יום ראשון, 26 בספטמבר 2010

שבוע #3 שנת לימודים תשע"א

הורים יקרים,

יום א מפגשון: בוקר יפה עם שגרת בוקר מוכרת ואהובה, שמרגיעה מאוד את הילדים, ומכניסה אותם מהר מאוד לסדר היום ולהנאה המחכה לכולנו ביחד:

שוחחנו קצת על החוויות של הילדים מראש השנה ומהשבת, לכבוד השנה החדשה וכל נושא הדבש השמעתי לילדים את הפתיח לתוכנית הישנה, שאולי מוכרת לכם מילדותכם: "בזיק ויויו" - http://www.youtube.com/watch?v=Z2JIxVhgXnc

בהמשך בזמן ארוחת הבוקר הראיתי להם את הקליפ ב DVD של הגן! היתה שמחה גדולה, וכצפוי הילדים אהבו מאוד את הסרטון ואת השיר במיוחד.

המשכנו עם בחירת תורני הבוקר, הספירה עד 20, לוח השמות. בלוח השמות לא רק בדקנו מי נמצא ומי חסר, אלא היום ניסינו לחשב ביחד, כמה ילדים בגן.

מפגש הבוקר: לאחר ארוחת הבוקר ובדיקת קערות הסלט, הוזמנו הילדים להכנס למפגש בקפיצה על רגל אחת (תענוג לראות את הילדים שקיבלו בטחון בעצמם, והתחילו לנסות ולקפוץ לבד! גם אם זה לא מצליח, הם קיבלו המון עידוד, וכמובן את המשפט המפורסם: "מי שמנסה – בסוף מצליח"). הם לקחו את שמם מלוח השמות והפעם גם "פרצוף מצב רוח" המתאר את הרגשתם: היו פרצופים מחייכים, שלשמחתי מרבית הילדים לקחו אותם, היו עצובים (אף לא אחד לקח!!) והיו פרצופים רציניים, שכמה ילדים בחרו בהם (פרצוף רציני אצלנו מספר שהילד אינו שמח אבל גם אינו עצוב – שוחחנו על כך בשעת המפגשון).

את השם ואת הפרצוף הם החזירו לאחר שבדקנו מי לקח איזה פרצוף עם שיר צבעי החולצות! זו הזדמנות מהנה מאוד ללמוד את שמות הצבעים, כאשר הילדים בודקים את צבעי החולצות שלהם, ובכל פעם אני מזמינה ילדים שלבושים בצבע מסויים לקום ולהחזיר לפי ההפרדה של "בנים" ו"בנות" ללוח השמות.

היה מהנה מאוד!

המשכנו עם שירי בוקר, והיום למדנו שיר בוקר חדש, שמפעיל את כל הגוף: אנו אומרים במהלכו "שלום" עם הידיים, עם הכתפיים, עם הברכיים ועם הרגליים.

לאחר מכן שוחחנו על משמעות המילה "סליחה" בהקשר יום הכיפורים הקרב ובא, וניסינו לברר מהי הסליחה, כיצד מבקשים אותה – ומדוע.

שוחחנו על השופר, שביום הכיפורים חותם את תקופת הסליחות, ומסמל את "סגירת שערי השמים".

האזנו לשיר על השופר, והשתמשנו בגלילי נייר הטואלט שאתם מביאים בנאמנות רבה (ותודה על כך!!) שמילאו את תפקיד השופר במהלכו.

סיימנו בקריאת ספור מאת דבורה עומר: "סליחה שבלב", שמספר על ילד שגם כשהוא מבקש סליחה לקראת יום הכיפורים, הוא אינו מתכוון לכך במעשיו ובהתנהגותו, ולכן אינו מבין מדוע האנשים אינם סולחים לו.

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם הרימון אותו צבעו הילדים לפני היציאה לחופשת ראש השנה, והילדים היום הדביקו מדבקות, שהחליפו את גרעיני הרימון. להנאתכם תלויה יצירתם על גבי לוח בגן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר "שלום לכם" מתוך התוכנית "פרפר נחמד", ועדכנו את התאריך העברי של היום.

בדקנו על גבי לוח ימות השבוע איזה יום היום, איזה יום היה אתמול ואיזה יום יהיה מחר. כ

מובן זכינו לביקורו של שמשון הדביבון, שקיבל שפעם נשיקות וחיבוקים מהילדים, וסיימנו בקריאת חוויות השבת של רון שבילה בפארק פרס בחולון ושל אוהד שחגג השבוע יום הולדת 3 בבית!!

יום ב מפגשון: שגרת בוקר שהתחילה עם שפע חומרי מיחזור נפלאים ששלחתם עם הילדים!!!

בקבוקים וגלילי נייר טואלט! ממש נפלא!! תודה לכולם!

המפגשון היה קצר מאחר ובשעה 9:00 התחיל חוג המוסיקה.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה ישבו הילדים לארוחת הבוקר, ולמפגש עצמו נכנסו כרגיל בקפיצות על רגל אחת, לקיחת השם מלוח השמות וכן פרצוף מצב-רוח. השם והפרצוף חזרו למקום עם שיר צבעי החולצות.

בדקנו את התאריך העברי, מנינו כמה שווה ה בחודש תשרי (=התאריך של היום) במספרים (ה=5), וכמובן בדקנו מי נמצא ומי חסר.

המשכנו עם שירי בוקר, שחלקם היו חדשים וחלקם מוכרים, וכמובן חזרנו לנושא יום הכיפורים ושרנו שני שירים: האחד על השופר, אותו שרנו גם אתמול, והשני שנקרא "ברוגז-שולם".

זמן חצר ויצירה: היום קיבלו הילדים ציור של תפוח, שחולק ל- 3 חלקים. היה עליהם לצבוע בגואש כל חלק בצבע אחר מצבעי התפוח: אדום, ירוק וצהוב. היה צריך להקפיד על ההפרדה בין הצבעים, לדעת לקבל הוראות מילוליות ללא הדגמה מוקדמת וכמובן להקפיד עד כמה שניתן שלא לצאת מהקוים. מחר נמשיך עם היצירה, והילדים יגזרו את התפוח (מיומנות מוטורית עדינה אותה נתרגל המון במהלך השנה כולה).

מפגש הצהרים: התחלנו עם 2 שירים חמודים: האחד מתוך התוכנית "פרפר נחמד" אותו הכרנו אתמול: "שלום לכם", והשני (גם כן מאותה התוכנית) "פרפר נחמד", שבעזרתו למדנו כיצד נוכל ליצור בעזרת ידינו וגופנו בכלל פרפר!!

המשכנו עם חברה שהיתה מוכרת לילדים מן השנה שעברה, ושבאה לספר בשיר את ספורה: החיפושית חיפי, שאוהבת להתחפש לחיפושית יוכבד...

סיימנו כמובן עם לוח ימות השבוע ועם שמשון הדביבון...

יום ג - מפגשון: שגרת בוקר ... היה מקסים לראות את שפע חומרי המיחזור שהביאו הילדים לגן! שמחתי בהם כמו באוצרות יקרי ערך!!

מפגש הבוקר: ממש לאחר שנכנסו הילדים למפגש בקפיצה על רגל אחת ולקחו את שמם מלוח השמות, עשתה לנו אילנה הפתעה, והביאה לגן איש נחמד, שבא להראות לילדים שופר וגם לתקוע בו, וקצת לספר לנו ממנהגי החג! היה נפלא! הילדים התרשמו מאוד...

לאחר לכתו החזירו הילדים את שמם ללוח השמות לפי החלוקה ל"בנים" ול"בנות" עם שיר צבעי החולצות.

שרנו שירי בוקר, שהיום נוספו להם שניים חדשים, שסייעו לנו לתרגל מעט את גופנו, גם בישיבה וגם בעמידה.

אחד השירים היה על ציפורים, שבאות לניר כדי לחפש את מזונן: תולעים, זרעונים וגרעינים, ובזכותו למדנו את הפירוש למילה "ניר".

המשכנו עם שירי חג, וסיימנו בהצגה שהכנתי לילדים על "גברת מריבה" (מאת מירב האוסמן). ההצגה הומחזה בעזרת בובות מפינת המשפחה, המוכרות יפה לילדים, בעיקר מאחר ושתיים מהן כיהנו בתפקיד הורי השבת בקבלת השבת הראשונה בגן: "דורה" ו"יהושע הפרוע" ...

הילדים אהבו כל כך את ההצגה, שביקשו ממני לחזור עליה!

הילדים יצאו לחצר, כשהם מבטיחים שאם ימצאו שם את "גברת מריבה", הם מייד יקראו לי כדי שננעל אותה בשירותים ... שלא תפריע ותקלקל את החברויות בין הילדים ...

זמן חצר ויצירה: היום גזרו הילדים את התפוחים שצבעו אתמול בשלושה צבעים.

תרגלנו את הפעולה המוטורית החשובה והשימושית הזו של הגזירה, ונרבה להשתמש בה במהלך השנה.

להנאתכם תוכלו לראות את יצירות הילדים על גבי לוחות הגן!

מפגש הצהרים: התחלנו עם השירים מתוך "פרפר נחמד", המשכנו עם לוח ימות השבוע, וכמובן פגשנו בשמשון הדביבון, שהיום בא לברך את הילדים ביחד עם חיפי החיפושית (זו שאוהבת להתחפש לחיפושית יוכבד!).

יום ד מפגשון: תוך כדי שגרת הבוקר שלנו עלה נושא המים: בעצם שוחחנו על כך שנראו מספר טיפות גשם על גבי הרכבים שחנו בחוץ במהלך הלילה, ומשם הגענו לשיחה על הסתיו הקרב ובא, על הגשם שיבוא איתו, מדוע הוא נחוץ כל כך, ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור בחיסכון.

היתה זו כמובן הזדמנות נהדרת למצוא את הכנרת במפת המדינה, להתרשם מגודלה, ולהכירה באופן כללי.

