יום חמישי, 19 בינואר 2012

שבוע #18 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נ-ה-ד-ר-ת!

היו ילדים שסיפרו לי מחוויות השבת בעל פה (ועל חלקן הצטערתי שלא היו תמונות שמלוות את הספורים היפים מהטיולים שלכם!!), והיו שהביאו פתקאות מספרות:

יהונתן ריגש אותי מאוד, כשספר לי שיצא עם משפחתו לבקר בבית ביאליק אשר בתל אביב, לפי המלצתי! הוא הרחיב וסיפר, וניכר בו שהתרגש מאוד ונהנה מאוד!!

יובל סיפר על בילוי במסיבת יום הולדת בנמל תל אביב, וגם ביקור אצל הדודה, אשר ארחה את הסבים שהגיעו לביקור מולדת מארה"ב. ברוכים הבאים!

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך חישוקים, וסיימו את הקפיצות בקפיצת צפרדע החוצה או בקפיצה חסידה (=על רגל אחת). הם הפתיעו לפי רצונם באותו הרגע.

התחלנו עם ספור מקסים: "החור הכחול" מאת סמדר שמשון. לפני קריאת הספור, ניסינו לברר ביחד, מה יכול להיות אותו "חור כחול". לילדים היו תשובות כל כך מעניינות ומיוחדות, והיה מקסים שהיה מי שנשאר נאמן לפירושיו, וטרח והסביר ופירש, על מנת שנבין ונסכים איתו ...

מעניין היה לראות שהילדים ישר פירשו את המושג למילה "מים" לצורותיה, ובסופו של דבר – צדקו...

קראתי להם את הספור, שמספר על עננים שחורים כהים של גשם, שכיסו את השמים, כשלפתע בקע ביניהם "חור כחול", כלומר – השמים הכחולים הפציעו מתוכם. בהתחלה רק כ"חור" קטן, אבל לאט לאט ה"חור" התרחב והתרחב, ולבסוף נשארו רק השמים הכחולים ... ספור פשוט מקסים ומיוחד!!

תוך כדי הספור ניצלתי את ריכוזם הרב ואת התעניינותם במתרחש, ושאלתי שאלות, וניסינו לחשוב ביחד מה יכול לקרות אם ... או מה לדעתם עומד לקרות באמת בהמשך.

הקריאה והדיון תוך כדי היו פשוט נפלאים בעיניי!

המשכנו עם שירי חורף – עם ובלי הבקבוקונים, פעלנו רבות במרחב, הוצאנו מרץ, הקפדנו על קצב, והדגשנו את נושא החורף ואת סימניו שוב ושוב.

יצירה: המשכנו לגזור את בגדי החורף שקושטו בשבוע שעבר, ואילנה הקטנה המשיכה את העבודה עם ילדים שכבר סיימו את גזירתם, וביחד הרכיבו את איש החורף שלהם!

מפגש צהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים – כמה כיף לראות כמעט את כולם עם ברווזיים – ואת החברות הנהדרת, שאיפשרה לילדים לחלוק עם אלה שלא הביאו – את הברווזיים שלהם! מקסים!

המשכנו בקריאת ספור: "מעשה בענן קטן" מאת צביה וילנסקי, אותו הצגתי תוך כדי קריאתו בעזרת הילדים (כמה צחקנו ...), ולאחר מכן השמעתי להם שיר חדש, אותו הצגנו בעזרת ... לוח התוכן, שהתפרק מתוכנו, ועבר לידי הילדים לצורך ההצגה: היו ילדים שהתחפשו לענני גשם, היו שהתחפשו לברק, היו שהתחפשו לטיפות גשם, וביחד כולנו עשינו חורף! מחר נוסיף גם כלי נגינה, שימחישו את הרעם ואת טיפות הגשם ...

סיימנו עם השיר המתנגן ועוצר, ועם שיר הסיום המשעשע: "לעמוד! לשבת!".

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + חוג מוסיקה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש באופן הבא: תחילה קפצו מעל כסא, אז קפצו בקפיצות צפרדע עד לשרפרף שהונח במרחק מה, עלו על השרפרף, ירדו ממנו, ישבו עליו, קמו, ו ... זהו. כמה צחקנו. תרגלנו את הגוף, נהננו, וזה העיקר!

התחלתי עם חידות לחגים ולעונות, שהתבססו על חריזה. כך תרגלנו קצת חריזה על הדרך.

המשכנו בהופעות: "ילדה אחת ומטריה אחת", הוספתי הצגה נוספת על פי השיר"המטריה שלי", כאשר יש ילד אחד אשר חובש כובע על הראש ומחזיק מטריה, והולך לפגוש חברים. כל חבר שהוא פוגש – הוא מוריד לפניו את הכובע מטעמי נימוס, חובשו שוב, וממשיך לטייל ביחד עם אותו חבר, וחוזר חלילה. היה משעשע ונחמד מאוד!

הצגנו את השיר שהכרנו אתמול: "עננים מתנגשים" עם הטיפות, העננים והברק, אלא שהפעם – כמובטח – הוספתי כלי נגינה: תופי מרים לרעמים, פעמונים לטיפות הגשם.

לסיום קראנו שוב את הספור "החור הכחול" מאת סמדר שמשון.

יצירה: ממשיכים להכין את אנשי החורף.

מפגש צהרים: התחלנו עם "מחול הרוחות" מאת רמו בעזרת המטפחות, והילדים הפכו בן רגע לרוח משתוללת בהתאם לשינויים במוזיקה, המשכנו עם "חורף בא" מאת גאלוואי, והפעם במקום בקבוקוני גשם חילקתי לילדים תופי מרים ופעמונים, ופשוט התמוגגתי מהשמירה הקפדנית שלהם על המקצבים שביצירה המופלאה של גאלוואי!

לאחר מכן קראתי ספור קצר, אותו הצגתי שוב בעזרת הילדים: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני.

סיימנו – לבקשת הילדים – במשחק אורייני מבלבל במיוחד עם המילים "חורף" ו"טבת". מידי פעם בדקתי את הערנות שלהם (והילדים ערניים מאוד!!) כשהורדתי אותיות או הוספתי אותיות שאינן שייכות. השמחה היתה רבה!!

יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות פיסוק וסגירה, לקחו את שמם מלוח השמות, וישבו.

החזרנו את השמות באופן הבא: בכל פעם אמרתי מילה, כשאני מדגישה את האות הראשונה שבה. היה על הילדים לגלות באיזו אות מדובר (על פי צלילה), וילד ששמו הסתיים באותה האות – החזיר את שמו ללוח. לפעמים אמרתי מילים שהאות הראשונה התאימה לאותיות האחרונות בשמם – ולעתים לא... היה עליהם לגלות אם האות מתאימה או לא. היה משעשע ומוצלח מאוד!

המשכנו עם שירי והצגות החורף: "חורף!" בשירתו של גידי גוב, "שלא יהיה לנו קר", "נעימה לחורף" (3 מקטעי מנגינה שונים: בראשון מדלגים, ואנו מדמים טיפות יורדות, ובקבוקוני הגשם עוזרים לנו בכך), בשני צועדים צעדי רדיפה – הגשם מתגבר, ובשלישי – מבול! הילדים במרחב מגולגלים על הארץ כמו עוברים, ואנו מקישים בבקבוקונים חזק על הרצפה או על הכסא), "גשם גשם משמים", "עננים מתנגשים" – ההצגה עם הברק, הטיפות והעננים – וכן בצירוף כלי הנגינה.

יצירה: היום סיימנו להכין את אנשי החורף! להנאתכם על גבי לוחות הגן.

מפגש צהרים: התחלנו עם הברווזיים, והמשכנו וגם סיימנו במשחק האורייני עם אותיות המילה "חורף". היום ממש ניסיתי – לשוא – לבלבל את הילדים, ובכל פעם שילד יצא החוצה, לפי בקשתי, החלפתי אותיות מסויימות באחרות, השמטתי אותיות מסויימות וכו'', אולם הילדים מייד גילו את השינויים, וידעו בדיוק אילו אותיות לבקש, ולהתאים בקלות את האותיות הנכונות לכדי המילה "חורף". פשוט גאונים!

יום דיום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה בתוך שני חישוקים, הליכה על גבי קורה וקפיצה מעל כסא.

מעין מסלול מכשולים קטן ...

לאחר מכן חילקנו בקבוקוני גשם, ופעלנו במרחב עם שירי החורף ויצירות החורף שאנו מכירים.

היתה זו גם הזדמנות לשוחח עם הילדים על הנושא שנתחיל בשבוע הבא: טו בשבט!

מפגש צהרים: ספור תורה: המשך וסיום ספור גן העדן + הולדת קין והבל.

הורי קבלת שבת מחר יהיו יהלי ו יהונתן !!

מחר נחגוג מסיבת יום הולדת ל אגם (4)

מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

לא לשכוח לרשום לי במייל את כתובות הסבים שמקבלים מאיתנו את ההפתעה בדואר לקראת יום המשפחה – וכן את כתובתכם הפרטית!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה