יום חמישי, 5 בינואר 2012

שבוע 16# - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שבמהלכה שוחחנו על הנושא החדש השבוע:

המשורר חיים נחמן ביאליק. שוחחנו מעט על האיש, וראינו שאנו מכירים שירים רבים שכתב לילדים.

לאחר הטיפול במשפחת החלזונות, השמעתי לילדים שרשרת שירי ביאליק פשוט מקסימה!

כשעמדנו לבחור את תורני הבוקר (תמיד הבוחרים הם התורנים האחרונים שבוחרים את החדשים) ספרנו הפעם לא מ- 1 ועד 20, אלא מ- 20 ועד 0. היה מרענן לְחַדֵש!

כמובן סיפרנו מחוויות השבת, ושניים גם הביאו פתקאות המספרות על מאורעותיהם:

שקד סיפרה על טיול משפחתי עם חברים לעמק האלה שבסביבות בית שמש, וכן ביקור אצל סבא וסבתא.

אייל סיפר על מסיבת יום הולדתו של אביו (מזל טוב!!), וגם על ביקור אצל הסבים בתל אביב.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה, והתחלנו עם השיר מתוך "פרפר נחמד": "שלום לכם". לאחר מכן השמעתי לילדים נעימה סקוטית, שוחחנו מעט על האנשים בסקוטלנד, על מנהגם של הגברים שם ללבוש חצאית, והאזנו לנעימה: הילדים סיפרו את רשמיהם מהנעימה: שהיא עליזה, קופצנית.

אני תמיד אומרת לילדים, שמנגינה מספרת לנו משהו ללא מילים. היום האזנו לה, וניסינו להבין מה היא אומרת.

לאחר מכן הוספתי לה משפטים: "מה שלומך היום? מה נפלא היום!" – כמובן לפי הקצב של הנעימה.

לאחר כל זה התחלקנו לזוגות, כל זוג החליט מי מהשניים יהיה הראשון ומי השני, ובכל פעם קם בן זוג אחר כדי לומר לו את המשפטים שהצמדנו לנעימה, ולבסוף רקדנו לצליליה.

המשכנו עם מנגינה שמתנגנת ועוצרת, ומספרת לנו בעצם ללא מילים, מה עלינו לעשות כשאנו שומעים את המנגינה המשתנה שלה. נהננו מאוד וצחקנו כהוגן!

לבסוף התחלנו סוף סוף עם הנושא החדש: שוב שוחחנו אודות האיש, ראינו שיש לו 2 שמות ושם משפחה, הפרדנו ביניהם, ושמנו לב לכך שלאף ילד בגן אין שני שמות!

לאחר מכן שרנו כמה משיריו, וגם הצגנו הצגה על פי השיר המקסים: "קן לציפור".

סיימנו באוריינות המילה "ביאליק", כשאנו מכירים את האותיות בשמותיהן, ולומדים להכיר את רצף האותיות שיוצרות את המילה.

יצירה: על פי השיר "קן לציפור", הכנו היום קן ציפורים:

הילדים קיבלו סלסלות של תותים/פטריות, מלאו אותן במחטי עץ האורן שיש בחצר בשפע (כריפוד לקן), שמו בפנים 3 ביצים (העשויות קלקר), ואז פנינו לצד האומנותי באמת: הילדים בחרו לעצמם 4 צבעים מתוך מבחר פלסטלינה שעמד לפניהם, ומ- 4 חתיכות הפלסטלינה יצרו 4 עיגולים. כל שני עיגולים הושמו האחד על השני, ולכל צמד שכזה הצמדנו זוג עיניים ומקור (שהיה עשוי מפיסה קטנה של מנקי מקטרות), וכן כנפיים שהיו עשויות גם כן מחתיכה גדולה יותר של מנקי מקטרות. יצא פשוט מקסים!! התערוכה בגן להנאתכם הרבה!!

מפגש צהרים: התחלנו בשיחה על שיר ערש: מהו? מתי משמיעים אותו? ואז סיפרתי להם על שיר הערש שהייתי משמיעה לילדתי כשהיתה תינוקת. סיפרתי להם שהיתה לי בעיה לשיר את אותו שיר הערש לבני, מאחר והשיר מיועד לבנות ... אז נתקלתי בשיר ערש מקסים של ביאליק, שפתר לי את כל הבעיה: לימדתי אותם את השיר, הסברתי שוב ושוב את מילותיו הקשות, ואפילו הצגנו את השיר המקסים: "רועת הכוכבים".

סיימנו בשיר סיום מקסים ומשעשע מאוד, שבעצם מורה לנו איך לפעול במרחב, ומנסה לבלבל אותנו שוב ושוב ... כמה צחקנו היום ...

רועת הכוכבים / ביאליק

הלבנה תשמור על כוכביה

כרועה על עדרו בעין פקוחה

ישן אפרוחי, על ידך אמא

ליל שלום לך ושנת מנוחה.