מלבד נושא חשוב זה שמחנו שוב בשפע חומרי המיחזור שקיבלנו, ומחר כבר ניקח את כולם לפחי המיחזור המתאימים!

מפגש הבוקר: הילדים כמובן נכנסו למפגש כשהם קופצים על רגל אחת ולוקחים את פרצוף מצב הרוח איתו הם מזדהים ואת שמם. איזה יופי לראות שמרבית הילדים מזהים כבר את שמות חבריהם ולא רק את שמם שלהם!

כל הכבודה הוחזרה בעזרת שיר צבעי החולצות!

המשכנו עם שירי הבוקר, שהיו ממש הצלחה לשמה היום, ותרגלנו את גופנו באותה ההזדמנות.

המשכנו וסיימנו ברוח יום הכיפורים, כשההצגה על "גברת מריבה" היתה כמובן חלק מהמפגש,

וזכתה – כמו אתמול – להצלחה רבה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם גזירת התפוח שנצבע בגואש בשלושה צבעים.

מפגש הצהרים: אוהד הביא לגן ספר מקסים, אותו קראנו מייד לאחר העיסוק האהוב בלוח ימות השבוע!

מדובר בספר: "איתמר פוגש ארנב" מאת דוד גרוסמן.

יום ה מפגשון: התחלנו בוקר יפה וזריז עם שגרת בוקר מלאה, והתארגנו מהר לארוחת בוקר מוקדמת.

בשעה 9:15 הסתדרו הילדים זוגות-זוגות בתוך הגן, כאשר הבנים חבושים בכיפות ששלחתם עבורם מהבית (ומי ששכח – לא נורא בכלל!), ויצאנו ביחד עם פחי המיחזור לכיוון בית הכנסת של התימנים הקרוב לגן (בסביבות רחוב כנרת).

הילדים חוו שם חוויה נהדרת, כאשר הגבאי, מרדכי, הסביר לילדים באהבה ובמומחיות על כל מה שיש בתוך בית הכנסת, דיקלם כמה פסוקים וברכות ואפילו תקע בשופר! לאחר מכן איפשר לכל ילד לגעת בספר התורה בתוך ארון הקודש, ולא יצאנו משם לפני שמרדכי ברך את כולנו בשפע ברכות!

משם יצאנו לכיוון מרכז מיחזור שהיה ממש בסמוך, הכרנו את כלוב הבקבוקים, והילדים אפילו זרקו לתוכו את הבקבוקים שאספנו, ואת "הצפרדע" שלתוכה זורקים ניירות, וחזרנו לגן.

מפגש הבוקר: מייד כשחזרנו לגן נשלחו הילדים לשירותים, ואז חזרו לשבת במפגש. כל אחד קיבל את בקבוק המים שלו, ושתה לפחות מחצית מהכמות שהיתה בו! התעקשתי על כך מאוד! חזרנו צמאים, והיה חשוב לשתות הרבה.

סיימנו בוקר עמוס ויפה בקריאת ספר שבחרו הילדים: "הבית של יעל" מאת מרים רות.

זמן חצר ויצירה: לחצר יצאנו שמחים לשחק, וסיימנו בשעה טובה את עבודת היצירה של התפוח!

מפגש הצהרים: התחלנו עם שירים שמחים שהילדים אוהבים, שוחחנו קצת על יום כיפור שמגיע כבר מחר, וקראנו ביחד את "דירה להשכיר" מאת לאה גולדברג!

מאחר והילדים מן השנה שעברה מכירים היטב את הספור הזה (הצגנו אותו במסיבת הסיום!!), הם שמחו באופן ספונטני לגמרי לקום ולהציגו בפני כולם שוב! היה מקסים!

מחר ערב יום הכיפורים – הגן יהיה סגור!

נפגש ביום ראשון בבוקר!

גמר חתימה טובה לכולכם!

אנא שלבו בשולחן היצירה שוודאי יש בביתכם

(ואם אין – איזו הזדמנות נפלאה היא זו להכין אחד כזה עבורם!)

עבור הילדים דפי עיתון צבעוניים ומספרים!

חשוב מאוד לאפשר לילדים הזדמנות לגזור ולגזור, לשפר מיומנות חשובה זו, שמשפיעה רבות על מיומנויות מוטוריות עדינות אחרות, שבהמשך יסייעו להם בשנות בית הספר.

הקפידו איתם על גזירה כשהאגודל מופנה כלפי מעלה, והיד השנייה, אשר אינה גוזרת, מחזיקה בדף ועוזרת בתהליך הגזירה!

שאלתי את הילדים איזה שיר ירצו שאשלח לכם את מילותיו,

וכמעט פה אחד הוחלט על השיר "הכלבלב"!

להלן להנאתכם ביחד עם הילדים:

כלב קטן מתוך מלונה

נבח על איתן שדרך בגינה

הב הב הוא נבח

הב הב "לך מכאן!"

"אני הכלבלב שומר על הגן!"

השיר חוזר על עצמו 3 פעמים ומלווה בתנועות. מקווה שהילדים יסכימו להציגו עבורכם בבית!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה