הורים יקרים,
יום א – מפגשון: התחלנו ביחד בוקר שמח ונרגש במיוחד לאחר פרידה מאוד ארוכה שלי מהילדים!
היה כיף לראות שוב את כולם!
נהננו לחזור לשגרת הבוקר המוכרת שלנו, להתמוגג מכך שהילדים לא שכחו דבר, וסיפרו המון על חופשתם איתכם.
כמובן קיבלתי פתקים המספרים על חוויות מסוף השבוע או אפילו מהשבוע האחרון, דבר שמייד עורר התרגשות עזה אצל הילדים, שמיהרו להצביע ולספר בשמחה על חוויה דומה שלהם.
רבים סיפרו על הפסטיגל/פסטיבל הילדים 2009/מותק של פסטיבל וכן על הצגות שונות שצפו בהן.
ואם ילד אחד לא סיפר את כל הפרטים – מיהרו 10 ילדים אחריו לפרט ולהסביר כך שהרגשתי בסופו של המפגשון כאילו הייתי בכל אותם מופעים!
אורי סיפר על ביקור בירושלים, במהלכו נכנסה משפחתו לשכונת מאה שערים, שם ראו חנוכיות מסוגים שונים, והמיוחד בעיניי היה שהן הודלקו עם שמן במקום עם נרות!
אורי סיפר על החנוכיות השונות, על תהלוכת הלפידים ועל החנוכייה הגבוהה ביותר, שהיה צריך להדליקה בעזרת מנוף מאחר והיתה גבוהה כל כך!
נועה סיפרה על נסיעה ברכבת לפסטיגל ועל ביקור משפחתי בצורן.
בהמשך לסיפורה של נועה שמעתי מילדים רבים שחוו את הנסיעה ברכבת בהקשר הפסטיבלים השונים. איזה יופי ואיזו חוויה נהדרת לחוות!
טל סיפר על ביקור בספארי, גם כן על נסיעה ברכבת ועל פיקניק עם חברים.
בקיצור – כיף גדול של כולם! השתדלתי להקשיב לכולם, ואין ספק שההתרגשות לספר ולפרט היתה גדולה, ולפיכך המפגשון התארך במיוחד היום.
מפגש הבוקר: למפגש נכנסנו בקפיצה על רגל אחת, ושמחנו לחזור לשיר צבעי החולצות ולאותיות האחרונות בשם הילדים. הילדים קיבלו מחמאות רבות על כך שזכרו את המשחקים ואת האותיות הסופיות, ובמיוחד על שסייעו האחד לשני!
לאחר מכן בחנו את לוח התוכן שהשתנה, ופינה מקומו לנושא חדש. לא סיפרתי מההתחלה לילדים את שם הנושא, אלא סיפרתי על האיש עצמו, ולבסוף גם את שמו. למדנו שיש לחיים נחמן ביאליק שני שמות פרטיים ושם משפחה אחד, ואת שם המשפחה הכרנו גם באותיות המרכיבות אותו.
הילדים לא הראו סימנים כי הם מכירים את האיש, אך כעבור מספר דקות בדקנו אילו שירים או חיבר, וגילינו שבעצם אנו מכירים המון מיצירותיו, כגון: "נדנדה", "פרש" (רוץ בן סוסי), "פרח עציץ", "קן לציפור", "בערוגת הגינה" וכו'.
שרנו חלק מן השירים ואפילו הכרנו מילה חדשה: "פרש", הלא הוא הרוכב על הסוס מתוך השיר "רוץ בן סוסי".
השתמשנו בגלילי הניירות הארוכים כסוסים (כמה שהפעלנו היום את הדמיון!) ודהרנו עליהם כפרשים!
שמנו דגש רב יותר על הדיקלום "פרח עציץ", הכרנו את מילותיו, וזאת לאחר שסיפרתי להם את הסיפור העצוב על הפרח שנקטף מן הגינה ועבר לקשט את אדן החלון כשהוא רחוק מחבריו הפרחים.
אפילו הספקנו להציג אותו!
זמן חצר ויצירה: בזמן החצר הזמנתי קבוצות קבוצות של ילדים להכין יצירה על פי השיר "פרח עציץ" במהלכה תרגלו הילדים מוטוריקה עדינה ולמדו לצייר בצורה מדוייקת וממוקדת יותר – כל אחד לפי יכולתו כמובן. הילדים ציירו ריבוע (יש כאלה שהצליחו לבד, ויש שציירתי להם 4 פינות והם חיברו את הפינות בקוים וכך יצרו את הריבוע) שהיה החלון, ובתוכו הדביקו תמונה של עציץ פרחים שצבעו מראש.
לאחר מכן ציירו מתחת לאדן החלון פרחים – ממש על פי השיר. לסיום הדביקו את מילות השיר – להנאת המשפחה כולה!
מפגש הצהרים: במפגש הצהרים הצגנו שוב את "עציץ פרחים" וכן הכרנו שיר חדש, שהפך מייד אהוב מאוד על כולם: "בערוגת הגינה". כמובן סיפרתי קודם את סיפור השיר, ואז הצגתי את הדמויות המופיעות בו, ובסופו של דבר הצגנו את השיר. זה היה משעשע מאוד וכייפי מאוד.
המפגש הסתיים בסיכום מה שסיפרתי להם על האיש ביאליק וכן בהצגת שיר ערש אשר אינו מוכר, אך אהוב עלי מאוד, ולכן בחרתי ללמדו לילדים: "רועת הכוכבים". דיקלמתי להם את השיר היפה, ומחר גם נציגו ונכיר טוב יותר את תוכנו ואת פירושי המילים.
יום ב – מפגשון: שגרת בוקר.
מפגש הבוקר: מאחר ולא היה היום חוג מוסיקה (איריס חולה) התאפשר לנו מפגש ארוך ועמוס:
התחלנו בקפיצה בשתי רגליים למפגש על מנת לקחת את השמות. כל ילד בחר אם לקפוץ עם רגליים צמודות או פסוקות או לסירוגין זה וזה (והיו שהתחכמו וקפצו אחורנית ...). השמות חזרו ללוח על פי האות האחרונה בשמות לפי שיר צבעי החולצות.
לאחר מכן ניסיתי לבלבל אותם ואמרתי שמות שונים של ילדים, כשאני שואלת לחילופין מה האות הראשונה או האחרונה. לאחר שהתבלבלו כמה פעמים הם שינסו מותניים והראו לי שאותם אי אפשר יותר לבלבל!!
לאחר מכן חזרנו על מה שסיפרתי אתמול אודות חיים נחמן ביאליק, ונזכרנו בשירים המוכרים.
שוב השתמשנו בגלילים הארוכים כסוסים, כשהילדים הם הפרשים ואפילו מצאנו דרך נחמדה להמחיז את "נדנדה" (ומעייפת מאוד ...).
המשכנו מעט באוריינות השם "ביאליק".
לאחר מכן הזמנתי ילדים במספר השורות בשיר הערש: "רועת הכוכבים", ולכל ילד נתתי משפט קצר מן השיר לדקלם כדי להכירו.
הילדים היו משועשעים מאוד מהתהליך, וביחד הצלחנו לדקלם את השיר המקסים.
זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את היצירה על פי השיר "פרח עציץ" מאת ביאליק.
מפגש הצהרים: המחזנו בעזרת תחפושות הן את השיר "פרח עציץ" והן את "רועת הכוכבים".
יום ג – מפגשון: שגרת בוקר שהסתיימה בקריאת סיפור מקסים שהביא תום:
"איתמר מטייל על קירות" מאת דוד גרוסמן .
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בדילוגים ("מי שמנסה בסוף מצליח"), והחזירו את שמותיהם ללוח השמות על פי שיר צבעי החולצות. בינתיים לא נראה לי שהילדים מוכנים לוותר על השגרה האהובה הזו ...
לאחר מכן המשכנו עם ביאליק, הצגנו את ההצגות על פי השירים שהכרנו עד כה, כשאנו שמים דגש על
"קן לציפור" ו"רועת הכוכבים" – ושניהם יצאו מוצלחים ומרגשים מאוד!!
סיימנו בטיול מיחזור מוצלח מאוד!
זמן חצר ויצירה: סיימנו להכין את היצירה היפה על פי "פרח עציץ". להנאתכם על גבי אחד מלוחות הגן.
מפגש הצהרים: התחלנו עם 3 שירי בוקר שהילדים מאז טרם חנוכה לא שמעו אבל אוהבים מאוד, מה שהוביל לשיחה מעניינת על מצילתיים גדולים וקטנים, ולהתנסות במצילתיים על פי מקצב של אחד השירים.
המשכנו וסיימנו במשחק האורייני על פי שמו של ביאליק.
יום ד – מפגשון: שגרת בוקר
מפגש הבוקר: למפגש נכנסנו בצעדי רדיפה, ולאחר החזרת השמות על פי שיר צבעי החולצות שמעתי תלונות שקר בגן ... אז פשוט התעמלנו!! בהתחלה לפי שיר התעמלות הבוקר, ואז המשכנו כיד הדמיון הטובה בתרגילי זרועות ורגליים ובטן – להנאת כולנו!! אין ספק שהמפגש שהתחיל באופן פעיל מאוד והמשיך ככזה – היה באמת הנאה גדולה לכולנו.
המשך המפגש היה ברוח חיים נחמן ביאליק, ובמהלכו הצגנו משיריו היפים.
זמן חצר ויצירה: בשעה שחלק מילדי הגן היו בחוג היוגה עם המדריך גיא, היו שאר הילדים בחצר, ואותם הזמנו לפי קבוצות קטנות להכין יצירה על פי השיר "קן לציפור". גם יצירה זו מקשטת את לוחות הגן – להנאתכם ולהנאתנו.
מפגש הצהרים: אלית ביקשה להציג את השיר "פרח עציץ", ולאחרי ההצגה ערכנו שוב את המשחק האורייני, כשהילדים מרגישים היום משולהבים והרפתקנים במיוחד, וביקשו אתגרים קשים יותר.
היה ממש כיף!
יום ה – מפגשון:שגרת בוקר + ספריה. בין השגרה לספריה הילדים סיפרו לי בעקבות איתי שהיה אתמול בפסטיגל קונג – פו על החוויות שלהם מאותו פסטיגל. כך מבלי שהייתי בו הצלחתי להכיר את כל הדמויות ואפילו לשמוע את השירים ... איזה בוקר מקסים!
שמחתי גם לראות הן את איתי והן את הראל מביאים לגן מקלות מטאטא ועליהם ראש סוס!!
אין ספק שזה הכניס את כולנו לאוירת "רוץ בן סוסי" כמו שצריך!
מפגש הבוקר: התחלנו בקפיצה בתוך חישוקים, שהמשיכה עם שיר צבעי החולצות תוך דגש על האות האחרונה בשמות הילדים.
לאחר מכן השמעתי להם שתי שניות משיר בוקר שהם מכירים אך לא שמעו מזה זמן רב, וכמובן מייד זיהו אותו. המיוחד בשיר זה הוא התזמון של התנועות והקימה (על פי השיר), וזה הצליח גם לחמם את השירים על הבוקר וגם לשעשע את כולנו.
המשכנו – איך לא? – עם ביאליק, והצגנו הצגות שונות על פי השירים שכבר הכרנו והמחזנו ביחד.
זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו להכין את העבודות על פי "קן לציפור".
מפגש הצהרים: התחלנו עם "רוץ בן סוסי" והמשכנו במסורת שהתחלנו בה היום, ושעליה שוחחנו במהלך השבוע: ספור תורה! מעתה בימי חמישי במפגש הצהרים אספר לילדים בהמשכים את ספורי ספר בראשית.
הצגתי להם את ספר התורה כספר של העם היהודי, הסברתי להם את חשיבותו ואת תוכנו, והתחלנו כמובן עם בריאת העולם!
אני מקפידה לספר לילדים את ספורי ספר בראשית עם המון המחשות, דרמה וכמובן במילים שלהם, על מנת לאפשר להם להבין את הסיפורים, לנסות ולאמץ אותם כשלהם ולהכיר אותם.
היום סיפרנו על היום הראשון, השני והשלישי. לצערי לא המשכנו מעבר לכך, ונעשה זאת ביום חמישי הבא.
הורי השבת השבוע יהיו: אלית ואיתי.
מחר, יום שישי, נחגוג בגן מסיבת יום הולדת 3 לליבי היקרה שלנו!
מזל טוב לחמודה ולכל המשפחה!!
רועת הכוכבים / חיים נחמן ביאליק
הלבנה תשמור על כוכביה
כרועה על עדרו בעין פקוחה
ישן אפרוחי על ידך אמא
ליל שלום לך ושנת מנוחה
מלאך טוב יפרוש עליך כנפיו
וחלומות רעים אל יבהלוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה