יום ראשון, 18 באפריל 2010

שבוע #31 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת הבוקר שלוותה בהמשך חוויות הפסח, שבאמת מרתקות את כולנו:

הראל סיפר על ביקור בנחל הירקון, והביא שפע תמונות שבעזרתן יכול היה לספר חוויות נוספות ממקומות מעניינים בארץ: במרכז ובדרום. בהמשך ערכנו תערוכה, והילדים יכלו לראות את התמונות, עליהן סיפר הראל.

נועה הביאה תמונות וגם סיפרה על הגשר התלוי בנשר, חיפה .

נטע סיפרה על חוויות השבת שלה בלונה פארק.

טל סיפר על בילוי משפחתי בנווה אילן שבירושלים, על הופעת קוסמים מעניינת מאוד ועל זכייתו במדליה!

מפגש הבוקר: בזמן שהילדים אכלו ארוחת בוקר, הכנתי תערוכה של גזירי נייר עם תמונות "ישראליות" שהכנתי מראש ובמהלך השנה כולה (תודה להורים ששלחו לי גזירים!). הילדים נכנסו למפגש והתבוננו בסקרנות רבה בתמונות, שהכילו: חיילים, ירושלים, מבוגרים וילדים, פירות וירקות, דמויות המוכרות להם מהטלויזיה הישראלית, צבר, מקומות בארץ, סממני חג וכו'.

התערוכה היתה ענקית, וזה לאחר שהנחתי רק חלק מכל הגזירים על הרצפה ... היא מילאה את כל השטיח!

הילדים התבוננו לפי כללי התערוכה, ואז סיפרתי להם על היצירה של היום, במהלכה ירכיבו הילדים קולאז' תמונות ישראליות. הקולאז' יכיל גם תמונות של דגל ישראל והמילה "ישראל" ו/או "ירושלים" אותם הראיתי גם כן לילדים בנפרד.

שוחחנו על תעודת הזהות הישראלית ועל חשיבותה, וכמובן הראיתי להם את התעודה שלי.

ראינו כי מופיע בה מספר פעמים סמל המדינה, וגם שמנו לב שהכל היה כתוב בשתי שפות: עברית וערבית.

דנו מדוע הדבר חשוב והכרחי במדינה כמו שלנו.

השיחה המשיכה בנושא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ונזכרנו בקצרה בסיפור על מלחמת העולם, ומדוע חשוב יום הזיכרון הזה. שוחחנו על הצפירה, על ההמנון שיבוא אחריה ועל רצינות וחשיבות היום.

סיימנו מפגש באמת מעניין ופורה לשני הצדדים (לגננת ולילדים במקביל) עם השיר :

"נולדתי לשלום" מאת עוזי חיטמן, אותו "נגיש" במתנה למדינה ביום הולדתה ה- 62.

הילדים חולקו ל- 3 קבוצות ובתוכן לזוגות, והתחלנו לראות כיצד נציג את השיר החשוב הזה, שמדבר על נושא חשוב מאין כמותו: השלום!

השיר מכיל חלק בשפה הערבית, ונזכרנו מדוע הדבר חשוב והכרחי.

זמן חצר ויצירה: הכנת פסיפס התמונות הישראליות.

מפגש הצהרים: התחלנו עם המשחק האורייני על פי המילה "ישראל", והמשכנו בקריאת שתי חוויות נוספות מפסח:

איתי סיפר על קרקס אירופה, ויהב על טיול סוף שבוע למכתש רמון!

המפגש הסתיים עם הלוח המחיק, עליו עזרו לי הילדים לכתוב מילים בהקשר ישראלי על פי שמיעה, כגון:

ראש הממשלה, מגן דוד, מדינת ישראל וכו'.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר.

שוהם סיפר על חוויות השבת שלו: גם משפחתו ביקרה בפארק נשר, ועלתה על הגשר התלוי!

בנוסף טיילו בנחל קטיע ובמערה פרהיסטורית שנמצאת באזור.

מפגש הבוקר: התחלנו עם חוג המוסיקה של איריס, שהסתיים כמה דקות לפני השעה 10, בדיוק בזמן להערך ביחד עם הילדים לצפירה של יום הזיכרון. כבר בבוקר הזכרתי להם את הצפוי לקרות, והילדים ידעו בדיוק למה לצפות.

ברגע שנשמעה הצפירה נעמדו כולם בשקט מופתי, זקופים ושקטים, והביעו כבוד רב למעמד.

לאחר הצפירה שרנו ביחד את המנון המדינה, את "התקווה", וישבנו. לאחר שחלקתי להם מחמאות על התנהגותם הבוגרת כל כך (ומגיעות להם המון מחמאות על כך!! הם היו פשוט מדהימים!!), שוחחנו שוב על יום הזיכרון ועל השואה בכלל.

לאחר מכן קראתי להם ספור קצר שנקרא: "המגירה השלישית של סבא" מאת ג'ודי טל קופלמן.

הילדים האזינו בדממה הראויה ליום שקט ורציני שכזה, והביעו רגשות במהלך הספור.

מאחר ובסיפור הוזכר הטלאי הצהוב, הראיתי להם כיצד הוא נראה, וענדתי אותו. הסברתי למה הוא שימש, וכיצד לקחו הנאצים סמל בעל כוחניות כל כך גדולה כמו המגן דוד, והפכו אותו למשהו בזוי, מפוחד ועלוב.

המשכתי לענוד את הטלאי המאולתר שהכנתי, ולשאלת הילדים מדוע עשיתי זאת, עניתי, כי אני גאה להיות יהודיה במדינתי שלי, במדינת ישראל, ושכאן במדינה אני ובעצם כולנו מוגנים. לכן עלינו לשמור על המדינה ולאהוב אותה מאוד, ולעולם לא להרשות שדבר מעין השואה יקרה שוב. לעולם!

מאחר והמגן דוד הוזכר בהקשר כל כך שלילי ומפחיד, החלטתי לשנות כיוון, והשמעתי להם את "ריקוד" מאת בטהובן, שבאמצעותו אנו מרכיבים מגן דוד. אמרתי לילדים שנעשה זאת הפעם מתוך אהבה גדולה וגאווה גדולה לסמל הזה ולמדינה הזו, ובסיום ההפעלה – כולם מחאו כפיים לילדים שהצליחו כל כך יפה, וששיתפו פעולה נפלא האחד עם השני – מה שהביא להצלחה המסחררת של ההפעלה!

לסיום ערכנו חזרה נוספת לקראת ההופעה של יום הולדתה ה- 62 למדינה, על פי השיר של עוזי חיטמן:

"נולדתי לשלום". להזכירכם, בהופעה מחולקים הילדים לשלוש קבוצות. אתמול עבדתי עם הקבוצה הראשונה והשנייה, והיום שתיהן הציגו את החלקים שלהן בצורה פשוט מושלמת! כל כך נהנתי!

הקבוצה השלישית למדה היום את חלקה, ועשתה זאת נפלא לא פחות, כך שסיימנו מפגש מרגש ומהנה, כשאנו יודעים שהמתנה שאנו מכינים למדינה – פשוט יפיפייה! נמצא הזדמנות להראות גם לכם ההורים את ההופעה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם הפסיפס היפיפה של התמונות הישראליות! לוחות הגן מזמן לא נראו חגיגיים כל כך!

מפגש הצהרים: כל ילד קיבל חלקים של סמל המדינה, והיה צריך לחבר את כולם ביחד לכדי סמל מושלם.

נזכרנו קודם כיצד בדיוק נראה הסמן, ומה ההבדל בין המנורה לחנוכייה, ולאחר מכן ישבו הילדים על הרצפה והכינו את הסמל. תוכלו למוצאו בקלסרי הילדים.

מי שסיים ראשון – התפנה לעזור לחברים שהתקשו.

הילדים עזרו כל כך האחד לשני וגם לי – שהתהליך היה קצר ומוצלח עבור כולם! כל הכבוד.

סיימנו עם לוח האותיות המתפרקות, וילדים שונים הוזמנו להרכיב את המילים ברוח הישראליות.

יום ג מפגשון: שגרת הבוקר וחוויות מפסח:

יואב סיפר בהתרגשות על חוויות מהטיול המשפחתי בתאילנד, והביא חוברת מעניינת שם ראינו תמונות מרהיבות על בעלי חיים מאולפים שונים, כגון: פילים שמשחקים כדורגל, נחש קוברה, נמר שמתרפק על ילדה קטנה וכו'.

ליאן סיפרה לנו על נחל הירקון, וכך התאפשר לי לספר להם על מקורותיו.

ליבי סיפרה בליווי תמונות על טיול למערת הקשת בצפון ועל "שוויצריה הקטנה" בכרמל.

מפגש הבוקר: התחלנו בהכרזתו של דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל, מה שהוביל לבדיקה האם הילדים זוכרים את שמו של ראש ממשלתנו כיום, ולא התאכזבתי! כל הכבוד.

לאחר מכן חילקתי לילדים דגלים, והסברתי כיצד נוהגים בדגל.

בעזרת הדגלים הילדים הפכו ל ... "מרפסות" מקושטות בדגלים עם השיר "כל הארץ דגלים דגלים", והיה משעשע מאוד ומהנה מאוד. אפילו טל הצטרפה כדי להנות!

השמעתי לילדים את הנעימה שבמהלכה מעלים את הדגל בחזרה לראש התורן לאחר שהורד לחציו ביום הזיכרון, ודימינו גם אנחנו את העלאת הדגל לראש התורן.

בהמשך הפכנו לחיילים זקופים וגאים, וצעדנו צעדה צה"לית המלווה בהצדעה ובנפנוף דגלים (כמה שעבדנו היום על חגורת הכתפיים בזכות הדגלים!!!) כששמענו ברקע את נעימת מצעד הדגלנים.

המשכנו עם "נולדתי לשלום", וצירפנו להופעה גם דגלים, מה שהפך את ההופעה למושלמת ונפלאה בזכות הופעת הילדים הנלהבת כל כך! אין ספק שהמדינה תתרגש מאוד מהופעת הילדים לכבודה!!

סיימנו עם שיר חדש, שבעצם למדנו לרקוד אותו: "הורה" בשירתו של אבי טולדנו.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף ובו מצויירות מראש נקודות המדריכות את הילדים כיצד לצייר משולש, ובסופו של דבר ליצור גם מגן דוד. דף העבודה נמצא בקלסרי הילדים – להנאתכם.

עבדנו בקבוצות קטנות של עד 4 ילדים בקבוצה.

מפגש הצהרים: סיפרנו את שארית חוויות הפסח:

אלית נהנתה מאוד לספר על הטיול בנחל דוד שבעין גדי, ורון מייד הסביר שעין גדי נמצאת בדרום המדינה!

כל הכבוד! אלית הראתה תמונה נהדרת המראה את הנוף הנשקף משם, וסיפרה מה ראתה במהלך הטיול.

שחר סיפרה לנו על ליל הסדר המשפחתי, וגם ראינו תמונות משולחן הסדר. היא סיפרה לנו בליווי תמונות (איזה כיף כשיש אמא צלמת!!) גם על הטיול בכנרת.

סיימה לספר את חוויות הפסח אלה, ותארה יפה וגם הראתה תמונות מראש הנקרה ומהים התיכון בחוף מכמורת.

באופן אישי נהנתי מאוד לקרוא על חוויות הפסח שלכם, והכי מהנה היה לראות את התרגשות הילדים לעמוד מול כולם ולספר בליווי התמונות או הדף המספר על מה שעבר עליהם באותו טיול.

טיפחנו את הביטחון העצמי ואת כישורי הספור בעל פה.

תודה לכולכם על שיתוף הפעולה.

גם לוח המכוניות הנוסעות לטייל במדינה התמלא יפה, וכולנו נהנים מאוד לצפות בו ולהזכר מי טייל היכן.

שימו לב שהלוח מסודר לפי צפון, דרום ומרכז.

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה. השמעתי לילדים את השיר "כאן נולדתי" בביצועם של אורנה ומשה דץ, ושוחחנו מעט על המילים של השיר ועל הקשרו לנושא יום העצמאות ומדינת ישראל.

מפגש הבוקר: התחלנו עם המון מרץ עם המנגינה "טקילה", ומייד אחריה הופעות ריקודים שונות:

התחלנו עם "הורה", המשכנו עם לימוד הריקוד לשיר "כאן נולדתי", וסיימנו עם "אני נולדתי לשלום".

מפגש הצהרים: ספור תורה: יעקב ורחל.

הורי השבת יהיו: עומר + מיה

מחר נחגוג ל אלה יום הולדת 4. מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

להזכירכם:

* ב- 19/4 נציין בגן את יום הזיכרון לחללי צה"ל. הגן יסיים את פעילותו בשעה 12:00.

* ב- 20/4יום העצמאות למדינת ישראל. הגן סגור.

* ביום ראשון ה- 18/4 נערוך חגיגת יום עצמאות, ולכבודה ילבשו הילדים חולצה אותה תקבלו בקרוב,

ובשעה 10:00 בבוקר נצא כולנו לפארק הסמוך לבלות וגם לערוך שם פיקניק יום העצמאות!

יהיה כיף!!

מי שטרם הביא - אנא הביאו חבילת מגבונים לגן.