו הילדים הפועלים.

לאחר שהרעיון הובהר, השמעתי לילדים יצירה מקסימה וקצרה מאת לודויג ואן בטהובן, שנקראת : "ריקוד".

היצירה הקצרה שאורכה רק מעט יותר מדקה אחת, חוזרת על עצמה פעמיים.

בחלק הראשון הילדים בשתי הקבוצות (הכחולה והלבנה) מבצעים ריקוד קטן עם השרוכים שבידם, ובחלק השני מסדרים בזריזות ולפי התור את השרוכים על פי צבעי הדיסקים, ויוצרים מגן דוד.

התחרות המשיכה, והיה עליהם להצליח לעשות זאת לפני שהיצירה מסתיימת.

היה מהנה מאוד ומלהיב מאוד!

לאחר מכן הראיתי להם לוח חדש שהבאתי לגן: "לוח המילים המתפרקות": הצגתי 6 צירופי מילים הקשורים לנושא יום העצמאות, כאשר מתחת לכל צירוף הדבקתי בסדר הנכון את האותיות המרכיבות את המילים.

ראינו כיצד אפשר לזהות אילו אותיות שייכות לאיזה צירוף (לפי מסגרת צבעונית באותו הצבע), ומחר ננסה להתאים בין המילים הרשומות בכרטיסיות לבין האותיות השייכות להן, ולרשום את הצירופים.

יום ד מפגשון: שגרת בוקר + קריאה מעניינת מאוד של חוויות הטיולים המשפחתיים בפסח!

ממש לקנא בכיף הגדול שכולכם עשיתם. היה נפלא לבדוק במפה היכן כל אחד טייל, והילדים שקראתי את החוויות שלהם שמחו לספר במילותיהם שלהם מה עניין אותם. איזה יופי!

וטייל ברמת הגולן ממש קרוב לגבול סוריה!

  • דן טייל בדרום הארץ והגיע לשדה בוקר, שם ביקר בצריף של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון! . בנוסף טייל דן בעין עובדת, ומשם הביא תמונות מרהיבות שמראות יפה את הנוף המדברי. התרשמנו מאוד לראות באחת התמונות גם גמל!
  • טל סיפר על נאות קדומים שם היה בהפנינג תנובה "בית יער".
  • תום הביא יומן חופשה מיוחד במינו, אותו צייר במו ידיו ואף כתב על גבי כל ציור היכן היה! ביומן ראינו ציור של הספארי, של יער קולה , הצגה של "שילגיה ושבעת הגמדים" ואף תמונה מחוף הים! איזה רעיון יפה ומושקע!
  • אמיתי טייל וגם לן בצפון בקיבוץ גשר הזיו שליד נהריה, ומשם יצא עם משפחתו וחברים לנחל בצת הסמוך.

כמו כן היה פשוט מרגש לקבל בחזרה לגן את יואב שחזר מתאילנד ואת מיה ששבה מטיול קרוואנים בארה"ב!

ברוכים השבים!

מפגש הבוקר: התחלנו מפגש בשירת ההמנון, כשאנו נזכרים בשאר הסממנים המיוחדים של מדינת ישראל, כגון:

הדגל, סמל המדינה, ההבדל בין המנורה לחנוכיה, ראש הממשלה.

המשכנו עם "ריקוד" מאת בטהובן, והילדים הציגו את המגן דוד בעזרת השרוכים והדיסקים בכישרון רב.

סיימנו עם השיר "ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת", הצגנו את השיר וגם השתמשו בשלטים.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר הגיע גיא, מדריך חוג היוגה, והעביר במקביל שיעור מהנה לילדים.

בינתיים בחצר סיימנו את עבודת רצף המדבקות בצבעי הדגל. ניתן לראות את העבודה בקלסרי הילדים.

מפגש הצהרים: שוחחנו על הצפוי לנו ביום שישי: מי יהיו הורי השבת, למי חוגגים יום הולדת, והמשכנו בעניין רב להציג חוויות נוספות מחג הפסח:

גאיה ביקרה בתל צובא בירושלים ורואי טייל במגדל דוד בירושלים ובמצפה התת ימי באילת .

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: התחלנו מפגש בשאלה: האם כדאי לנו לזכור דברים מפחידים ועצובים?

כצפוי רוב הילדים אמרו שלא, מאחר וזה מפחיד אותם.

רק ילד אחד התנגד. אילון. אילון התעקש ואמר, שהוא חושב שצריך לזכור, כי ככה הוא לא יפחד אחר כך ...

לקחתי את התשובה שלו, ואמרתי לילדים שגם אני הייתי עונה כמותם, אלא שבמקרה הזה – אילון צודק לגמרי.

המשכתי וסיפרתי ברוח ימי הזיכרון הצפויים על ספור עלייתו של אדולף היטלר לשילטון ומלחמת העולם השנייה.

הספור היה מותאם כמובן לגיל ולהבנת הילדים. הבנו ביחד מדוע כדאי לזכור את הספור העצוב הזה, במטרה שמקרה דומה לו לא יקרה לעולם שנית.

שוחחנו על הצפירה, איך מתנהגים במהלכה, את משמעותה.

המשכתי וסיפרתי על יום הזיכרון לחללי צה"ל, והילדים נראו מתרשמים מאוד.

השיחה היתה ארוכה ממש שתכננתי בשל השאלות החכמות של הילדים, שלמעשה הובילו את ספור העלילה שלי, וההערות שהם העירו במהלך הספור על מנת להבינו טוב יותר.

לאחר מכן שוחחנו על יום העצמאות, ותיארתי להם איך נקשט את מרפסות ביתנו בדגלים כדי לחגוג יום חגיגי זה, ושם סיפרתי להם שנכין למדינה הפתעה: הופעה מיוחדת ברוח השלום, לו אנו מייחלים כל כך.

חשבנו כי חשוב שהמדינה תראה שאנו חוגגים ביחד איתה, ולשם כך מכינים לה הופעה מיוחדת שכזו, אולם בהזדמנות זו אולי כדאי שגם המדינות העויינות לנו יראו שפנינו לשלום, ואולי ירצו לעשות שלום עם ישראל!

אמרתי להם שהשיר שבחרתי הוא שיר שיש בו חלק ששרים אותו בשפה הערבית, שזוהי השפה המדוברת במדינות ערב: גם באלו החיות איתנו בשלום וגם באלו שלא.

הילדים שמחו מאוד, והאזנו לשיר כמה פעמים: "נולדתי לשלום" מאת עוזי חיטמן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם חוויות מחג הפסח:

ינאי טייל עם משפחתו בצפון המדינה, וביקרו בצוק מנרה, שם עלו וירדו ברכבל, כשהם צופים לגליל וגם ללבנון.

המשפחה ביקרה גם בהר בנטל, כשהפעם הם צופים ממנו ל... סוריה!

אילון טייל עם משפחתו בתל אפק, הוא מבצר אנטיפטרוס . סיפרתי לילדים מעט על המבצר, ואילון הראה להם תמונות מהמקום היפיפה,

שקרוב מאוד לעירנו.

המשכנו עם ספור תורה, והיום: סיפורם של יעקב ועשיו.

הורי השבת יהיו: יואב + ליבי

מחר נחגוג ל תום יום הולדת 4. מזל טוב לחמוד ולמשפחה!!

השבוע התחלנו נושא חדש שהוא בעצם שניים:

יום העצמאות וימי הזיכרון (לחללי צה"ל ולשואה ולגבורה).

נעסוק בהם עד ה- 23/4.

להזכירכם:

ב- 19/4 נציין בגן את יום הזיכרון לחללי צה"ל. הגן יסיים את פעילותו בשעה 12:00.

ב- 20/4יום העצמאות למדינת ישראל. הגן סגור.

ביום ראשון ה- 18/4 נערוך חגיגת יום עצמאות, ולכבודה ילבשו הילדים חולצה אותה תקבלו בקרוב

ובשעה 10:00 בבוקר נצא כולנו לפארק הסמוך לבלות וגם לערוך שם פיקניק יום העצמאות!

יהיה כיף!!

מי שטרם הביא - אנא הביאו חבילת מגבונים לגן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה