יום חמישי, 26 בינואר 2012

שבוע #19 - שנת לימודים תשע"ב

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שהיתה כולה סביב הנושא החדש אשר התחלנו היום:

נושא טו בשבט, והחגיגה לטבע.

כמובן סיפרנו מחוויות השבת, כשאני פותחת ומספרת על נסיונות משפחתי להגיע לחרמון (ניסיונות שכשלו...), אך לבסוף הגענו לאחד מנחליו: הבניאס.

מיקה סיפרה על המדעטק בחיפה.

רואי סיפר על ביקורם של סבו וסבתו בביתו שהגיעו מקרית שמונה, ועל טיול ביער חורשים הסמוך לביתנו.

שני וניר מורנו סיפרו על טיול משותף לשדה ליד קיבוץ העוגן, שם קטפו באופן מסודר כלניות, שאת חלקן הביאו הבוקר לגן כדי להראות לנו.

דור ביקרה בגן חיות ונהנתה בחברת בני משפחתה המורחבת.

יהונתן נסע לטייל ביער בן שמן (יער שאין בו אריות ונמרים וגם לא את כיפה אדומה, כדבריו ...), וספר בהתרגשות שהוא ואחותו היו שומרי הפרחים שביער, הלא הם הפרחים המוגנים.

הוד נסע לבקר את סבו ואת סבתו בבאר שבע, שם חגגו לו שוב מסיבת יום הולדת! הוא סיפר משלל חוויותיו עם בני דודיו באותו סוף שבוע.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצה על רגל אחת, נופפו לשמם על גבי לוח השמות לשלום, ופנו לשבת. התחלנו מייד בשיחה על טו בשבט: למי חוגגים? לטבע: לעצים (=האילנות, בשפה יפה ומקושטת, כדברינו), לפרחים, לדשא, לשיחים. נעמה סברה שצריך לחגוג גם לאדמה, מאחר והיא זו הנותנת את המזון והשתיה לכל הצומח! חשבתי שזה רעיון מצויין, ואימצתי אותו מייד!!

שוחחנו על משפחת פירות ההדר, על בני המשפחה, על ביתה (=הפרדס), ועל מועד החגיגה: אמצע חודש שבט (קרי- טו בחודש). חשבנו ביחד כיצד ניתן לחגוג לטבע יום הולדת, בניגוד ובהשוואה לאופן בו אנו חוגגים האחד לשני מסיבה שכזו.

המשכנו בשיחה על הפירות היבשים: טעמנו מעט, ביררנו מהו כל סוג, לאחר שהראיתי לילדים שקית מלאה בהם ובסוגיהם, ובדקנו כיצד מכינים אותם.

סיימנו בשירי החג:

"השקדיה פורחת", "טו בשבט חג היום לגן", "בתשרי נתן הדקל" (גם על מנת לחזור ולברר מה קורה בכל חודש, וגם כהכנה לקריאת הספור במפגש הצהרים), וסיימנו במחרוזת שירי החג, שבה תרגלנו את הנטיעה, ביררנו מהו "שתיל" ומיהם "השותלים".

יצירה: לאחר כל השיחות מהבוקר, ההפרדה בין "גזע" ל"צמרת" וכו', הכנו היום פרדס משלנו: כל ילד צבע בגואש חום גליל נייר טואלט, שיהיה גזע העץ, והדביק מדבקות של פירות הדר על גבי "צמרת" גזורה מראש. מחר נצמיד את השניים ביחד, ונקשט את גננו בפרדס המקסים.

מפגש צהרים: התחלנו עם הצגת הברווזיים. לאחריה, ממילא קופסת ההפתעות היתה פתוחה, יצאו להכיר 2 חברים חדשים: 2 ציפורים: הציפור דן והציפור אבנר. הכרתי לילדים את השיר הבא, שאותו כמובן מייד למדנו לשיר ולהציג:

"שתי ציפורים קטנות ישבו על הגדר:

אחת דן, שנייה אבנר,

עוף לך דן, עוף לך אבנר, אין אף ציפור קטנה יושבת על הגדר.

חזר דן, חזר אבנר, שתי ציפורים קטנות יושבות על הגדר"...

מטרת השיר היא בעיקר לתרגל את חציית קו האמצע כשאנו משתמשים בידינו כ"ציפורים", וכל ציפור "עפה" ל"גדר" שנמצאת על גבי הכתף הנגדית. השיר הלהיב את הילדים, והצגנו אותו פעמיים בשמחה גדולה.

המשכנו בקריאת ספור מקסים: "עונות השנה של אלדד" מאת רפאלה צרפתי,

אשר מספר על גמד קטן, שמופקד על השינויים בעונות ובחודשי השנה.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה השמעתי לילדים את שירו של גידי גוב (בשירתו): "תנו לגדול בשקט", שזכה מייד להצלחה גדולה בקרב הילדים!

מעט באיחור הגיעה היום איריס, המורה למוסיקה, והעבירה לילדים חוג.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בקפיצות צפרדע מרשימות כל כך, שמייד הצעתי להם שנלך כולנו לביצה ... היו שהסכימו, והיו שהסכימו פחות ... J

לאחר שארגנו את הבלגן שהיה על גבי לוח ימות השבוע, התחלנו עם שירי בוקר מוכרים ואהובים, שאת אחד מהם הצגנו בעזרת כלי נגינה (מקצבים, כרגיל ...), ועברנו לנושא טו בשבט: "השקדיה פורחת", "טו בשבט חג היום לגן", הצגנו את מחרוזת שירי החג, ועברנו לשני קטעים חדשים: הראשון הוא "מי רוצה תפוח זהב?", אשר הצגנו במטרה סודית (...) לתרגל את חגורת הכתפיים וגם לתרגל תזמון והאזנה לשיר (ואין ספק שהיה מהנה ומוצלח מאוד!).

סיימנו במוסיקה חסידית: לימדתי את הילדים כיצד לרקוד מוסיקה חסידית, ואז האזנו למוסיקה, ובדקנו כיצד היא "מדברת" אלינו. לאחר ההאזנה הראשונה, ראיתי שכבר חלק מהילדים הרגישו את המוסיקה, והבינו מה מגיע בחלקים ממנה, ולשאר החלקים הוספתי מילים הקשורות בטו בשבט. הילדים שהזמנתי החזיקו ביד מטפחת מגולגלת, ודימינו שהיא שתיל קטן: הילדים היו צריכים להסתובב במרחב, ולתת את ה"שתיל" לחבר אחר, ואז לצאת בריקוד חסידי ... זה היה כל כך משעשע ומהנה!!

יצירה: היום התבקשו ילדים שהזמנתי לשולחן היצירה להעתיק דגם של עץ מבריסטול מנויילן שנתתי להם.

היה עליהם להקפיד להחזיק בדגם המנויילן ביד אחת, ובשנייה לצייר על פי קווי הדגם את העץ. לאחר שסיימו צבעו את הגזע בפנדה חום, וציירו בצמרת (שמנו דגש על ההבחנה בין המילים צמרת וגזע) פירות הדר בצבעים המתאימים: ירוק, כתום וצהוב.

מפגש צהרים: כמובטח, שיחקנו במשחק אורייני עם אותיות המילים "טו בשבט", וסיימנו את המפגש בלימוד משחק זיכרון עם קלפים בנושא החג. מחר נקיים משחק מלא כאשר כולם כבר מכירים את כללי המשחק.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר, במהלכה קרה לנו אירוע משמח מאוד: בדיוק התכוונו לטפל במשפחת החלזונות, כשענת נכנסה לגן ו ... הביאה לנו שני דודים נוספים למשפחה המורחבת!! איזו התרגשות!

הם סיפרו לנו שלאחד מהם קוראים גידי, והוא התגלה כשובב גדול, שכל הזמן מטייל בזריזות שאינה אופיינית לחילזון, ולשני קוראים סימון, והוא די ישנוני ורגוע ...

לעדכונכם, יש לנו כרגע משפחה גדולה מאוד בקופסה (נשמח מאוד לקבל קופסה שקופה גדולה יותר, למי שיש!!!):

אבא, אמא, הדוד יהושע, נחום, מנחם, סופי, גידי וסימון!!

מפגש הבוקר: מסיבת יום הולדת לארבל!! מזל טוב לחמודה ולמשפחה!!

יצירה: כל הילדים סיימו להתנסות בהעתקת דמות העץ. העבודות היפות בקלסרי הילדים.

מפגש צהרים: התחלנו בהופעה קצרה ונחמדה עם השיר החדש: "2 ציפורים דן ואבנר", ולאחריה שיחקנו משחק במליאה בהשתתפות כל הילדים: משחק זיכרון בנושא טו בשבט!

אנו לומדים להכיר את המושג "זוג", מקפידים על תור, מקפידים על החזרת הכרטיסים שהופכים למקומם,

וכמובן – לדרג את הזוכים השונים בסדר זכייתם לפי מספר הזוגות שבידם.

יום דיום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת בוקר נהדרת, שכללה גם את טקס הספריה. ברכנו את חודש שבט, שלמעשה התחיל כבר אתמול, והיום ציינו את יומו השני, ב בשבט. בירכנו את ברכת "חודש טוב", ועדכנו את התאריך החדש.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה לצלילי "רוץ בן סוסי", ומייד בדקנו את לוח ימות השבוע, ועשינו בו סדר. כל הכבוד לילדים ששמו לב לבלגן שהיה בו ...

המשכנו עם הפולקה של לורנס וולק, וחזרנו לנושא טו בשבט: רקדנו את מחרוזת שירי החג, הצגנו פעמיים את "מי רוצה תפוח זהב?" (להיט בגן!!), ורקדנו כמו חסידים על פי הנעימה החסידית! בקשו מהילדים להראות לכם בבית כיצד רוקדים ריקוד חסידי, ופשוט תתעלפו!!

סיימנו בשיר מקסים שמספר את ספור גדילתו של שתיל קטן, שנטע אותו הילד אילן. האזנו לשיר, הצגנו לפי הדמויות (שמש, ענן, אילן ושתיל), ונהננו ממנו מאוד!

מפגש צהרים: ספור תורה: לאחר שעשינו סדר קצת בסיפורים אותם הכרנו עד כה: מבריאת העולם ועד הגירוש מגן העדן, התחלתי לספר ולהציג לילדים את ספורם של קין והבל. הילדים יושבים מרותקים ביום זה כשאני מספרת ספור תורה, והנאה גדולה היא לי לראות עד כמה הם מפנימים משבוע לשבוע את ספורי התורה, ונהנים מהם!!

הורי קבלת שבת מחר יהיו ירדן ו יואב ב. !!

2 תגובות:

  1. לגננת רות היקרה,

    אפשר לראות בעיניים שלך שאת אישה טובה שאכפת לה מהזולת. אין לי שום ספק שהילדים הרוויחו ובגדול.

    יישר כוח,
    רויטל וילמובסקי

    מורה פרטי

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רויטל!
      רק עכשיו קראתי את המילים המחממות שלך, וכל כך התרגשתי!! אני כל כך אוהבת להיות גננת, וכך יש לי המון ילדים, ולא "רק" השניים הפרטיים שלי ...
      איזה כיף שקוראים בבלוג שלי!
      בהמון התרגשות - רות נדל

      מחק