מלאך טוב יפרוש עליך כנפיו,

וחלומות רעים אל יבהלוך.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: לכבוד חיים נחמן ביאליק נכנסו הילדים באופן הבא למפגש: כמובן הילדים היושבים בשולחן שסיימו ראשונים את קערת הסלט הוזמנו ראשונים (והאחרים לפי הסדר אחריהם), נעמדו על קצה השטיח בתנוחת רכיבה על סוס, ולצלילי "רוץ בן סוסי" של ביאליק "דהרו" בצעדי רדיפה במרחב. כמה כיף זה היה!!

לאחר מכן שרנו שירי בוקר, הצגנו חלק מהם וגם ניגנו את חלקם ( המוסיקה, הלימוד כיצד להאזין לה ולהכיר את הקצב ושפת ה"דיבור" שלה תמיד חלק בלתי נפרד ממפגשינו הרבים), וכמובן האזנו למוסיקה הסקוטית, וגם רקדנו אותה כפי שלמדנו אתמול. פעלנו במרחב על פי המוסיקה המתנגנת ועוצרת עם המון פרצי צחוק, ועברנו לנושא ביאליק: הצגנו את השירים מאתמול ("רועת הכוכבים", "קן לציפור"), וגם הצגנו שיר חדש: "בערוגת הגינה".

יצירה: המשכנו וסיימנו להכין את היצירה על פי "קן לציפור".

מפגש צהרים: התחלנו עם הריקוד המעגלי "סובבו", המשכנו בריקוד הזוגות "מטייל אני לבד", וסיימנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "ביאליק".

יום ג יום חופשי

יום דמפגשון: שגרת בוקר + טיפול נאמן במשפחת החלזונות ...

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה מעל כסא ובניתור על רגל אחת. הם ממש אלופים, ומה שהכי מקסים בעיני הוא העובדה שהם ממש מנסים ומתאמצים! גם ובעיקר מי שקשה לו!! על זה מגיע להם כל הכבוד!!

התחלנו עם הנעימה הסקוטית, עברנו למנגינה המתנגנת והעוצר (כמה שהילדים אוהבים אותה ...), שרנו שירי בוקר נוספים, ועברנו לביאליק: סיפרתי לילדים את הספור אודות השיר: "פרח עציץ", ואז בדקנו כיצד אפשר להציגו. הילדים נשבו מייד בקיסמו, ולכן הצגנו אותו פעמיים.

ב- 10:30 הגיע מדריך היוגה גיא, להעביר שיעור מקסים ועמוס פעילויות לילדים.

יצירה: לכבוד יצירתו של ביאליק: "פרח עציץ", הכנו עבודה בהתאם: הילדים צבעו תמונה של פרח עציץ, ולאחר מכן התבקשו להדביק בזהירות חלון גזור מראש על גבי בריסטול, ולהדביק במרכזו את פרח העציץ. צירפנו גם את מילות הדיקלום, ואז התחילה העבודה האומנותית באמת: הילדים הוסיפו שמים ושמש, ולמטה את שלל הפרחים שנותרו בערוגת הפרחים ... יצא ממש יפה! מחר ימשיכו בעבודה, ויצבעו יפה את החלון עצמו. להנאתכם!!

מפגש צהרים: הצגנו משלל יצירותיו של ביאליק אותן הכרנו השבוע: "פרח עציץ", "רועת הכוכבים", "קן לציפור", ולבקשת הקהל יצא שמשון הדביבון לנשק ולחבק את החברים שחיכו לו! סיימנו עם השיר המשעשע, שיר הסיום שנקרא: "לעמוד! לשבת!".

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש על גבי קורה מפותלת, ומאחר והיינו במצב רוח מרומם במיוחד, התחלנו לשיר קודם את "אדון עולם" לכבוד מפגש הצהרים – שעת ספור התורה (אתם פשוט לא מאמינים כמה יפה יודעים הילדים לשיר את השיר המורכב הזה!!), ולאחר ההתרגשות שגיליתי למשמע השירה המופלאה שלהם, שרנו ביחד גם את השיר "עודני ילד". בקיצור – התחלנו מפגש שכולו חגיגת מקהלה!!

לאחר מכן עברנו ברוב שמחה וששון לנושא ביאליק, ממנו נפרד לזמן קצר מחר, ושיחזור בהמשך השנה לפרק זמן נוסף. הצגנו הצגות ושרנו שירים – והשמחה רבה!

יצירה: סיימנו כולנו להכין את היצירה המקסימה בנושא "פרח עציץ", והיא תלויה על לוחות הגן – להנאת כולנו!

מפגש צהרים: ספור תורה: היום סיימתי לספר את ספור הבריאה: חזרנו ביחד על תחילת ספור הבריאה, החל מהיום הראשון, התוהו ובוהו, והאמירות השונות החוזרות על עצמן בספור התנ"כי (כגון: "כי טוב", "ויהי ערב ויהי בוקר יום ***", וכו'). הילדים כבר יודעים לדקלם ביחד איתי ...

היום סיימנו עד היום השביעי – יום המנוחה, ובכך סיימנו את המפגש.

הורי קבלת שבת מחר יהיו ארבל ו אייל !!

מחר נחגוג מסיבת יום הולדת ל ניר זלוטניק (3)

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

בשבוע הבא נתחיל נושא חדש:

חורף!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה