יום שלישי, 7 בספטמבר 2010

שבוע #1 שנת לימודים תשע"א (כמעט)

הורים יקרים,

יום א חופשת הקיץ

יום ב חופשת הקיץ

יום ג - חופשת הקיץ

יום ד מפגשון: התחלנו שנה חדשה ויפה, ולאחר פרידתכם מהילדים, התאפשר לי לשבת איתם למפגשון ראשון ! גם הילדים שהיו עדיין טיפה עצובים, נרגעו בהדרגה, והתעניינו בנאמר ובמוצג, ועד סוף המפגשון לא היתה עין אחת דומעת! זה הזמן להודות לכולכם על שיתוף הפעולה בפרידות הבוקר, ואין ספק שלאט לאט תראו את השיפור ואת ההקלה בפרידה.

במפגשון הצגתי את עצמי, את הילדים שממשיכים איתנו מהשנה שעברה, שהפכו מייד לעוזרים האישיים שלי, וקיבלו ללא עוררין את התפקיד על עצמם (עוד תראו בהמשך!), וכמובן – את כל שאר הילדים החמודים.

כל ילד קיבל ליטוף אישי ומחמאה, ואין ספק שכבר בסוף המפגשון היה מעניין לראות שהם מתחילים לזהות האחד את השני בשמו! כל הכבוד!

הצגתי בפניהם את פח המיחזור האדום שלנו, שנועד לניירות בלבד ולמוצרים העשויים מנייר, ושמחתי כבר לראות

שעומר היה זריז וחרוץ, וכבר הביא שקית מלאה בגלילי נייר טואלט!

שמחנו בהם, ואת היפים שבהם מייד שמרנו בקופסה גדולה שהצגתי בפניהם (עוד נשתמש בהם רבות בהמשך השנה), ואת הפחות יפים זרקנו לפח המיחזור האדום, וכבר הדגמנו את השימוש בו.

הראיתי לילדים את לוח השמות, עברנו על שמות הילדים, וכל ילד שהראיתי את שמו וקראתי בשמו הרים יד ונופף לכולם, מה ששעשע את כולנו... שמחנו לראות שכ-ו-ל-ם הגיעו ליום הראשון בגן! גם שמנו לב להפרדה שנעשתה לקבוצת הבנים ולקבוצת הבנות, הפרדה שנעשה בה שימוש בהמשך.

בדקנו את לוח התוכן, והכרנו את המילה "שלום", שתברך אותם מידי בוקר, וראינו את המצוייר על גבי הלוח, שמראה את חלק מהפעילויות הצפויות לנו בגן.

בסוף המפגשון הראיתי לילדים את "קופסת ההפתעות של רות", שבמהלך השנה תפתיע עם חברים שונים ומיוחדים, כבר יצא ממנה החבר הראשון, שילווה אותנו רבות לפחות בתחילת השנה, הלא הוא שמשון הדביבון!

שמשון (=בובת כפפה רכה ונעימה) יצא החוצה, נופף לחברים החדשים, הלא הם הילדים, שהתרגשו מאוד לקראתו, וחזר לקופסה.

בסוף המפגשון הוזמנו הילדים לקום, לגשת לשירותים ולפנות לשולחנות הארוחה, שם יכלו למצוא את בקבוקי השתייה שלהם.

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר הוזמנו הילדים להכנס ולשבת במפגש לפי הכלל שילווה אותנו כל השנה:

הילדים שיושבים בשולחן שבו נראה כי אכלו מקערת הסלט הכי הרבה – קמים ראשונים! אלה שאכלו פחות, קמים שניים, ואלה שאכלו עוד פחות מזה – אחרונים ... (מניסיון, זה מדרבן את הילדים לאכול יותר ירקות!).

לאחר שהתמקמנו בכסאות המפגש, התחלנו עם שירי בוקר עליזים: חלקם מברכים בעלי חיים שונים בברכת "בוקר טוב", אחד מברך את השעונים השונים.

שרנו וגם הצגנו כל שיר עם תנועות מלוות, שמטרתן מעבר להנאה הנובעת מהן, היא התרגול המוטורי של חגורת הכתפיים. בין לבין לימדתי את הילדים דיקלום חביב על שני אורחים שהיו בעצם זוג יונים ... השתמשנו באצבע המורה של כל יד כדי להציג את הדיקלום.

סיימנו מפגש נהדר ושמח, כאשר כל הילדים מרוכזים בו ומשתתפים כל אחד לפי רצונו עם ספור קצר, שהפך מידי חביב על הילדים, וכבר סיפרתי להם, שמחר הם יציגו אותו בעצמם, מה שגרם להתרגשות רבה!

שם הספור: "השיר ואני הולכים לגן", מאת אריאלה סביר.

זמן חצר ויצירה: הילדים יצאו לחצר בהשגחתה של בלה, לאחר שצולמו על ידי מירב להפתעות של המשך הדרך (...), ובזמן המשחק המשותף למדו להכיר האחד את השני, ולשחק ביחד.

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים חילקה שחר וופלים (פרווה, מאחר ושחר אלרגית לחלב ולמוצריו!) לילדים על הספסלים בדשא, ולאחר ארגון הגן נכנסנו למפגש:

במפגש הצגתי לילדים את לוח ימות השבוע, ושרנו לפי שלטי ימות השבוע את השיר המוכר מערוץ "הופ", אותו שמחו הילדים לשיר ביחד איתי, ומייד לאחר מכן הדבקנו ליד הימים המתאימים את השלטים של "היום יום", "אתמול יום", "מחר יום". שלטי ימות השבוע מסודרים לפי סדר הימים, ולאט לאט יכירו הילדים את הכתוב בהם, את הסדר, ויהיו אלה שמסדרים בעצמם מידי בוקר את הלוח.

שמשון הדביבון יצא לברך כל אחד מהם עם חיבוק, ליטוף ונשיקה, ואין ספק שהוא קיבל בחזרה מהילדים המון אהבה ...

לאחר ששמשון חזר לתוך קופסת ההפתעות שלי, הראיתי לילדים את הכתרים של תורני הבוקר, וסיפרתי להם על התהליך שיקרה מחר בבוקר, במהלכו נספור עד 20 , גם כדי שהילדים יכירו את המספרים בשתי העשרות, וגם כדי לאפשר להם לחשוב בינתיים את מי יבחרו לתורני הבוקר.

ישנם שני כתרים, ולכן ייבחרו מידי יום שני ילדים בלבד. כך יתאפשר לכל ילד להיות תורן פעם בסבב, ולאחר מכן נציין את הסבב החדש, ונתחיל שוב... שמות הילדים ייכתבו על גבי לוח תורני הבוקר, אותו הכירו הילדים גם כן, תהליך אורייני, שבהמשך השנה הילדים ילמדו לזהות את שמם, ויוכלו לבדוק בעצמם מי היה תורן ומי לא, ולפי זה להחליט את מי לבחור לתורן באותו היום. אבל זה בהמשך ...

סיימנו מפגש נפלא ויום ראשון מקסים בקריאת ספור: "שפת הסימנים של נעה" מאת נירה הראל .

אקפיד בכל קריאת ספור עם הילדים על כמה דברים: הצגת שם הספר כמה פעמים, הצגת שם המחבר ושם המאייר. ישנה ישיבה מיוחדת לקריאת ספורים: 4 ילדים מכל צד עוברים לשבת על גבי השטיח כדי לאפשר להם לראות את הציורים בספר בנוחות. פעולה זו מלמדת אותם מהר מאוד את הספירה המוחשית עד 4, ובהמשך את החיבור של 4 ילדים מכל צד, עם ההבנה שהמספר הסופי של הילדים שנמצאים על השטיח הוא בעצם 8. גם זה יהיה בהמשך...

יום ה מפגשון: בוקר מוצלח עוד יותר התחיל היום עם ילדים, שגן יובל כבר היה מוכר להם יותר (כמובן הילדודס החדשים יותר), הגננת היתה מוכרת יותר וגם החברים, ואין ספק שהיום ראינו שיפור עצום לעומת אתמול עם הילדים שהפרידה אתמול היתה קשה במיוחד.

ישבנו בזמן למפגשון, הילדים היו קשובים ורגועים, מחוייכים, ושמחו מאוד להפגין בפניי את ידיעותיהם לגבי היכרותם את שמות הילדים! כל הכבוד!

התחלנו מייד עם הצגה של שאר המרכיבים הנמצאים בגן ומקיפים אותם סביב:

הראיתי לילדים את בלוני יום ההולדת התלויים על הקיר, והסברתי להם שבהם כתובים שמותיהם, והמועד בהם חל יום הולדתם, ושהסדר של הבלונים הוא סדר מסיבות ימי ההולדת שהם יחגגו בגן!

שמנו לב, שבנוסף ללוח השמות, מופיעים שמותיהם על גבי כרטיסיות קטנות (ישמשו אותנו בהמשך) מתחת ללוח תורני הבוקר, וששם מופיעים שמות המשפחה שלהם!

בדקנו בלוח השמות את שמותיהם של הילדים, והילדים שמחו לקרוא בקול כי הם נוכחים!

לאט לאט הגיעו כולם, ושמחנו בנוכחות המלאה בגן!

עברנו מייד לטקס בחירת תורני הבוקר: למדנו לספור עד 20, כאשר אנו משתמשים באצבעותינו כדי לסמן ולהמחיש את המספרים. כלומר: כשאמרנו בקול את המספר "1", הראינו אצבע אחת, וכו'.

לאחר מכן הזכרתי להם כי ניתן לבחור רק שני ילדים לתפקיד, והראיתי להם שוב את לוח התורנים, שביום המתאים להיום, כלומר בריבוע של יום חמישי נרשום את שמותיהם של הילדים הנבחרים.

הילדים שנבחרו ראשונים באו לידי, קיבלו כתרים לראשם, ונשלחו למשימת עריכת השולחנות לקול שירת "לעבודה ולמלאכה"! בינתיים חזרנו ללוח התוכן, ובדקנו את הנמצא בו: גילינו שבעצם על גבי הלוח ישנם ... שירים!

התחלנו לשיר כל שיר בנפרד, זיהינו כמעט את כולם, ולאחר שתורני הבוקר סיימנו את משימתם, נשלחו הילדים לשירותים, וישבנו לאכול.

אנו מקפידים עם הילדים מידי ארוחה על נימוסי שולחן, על ישיבה זקופה ויציבה, על היכולת להמתין בסבלנות לסיום ברכות האוכל, ורק אז להתחיל בארוחה.

לאחר שכל הילדים סיימו לאכול את ארוחת הבוקר, באה שחר לעזור לי לסדר את הכסאות לקראת מפגש הבוקר (הילדים כבר מבינים ויודעים על הצורך להרחיקה מכל מוצר חלבי, והכריזו על עצמם כ"שומריה" הנאמנים...), ועומר חילק לילדים שוקולד "טובלרון" שהביא לחברים. כל ילד דאג לנגב את ידיו ואת פניו משאריות השוקולד החלבי, והילדים הוזמנו למפגש, לפי "כלל הסלט" שהסברתי אתמול.

מפגש הבוקר: את מפגש הבוקר התחלנו כרגיל בשירי בוקר עליזים, והיה נחמד לראות יותר ילדים שרים ומציגים אותם, מאחר וכבר זיהו אותם מאתמול!

כמובן דיקלמנו את הדיקלום החביב, וגם סיפרנו את הספור "השיר ואני הולכים לגן", כאשר היום ... הוזמנו בכל פעם 4 ילדים להציגו! (ובהזדמנות זו התחלנו לעבוד על ביטחון עצמי).

הבהרתי כי לצערנו לא נוכל לבחור בכל הילדים להצגה, מאחר וישנם רק ארבעה תפקידים, אבל לאחר ההצגה הראשונה, שהיתה מוצלחת מאוד, בחר כל שחקן ששיחק בילד אחר שישחק את התפקיד שלו, וחזרנו שוב על ההצגה! הילדים מבחינתם היו ממשיכים להציג שוב ושוב, אבל בשלב זה, הזמנתי את שמשון הדביבון לבוא ולברך את הילדים בברכת "בוקר טוב", וסיימנו מפגש. כבכל סיום מפגש, סידרו הילדים בעצמם את הכסאות עליהם ישבו בערימה אחת, כשהם מקפידים על אחיזה זהירה של הכסא, כאשר כל 4 רגליו מופנות כלפי מטה בלבד.

ארגון זה נועד גם ללמד את הילדים לסדר אחריהם טרם יציאתם לחצר, וגם לתרגל שוב את חגורת הכתפיים.

היה מקסים לראות את הזהירות הרבה שהילדים נוקטים, ואת הסדר המופתי. כל הכבוד!

מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בהצגת לוח התאריך העברי שלנו!

שוחחנו על חודשי השנה העברית, ושרנו ללא מוסיקה את שירה של נעמי שמר: "בתשרי נתן הדקל".

מנינו לאחר מכן את החודשים תוך כדי אצבוע, וראינו שישנם 12 חודשים.

הראיתי להם בלוח כי התאריך שהיה אתמול הוא כ"ב בחודש אלול, וכי חודש אלול הוא האחרון ברצף החודשים.

מייד הראיתי בהלה, ושאלתי אותם, מה יהיה עכשיו משנגמרים החודשים?

הילדים מיהרו להרגיעני, ואמרו שמתחילים אותם מחדש! כך הגענו למסקנה כי לאחר שחודש אלול יסתיים, יתחילו במקביל כמה דברים חדשים ומרגשים: שנה חדשה, חודש חדש וחג חדש! הלא הוא חג ראש השנה, המציין את תחילתה של השנה העברית החדשה.

עדכנו את לוח התאריך בתאריך הנכון להיום, שהוא: כ"ג בחודש אלול, וסיימנו את המפגש בהצהרה, כי נמשיך ונבדוק את התאריך מידי יום.

מחר, יום שישי, נקיים בגן את טקס קבלת השבת הראשון שלנו, אולם הפעם הראשונה לא תהיה בהשתתפות הילדים כהורי השבת. מחר תחכה להם הפתעה! שאלו אותם!!

מחר במפגש הבוקר נערוך חגיגה לקראת ראש השנה הקרב, ונשיר שירי חג, ולקראת סיום היום הקצר נקיים את טקס קבלת השבת, עליו לא נוותר כמובן, שיכלול את הברכות הנהוגות, ושירי שבת.

מזכירה לכל מי שטרם הביא –

נא להביא לגן בהקדם האפשרי:

- חבילת מגבונים

- קלסר עם שם הילד כתוב באותיות דפוס

שני אורחים \ שמואל בס

שני אורחים לי בחלון

זוג יונים יונה ויון

משובך אשר בגן

לבקרני באו כאן

ראש הניע יון בלי סוף

בוקר, בוקר, בוקר טוב!

היונה הוסיפה הן

בוקר, בוקר, בוקר חן.

אז פיזרתי על הסף

זרעונים מלוא הכף

יום יום בואו ואתן

ראש הניעו חן חן חן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה