יום חמישי, 7 בינואר 2010

שבוע #19 - שנת לימודים תש"ע

הורים יקרים,


יום א מפגשון: לכבוד הנושא החדש, הלא הוא נושא החורף, אותו התחלנו היום – ערכתי מספר שינויים לרענון כללי של כולנו בגן:

במסגרת שגרת הבוקר הכנסנו את עניין לקיחת השמות מלוח השמות, אלא שהחזרתם תעשה על ידי חידות שונות, שנועדו לחדד את אוזני הילדים לצלילי האותיות, ללמד אותם לזהות את הצלילים השונים ולהתאימם לאותיות הרלוונטיות.

וזה קורה מהר יותר ממה שאתם חושבים! הבוקר התחיל באופן מוצלח מאוד, כשהילדים שמחו על החידוש, והטו אוזן כרויה להקשיב לצלילים שהשמעתי להם, אותם הם מיהרו לזהות, ואותם ילדים ששמם מסתיים באותה האות – מיהרו לקום ולהדביק את שמם מתחת לאות האחרונה.

כשסובבנו את לוח השמות, גילינו מאחוריו לוח מנייה מצומצם: מ- 1 ועד 6, שהותאם לגמרי להפעלה הקשורה בחורף: הצמדתי ללוח ענן אינטראקטיבי, ועליו 6 טיפות מודבקות בסקוטצ'ים – כשבשילוב עם דיקלום הילדים בעצם לומדים לחבר ולחסר עד 6 מתוך הבנה.

שש טיפות היו

בתוך ענן של מים.

טיפה אחת נפלה

פתאום מן השמים.

הטיפה נפלה לה לה

והתגלגלה לה לה

לאדמה.


(לצערי אינני יודעת מי כותב הדקלום, ולכן אין באפשרותי לתת קרדיט כראוי).


וכך הדיקלום ממשיך בשעה שבכל פעם "נופלת" לה טיפה אחת לקול תרועות השמחה של הילדים.

הדיקלום היה כל כך משעשע מבחינתם, שחזרתי עליו לפחות 5 פעמים, והיו שרצו עוד ועוד , אבל הסתפקנו בשלב זה שנמשיך ונעשה זאת מידי בוקר...

בכל פעם אנו בודקים כמה טיפות "נפלו" לעומת כמה טיפות "נשארו", והילדים מעצמם (וזה מה שיפה בכל העניין) עשו את החשבון, והיו משועשעים בכל פעם לגלות שהחיבור יוצר את המספר "6" שהיה מלכתחילה על גבי הענן, ושהחיסור כל כך פשוט, כי הכל נמצא לנגד עיניהם, וכל מה שעליהם לעשות הוא למנות.

כפי שאני נוהגת בלוח זה – כל המודבק עליו הוא לשימוש הילדים, והם מוזמנים להשתעשע בו וללמוד תוך כדי משחק הדדי (ויפה לראות את הבוגרים יותר מלמדים את הצעירים יותר ועוזרים להם).

המשך הבוקר היה השגרה המוכרת לכולנו: עדכון התאריך העברי (ובהזדמנות זו מנינו כמה ימים נשארו עד לסוף חודש טבת, כלומר עד ל"ל" בחודש טבת), בחירת חזאי אחר (תוך בדיקה שלא שימש בתפקיד זה בסבב הנוכחי, מה שמכריח את החזאי היוצא לקרוא את כל שמות הילדים שכיהנו עד כה בתפקיד, ולבדוק ששמו של הילד בו הוא בוחר אינו מופיע ביניהם), בחירת תורני בוקר (כאשר בכל בוקר נקרא ילד אחר לקרוא את שמות הילדים שכבר היו תורנים בסבב הנוכחי, ומזמינם לעמוד לידי, על מנת שנוכל כולנו לראות ויזואלית את מי עוד נותר לבחור – ושוב אנו מתרגלים אוריינות וזיהוי שמות הילדים), וכמובן – האזנה לחוויות מהשבת:

שחר וליבי ומשפחותיהן יצאו לטיול שבת ביער חורשים, ושמחו לספר במקהלה על הרקפות שראו, על הפרפר שהחזיקו ביד ועל החוויה של לטייל ביחד. היה כיף לקבל שלל תמונות יפיפיות מאותו טיול, שאיפשר לכולנו לחוות את אותן חוויות דרכן.

דן טייל עם משפחתו בבית גוברין, להנאת כל אלה שכבר היו שם השנה, כך שכולם חלקו חוויות ונזכרו בעקבות סיפוריו של דן באותם המסלולים.

לסיום שוחחנו מעט על לוח התוכן שהשתנה ועל החורף ומה שהוא מביא איתו.

מפגש הבוקר: למפגש נכנסו כולם בקפיצות בפיסוק ובסגירה. אמנם הפעם מבלי לקחת את שמותיהם מלוח השמות, אבל תמיד כדאי לתרגל מוטוריקה גסה, מה שהילדים אוהבים מאוד ממילא.

ואז תוך כדי שירי חורף חדשים (או מחודשים ...) שוחחנו על מאפייני החורף, כגון: רעם וברק, עננים שונים, בגדי החורף, גשם וכו'.

התחלנו עם שיר בוקר, אותו זיהו הילדים ממש תיכף במסגרת החידונים שאני אוהבת לערוך להם, ולאחריו התחלנו עם שירי חורף. היה מקסים לראות שאפילו בזמן ארוחת הצהרים ובדשא כשחילקתי פרי – הילדים זכרו את השירים ושרו אותם ... איזה כיף!

השירים ששרנו היום היו:

שלא יהיה לנו קר, חורף / גידי גוב, בואו עננים, גשם גשם משמים, ילדה אחת ומטריה אחת.

השתמשנו באביזרים מהנים כגון מטריה ובקבוקוני הגשם, ולמדנו לווסת את תנועת הבקבוקון כדי להצליח להפיק ממנו הבדלים בצלילים בין טפטוף גשם, גשם רגיל ומבול!

סיימנו בקריאת ספור שהביאה שחר להנאת כולנו: "ספור של חורף" מאת ענת אומנסקי.

זמן חצר ויצירה: הילדים קיבלו דף ועליו ציור של בגדי חורף: חולצה ארוכת שרוולים, מכנסיים ארוכים, מגפים וכובע צמר. היה עליהם לקשט כל פריט לבוש באופן שונה: אפשר היה להשתמש פעם אחת בכל אמצעי קישוט: גואש, מדבקות, צבעי פנדה, דבק ופיסות נייר צבעוניות. הדגש היה הקפדה על ההוראות.

בהמשך השבוע יידרשו הילדים לגזור את הפריטים ולהרכיבם לידי "איש חורף".

מפגש הצהרים: התחלנו עם אורחים חדשים שיצאו מקופסת ההפתעות: הברווזיים!

הילדים הכירו את הגרב הלבנה ואת הגרב השחורה, שביחד הן הברווזיים, ושרנו ביחד את השיר תוך כדי הצגתו.

הזמנתי את הילדים להציג את ההצגה בעזרת ידיהם החשופות.

בהמשך שוב חילקתי את בקבוקוני הגשם, והצגנו דיקלום נחמד:

הגֶשֶׁם רדף אחרי. גֶשֶׁם לפנַי, גֶשֶׁם מאֲחוֹרַי, גֶשֶׁם מעלי .

"די"!, צעקתי: "אני רטוב כמו דג, חכה שאגיע לאיזה גג."

הגעתי הביתה רטוב ורחוץ, בדיוק אז - הפסיק הגֶשֶׁם לתופף בחוץ.

סיימנו בקריאת ספור שהביאו במקביל שחר ואמתי: "אין כמו בבית" מאת ג'ונתן אמט.


יום ב מפגשון: התחלנו עם שיר חורפי מאין כמוהו, שאני מקווה מאוד שמוכר לחלק מכם לפחות מהעבר הלא רחוק כל כך של ילדותנו: השיר "מר אפצ'י" בביצועה של ציפי שביט.

השמעתי להם את השיר לאחר ששוחחנו על החורף ועל מה שהוא מביא, ואחד הדברים שהילדים אמרו היו אכן מחלות...

השיר התחבב מאוד, ואילנה שלנו הראתה בקיאות ושרה ביחד עם ציפי שביט את המילים המשעשעות ...

המשכנו בשגרת בוקר מעט מזורזת מאחר ועתיד היה להתחיל בקרוב חוג המוסיקה עם איריס.

מפגש הבוקר: לאחר חוג המוסיקה הזמנתי ילדים להציג את הדיקלום עם הענן והטיפות וכן לעדכן את לוח ימות השבוע.

המשכנו עם שירי חורף בליווי בקבוקוני הגשם, ואז הכרתי לילדים נעימה נחמדה, שהתלוו לה שוב הבקבוקונים.

היה על הילדים הנשארים לשבת על הכסאות לווסת את השימוש בבקבוקונים, ולהשמיע טיפטוף / גשם חזק ומבול סוחף לסירוגין, כשאנו מסכימים מראש על האופן שבו משתמשים בבקבוקונים.

כמה ילדים הוזמנו לחלל שבאמצע, ובאמצעות האזנה למוסיקה המשתנה, לשנות בהתאם את צעדיהם:

דילוגים בזמן ש"מטפטף", צעדי רדיפה "כשהגשם מתחזק", והתקפלות על הרצפה "כשיורד מבול".

סיימנו עם ספור קצר ומקסים על שתי טיפות שחיפשו מישהו או משהו שממש זקוק להן, וסירבו לרדת "סתם" בים או בשלולית, ומצאו צמח מדברי יבש, ששמח מאוד לראותן.

שם הספור: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני.

זמן חצר ויצירה: המשכנו בעבודת בגדי החורף, כאשר חלק מן הילדים כבר החלו לגזור את הבגדים אשר הכינו אתמול, ולהכין "איש חורף" משלהם. בקרוב נתלה הכל על הלוחות בגן!

מפגש הצהרים: אילון הביא עוגיות לחלק לחברים, ואכן עשה זאת מייד לאחר ארוחת הצהרים – להנאת כולם!

שמחתי לראות ששחר ואמיר הביאו שניהם גרביים לשיר הברווזיים, ושניהם הוזמנו לשבת לידי ולהציג את השיר ביחד.

ואז עצרנו הכל, ואמרתי לילדים שישבו במעגל, שהם יכולים להשתמש בשרוולים שלהם כדי להכין ברווזיים מאולתרים משלהם!

הרעיון מצא חן בעיני הילדים, וכך יכולנו להציג ביחד, כשכולנו ביחד מפעילים את הדמיון ונהנים מאוד מהשיר!

המשכנו באוריינות המילה "חורף" שכבר היתה נראית קלה מאוד ביחס למילה הארוכה יותר "ביאליק" מן הנושא הקודם, ולכן החלטתי, לאחר כמה משחקים קצרים, שהחל ממחר אתחיל לאתגר יותר את הילדים.

לבסוף הראיתי לילדים 4 קלפים שמראים רצף סיפורי בתמונות, מעט בילגנתי את הרצף, ונתתי לילדים להתבונן בהן, ולחשוב מה מסופר בקלפים. הילדים העלו כמה רעיונות מקוריים מאוד, שמצאו חן בעיני, אך לבסוף היה זה שוהם שסיפר את הסיפור ברצף ההגיוני והמתבקש ביותר. כל הכבוד!

התחלתי להראות להם רצף סיפורי נוסף, אך לצערי לא נותר לנו יותר זמן, אז החלטנו להמשיך מחר.


יום ג מפגשון: שגרת בוקר.

מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש בצעדי רדיפה, שהתפתחו מהר מאוד ל"רוץ בן סוסי" שמח מאוד ... העיקר שהם מתרגלים מוטוריקה גסה! חלק ביקשו גם לשמוע ברקע את השיר, וכך בילינו כמה דקות שמחות בדהירות מוצלחות בדרך לכיסאות המפגש ...

לאחר מכן שרנו את שיר ימות השבוע, כשאנו מאצבעים בהתאם לימים.

המשכנו כמובן עם שירי חורף כשאנו מתרגלים תוך כדי מוטוריקה גסה באמצעות התנועות המלוות.

כמובן הוספתי את בקבוקוני הגשם האהודים כל כך, ואיתם פעלנו בכסאות וגם במרחב.

הכרנו שני שירים חדשים: באחד מהם השתמשנו בבקבוקונים, ותרגלנו האזנה למקצב משתנה, מה שהמשיך אחר כך בשל הצלחת השיר להתעמלות כייפית עם הבקבוקונים ...

המשכנו עם שיר במסגרתו הזמנתי בכל פעם כמה ילדים למרחב, והם דילגו כאילו הם ילדים המטיילים ברחוב, ולפתע יורד עליהם גשם ...

ממש נהננו!

סיימנו בקריאת סיפור שהביאה שוב שחר: "מצב הרוח של מזג האויר" מאת החזאי דני רופ ורוני פלדמן.

זמן חצר ויצירה: המשכנו במרץ להכין את אנשי החורף שלנו, וכבר אפשר לראות חלק תלויים ומקשטים את לוחות הגן. אני גאה מאוד בילדים החרוצים!

מפגש הצהרים: התחלנו בשיר הברווזיים, והיום בנוסף לאמיר ולשחר, שכבר אתמול הביאו לעצמם ברווזיים הצטרף גם רואי. היה מקסים לראות את שאר הילדים משתמשים בשרוולים הארוכים שלהם כדי ליצור לעצמם ברווזיים מאולתרים, וכך נהנים ביחד איתנו באופן מלא מהשיר ומההצגה!

מי שהגיע היום עם גופיה ארוכה ולבנה ועם חולצה שחורה מעל – נהנה במיוחד, כי אז (רק תראו כמה הם יצירתיים! והרעיון הגיע לגמרי מהילדים!!) שרוול אחד היה לבן והשני שחור (פשוט משכו החוצה את הגופיה הלבנה, ששימשה כברווז הלבן!).

המשכנו עם קלפי הספור ברצף, ולאחר שהוזמנו כמה ילדים להציג לפני כולם את הסדר הנכון של הקלפים שהבאתי והודבקו על גבי הלוח, הוצאתי משחק משגע שעוסק בדיוק באותו העניין, פרסתי אותו על השטיח, ובדקנו איך אפשר לסדר את הקלפים שבתוכו – כמובן ברצף הסיפורי המתבקש והנכון.

עבר עלינו יום מהנה מאוד!


יום ד מפגשון: שגרת בוקר

מפגש הבוקר: מפגש שהתחיל בקפיצה בתוך חישוקים (חלק קפצו בשתי רגליים וחלק על רגל אחת – לפי מידת היכולת והיצירתיות ...). המשכנו עם שירי חורף שאת חלקם רק שרנו ואת חלקם הצגנו בישיבה (תוך תרגול מוטורי של חגורת הכתפיים) וכמובן לא שכחנו את החלק המהנה ביותר – הלא הוא ההצגות עם בקבוקוני הגשם ואלה שבמרחב.

היום הכרנו שיר חדש, שגם אותו הצגנו, וממש הפכנו להצגה של ממש: 3 ילדים היו עננים (עם עננים שהם מחזיקים ביד גבוה למעלה – הזדמנות לתרגול נוסף של חגורת הכתפיים) ש"מסתובבים" להם בשמים ולעתים מתנגשים, מה שיוצר ברק (שחקן נוסף), ולאחר ההתנגשות כמובן מתחיל לרדת גשם, ולשם כך הוזמנו 6 ילדים נוספים להיות טיפות הגשם.

מייד לאחר סיום המפגש יצאנו לחצר, ובמקביל התחיל חוג היוגה עם המדריך גיא.

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם יצירת אנשי החורף.

מפגש הצהרים: ילדים נוספים הביאו ברווזיים (מאוד סיקרן אותי לראות מי מהילדים יבקש ברווזיים מבלי שאשלח לכם הודעה במייל!) וכמובן הוזמנו לשבת לידי ולהציג לכולם.

הילדים שישבו במפגש היו יצירתיים עם שרוולי החולצות שלהם שבעזרתם הציגו בצורות מעניינות ומצחיקות..

לבסוף קראנו ספר שהביאה אלית: "כובע קסמים" מאת לאה גולדברג .


יום ה מפגשון: שגרת בוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: התחלנו בדילוגים ומייד הזמנתי כמה זוגות ילדים (הבנים בחרו את הבנות) לריקוד "מטייל אני לבד" כדי להמשיך ולתרגל דילוגים.

המשכנו עם שירי חורף עליזים, וסיימנו בהצגת שיר חדש שלווה במטריה ובכובע.

זמן חצר ויצירה: סיימנו להכין את בגדי החורף, וקירות הגן נראים מקושטים ויפים מתמיד!

מפגש הצהרים: ספור תורה: נזכרנו ביחד בספור הבריאה, והמשכנו משם לספור גן העדן והפיתוי.


הורי השבת השבוע יהיו:אלה ושוהם.


מחר, יום שישי, נחגוג בגן מסיבת יום הולדת 4 לאורי החמוד שלנו!

מזל טוב לחמוד ולכל המשפחה!!


הודעות:

א) אנא שריינו את התאריך ה- 22/1!

ביום זה נצא כולנו (פרטים יגיעו בהמשך) ל"שביל התפוזים"

במסגרת נושא ט"ו בשבט והפרדס.


ב) לצורך הכנת הפתעה אנו מבקשות מכולכם להביא את התמונות הבאות

(אפשר הדפסות ואפשר תמונות ממש – אבל לא יותר מגודל 10 × 15 בבקשה!!):

1) תמונה אחת של זוג ההורים ביחד

2) תמונות נפרדות – אחת של אמא ואחת של אבא

3) תמונה של זוג סבא וסבתא מכל צד

** כל הורה מביא את התמונות בתוך מעטפה, עליה רשום שם הילד/ה **


ג) החל מהשבוע הבא אתחיל לקחת יום חופשי אחד בשבוע, ויום זה יהיה יום רביעי.

ביום זה תמלא אילנה את מקומי.


ד) ב- 29/1 נערוך בגן ארוחת בוקר חגיגית לכבוד טו בשבט שיחול בשבת ה- 30/1.

אנא שילחו את הילדים ביום זה לבושים בחולצות לבנות ועם מעט פירות יבשים וטריים שהם אוהבים.

במידה ושולחים פירות טריים: יש לשטוף אותם ולקלוף אותם עבור הילדים מראש!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה